InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat doe je tegen oorpijn bij het vliegen

Wat doe je tegen oorpijn bij het vliegen

Wat doe je tegen oorpijn bij het vliegen Veel mensen hebben er last van: oorpijn bij het opstijgen of landen, bij het reizen met een vliegtuig. Deze oorpijn is niet altijd te voorkomen, maar je kunt wel een aantal maatregelen nemen ter verlichting van de klachten.

Vliegreis verpest door oorpijn?

Veel mensen hebben al eens met het vliegtuig gereisd. Voor vakantie, voor werk of voor familiebezoek. Het vertrek met het vliegtuig is meestal het startpunt van een plezierige tijd. Vaak komt het echter voor dat je bij het opstijgen of landen geplaagd word door oorpijn. Soms kan de oorpijn echt ondraaglijke vormen aannemen, zodat men geneigd is de volgende keer niet meer met het vliegtuig te reizen.

Hoe ontstaat oorpijn tijdens het vliegen?

Oorpijn tijdens het vliegen ontstaat door luchtdrukverschil. Door het opstijgen en landen van het vliegtuig verandert de luchtdruk in de vliegtuigcabine. Ook tijdens de vlucht kan er sprake zijn van hoogteverschillen en daardoor ook luchtdrukverschil. Dit zorgt ervoor dat er druk komt te staan op de trommelvliezen. Wanneer je verkouden bent of last hebt van allergieën kan het zijn dat er zich vocht bevindt in de buis van Eustatius en dat deze hierdoor is verstopt. Het gevolg hiervan is pijn in het oor. Vaak heeft men maar aan één oor last, maar soms ook aan beide oren. Daarnaast kan het zijn dat men een prop vuil in het oor heeft zitten, die door de luchtdruk tegen het trommelvlies aandrukt. Normaalgesproken merkt men bij hoogteverschil slechts dat de oren "ploppen". Bij mensen die last van hun oren hebben komt daar pijn bij, en soms ook duizeligheid.

Wat kun je doen tegen oorpijn tijdens het vliegen?

Er is een aantal maatregelen die men kan nemen om de kans op heftige oorpijn te verminderen:
  • Zorg dat je een neusspray met xylometazoline (zoals Otrivin of Nasivin) bij je hebt. Een uur vóór het opstijgen en een uur vóór de landing gebruik je de neusspray in beide neusgaten. De neusspray zorgt er voor dat in ieder geval de neusslijmvliezen slinken, waardoor er minder druk op de oren komt te staan.
  • Neem kauwgom mee en kauw hierop tijdens het stijgen en tijdens de landing. Kauw goed door, het kauwen zorgt ervoor dat de oren "ploppen" en de druk wordt opgeheven.
  • Wanneer je merkt dat je oren "dichtslaan" knijp dan voorzichtig je neus dicht. Doe alsof je blaast, maar dan met de neus en de mond dicht. Deze actie zorgt er ook voor dat de oren weer "openspringen".
  • Neem een uurtje voor het opstijgen en een uurtje voor de landing een pijnstiller, zoals paracetamol.

Wat doe ik wanneer de oorpijn aanhoudt na de vliegreis?

Wanneer de oorpijn tot meer dan een halve dag aanhoudt na aankomst op de plaats van bestemming, is het verstandig een arts te raadplegen. Deze zal kijken of er iets met de oren aan de hand is wat de aanhoudende pijn veroorzaakt. Soms is er sprake van een (beginnende) oorontsteking, belangrijk is dat deze direct behandeld wordt met antibiotica. Met een oorontsteking mag je namelijk niet vliegen, wanneer de oorontsteking blijft bestaan of verergert, dan heb je kans dat je niet terug mag vliegen naar huis wanneer je vakantie ten einde is. Onderneem dus meteen actie, wanneer de oorpijn aanhoudt na de landing.
Heb je er last van dat de oren dicht blijven zitten, dan kan het zijn dat er een prop oorsmeer tegen het trommelvlies is aangeschoven en daar tegenaan blijft drukken. Ook dan is het raadzaam een arts te raadplegen. Deze zal de oren uitspuiten, zodat de terugvlucht zonder problemen afgelegd kan worden.
Gerelateerde artikelen
Het voorkomen van pijn in oren bij vliegenHet voorkomen van pijn in oren bij vliegenVliegen is voor veel mensen geen pretje. Dat komt, omdat veel mensen last hebben van pijn in hun oren wanneer het vliegt…
Vragen en antwoorden die je zou hebben tijdens het vliegenAls het op vliegen aankomt hebben we allemaal onze vragen. Over de verlichting in een vliegtuig tot hoe langzaam een vli…
Zelf zweefvliegenZelf zweefvliegenZweefvliegen is het vliegen met een zweefvliegtuig. Het is een sport die door ongeveer 5.000 mensen wordt beoefend in Ne…
Oorpijn. Wat kan de oorzaak zijn?Oorpijn. Wat kan de oorzaak zijn?Pijn in één oor of beide oren kan erg pijnlijk zijn. Kinderen worden vaak getroffen door oorpijn. Meestal wordt de pijn…
Hoe bereid je je goed voor op een vliegreis?Hoe bereid je je goed voor op een vliegreis?Wanneer je een vliegreis gaat maken is het een leuk vooruitzicht om op je bestemming aan te komen. Maar de reis is vaak…

