InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Vroege symptomen van de overgang: Is het al zover?

Vroege symptomen van de overgang: Is het al zover?

Vroege symptomen van de overgang: Is het al zover? De overgang is voor vrouwen om meerdere redenen heel vervelend. Het voelt vaak als een verlies in psychologische zin. Wanneer je niet meer in staat bent om kinderen te krijgen, wil dat ook zeggen dat je ouder wordt en dat is niet gemakkelijk om te accepteren. Behalve in emotioneel opzicht verandert er ook in je lichaam heel wat. En dat kan leiden tot hinderlijke fysieke problemen zoals opvliegers en gewichtstoename. Hoe weet je of het misschien al zover is en de overgang al is begonnen?

Wanneer kom je normaal gesproken in de overgang?

Wanneer je in de overgang komt, verschilt per vrouw; de gemiddelde leeftijd is echter 51 jaar. Sommige vrouwen komen al vanaf hun 30e in de overgang, terwijl anderen al in de zestig zijn, wanneer de menopauze zich aandient.

Over het algemeen zit hier een sterk genetische component aan: Wanneer je moeder en grootmoeder laat in de overgang kwamen, geldt dat voor jou waarschijnlijk ook. Aan de andere kant kunnen vrouwen vervroegd in de overgang komen door het niet meer goed of niet meer (bijvoorbeeld door kanker of een operatie) werken van de eileiders.

De meeste symptomen van de overgang beginnen zich al redelijk vroeg aan te dienen, ergens tussen de 30 en de 40. De menopauze gaat gepaard met hele grote veranderingen op hormonaal gebied en dit leidt dan ook onvermijdelijk tot veel emotionele, fysieke en psychologische verschijnselen en klachten in je lichaam.

Hoe weet je of de overgang eraan komt?

De lijst met symptomen, die kunnen wijzen op een begin van de overgang is erg lang en divers. Veel van de klachten, die hier worden genoemd kunnen ook optreden door andere ziekten of aandoeningen en zelfs door stress. Voldoen aan de criteria op deze lijst vormt dus wel een indicatie maar geen zekerheid dat het daadwerkelijk gaat om overgangsklachten.

Vaak worden overgangsklachten niet als zodanig door een arts onderkend, wanneer ze zich relatief vroeg aandienen. Kwalen als een lage bloedsuikerspiegel, het chronische vermoeidheidssyndroom (ME), en zelfs "een griep, die maar niet weggaat," zijn slechts enkele voorbeelden van verkeerde diagnoses, die worden gesteld wanneer vrouwen met vroege menopauze klachten te maken krijgen. Het is dan ook goed om pro-actief te zijn en zelf op zoek te gaan naar antwoorden. Helaas hebben vrouwen, die vermoeden dat zij tekenen van een vroege overgang ervaren vaak gelijk.
De symptomen, die wijzen op een aanzet van de menopauze zijn:
  • Een onvoorspelbare, onregelmatige cyclus, lichte of juist hele zware ongesteldheid
  • Hartkloppingen of een onregelmatige hartslag
  • Stemmingswisselingen, prikkelbaarheid of plotseling in tranen uitbarsten
  • Vreselijke vermoeidheid
  • Depressie
  • Gewichtstoename
  • Angstgevoelens
  • Opvliegers, nachtelijk zweten en/of een koud zweterig of klam gevoel
  • Slapeloosheid (met of zonder nachtelijk transpireren)
  • Droge vagina en verlies van libido
  • Geheugenverlies
  • Moeite met concentreren, geestelijke verwarring en desoriëntatie
  • Pijn, pijnlijke gewrichten, spieren en pezen, en toegenomen spanning in de spieren
  • Hoofdpijn
  • Jeuk
  • Incontinentie, vooral bij lachen of niezen
  • Gevoeligheid van de borsten
  • Haarverlies of dunner worden van het haar
  • Duizeligheid, licht gevoel in het hoofd
  • Veranderingen in lichaamsgeur
  • Meer bloeden van het tandvlees
  • Maag- en darmklachten, misselijkheid, winderigheid
  • Verergering van bestaande aandoeningen, toename van allergieën
  • Elektrische schok gevoel onder de huid en in het hoofd
  • Slechte smaak in de mond
  • Zoemend geluid in de oren
  • Vingernagels, die zachter worden of afbreken
  • Osteoporose (na meerdere jaren)

Misschien is het inderdaad al zover. Wat nu?

