InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Aandoeningen aan de baarmoederhals

Aandoeningen aan de baarmoederhals

Aandoeningen aan de baarmoederhals Goedaardige aandoeningen van de baarmoederhals (latijns: cervix), de nauwe opening van de baarmoedermond (portio), zijn onder andere baarmoederhals-ontsteking (cervicitis), cervixectropium, cervixpoliepen en cervix-displasie. In dit artikel worden deze aandoeningen nader belicht.

Baarmoederhals aandoeningen

Cervicitis is een algemene term voor een ontsteking of infectie van de baarmoederhals. Bij cervixectropium, vaak foutief cervixerosie of portio-erosie genoemd, is de grens van het baarmoederslijmvlies verschoven naar de baarmoedermond. De cellen van het baarmoederslijmvlies zijn veel kwetsbaarder dan die van het vaginaslijmvlies en raken veel eerder ontstoken.

Erosie van het cervixweefsel komt zelden voor maar kan optreden na bepaalde medische procedures, geslachtsverkeer of door het gebruik van een 'spiraaltje' (IUD).

Cervixpoliepen zijn groeisels in het baarmoederhalsslijmvlies, die vaak in trosjes bijeen liggen. Bij sommige vrouwen kunnen ze zo groot zijn dat ze bevruchting belemmeren doordat ze het sperma tegenhouden. Soms zijn de poliepen een voorstadium van kanker.

Bij cervixdisplasie bevinden zich abnormale cellen op het oppervlak van de baarmoederhals. Al naar gelang de abnormaliteit, wordt deze mild, matig of ernstig genoemd. Hoewel displasie geen kanker is en vanzelf kan verdwijnen, kan het wel de eerste stap zijn van een eventuele ontwikkeling tot baarmoederhalskanker; directe behandeling is dan ook geboden.

Symptomen aandoeningen baarmoederhals

Bij baarmoederhalsontsteking: heldere, grijze of gele vaginale afscheiding; bloeding na geslachtsverkeer of tussen twee menstruaties in; brandend gevoel en jeuk rond de uitwendige geslachtsdelen. Ander infecties van de aangrenzende organen kunnen bijkomende klachten geven zoals veel en vaak pijnlijk urineren, buikpijn en rugpijn.

Bij ectropium: (omstulping van het baarmoederslijmvlies in de cervix): witte of bloederige afscheiding, vaak een week voor de menstruatie; bloeding na de seks of tussen twee menstruaties in, na ontlasting, zware menstruatiebloedingen, kramp in de bekkenstreek.

Bij displasie: een voorstadium van baarmoederhalskanker, zijn er geen verschijnselen. Een PAP-test (uitstrijkje) is nodig om displasie te ontdekken.

Oorzaken baarmoederhalsontsteking - cervixectropium - cervixpoliepen

Baarmoederhalsontsteking kan veroorzaakt worden door vaginale infectie, seksueel overdraagbare aandoeningen (SOA’s) en ontsteking van het kleine bekken. Scheurtjes of schrammen in de baarmoeder die bij de bevalling of een abortus ontstaan, kunnen ontsteken en cervicitis veroorzaken.

De oorzaak van cervixectropium is onbekend. De aandoening komt vaak voor in de vroege puberteit en bij sommige vrouwen is het aangeboren. Zwangerschap en langdurig gebruik van anticonceptiepillen verhogen het risico.

Het ontstaan van cervixpoliepen wordt bevorder door beschadiging van de cervix, vaginale infecties of hormonale veranderingen tijdens de zwangerschap. Vrouwen die vel wisselende partners hebben, lopen ook meer risico.

Preventie aandoeningen

  • Vrouwen moeten regelmatig een uitstrijkje laten maken om onregelmatigheden in de baarmoederhals vroegtijdig op te sporen.
  • Vaginale infecties en geslachtsziekten moeten direct worden behandeld.
  • Katoenen ondergoed dragen. Door het dragen van nylonondergoed, dat niet ‘ademt’, ontstaat een warme vochtige omgeving die infecties bevordert.

