InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > CTG, hartfilmpje van de ongeboren baby

CTG, hartfilmpje van de ongeboren baby

CTG, hartfilmpje van de ongeboren baby Soms is er binnen een zwangerschap aanleiding om een CTG registratie te maken. CTG staat voor Cardio Toco Grafie. Met een CTG wordt de hartslag van de ongeboren baby in de gaten gehouden. Zo is men in staat om de conditie van het kindje te bepalen. Je kunt aan de arts vragen om de monitor jou kant op te draaien, zodat je zelf ook naar de waarden van de hartslag van de baby kunt kijken. Bij een CTG is het ook mogelijk om te kijken of er bij de moeder al weeënactiviteit is.

Wat is een CTG?

Een CTG is een hartfilmpje van een ongeboren baby. Met een CTG registratie wordt minimaal een half uur lang de hartslag van de baby bekeken. Verder wordt er bekeken of er sprake is van weeën activiteit. Aan de hand van de gegevens die hier uit komen, kan men de conditie van je kindje bepalen.

Waarom een CTG maken?

Er zijn verschillende aanleidingen voor het maken van een CTG registratie.

  • Indien je meer dan 10 dagen over tijd bent, wordt er vaak een CTG gemaakt om te bepalen hoe de conditie van het kind is. Als blijkt dat deze achteruit gaat, moet de bevalling mogelijk worden ingeleid.
  • Als bij de verloskundige een afwijkende of slecht hoorbare hartslag wordt geconstateerd, wordt er meestal voor gekozen om een hartfilmpje te maken.
  • Wanneer je al langere tijd ontsluiting hebt, of de vliezen zijn al een tijdje gebroken.
  • Wanneer de bevalling wordt ingeleid.
  • Als blijkt dat de groei van de baby achterblijft.
  • Wanneer de moeder last heeft van een hoge bloeddruk. (onderdruk van minstens 90).
  • Indien de moeder opmerkt dat de baby minder is gaan bewegen.

Hoe gaat het in zijn werk?

Met een CTG onderzoek, worden de hartslag van de baby, en de eventuele weeën bekeken. Dit wordt meestal uitwendig gedaan. Je krijgt 2 banden om je middel, die de gegevens registreren. Aan deze banden zitten contactpunten. Het contactpunt van de ene band, wordt zo geplaats dat het hartje van de baby te horen is. Waar deze geplaatst wordt, is dus afhankelijk van hoe het kindje ligt. De andere band, bedoeld om de weeën te monitoren, wordt bovenaan de buik geplaatst, ter hoogte van de bovenkant van de baarmoeder.

Wanneer er tijdens de bevalling een CTG wordt gemaakt, wordt dit vaak inwendig gedaan. Een inwendige CTG meet de hartslag van de baby en de weeën van de moeder vaak nauwkeuriger dan een uitwendige meting. Een inwendige CTG kan alleen worden gedaan wanneer er al sprake is van ontsluiting, en de vliezen gebroken zijn. Tijdens een inwendige CTG wordt er een soort van schroefje op het hoofdje van de baby bevestigd. Dit schroefje is echter zo klein, dat de baby er niets aan over zal houden.

Een CTG onderzoek duurt minimaal een half uur. Een goede tip is dan ook om van tevoren nog even te gaan plassen, aangezien zwangere vrouwen nogal eens naar het toilet moeten. Verder kun je vragen om wat tijdschriften, zodat je je niet hoeft te vervelen. Ook kun je vragen of ze de monitor naar je toe willen draaien, zodat je zelf naar de hartslag van je kindje kunt kijken.

De uitslag van de CTG is vrijwel altijd direct bekend. Deze zal altijd worden beoordeeld door een arts, gynaecoloog of verloskundige. De uitslagen van het onderzoek, zijn sterkt afhankelijk van de fase waarin de zwangerschap zich bevindt. Doorgaans kan een CTG onderzoek plaatsvinden vanaf 26 weken zwangerschap. Maar wanneer een CTG onderzoek tijdens week 26 plaatsvind, zullen de uitslagen er heel anders uit moeten zien dan bijvoorbeeld tijdens de bevalling. Daarbij is natuurlijk ieder kindje weer anders! Dus de ene zal sowieso een iets hogere of lagere hartslag hebben dan de andere.
Gerelateerde artikelen
De voortekenen van de bevallingDe voortekenen van de bevallingDe meeste vrouwen bevallen met een zwangerschap tussen de 37 en 42 weken. Enkele dagen voordat de bevalling daadwerkelij…
De fasen van de bevallingDe fasen van de bevallingOngeveer 90% van de gevallen begint de bevalling met weeën. 10 % van de bevallingen begint met het breken van de vliezen…
Het inleiden van een bevallingHet inleiden van een bevallingIn sommige gevallen is het nodig om een bevalling op te wekken, in het belang van moeder en kind. Dit wordt ook wel inle…
Hulp van de verloskundigeHulp van de verloskundigeEen verloskundige kan je helpen bij de bevalling en de voorbereiding daarop. NIet iedere vrouw kiest ervoor te bevallen…
Als de baby in stuit ligtBij ongeveer 3-4% van de zwangerschappen ligt de baby aan het einde van de zwangerschap in een stuitligging. Hoe komt he…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "CTG, hartfilmpje van de ongeboren baby"

Infoteur: Denn
Laatste update: 20-02-2017
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!