InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Last van galbulten (netelroos), hoe komt het?

Last van galbulten (netelroos), hoe komt het?

Last van galbulten (netelroos), hoe komt het? Galbulten kunnen zomaar ineens tevoorschijn komen. Ze geven veel jeuk, maar verdwijnen meestal ook weer vanzelf.

Wat zijn galbulten?

Galbulten zijn kleine witte bultjes, waarvan er meestal meerdere in plekken bij elkaar ontstaan op de huid. De plekjes doen een beetje denken aan de "prik" van een brandnetel. Galbulten worden ook wel netelroos genoemd. De witte plekjes zijn meestal omgeven door roodheid, al dan niet ontstaan door het krabben vanwege de jeuk. De plekjes jeuken namelijk zo erg, dat er bijna niet van af te blijven is. Vooral kinderen hebben vaak moeite om niet te krabben. Galbulten verdwijnen meestal weer binnen een aantal uur, in sommige gevallen blijven aanvallen van galbulten de kop opsteken.

Wat is de oorzaak van galbulten?

Galbulten kunnen verschillende oorzaken hebben:
  • Overgevoeligheid voor bepaalde voedingsmiddelen. Galbulten kunnen vaak ontstaan door overgevoeligheid voor een bepaald voedingsmiddel. Kinderen met bijvoorbeeld koemelkallergie kunnen nog wel eens een aanval van galbulten hebben, wanneer zij per ongeluk toch iets met melk hebben binnengekregen.
  • Men kan een uitbraak van galbulten krijgen door warmte, soms duiken de bultjes ineens op wanneer bijvoorbeeld het zweet op je rug of voorhoofd staat.
  • Door druk van een bepaald iets op de huid kunnen galbultjes ontstaan. Bijvoorbeeld wanneer je met je wang op een lederen bank hebt liggen slapen, of wanneer je in aanraking bent geweest met materiaal waar je overgevoelig voor bent, bijvoorbeeld rubber.
  • Door stress of nervositeit kunnen zich tijdelijk aanvallen van galbulten voordoen. Vaak verdwijnen de aanvallen weer, wanneer de stress vermindert.
  • Door verminderde weerstand, bijvoorbeeld na een flinke griep, kan er zich een uitbraak van galbulten voordoen. Na een paar dagen zijn de aanvallen meestal vanzelf weer verdwenen.

Moet ik naar de dokter met galbulten?

Wanneer je zeker weet dat de uitslag waar je last van hebt een aanval van galbulten, dan hoef je er niet mee naar de dokter, tenzij de aanvallen van netelroos blijven aanhouden. Ben je er niet zeker van wat voor soort vlekjes je hebt, raadpleeg dan altijd je huisarts. Wanneer je regelmatig last hebt van galbulten, dan kan het zijn dat er aanvullend onderzoek gedaan moet worden bij een allergoloog. Deze kan nagaan of je ergens allergisch voor bent, waardoor de galbulten worden veroorzaakt. Wanneer de galbulten inderdaad een gevolg zijn van allergie, dan zal je het product waar je allergisch voor bent moeten vermijden om zo herhaaldelijke aanvallen te voorkomen. De arts kan ook een middel voorschrijven, wat de allergische reactie remt, bijvoorbeeld cetrizine.

Wat kan ik zelf doen tegen de jeuk en bultjes?

Wanneer je veel last hebt van de jeuk als gevolg van galbulten, dan kun je de bultjes bestrooien met wat mentholpoeder. Mentholpoeder werkt verkoelend en vermindert jeuk. Ook een koude, natte washand op de plek leggen wil nog wel eens goed werken tegen de jeukende bultjes. Verder is geduldig wachten tot de jeuk weer weg trekt, en vooral proberen niet te krabben. Krabben zorgt voor verergering van de jeuk en bovendien kun je de huid kapot krabben, wat weer infecties kan geven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Netelroos behandelenNetelroos behandelenNetelroos is een soort van allergische reactie van het lichaam waarbij rode vlekjes kunnen verschijnen op het lichaam di…
Oorzaken van rode vlekken na het douchenOorzaken van rode vlekken na het douchenHeeft u na het douchen last van rode vlekjes en/of jeuk? In dit artikel worden mogelijke oorzaken hiervan besproken.
Netelroos/Urticaria/Galbulten, hoe komt u er snel vanaf?Netelroos is een reactie van de huid, het staat ook bekend als Urticaria of Galbulten. Iedereen komt vroeg of laat er me…
Netelroos (galbulten, urticaria): symptomen en behandelingNetelroos (galbulten, urticaria): symptomen en behandelingNetelroos, galbulten, urticaria: symptomen, oorzaak en behandeling. Netelroos wordt ook wel galbulten of urticaria genoe…

Reageer op het artikel "Last van galbulten (netelroos), hoe komt het?"