Onderzoek en diagnose baarmoederhals

  • Er kan een uitstrijkje voor een PAP-test worden gemaakt. Hier wordt microscopisch onderzoek van cellen uit cervix en vagina gedaan.
  • Onderzoek kan plaatsvinden van vaginale afscheiding.
  • Colposcopie (onderzoek met een speciale microscoop van cervix en vagina) om afwijkingen op te sporen.
  • Biopsie van het cervixweefsel. Hierbij worden ook de cellen onder de microscoop bekeken.

Behandeling van aandoeningen van de baarmoederhals

Er zijn verschillende (zelf)behandel methoden, hieronder een kort lijstje:

Baarmoederhalsontsteking: de dokter zal antibiotica of een middel tegen schimmels of virussen geven. Als de verschijnselen niet verdwijnen, kan het aangetaste gebied van de cervix pijnloos weggehaald worden door toepassing van cauterisatie (hitte), cryochirurgie (vloeibare stikstof) of lasertherapie. Als de ontsteking diep doorgedrongen is in het cervixweefsel, kan operatief een wigvormig stukje weefsel weggenomen worden door conisatie. In ernstige, chronische gevallen van cervicitis kan worden overwogen de baarmoeder te verwijderen (hysterectomie), maar dat gebeurt zelden.

Cervixectropium: de aangetaste weefsels kunnen worden weggehaald door toepassing van cauterisatie, cryochirurgie of lasertherapie. Behandeling is niet nodig als er geen verschijnselen zijn.

Cervixpoliep: poliepen worden operatief verwijderd. Enkele poliepen kunnen ambulant behandeld worden onder plaatselijke verdoving. Als er meerdere groepen en grotere poliepen zijn is korte opname in het ziekenhuis nodig.
Cervixdisplasie: minder ernstige displasie kan zonder behandeling overgaan. Hardnekkige displasie kan worden behandeld met laserstralen, cryochirurgie, cauterisatie of conisatie. In ernstige gevallen kan hysterectomie worden aangeraden.

Naar een specialist

Ga met verschijnselen die wijzen op aandoeningen van de baarmoederhals naar een gynaecoloog en laat regelmatig een uitstrijkje maken ter preventie.

Lees verder over uw gezondheid

Meer lezen over gezondsheidsproblemen? Bekijk dan de special over gezondheidsproblemen.
© 2008 - 2014 Victorho, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gezondheid: BaarmoederhalskankerGezondheid: BaarmoederhalskankerHet komt relatief veel voor en daarom is er vanaf je 30ste levensjaar een mogelijkheid om je eens per vijf jaar te laten…
Poliepen baarmoeder, baarmoederpoliep: symptomen-verwijderenPoliepen baarmoeder, baarmoederpoliep: symptomen-verwijderenEen poliep is een in bijna alle gevallen goedaardige uitstulping van het baarmoederslijmvlies. Deze pijnloze slijmvliesg…
Baarmoederhalskanker: symptomen, behandeling, uitstrijkjeBaarmoederhalskanker: symptomen, behandeling, uitstrijkjeBaarmoederhalskanker: oorzaak, symptomen, kenmerken, uitstrijkje, behandeling en prognose. Jaarlijks krijgen 700 vrouwen…
Zwanger: een te zwakke baarmoederhalsZwanger: een te zwakke baarmoederhalsNormaal is tijdens het volbrengen van een zwangerschap de baarmoederhals van de zwangere vrouw gesloten. Pas als de weeë…
BaarmoederhalskankerWe willen allemaal in goede gezondheid oud worden. Helaas zijn er velen ziekten die dit ons bemoeilijken. Voor vrouwen i…
Bronnen en referenties
  • Bron: Geneeswijzer

Reageer op het artikel "Aandoeningen aan de baarmoederhals"