Wanneer je zekerheid wilt hebben over de aard van je klachten kun je via een eenvoudige bloedtest laten bevestigen of je al dan niet in de overgang bent. Als het erop lijkt dat je in het begin zit van de menopauze, zijn er veel dingen die je kunt doen om hinderlijke klachten te doen afnemen en zelfs om het proces te vertragen. The Jean Hales Foundation for Women's Health beveelt het volgende aan:
  • Gezonde en uitgebalanceerde voeding
  • Regelmatig bewegen
  • Stoppen met roken
  • Positief denken
  • Natuurlijke middelen om klachten te beperken en/ of de overgang te remmen
  • En eventueel hormoon preparaten (enkel via de huisarts)
© 2009 - 2014 Sterretje999, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Verschil tussen de overgang en de menopauzeVerschil tussen de overgang en de menopauzeWat is het verschil tussen de overgang en de menopauze? Er komt een moment in het leven van de vrouw dat de eierstokken…
Alles over de overgang en de menopauzeAlles over de overgang en de menopauzeAlle vrouwen krijgen er vroeg of later mee te maken: de overgang. Bij de ene vrouw gaat deze periode zowat ongemerkt voo…
Wat doen tegen opvliegers? Oorzaken en tips bij opvliegersWat doen tegen opvliegers? Oorzaken en tips bij opvliegersOpvliegers zijn voor veel vrouwen in de overgang een erg vervelend fenomeen. Het gaat om plots opduikende opwellingen va…
Overgang: natuurlijke hulp tegen opvliegersOvergang: natuurlijke hulp tegen opvliegersAls de eierstokken van een vrouw minder hormonen produceert, kunnen overgangsklachten ontstaan als: opvliegers en nachte…
Penopauze, de overgang bij mannenEen verminderde libido, erectieproblemen, slaapproblemen, opvliegers en depressies kunnen vervelende klachten zijn van d…
Bronnen en referenties
  • The Third Age: Menopause
  • Early Menopause dot com
  • The Jean Hales Foundation for Women's Health

Reageer op het artikel "Vroege symptomen van de overgang: Is het al zover?"

Reacties

Lia, 29-10-2013 20:39 #30
Hallo ik ben een vrouw van 40, denk dat ik in de overgang ben. is dat mogelijk?

Kim, 22-05-2013 22:30 #29
Ik ben Kim en ik ben 23 jaar. Ik heb al een aantal jaren veel lichamelijke klachten waarvoor ik bij verschillende artsen ben geweest. Het was voornamelijk gericht op mijn darmen aangezien ik daar veel problemen mee had. Ik heb hiervoor 3 darmonderzoeken gehad. Tevens heb ik na die tijd nog een afwijking gehad aan me baarmoeder die weggebrand is. Daarvoor ben ik nog steeds elk half jaar onder controle door middel van de uitstrijkjes. Verder blijven er klachten bij komen en komt er maar niks uit en weten ze niet waar ze moeten zoeken. Het lijkt soms ook wel of ik niet serieus wordt genomen met bepaalde dingen. Ik ben nu al een tijd uit de running op mijn werk aangezien het daar mis begon te gaan en dat ik ineens uit het niets begon te zweten, hartkloppingen kreeg en neiging tot flauwvallen had. Deze klachten zijn blijven aanhouden en heb ik ook veel 's avonds en 's nachts.

Wat de voornamelijkste klachten van de afgelopen tijd zijn:
Hevig transpireren of heel rillerig zijn, heel erg moe zijn maar 's nachts niet normaal kunnen slapen, hele erg spierpijn ( voornamelijk schouders en rug), hartkloppingen, vaak hevige hoofdpijn ( kan dan niks verdragen), pijn in/op de borst, duizelingen zo uit het niets, heel vaak moeten plassen, pijn bij de seks, minder zin hebben in seks, vaginale afscheiding, stemmingswisselingen, plotseling in tranen uitbarsten, angst gevoelens en aanvallen (door alles onzekerheid is dit niet gek), extreme zweet geur, tja en de maag darm klachten waar ik al heel lang mee loop.

Ik ben wel gewoon aan de pil nog en wordt wel ongesteld tussendoor maar wel heel verschillend. Soms heel vroeg en soms heel laat en de ene keer heel hevig en soms weer bijna niks. Tevens ben ik altijd er beroerd van de menstruatie, hele hevige buikklachten.

Ik wilde mijn verhaal hier plaatsen aangezien een bekende van mij zelf in de overgang al is en ze vond mijn symptomen er zo op lijken dat zei mij adviseerde meer uit te zoeken hierover.