Reageer op het artikel "Wat doe je tegen oorpijn bij het vliegen"

Reacties

Sandra, 05-11-2014 10:17 #18
Hoi allemaal,

ik ben zo blij dat ik niet de enige ben. ik ben al vaak naar de huisarts geweest en dan krijg ik neusspray. Naja ik kan sprayen wat ik wil, maar ik lig helemaal te creperen in het vliegtuig van de pijn. Verder ook alles al geprobeerd: de bekertjes, de dopjes, kauwgom etc.
Van de week naar de KNO-arts geweest en die zag niets bijzonders. Hij zei uiteindelijk dat het vast iets psychisch was. Hij vergeleek het met de tandarts. Als je daar een keer goed last hebt gehad, heb je de volgende keer al pijn bij het horen van een boor. Nou ik wist niet waar ik het had! Alsof ik het verzin. Ik kreeg weer neusspray mee en succes verder.
Moeten er maar mee leren leven…

Rianne, 11-10-2013 11:12 #17
Als je vocht achter de trommelvlies heb. Mag je dan eigelijk vliegen?

Gr.

Margaret Westendorp, 09-08-2013 20:59 #16
Ik had vandaag tijdens de landing opnieuw enorme oorpijn, daarna waren beide oren dicht geslagen, waardoor ik alles heel dof hoorde en heb ik 6 uur na de landing nog steeds een gevoel van 'heen en weer' gaan. Dit alles ondanks kauwen op kauwgum, oordoppen, veel slikken en geeuwen. Bah, zo gaat de lol er wel vanaf!

Nora de Raadt, 03-02-2013 23:07 #15
Tip die echt helpt. Tijdens stijgen en landen twee plastic bekers waarin zeer hete watten of papieren servetten zitten stijf tegen beide oren houden.
Het is een raar gezicht (en bij het dalen langdurig), maar het helpt echt. Het cabinepersoneel keek niet gek op van mijn vraag om die bekertjes te brengen.

Ralf, 07-04-2012 19:22 #14
De afgelopen jaren heb ik regelmatig gevlogen en nooit last gehad van oorpijn tijdens de landing of het opstijgen. Enkele weken geleden ging ik een weekend naar Polen met het vliegtuig en tijdens het opstijgen was er geen probleem. Mijn oor plopte wel dicht maar dat doet het wel vaker… Tot na ongeveer drie kwartier in de lucht, geen daling of geen stijging merkbaar en ik kreeg ontzettend heftige pijn in mijn linkeroor. Ik kan qua pijn wel wat hebben maar dit was bijna niet te harden. Na een kwartier of wat hoorde ik ik gekraak en een plop en toen was het in één klap weg en is het het weekend niet meer terug gekomen. Tot de terugreis, opstijgen geen probleem, na drie kwartier weer heftige oorpijn, duurde een kwartier, daarna kraak plop en klaar… geen pijn. alleen is het bijkomende probleem dat ik het gevoel heb dat sindsdien (ruim een maand geleden) mijn oren nog steeds dicht zitten, ik veel vibratie voel en regelmatig pijnsteken in mijn oren voel. Ik ben sindsdien ook behoorlijk snotterig (knalgeel, lijkt wel vla) en daar kom ik ook niet vanaf. Ik voel mij ontzettend beperkt voor wat betreft mijn gehoor. Mijn huisarts heeft niets kunnen vinden. erg raar… iemand een oplossing?
Tevens heb ik, al zolang ik mij kan herinneren, de ervaring dat als ik buk om bijvoorbeeld mijn veters te strikken, mijn lage tonen gelijk gefilterd worden, alsof je op de grond gaat zitten bij een concert… alleen andersom. heel raar. ook hier heeft de huisarts niets bij gevonden. Ik heb het gevoel dat er iets niet klopt… kan iemand mij hier meer over vertellen of ervaart iemand het zelfde probleem?
Oh en ik wat ik ook nog mankeer aan mijn oren, maar dat wordt door mijn omgeving afgedaan als absurditeit, is dat zodra ik in de buurt kom van een insect (groot, klein wat dan ook) of ik er bewust van ben dat er iets (insecten, dieren, etc.) in de buurt is, gaat mijn trommelvlies (denk ik) trillen. alsof ik gewaarschuwd word? erg raar… verklaarbaar? voor mij in ieder geval niet… er wordt gesproken over hoge sensitiviteit, maar dat lijkt mij sterk dat dat ook hierbij geldt…