Reacties

Farida, 23-12-2013 00:33 #4
Beste, ik heb last van geel slijmverlies en beetje bloeding met slijm na sex met mijn man, ik heb ook veel vaginale jeuk.
Ik heb veel slaap en ben veel vermoeid dan normaal en heb geen trek in eten, als ik mezlf verplich om te eten dan geef ik over,
Kunt u mij vertelen wat er precies is met mij?ik bn 31jaar oud n begin zorgen te maken Reactie infoteur, 23-12-2013
Mijn beste,
Dank voor je vraag. Voor een juiste diagnose na (lichamelijk) onderzoek, moet ik u echter adviseren naar uw huisarts te gaan. Sterkte ermee.
Groet.

Sigrid, 11-08-2008 16:18 #3
Ik heb chronische cervicitis en endometeriosecystes ookgoedaardige paratubairecysten en haard vanendometriosis interna thv de isthmus was mijn uitslag van het labo de dokter rade mij een histerectomie aan.ik ben nog geen 40 en daarom heb ik spijt van deze ingreep maar door fammiliale omstandigheden dacht ik toen dat dit het beste was. bij ons in de fammilie komt veel kanker voor mijn zussen hadden dit ook mijn vraag is heeft deze ziekte ook een invloed op fammiliale borstkanker en moet ik geen hormonen nemen?

Sigrid, 11-08-2008 15:37 #2
Mijn onderzoek en biopsie waren chronishe cervicitis haard van endeometrosis interna thv de isthmus wand van endomtriosecyste rechts goedaardige paratubaire cysten links mijn vraag is eigenljik moest ik mijn baarmoeder laten verwijderden of was dit te extreem ik ben namelijk nog geen 40 en moet ik ook geen hormonen nemen? nu ben ik bezig met fammiale borstsceening. heeft mijn baarmoeder daar een invloed op?moet ik ongerust zijn wand borstkanker zit in de fammilie ook deze baarmoederproblemen?

Ninousha Holst, 15-05-2008 19:39 #1
Beste Heer, Mevrouw
Met interesse heb ik deze informatie gelezen. Mijn interesse gaat vooral uit naar cervixectropium. Ik heb er veel last van en wil graag weten of de behadelingen die vernoemt worden ook daadwerkelijk werken. Mijn gyneacoloog gaf mij de mogelijkheid van een lis-excisie, maar kon niet garanderen of dit ook werkelijk zou helpen.
Ook in uw informatie mis ik deze, voor mij belangrijke, info.
Kunt u mij er meer over laten weten.
Wat zijn zoal de resultaten van de verschillende behandelingen? Reactie infoteur, 16-05-2008
Beste Ninousha,

Bedankt voor uw reactie. Aangezien ik geen arts ben kan ik niet beoordelen of het voorstel van de gynaecoloog de beste behandeloptie is en of dit werkelijk helpt, omdat ik ook niet bekend ben met de situatie. Ik kan u wel informatie geven over de behandelingen.

Over de behandeling van cryochirurgie kunt u het beste kijken op nl.wikipedia.org/wiki/Cryotherapie. Hierbij gaat het dus om bevriezing, waarna het weefsel zich weer herstelt. Cauterisatie is het tegenovergestelde: het gebruik van warmte om het weefsel te verbranden om een deel ervan te verwijderen. Lasertherapie werkt ook op dergelijke wijze. Bij een lisexcisie schilt de gynaecoloog met een metalen lisje het afwijkende weefsel weg. Daarna geneest de wond. Dit gebeurt onder verdoving.

Het is aan de arts om te bepalen welke behandeling het beste is in uw situatie. Hierbij kijkt hij dan naar de ernst (CIN), grootte, plaats, leeftijd en HPV. Overleg daarom goed met uw gynaecoloog en geef aan dat u twijfels heeft. Het is heel belangrijk dat u vertrouwen hebt in de behandeling.

Met vriendelijke groet,
Victor (auteur artikel)

Infoteur: Victorho
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!