Nu wil ik ook weten of dit de overgang zou kunnen zijn aangezien ik veel lees dat het ook op erg jongen leeftijd kan.

Kan ik dit ook zelf testen of moet dit bij een arts. Ik heb de testen al wel online gedaan en die geven allemaal aan dat het heel goed kan dat ik erin zit. Maar er zijn ook thuistesten maar ik lees dat die niet goed meten als je aan de pil bent.

Rikie, 24-03-2013 16:29 #28
Ik was begin 40 en al in de overgang en wel heel heftig met klasieke opvliegers, zo noemde mijn huisarts mijn elk half uur zweten en wel dat het bij straaltjes langs mijn gezicht liep. Heb ongeveer 4 jaar het middel livial gebruikt en waren mijn klachten weg.
Nu ben ik 57 jaar en lijkt het dat ik opnieuw in de overgang zit.
Veel last van buik hoofdpijn en zweten.
Ben een goed jaar gestopt met roken en nu ongeveer een half jaar allerlei klachten heb.
Mijn vraag kan je voor de tweede keer in de overgang komen?

Nes, 02-02-2013 11:27 #27
Dit is mijn tweede maand dat ik niet menstrueer, alhoewel ik wel de pijntjes en de kwaaltjes heb die daarbij horen. ik merk de laatste tijd dat k weinig kan hebben en snel geïrriteerd raak… ben k nu dan echt in de overgang ben nu een half jaar 30 heb drie kindjes en een lieve man. En ik wil hun niet lastig vallen met mijn aanvallen… ik ga maar eens kijken wat mijn huisarts hier over zegt

Sandra, 30-01-2013 09:57 #26
De hele hormoonhuishouding heb ik op orde kunnen krijgen met maanstenen. Een hele grote draag ik in mijn broekzak, een donkere maansteen, en om mijn nek ook een, een lichtere… Na ongeveer 1, 5 maanden had ik de onregelmatigheid onder controle… Er zijn echt heel veel alternatieven om het jezelf makkelijker te maken, om te voorkomen dat je hormonen moet gebruiken… Met deze stenen stem je de onregelmatige menstruatie weer af op de natuur…

Patries, 03-01-2013 21:34 #25
Beste Sonja, waar haal ik het gezondste water?

Y. M. J. Kengen, 26-09-2012 20:20 #24
Als ik in het voorstadium zit van de menopauze, hoe groot is de kans dan dat ik zwanger kan raken? Ik moet er wel bij vertellen, dat ik sinds 2009 niet meer menstrueer, omdat ze me het baarmoederslijmvlies hebben weg gebrand.

Barbara, 11-09-2012 14:44 #23
Hoi allemaal,
Na al heel wat tijd met vreemde klachten rond te lopen ben ik er uiteindelijk achter gekomen dat ik in de overgang ben. (heb een zelftest gedaan) Daarna naar de huisarts maar die zegt dat je alleen in de overgang kunt zijn als je geen menstruatie meer hebt. Het enige wat me huisarts me meerdere malen heeft aangeraden voor de angstaanvallen hartkloppingen enz. zijn anti depressiva en eventueel met een psycholoog gaan praten. Voor mij zijn dit geen oplossingen omdat ik weet dat het niet in me hoofd zit maar gewoon lichamelijk is. Weet iemand of er andere manieren kunnen zijn om het te bevestigen of om actie te ondernemen? Een second opinion is geen optie omdat de huisarts daar mee in moet stemmen en deze dat dus niet doet. Momenteel ben ik 30 en wil graag een oplossing voor mijn klachten vooral omdat het ook de zorg voor mijn kinderen in de weg staat voor mijn gevoel.

Tientje, 15-08-2012 21:05 #22
Geachte ls

Ik ben een vrouw van bijna 48 jaar en ik ben vorig jaar 1 okt 2011 ongesteld geworden en daarna bijna 10 maanden later 10 aug 12 ongesteld geworden en heel erg heftig en ook heel veel pijn. Moet ik hier mee na de dokter?