Chantal, 20-02-2012 12:08 #13
Ik was blij het artikel te lezen, maar helaas voor mij biedt dit geen oplossing. Ik kan niet klaren waardoor de druk op mijn oren blijft. Recent ben ik bij de KNO-arts geweest in verband met vooral het vliegen, maar ook onder water zwemmen/water in mijn oren tijdens het douchen en in de achtbaan is een gigantisch probleem voor mij. Mijn oorpijn is in het vliegtuig zo heftig dat ik besloot nooit meer te vliegen, maar helaas een reisje naar Mexico in mei 2012 kan ik niet overslaan. Ik ga toch. Het ergste is een tussenlanding. Mijn pijn ontstaat alleen bij landen (zodra de landing wordt ingezet), maar bij het weer opstijgen (als gevolg van overstappen) stromen mijn oren leeg (doorzichtig vocht) de pijn wordt dan minder en ebt langzaam weg. Totdat de landing weer wordt ingezet. Ik zie zo ontzettend op tegen de reis en ik heb nu al nachtmerries, maar toch is mijn grootste wens om zoveel mogelijk van de wereld te zien. Het advies van de KNO arts: er gewoon mee leren leven, je hebt een "aangeboren afwijking aan de buis van eustaginus, ik kan je niet helpen". Reactie infoteur, 20-02-2012
Ikzelf heb afgelopen november de oordoppen speciaal voor vliegen (earplanes) gekocht (kun je kopen bij de drogist). Ik kan namelijk ook nooit klaren en had altijd verschrikkelijke oorpijnen. Misschien toch voor jou ook de moeite van het proberen waard. Ik heb de hele vliegreis pijnloos doorgemaakt. Zelfs bij het landen. Ik zag ook zo ontzettend op tegen de vliegreis, maar geen centje pijn dit keer. Ideaal! Hopelijk werkt het voor jou ook, want die oorpijn is echt verschrikkelijk!
Zorg wel dat je de oordoppen voldoende diep in het oor plaatst, volgens de gebruiksaanwijzing.

Bart, 10-02-2012 14:22 #12
Zelf ga ik heel vaak met het vliegtuig, en ben nu net terug van een citytrip naar barcelona, en bij het opstijgen kreeg ik zo'n extreme en onuitstaanbare pijn in mijn linkeroor. Deze pijn werd na enkele minuten gevolgd door een krakend geluid, en plots ook door een plof geluid (waardoor de pijn opeens verdwenen was). Volgens mij was dit krakend geluid het geluid van de druk op mijn trommelvlies, en de plof het geluid van een perforatie van mijn trommelvlies? Heeft nog al iemand dit meegemaakt?

Shahira, 05-12-2011 00:30 #11
Wat ik dan weer nergens kan vinden, pijn aan je kiezen en tanden tijdens het landen! Het leek net of me hele linkse kant al mijn tanden en kiezen eruit werden getrokken in 1x zoveel pijn! Nee heb nog nooit gaatjes gehad of ze laten vullen dus?

