InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Nekklachten: oorzaken en gevolgen

Nekklachten: oorzaken en gevolgen

Nekklachten: oorzaken en gevolgen Nekklachten ten gevolge van een whiplash zijn bekend, maar er zijn veel meer oorzaken van nekklachten. Vaak realiseren mensen zich niet dat een ingesleten gewoonte, zoals voortdurend en verkeerde houding aannemen ook nekklachten kan veroorzaken. Veel hoofdpijnklachten ontstaan ook vanuit de nek. Bij klachten in de nek is het heel belangrijk om de oorzaak te achterhalen. In veel gevallen is er iets te doen aan nekklachten.

Een verkeerde houding

Vaak wordt een verkeerde houding ongemerkt een gewoonte en deze gewoonte kan nekklachten veroorzaken. Het is dan vaak moeilijk om de oorzaak te achterhalen. Voor jou is deze verkeerde zit- of lighouding normaal geworden. Het is dan ook niet het eerste waar je aan denkt, wanneer je na jaren last van je nek krijgt. Toch is een verkeerde houding een veel voorkomende oorzaak van nekklachten.

Enkele dingen waar je op kan letten wanneer je geregeld last hebt van nekklachten

Zithouding

Zit je vaak in een geforceerde/gespannen houding, met je hoofd iets opgericht of iets naar beneden gericht waardoor de nekspieren aangespannen blijven? Probeer hier dan op te letten en jezelf aan te leren een ontspannen houding aan te nemen. Wanneer ga je zo gespannen zitten? Heeft het te maken met werken achter een computer waarbij de monitor niet goed staat of zitten op een stoel die uitnodigt tot een verkeerde houding? Wanneer dat de oorzaak is, valt hier wat aan te doen. Probeer ook geregeld even op te staan en even iets anders te doen en af en toe bewust van houding te veranderen.

Slaaphouding

Wanneer je ’s morgens vroeg al wakker wordt met nekklachten, kan het een goed idee zijn om je kussen en matras eens onder de loep te nemen. Heb je een oud matras, dat misschien aan vervanging toe is of is het kussen niet goed meer? Let er bij het kopen van een kussen op dat de nekwervels en de schouders op de juiste manier ondersteund worden en er geen geforceerde houding ontstaat. Het kussen mag niet te zacht zijn, maar ook zeker niet te hard. Tijdens de slaap zijn de spieren ontspannen en hangt het hoofd in de banden. Een goede slaaphouding is dus erg belangrijk. Wanneer je een buikslaper bent, kan een lichaamskussen helpen om tot een andere slaaphouding te komen waarin je de nekspieren minder belast.

Stress kan nekklachten veroorzaken

Door de stress span je onbewust de spieren, wat een behoorlijke belasting is van deze spieren. Hoofdpijn kan het gevolg zijn wanneer de spieren die je onbewust aanspant zich in de nek, hoofdhuid of het gezicht bevinden.

Artrose in de nek

Artrose in de nek wordt ook wel cervicale artrose of cervicale spondylose genoemd. Deze aandoening veroorzaakt slijtage van het kraakbeen dat zich tussen de tussenwervelschijven bevindt. Het is een reumatische aandoening, maar de klachten lijken wel wat op die van een nekhernia. Wanneer het kraakbeen tussen de tussenwervelschijven slijt, ontstaat er druk op de zenuwbanen waardoor tintelingen, gevoelloosheid, duizelingen en verminderde kracht in de ledematen kan optreden. Er is sprake van een stijve nek, pijn en soms ook problemen met het buigen of draaien van de nek. Spierversterkende oefeningen kunnen zorgen voor meer stabiliteit en zo verlichting van de klachten geven.

Whiplash

Een whiplash ontstaat doordat het hoofd ten opzichte van de romp een hevige slingerbeweging maakt. Hierdoor worden de banden en spieren van de nek ernstig overbelast. De bekendste oorzaak van een whiplash is de kop-staartbotsing. Een whiplash is niet objectief medisch aantoonbaar en de klachten zijn vaak na drie maanden volledig verdwenen. Wanneer er na een jaar nog steeds klachten bestaan, spreekt men van een whiplash syndroom.

Nekklachten door een spierverrekking of spierscheuring

Een spierverrekking ontstaat door een plotselinge onverwachtse beweging of een andere vorm van tijdelijke overbelasting van een spier. Bij een spierverrekking is de plaats van de pijn makkelijk te lokaliseren en veroorzaakt beweging extra pijn. Dit geneest gelukkig vanzelf en zal na één tot twee weken volledig verdwenen zijn. Soms blijkt de spier niet alleen verrekt, maar is er ook sprake van een scheurtje in de spier. In beide gevallen is het belangrijk om de spier rust te gunnen en voorzichtig te zijn met belasten.

Tabletnek

Sinds de opkomst van de smartphone en de tablet komt nekpijn ook bij kinderen voor. Dit ontstaat door te veel achter deze apparaten te zitten waarbij het hoofd wat naar voren hangt en de nekspieren zich aanspannen. Dit is niet alleen de oorzaak van nekklachten, maar kan ook een ‘tabletnek’ veroorzaken. Dit kan bij kinderen in ernstige gevallen een vergroeiing ter hoogte van de nek veroorzaken, een soort bochel.

Hoofdpijn door nekklachten

Vaak ontstaat hoofdpijn in de nek, door het aanspannen van de nekspieren. Het gaat dan om spanningshoofdpijn. Dit wordt niet alleen achter in het hoofd gevoeld, maar soms ook boven de ogen. Massage van de spieren van de nek en oefeningen met de nek om de spieren wat losser te maken kan hierbij helpen.
© 2017 Katinka900, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Aandoeningen: klachten van de nekNekpijn en stijve nek zijn typische nekklachten. Het gebied waar nekpijn ervaren wordt, is het gebied dat aan de bovenzi…
Hoofdpijn door nekklachtenHoofdpijn door nekklachtenAan het ontstaan van nekklachten kunnen allerlei oorzaken ontleend worden, zoals een ongeval waardoor een whiplash ontst…
Spondylose: oorzaken, symptomen, diagnose en behandelingSpondylose: oorzaken, symptomen, diagnose en behandelingSpondylose is een chronische ziekte van de wervelkolom. Wanneer dit ter hoogte van de nekwervels is noemt men dit cervic…
Nekklachten, wat doe je eraan?Nekklachten, wat doe je eraan?Nekklachten, nekpijn, een verrekte nek en een langdurig stijve nek komen heel vaak voor. Nekklachten zijn zeer vervelend…
Whiplash en klachten op het werkWhiplash en klachten op het werkEen whiplash gaat gepaard met diverse klachten, waaronder met name nekklachten. Veel mensen ervaren na een whiplash dusd…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: StockSnap / Pixabay
  • https://fysius.nl/blog/tabletnek-voorkomen-lees-onze-6-tips/
  • https://gezondnu.nl/dossiers/gezondheid/zenuwstelsel-en-zintuigen/hoofdpijn/verkeerde-slaaphouding-een-onverwachte-oorzaak-van-hoofdpijn/
  • http://www.menselijk-lichaam.com/spieren/verrekte-spieren-in-de-nek/
  • https://www.bewegenzonderpijn.com/artrose-nek/

Reageer op het artikel "Nekklachten: oorzaken en gevolgen"

Infoteur: Katinka900
Gepubliceerd: 23-08-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!