InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Gameboyrug en tabletnek – nekklachten en rugproblemen

Gameboyrug en tabletnek – nekklachten en rugproblemen

Gameboyrug en tabletnek – nekklachten en rugproblemen Met de opkomst van gameboys en tablets nemen ook bepaalde nek- en rugklachten toe. Kinderen beginnen al jong spelletjes te doen op de tablet en het swipen van een peuter op een iPad ziet er koddig uit, maar heeft een keerzijde. Bezig zijn op de tablet of met de gameboy stimuleert binnen zitten en bankhangen en daar komen nek- en rugklachten van. Jongeren kampen met klachten die bij vijftigers horen en ontwikkelen in het slechtste geval een bochel. De nieuwe apparaten blijken niet goed voor de houding te zijn en hebben een naam gegeven aan afwijkingen in het skelet.

Opgroeien met gameboy en tablet

De generatie die na 1995 is geboren weet niet beter dan dat er smartphones, gameboys en tablets bestaan. Ook zijn ze opgegroeid met een laptop of eReader op schoot. Die manier van werken en spelen heeft effect op de houding van de gebruikers en dat effect is niet positief. Sinds 1995 is het aantal uren dat we voorovergebogen zitten enorm toegenomen. Dat geldt niet alleen voor kinderen en jongeren. Ook ouderen worden steeds digitaler.

Bochel, gameboyrug en tabletnek

De iets voorovergebogen en wat onderuitgezakte manier van zitten met een tablet of gameboy op schoot trekt een zware wissel op de nek en de rug. Het zijn niet-ergonomische houdingen. In het ergste geval krijgt men last van een bochel, die ook wel gameboyrug of tabletnek wordt genoemd.

Gebogen hoofd

Een gebogen hoofd trekt aan de rugspieren. Een hoofd weegt gemiddeld 5 kilo, maar bij een voorovergebogen hoofd met de kin op de borst werken er krachten op de spieren alsof het hoofd vijf keer zo zwaar is. Dat is te zwaar voor de spieren van de nek.

Houding Netwerk Nederland

Artsen, fysiotherapeuten en ouders werken samen om iets aan de afwijkingen die klachten veroorzaken te doen en ze hebben zich verenigd in het Houding Netwerk Nederland. Zij propageren het aanleren van een goede houding.

Baby op de buik

Een goede houding begint al bij de baby. Baby’s worden lang niet meer zoveel op de buik gelegd sinds de opkomst van maxi cosi’s waar ze in worden gezet. Een baby die op de buik wordt gelegd ontwikkelt sterke rug- en nekspieren en een goede houding.

Onderuitgezakt

Peuters groeien op met digitale apparatuur. Jongelui die veel met hun smartphone, tablet, laptop of spelcomputer bezig zijn zitten over het algemeen wat onderuitgezakt en bewegen weinig. Om te beginnen zitten de kinderen heel veel op school en dat zitten wordt thuis doorgetrokken door activiteiten op alle apparaten voor spel en communicatie.

Tussenwervelschijven

Het zitten, de houding en het minder bewegen zorgen voor te grote druk op de tussenwervelschijven. De slechte houding wordt nauwelijks gecorrigeerd door andere activiteiten en sport.

Problemen

Voor kinderen die rond 2000 zijn geboren is het vaak al te laat. Zij zitten zo in een patroon en hebben al zo’n afwijking van hun rug dat ze met rugklachten, nekklachten en hoofdpijn kampen. Preventie moet beginnen in de wieg en bij de peuters. Ouders kunnen op de houding van hun kinderen letten en hun kinderen buiten laten spelen in plaats van de hele dag op de bank laten zitten. Op school hebben de leerkrachten een taak in het letten op de houding van de leerlingen. Zij kunnen er zorg voor dragen dat de kinderen netjes rechtop zitten. Waarbij het 'netjes' vooral op de goede houding slaat. Ook zou er op school aandacht moeten zijn voor het meubilair en moeten lange kinderen een hoger tafeltje en stoel krijgen.

Preventie

Ouders zouden hun kinderen niet langer dan een halfuur achter elkaar met de gameboy of tablet bezig moeten laten. Na een half uur moeten ze minstens tien minuten iets anders doen en elke dag moet er een uur tijd zijn voor actief bewegen, als het even kan buiten. Er zijn een paar maatregelen te nemen die voor vermindering van klachten kunnen zorgen of deze kunnen voorkomen. Komen er toch klachten, dan kan een massage en kunnen speciale oefeningen baten.
  • Neem een tablet-standaard die het apparaat meer op ooghoogte zet waardoor je minder gebogen zit;
  • ga recht zitten en niet onderuit zakken;
  • leg een kussen onder de armen zodat de schouders minder gaan hangen;
  • probeer het hoofd rechtop te houden;
  • hou de telefoon of tablet wat hoger vast;
  • blijf niet te lang in dezelfde houding zitten, maar verander de zithouding;
  • zit niet te lang te spelen of te lezen op een digitaal apparaat, pauzeer regelmatig;
  • doe tussendoor rek- en strekoefeningen;
  • ga regelmatig zwemmen.

Tot slot de zon

Het beste is om, als het even kan, naar te buiten te gaan en de zon op te zoeken. De beweging haalt je uit de tablethouding en is goed voor lichaam en geest en de zon levert de broodnodige vitamine D. Het is allemaal niet zo moeilijk om het beter te doen en om klachten te voorkomen. Het belangrijkste is om het 'te' uit te bannen. Te lang in dezelfde houding, te lang zitten op een stoel of hangen in de bank, te lang binnen zitten. Afwisseling en een frisse neus halen en je bent er al.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bochel: bolling aan de rugBochel: bolling aan de rugEen bochel is een uitstulping in de bovenrug of ondernek, en ontstaat door verschillende oorzaken. Een verkeerde werkhou…
Gratis Nintendo DS & 3DS games downloaden en spelen op PCGratis Nintendo DS & 3DS games downloaden en spelen op PCEen handleiding voor gratis Nintendo DS en 3DS games downloaden en spelen op de PC. Het wordt geprobeerd mogelijk te mak…
Gameboy "Now you're playing with portable power!"Sinds het begin van het portable spelen van games op draagbare spelcomputers is Nintendo heer en meester. Vele hebben he…
Rugproblemen bij het paardRugproblemen bij het paardEen paard met rugproblemen ondervindt grote hinder tijdens het bewegen. De rugproblemen kunnen zich op verschillende man…
Misvattingen over hernia en rugpijnElke hernia is pijnlijk. Fietsen schaadt de rug, zitten is beter als staan, harde matrassen zijn het beste voor de rugge…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kaboompics / Pixabay
  • Leeuwarder Courant – Alarm over groei nekklachten tieners – 2 augustus
  • http://www.ad.nl/home/dag-muisarm-hier-is-de-tabletnek~acb3aecb/ geraadpleegd op 2 augustus
  • http://arnhemnoordfysiotherapie.nl/tablet-nek-en-ipad-arm/ geraadpleegd op 2 augustus

Reageer op het artikel "Gameboyrug en tabletnek – nekklachten en rugproblemen"

Infoteur: Sjaanfanameland
Gepubliceerd: 03-08-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Gezondheid
Medische informatie…
Schrijf mee!