InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Anticonceptie tijdens borstvoeding

Anticonceptie tijdens borstvoeding

Anticonceptie tijdens borstvoeding Wanneer je borstvoeding geeft, kun je niet zonder gevolgen ieder anticonceptiemiddel gebruiken. Sommige anticonceptiemiddelen bevatten namelijk oestrogeen. Een stof die invloed heeft op de kwaliteit, en de hoeveelheid van de melk. Maar gelukkig zijn er anticonceptiemiddelen op de markt, die zonder problemen kunnen worden gebruikt tijdens de borstvoeding. Gelukkig zijn er ook verschillende soorten anticonceptie, die geen oestrogeen bevatten. Verder wordt er vaak gezegd dat het geven van borstvoeding ook werkt alszijnde anticonceptie. Dit is deels waar. Wanneer je minimaal 6 maanden achtereen volledige borstvoeding geeft, komt in de meeste gevallen de menstruatie nog niet op gang. Ook een eisprong zou dan dus uit moeten blijven. Echter dit is niet altijd het geval! Sommige vrouwen krijgen wel degelijk een eisprong terwijl zij borstvoeding geven. Het is dus een niet erg betrouwbare methode. Er zijn nog vele andere soorten anticonceptie, die vele malen betrouwbaarder zijn.

Minipil

De minipil is een pil die geen oestrogeen bevat. Het verschil met de normale anticonceptiepil is, dat je deze pil iedere dag op hetzelfde tijdstip in dient te nemen, en dat je geen stopweek hoeft in te lassen. Je slikt deze pil dus constant. Tijdens het slikken van deze pil kan spontaan bloedverlies optreden. Deze pil kan gebruikt worden vanaf 6 weken na de bevalling.

Spiraal

Hormoonspiraal
De hormoonspiraal is een spiraal die wel oestrogeen bevat, deze stof wordt in kleine hoeveelheden afgegeven aan het lichaam en zorgt zodoende voor bescherming tegen een zwangerschap. Echter is de hoeveelheid hormonen dusdanig klein, dat het geen negatieve invloed heeft op de kwaliteit van de borstvoeding. Het hormoonspiraaltje dient door de huisarts te worden ingebracht, en kan op ieder moment ook weer door de huisarts worden verwijderd. Na het verwijderen van de hormoonspiraal ben je direct weer vruchtbaar. De hormoonspiraal zorgt er tevens voor dat het bloedverlies tijdens de menstruatie wordt verminderd. Na maximaal vijf jaar dient de spiraal te worden vervangen.

koperspiraal

Het koperspiraal werkt op een heel andere manier. Deze zorgt voor een soort van ontstekingsreactie in het lichaam, waardoor bevruchting niet mogelijk is. Dit klinkt vreemd, maar kan geen kwaad voor het lichaam. Ook het koperspiraaltje dient te worden ingebracht door een arts, en werkt vijf tot tien jaar voordat hij vervangen dient te worden. In tegenstelling tot bij het hormoonspiraaltje, kan bij het koperspiraaltje de menstruatie juist veel heftiger worden.

Prikpil

De prikpil wordt eens in de drie maanden door middel van een injectie toegediend. De prikpil bevat geen oestrogeen, en heeft dus geen negatieve invloed op de borstvoeding. Een nadeel van de prikpil is dat hij nog wel eens voor doorbraakbloedingen wil zorgen. Dit zijn onverwachte, zeer hevige bloedingen, waar een vrouw veel last van kan hebben. Wanneer je besluit nog een kindje te willen, dien je er wel rekening mee te houden dat de prikpil soms wel een jaar nodig heeft om helemaal uit je lichaam te zijn. Het kan dus langer duren voordat je zwanger raakt!

Anticonceptiestaafje

Het anticonceptiestaafje is een staafje dat door de arts in de bovenarm wordt geplaatst. Het staafje is niet zichtbaar in de arm! deze methode werkt 3 jaar lang. Na die tijd dient er een nieuw staafje te worden aangebracht. Het anticonceptiestaafje kan invloed hebben op de menstruatie. deze kan onregelmatig worden, of zelfs helemaal uitblijven. Veder heeft niet iedere arts ervaring met het plaatsen van dit staafje, en wordt het nogal eens op een onjuiste manier gedaan. Informeer hier dus goed naar!

Condoom

Voor wie geen anticonceptie voor langere tijd wil, is het condoom een veilig alternatief. Zowel het condoom voor mannen, als het condoom voor vrouwen biedt prima bescherming, en bevat geen hormonen! Verder hebben vrouwen die borstvoeding geven nogal eens last van vaginale droogheid. Een condoom dat glijmiddel bevat, is dan dus een prima oplossing!
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Folder KNOV

Reageer op het artikel "Anticonceptie tijdens borstvoeding"

Infoteur: Denn
Laatste update: 31-05-2015
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!