Petra Querelle, 03-11-2011 13:05 #10
Ook ik had steeds bij het landen heel veel oorpijn vanwege de veranderende luchtdruk.
Ik heb kennelijk ook bijzonder gevoelige oren.
Op internet vond ik een jaar of drie geleden de tip van de plastic bekertjes, watten en warm water.
Hier volgt de gebruiksaanwijzing: Pak 2 stevige plastic bekertjes en leg per bekertje 2 wattenschijfjes onderin de bekertjes. Vijf minuten voor de daling inzet doe je per bekertje een klein scheutje heet water in de bekertjes (even aan stewardess van tevoren vragen), zodat de wattenschijfjes zich vol kunnen zuigen. Je houdt de bekertjes schuin, en giet eventueel teveel water af. Anders kan je je oren lelijk verbranden. Dan zet je de bekertjes met de bovenkant tegen je oren en houdt ze horizontaal en duwt met je handen de bekertjes stevig tegen je oren aan. Dit houd je vol tot en met de landing. Het is een fantastische methode. De ene vliegmaatschappij heeft de bekertjes en watten op voorraad, maar de andere maatschappij weer niet. Dus ik neem altijd alles mee in de handbagage. De mensen om je heen kijken wel een beetje raar als je met de bekertjes tegen je oren aanzit, maar dat weegt niet op tegen de oorpijn die je anders hebt. Bij mij werkt het fantastisch. Voor de zekerheid giet ik een dag voor vertrek nog een klein druppeltje slaolie in de oren en tijdens de vlucht spray ik nog een paar keer met neusspray en neem nog wat kauwgom net voor het dalen.
Ik hoop dat deze bekertjes-methode andere mensen helpt!
Fasten your seatbells and have a nice flight!

Marijke, 14-09-2011 12:33 #9
Van mijn huisarts kreeg ik de tip om voordat ik ga vliegen m'n oren uit moet laten spuiten en 1 dag van te voren beginnen met neussprayen, het helpt ontzettend goed!

Hil, 01-08-2011 12:38 #8
Felle oorpijn tijdens landen wordt bij mij veroorzaakt door nauwe buis van eustachius, als kind oorontsteking gehad en beschadigd trommelvlies, littekenweefsel. Het enige dat tot nu toe heeft geholpen zijn de bekertjes met hete vochtige watten. Het geeft een stoomeffect wat het binnenoor en trommelvlies soepel maakt, denk ik. Sinds een paar jaar wordt het echter niet meer gegeven, ik denk vanwege mogelijk gevaar van heet water in het oor. Heet water wordt wel geschonken voor thee, dus ga ik zelf met tissues en bekertjes aan de gang in het vliegtuig. Over 2 dgn vlieg ik naar Verona, via Parijs en een week later weer via Parijs terug naar A'dam. 2 x 2 x landen! Ik ga ook proberen of oordruppelen met olie helpt een paar dagen van tevoren.

Ank vd Burg, 07-11-2010 22:25 #7
Ik zit een beetje jullie verhalen te lezen en kom tot de conclusie dat ik niet de enige ben met oorpijn tijdens het vliegen, ik vlieg 2 of 3 maal per jaar maar tot op heden ben ik dit jaar nog niet geweest gewoon om dat ik bang was voor de pijn ondanks dat ik ear-plugs gebruik, het is een verschrikkelijke oorpijn tijdens het dalen, maar zodra het toestel op de grond staat ben ik de pijn kwijt, ik heb van de kno arts neusdruppels gekregen (Flixonase) en nu ga ik a.s. dinsdag wel vliegen om te proberen of het goed gaat.

Alphons Dijkstra, 16-10-2010 13:36 #6
Hallo, ik ben Alphons Dijkstra.
Ik las op internet dat heel veel mensen last hebben van pijn tijdens het landen en opstijgen. En er wordt een heleboel geadviseerd, maar wat mij wel en echt heeft geholpen zal ik u vertellen.
Ik heb tijdens het stijgen, maar meer nog tijdens het landen ongelooflijke pijn in mij hoofd en oren. Zelfs zo erg dat ik het gevoel had, er knapt straks iets en dan is het afgelopen met me. Ik was van het kruintje van mijn hoofd tot het puntje van mijn tenen nat van het transpireren. Ik heb zelf, de eerste keer dat het echt heel erg was, geweigerd mee terug te vliegen. Ik heb toen van het vliegtuigpersoneel te horen gekregen dat ze me goed in de gaten zouden houden en erg goed voor me zouden zorgen. Nou dat hebben ze gedaan ook. Ze hebben me tevens gegarandeerd dat er echt niets kon gebeuren en dat het alleen maar de holtes waren waar de overlast vandaan kwam. Ik kreeg ongeveer 20 min voor de landing een zoutoplossing en die moest ik opsnuiven. Vervolgens kreeg ik 2 plastic bekertjes, met daarin wat watten of iets dergelijks en dat werd bevochtigd met heet water. Deze bekertjes moest ik over mijn oren zetten, (ja het was de eerste keer een belachelijk gezicht. En je hebt het idee dat het hele vliegtuig naar je kijkt, maar dat interesseerde me dus helemaal niets). Maar tijdens en na de landen heb ik dus helemaal, echt helemaal geen last en of pijn gehad aan mijn oren en of hoofd. Als ik nu het vliegtuig in stap is het eerste wat ik aan het vliegpersoneel vraag, heeft u straks 2 bekertjes voor mijn oren en dan zeggen ze altijd, maar natuurlijk meneer. Het vliegen vond ik altijd ontzettend leuk en dat was weg, maar nu vlieg ik weer met erg veel plezier. Ik hoop dat u er iets aan heeft. Groetjes Alphons