Irene, 01-07-2012 20:16 #21
Hey hoi, jullie verhalen sterken me wel zeg. Ik ben 41 en een paar jaar geleden omdat m'n man en ik een kinderwens hadden direct via de gynaecoloog doorverwezen naar het ziekenhuis in Groningen vanweg P.o.f. (vroegtijdige overgang). Helaas hebben we via IVF geen kinderen gekregen. Afgelopen jaar privé veel meegemaakt : vader overleden en baanwissel. Ik zweette wel eens 's nachts, m'n menstruatie leek redelijk normaal. Ik zat het laatste half jaar niet lekker in m'n vel : concentratie problemen, wisselende stemming, stress. (herken ook steek hartstreek, spierpijn, en nog meer klachten…) Laatste 2 maanden werd het steeds erger: 's nachts om de 2/3 uur wakker worden en zweten, later ook overdag opvliegers zo lijkt t tenminste. Werd er zo moe van en nog onzekerder! Naar de huisarts geweest: bloedtest gedaan. M'n verhaal lijkt erg veel op die van jou Mariska! heel herkenbaar. volgens de bloedtest is het geen vroegtijdige overgang, terwijl het een paar jaar geleden in Groningen wel gezegd werd en veel symptomen erop duiden. De huisarts gooit het op onzekerheid en stress. Doorverwezen naar een haptonoom, daar heb ik ook wel baat bij. Maar bij de gedachte dat alles met onzekerheid en stress te maken heeft, word ik alleen nog maar gestresster! en volgens mij klopt dat niet! Nu slaapmedicatie gekregen via de huisarts, maar het liefst wil ik een second opinion in de vorm van dat hij me naar een gynaecoloog doorverwijst om nogmaals bloed te prikken en een gesprek aan te gaan. Dit net met m'n man gedeeld en ik ga morgen bellen!

Sonja Plessers, 05-06-2012 15:43 #20
Hoi ik ben 42 jaar en krijg 'snachts ook van die geweldige warmteaanvallen, raar gevoel en was ook enorm moe, moe moe. Nadat ik met mijn natuurgeneeskundig therapeute een afspraak had gemaakt en zij mij gezegd had dat ik het gezondste water moest gaan beginnen te drinken heb ik dat gedaan. Mensen als je wist wat dat water met je gezondheid en lichaam doet, niet te geloven. Amazing. Vermoeidheid weg, voel mij veel vitaler, kan mij veel beter concentreren. Wil jullie zelf hier meer over te weten komen, mag je me altijd een bericht sturen.

Dddd, 04-06-2012 05:09 #19
Ik heb een onregelmatige menstruatie. Ik heb een maand overgeslagen dus geen menstruatie gehad, een maand later dacht ik ongesteld te zijn maar het was maar 1 dag nog niet eens, alleen wat lichtbloedverlies in de nacht daarna niks meer. Ik ben niet aan de pil, 3 maanden geleden gestopt. Ik ben 38 jaar en ben bang dat ik misschien in de overgang ben, ik heb nog een kinderwens, maar dat is er helaas niet van gekomen. Mijn borsten voelen soms gespannen en gevoelige tepels maar trekt ook weg, ook soms kleine steken in mijn rechter borst. En het is net of ik vocht vast houdt.

F., 13-05-2012 19:45 #18
Ik ben ook al dik 4 jaar in de overgang. 4 jaar geleden de laatste menstruatie. Het eerste jaar overdag steeds kletsnat van de opvliegers. Tweede jaar werd dat zon 5 keer per dag. Toen na twee jaar werd ik wakker en zag ik dat ik een hevige bloeding had. Moest nagekeken worden in het ziekenhuis. Niets aan de hand dus toch weer een laatste opleving. Daarna weer enorme opvliegers net zo erg als het eerste jaar en nu na 4 jaar bijna geen opvliegers meer. Soms twee keer per dag soms helemaal niet.

Maar nu stijve spieren en stijve onderrug. En een vermoeidheid die maar niet weggaat. Waar ik overigens niet aan toegeef, want als ik dat doe word ik nog stijver dus bewegen moet. Ik heb de hele dag het gevoel dat ik mn lichaam neer wil leggen, maar dat kan dus niet want rust roest.

Ik vind oud worden op zich niet erg, maar dit gevoel is niet fijn helemaal niet fijn. Natuurlijk gezien denk ik wel eens worden we eigenlijk niet een beetje te onnatuurlijk oud?

Ik bedoel dieren blijven zo ongeveer altijd dezelfde leeftijd sterrven, maar de mensen worden wel steeds ouder. Als je nergens last van hebt is t niet zo erg, maar dit is nu niet holadiee.