Reacties

Rae, 27-11-2013 00:23 #13
@Jenny
Daar lijkt het inderdaad op. Ze kunnen er ook uitzien als kleine kronkels, streepjes.

Jenny, 04-11-2013 14:58 #12
Wat ik heb lijken meer op muggen beten. lijkt het daar op?

Karimi, 24-06-2012 23:27 #11
Hello sorry alles ik iets fout schrijf, mijn Nederlandse taal is redelijk maar begrijpen wel. Ik heb een zoon van 27 jaar die bijna 4 jaar urticaria heeft. Na paar keer naar dermatologen gaan kunnen ze niks vinden. Medicijnen helpen niet of geven ze zware prednisolon kuur, maar alleen witte haren van krijgt en kwamen ze weer terug en had effect in zijn gewone leven (werken). Dokter zegt kan niks voor hem doen. Wij hebben het zwaar gehad iedere keer door de heftige bulten naar het ziekenhuis naar huis gestuurd. Wij zijn er zelfs achter gekomen hij niet tegen koemelk en gluten kan en als hij vis eet viel hij flauw hartstilstand mijn man moest so hard zijn hart masseren hij had paar dagen pijn in zijn borstkast, gelukkig hij komt bij ons terug ambulans man heeft hem gered en gaf hem injectie. Hij wordt snel beter. Hij heeft zelf paar jaar zware dieet en ik ben bijna een dokter geworden daarom hij is 3 jaar gestopt naar dermatoloog te gaan, omdat het niet wordt geholpen met het dieet. Ging goed die jongen lette op alles en ik lees voordat ik iets koop en duurder dieet als hij maar hij beter wordt. Ik geef hem rooibos thee, die originele cranberrysap en tomaten en vitamine E voor zijn cellen. Daar ben ik zelf achter gekomen door internet en boeken. Wij hebben in de gaten maar toch krijgt hij paar keer per jaar een hetige en worden allemaal ik en mijn dochter en mijn man bezorgt voor hem en nu alweer hij heeft 3 dagen. Kan misschien iemand mij helpen? Wat moet ik doen voor hem? Nogmaals sorry als mijn taal niet so goed is.

Antje, 11-06-2012 13:38 #10
Ik deel mijn ervaring, misschien heeft iemand er iets aan. Een aantal maanden geleden kreeg ik urticaria als reactie op het innemen van een medicijn. Telkens 1 bult op een willekeurige plaats, die die ebde dan weg na een paar dagen en dan dacht ok klaar… hup stond ineens de volgende daar. Dit een aantal weken, naar de dermatoloog en ik moest Estivan 20mg innemen. Toen bleef het een paar maanden weg, maar ineens stond daar op een dag weer een bult (periode van grotere stress) en ik was weer vertrokken… alleen deze keer hielp de Estivan niet. Ik heb die wel uitgenomen, heb dan dagelijks een gewone anti-histamine ingenomen (bleven komen), dan ook 3 kopjes brandnetelthee beginnen drinken (bleven komen), dan erbij Allerpril beginnen nemen is een voedingssuplement met Perilla olie (omega 3) die zou helpen bij allergische reacties (bleven komen) en dan in als laatste ben ik ook een homeopathische kuur begonnen voor zuivering van lever, nieren en lymfen en ik heb er vanaf dat moment geen nieuwe bij gekregen! Dus ja waardoor ben ik nu geholpen? Naar mijn gevoel door de homeopathische druppel, een kuur van 3 flesjes van Cosmochema (firma Heel) en het heet Trias-C. Met de anti-histamine ben ik al een tijd gestopt.
Succes, want ik weet hoe vervelend het is!

Khaled, 17-04-2012 11:38 #9
Ik heb er 2 jaar last van gehad. Na 2 jaar ben ik genezen mbv de Auto Hemo Therapie. Een wijze van behandeling die niet toegepast is in Nederland volgens dermatologen. Wat mij betreft: Het werkt prima en het heeft mij geholpen. Ik was waanhopig en Auto Hemo Therapie was de oplossing.