Hennie, 18-02-2010 17:50 #5
Ik heb ook zo, n last van oorpijn bij het landen dat ik naar de KNO-arts moest.Hij heeft mijn trommelvlies doorgeprikt. er zat vocht en een ontsteking achter mijn trommelvlies. Hij adviseerde om buisjes te plaatsen omdat ik problemen hou tijdens het landen met mijn oren.Van de mogelijke oplossing van Gonnie vd Kraan heeft hij niet gesproken. maar is het proberen waard.

Jolanda, 05-01-2010 23:19 #4
Celestone? Dat is een corticosteroide; dat is voor mensen met infectie ziekten als reuma en psoriassis… fijn dat het je helpt, maar lijkt me niet echt voor drukverschil in je oren.
Ik heb ook de earplanes, nadeel vind ik dat ik ze niet kan uitdoen als we op hoogte zijn. Dan heb ik nog steeds pijn bij het landen, als ik ze de gehele reis in houd niet. Maar ja, volgend jaar gaan we naar nieuw-zeeland. Das 24 uur vliegen en 2 keer landen. heb er nu al zin in… zucht

Laura, 31-08-2009 15:34 #3
Wat nog gemakkelijker is; van die schuim oordopjes! deze draai je tot kleine pionnetjes die je dan in je oren doet. Daarna zetten ze langzaam uit totdat je gehele gehoorgang geblokkeerd is door het oordopje. tijdens de drukverschillen voel je de oordopjes uitzetten en krimpen, (er zitten hele kleine luchtbelletjes in het materiaal die dus uitzetten en krimpen) en je trommelvlies blijft zo goed als vrij van druk. Soms moet je eventjes gapen maar dan zijn ze ook gelijk weer open (dit lukte mij niet zonder oordopjes, gapen, kaugum kauwen, noem het maar op, ik had er erg last van altijd, maar sinds ik die oordopjes heb, heb ik nergens meer last van!) 3 paar voor 3 euro bij de HEMA, maar op het vliegveld zijn ze ook overal te koop, dan wat duurder uiteraard. het proberen waard!

Jeroen, 14-05-2009 15:00 #2
Ook ik heb lange tijd last gehad van enorme pijn in mijn oren. Het gekke is dat ik het alleen op de terugreis naar Nederland had tijdens het dalen. Stijgen heeft nooit voor een probleem gezorgd. Wat bij mij goed heeft geholpen (ik wilde er eerst niets van weten overigens) zijn bekertjes met natte hete watten op mijn oren. Deze kun je vragen aan de stewardess, zij begrijp direct wat je bedoelt. Zodra de landing wordt ingezet de bekertjes op je oren drukken. controleer wel even of de watten niet te nat zijn want dan krijg je dus heet water in je oor. Geloof me dat het helpt. Je zit alleen een beetje voor lul! :-)

Gonnie van der Kraan, 17-04-2009 17:55 #1
Bij mij werd de oorpijn, vooral tijdens de landing, zo'n spelbreker dat ik idd niet meer wilde vliegen. Ondanks de kauwgom, slikken, geeuwen en Otrivin. De laatste keer was het zo erg dat ik een gaatje in mijn trommelvlies kreeg. Wel fijn want op dat moment hoorde ik lucht mij oor in stromen en verdween mijn oorpijn. Via de KNO-arts krijg ik nu CELESTONE tabletjes, die moet ik 2 uur voor het opstijgen en voor de landing innemen. In combinatie met Otrivin neusspray heb ik nu nergens last meer van. Ik begrijp niet dat zo weinig mensen dit weten.

Infoteur: Ceetee
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 18
Medische informatie…
Schrijf mee!