Lianne, 08-12-2011 13:55 #8
Ook ik heb sinds april van dit jaar (2011) elke dag netelroos. Slik dagelijks een hele reeks medicijnen (3x 120 mg fexofenadine+2x 150 mg ranitidine en 's avonds 50 mg hydroxizine en daarbij om de dag 0,5 mg celestone), ben onder behandeling van dermatoloog, ben ook bij allergoloog geweest voor second opinion. Geen afwijkingen in bloed gevonden, dus oorzaak onbekend. Wachten tot het vanzelf weer verdwijnt en ondertussen medicijnen innemen en vréselijk hopen dat dit geen járen gaat duren, wat helaas ook voorkomt…
Iemand nog (alternatieve) suggesties misschien? Ik heb al acupunctuur geprobeerd (geen resultaat) en ga over 2 weken naar een homeopaat. Wil er zó graag vanaf. Netelroos is zo verschrikkelijk…

J. Smidt, 28-11-2011 04:24 #7
Ik heb ook sinds april dit jaar voor het eerst last van jeukbultjes en als ik er aan krap worden ze groter. Ook ik heb er alleen last van op mijn werk en niet als ik vrij ben. Ik dacht ook dat ik alergies ergens voor was wat alleen op mijn werk was maar kon daar dus niet achter komen. Ik vind het maar iets raars ook omdat er meerdere mensen last van kregen allemaal begin dit jaar.

Maria, 02-05-2011 19:19 #6
Heej,
ik heb er al vanaf de zomer zo nu en dan last van (witte bultjes, rode huid en jeuk). Klopt het dat het op verschillende plekken op de huid terugkomt? En zal ik een keer naar de huisarts moeten met de vraag of het werkelijk netelroos is?
ik kan niet zeggen dat ik last heb van stress of wat dan ook…
Groetjes Maria Reactie infoteur, 02-05-2011
Als je er al zo lang last van hebt, zou ik zeker even langs de huisarts gaan. De galbultjes kunnen inderdaad op verschillende plekken tevoorschijn komen.
Het zou kunnen dat je ergens allergisch voor bent.

Anneke, 27-06-2010 11:15 #5
Ik heb regelmatig last van zeer jeukende bulten op benen of arm, borst en hals. Weet niet of het galbulten zijn? Gebruik nestosyl en mentholgel. Ik vermoed zelf een allergie?

S. Nenning, 11-06-2010 18:07 #4
Hoi ik ben Sabine
Ik heb al 4 weken last van jeuk waarik doodmoe van word, afgelopen woensdag ben ik bij de huisarts geweest en er is bloed geprikt. Ik heb al heel veel |Allergieen maar wat mij opvalt dat ik het alleen op mijn werk krijg en niet als ik vrijben, Dus nu las ik ook dat het door stress komt. Heb nu medicijnen voor gekregen en laat weer een nieuwe test maken misschien is het ook een voedingsmiddel waar ik nu niet meeer tegen kan.

Jolanda, 15-03-2010 08:01 #3
Ik heb vaak en veel last van aanvallen van galbulten. Ik gebruik hiervoor een verkoelende gel zalf met menthol. Dit helpt heel goed en is gewoon zonder recept te kopen bij de apotheek. Hopelijk hebben jullie hier iets aan.

Max, 16-06-2009 17:36 #2
Hallo.
ik heb zelf ook galbulten.
het jeukt als de *****
ik doe nu mentholpoeder op de plekjes.
ik heb al alles geprobeerd van zalf maar het gaat maar niet weg.
zou ik dan naar de huisart gaan…?

mvg max:-) Reactie infoteur, 16-06-2009
Als je last blijft houden van galbulten zou ik zeker even langs de huisarts gaan. Misschien ben je ergens allergisch voor.

Hella, 16-04-2009 18:59 #1
Ik vind het een duidelijk artikel, en heb het ook helemaal gelezen. Ik heb sinds begin februari last van af en toe een jeukbult wat op een muggenbult lijkt, maar ze verdwijnen ook weer. Wel is het zo dat als ik er aan krab er ineens een hele staart aan kleinere jeukbultjes ontstaat. Door operatie aan de kaken (waar ik enorm tegenop zag en het plaatsen van een steg in de kaak had ik behoorlijk last van de zenuwen. Volgnes de informatie die ik hier lees, kunnen die akelige jeukbultjes dus van de stress komen. Reactie infoteur, 16-04-2009
Dat klopt helemaal. Stress kan inderdaad uitslag geven. Voor galbultjes is het wel kenmerkend dat ze wit van kleur zijn.

Infoteur: Ceetee
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Allergieën
Reacties: 13
Medische informatie…
Schrijf mee!