Mariska, 17-03-2012 08:10 #17
Volgens de huisarts kan ik niet in de overgang zitten ben nu 35 jaar. zeer onregelmatige cyclus (zaten 4 maanden tussen en kan niet zwanger zijn man is onvruchtbaar). gisteren ineens ongesteld geworden nadat de laatste keer in november was.

heel humeurig, stemmingswisselingen, stress, opgezwollen zijn, zweten, koude rillingens, zomaar ineens huilen, hoofdpijn wat ik nooit heb, boos kunnen worden om eigenlijk niks en dan achteraf denken hmm was dat nou nodig op deze manier?

bloedtest gehad en huisarts zegt nee je bent niet in de overgang terwijl ik heel erg het idee heb dat het wel degelijk zo is. onze huisarts gooit alles altijd op psychisch gebied of je word volgepropt met medicijnen (huisarts/apotheek praktijk). daarnaast heb ik het chronische vermoeidheidssyndroom, en nog een paar van zulke leuke "ziekten".

bij wie kan ik terecht om een second opinion?

Doortje, 27-09-2011 16:17 #16
Ik ben 30 jaar en heb 5 van de klachten. Ik wordt ook niet meer ongesteld of ik heb voor 1 dag alleen wat bruine afscheiding niet veel. Zit ik ook in de overgang.

Ma vd Zuidwindrion, 26-09-2011 07:53 #15
Hallo ik heb 17 klachten van het hele rijtje en wordt er soms niet meer goed van ik ben 50 en heb de klachten ook al een paar jaar ik kan maar een ding zeggen ik ervaar het als een ziekte het is dat je bortskanker kan krijgen van de medicijnen maar god wat zou me leven een stuk fijner worden als ik dat allemaal niet meer had want ik weet wel dit is niet nog een paar jaar zo vol te houden en ik wordt ook zo boos als er mensen zijn ja het hoort er bij geef het een plaatsje ja die lullen wel lekker ik kan het geen plaatsje geven groetjes marion

Leontine, 04-09-2011 15:23 #14
Hoi, ik ben 45 jaar. Ik kamp al jaren met PMS, heb een postnatale depressie gekregen na geboorte kind (nu 4 jaar) en sindsdien schommelen de hormonen heen en weer. Ik word nog wel regelmatig ongesteld, maar de dagen rond de eisprong zijn echt heftig. Ik bloed bijna nauwelijks meer. Graag wil ik mijn symptomen hier noteren, want wat ik niet begrijp is als iemand schrijft van 45-47 jr dat ze denken in de pre-overgang te zijn, schrijf je terug, nee dat kan niet. Terwijl er een pre-overgangsfase is toch?
Aldus mijn symptomen: prikkelbaarheid, ineens ontzettend boos/woedend worden. Opgeblazen buik en borsten, trek, zeer ongeduldig, geemotioneerd, behoefte aan zout, mijn gelijk willen krijgen. Het moederschap soms zwaar vinden, en zwaar op de hand. Dit is gelukkig niet de hele maand aan de gang. Ik houd een dagboek bij en het is meestal tussen dag 15-19 het hevigst. Ik ben toch benieuwd of dit nu wel of niet een pre-overgangsfase is.

Gea, 26-06-2011 11:50 #13
Hoi ik ben 38 jaar en bijna niet meer ongesteld wel regelmatig maar maar 1 dag en het is alleen wat bruine afscheiding niet veel. Kan dit de overgang zijn?

Yolanda, 18-06-2011 10:27 #12
Wat zijn een hoop dingen herkenbaar.
Ik ben 42. Al langere tijd last van overmatig zweten bij mijn oksels. Maar sinds een maand of 3 paar keer per dag vreemde steek in de beurt van mijn hart. Mijn nagels is een puinhoop.Brokkelen af en splijten. Haar groei op mijn benen is enorm toegenomen. Eerst 1 x in de 4 weken even met de epilady bijwerken. Nu dus 1x per week. Overdag vaak warm in mijn nek voel me dan ook niet zo lekker. Dacht dat ik koorts had dus niet. Gebruik de pil alleen maar omdat ik anders leeg heftige bloedingen heb. Sinds 3 maanden dus ook precies 1 week voor de menstuatie even helder bloed verlies. Wat zit het lichaam van een vrouw toch raar in elkaar.

A. H. van Wieren, 21-05-2011 20:34 #11
Hallo ik vermoed dat ik in de overgang ben, ik ben een vrouw van 40 jaar en heb alle symptonen ervan, ik ervaar dit als zeer naar en voel me alles behalve happy, zeer emotioneel, verdrietig enz… ik hoop dat het snel voorbij gaat.

Alie, 28-03-2011 17:08 #10
Wat ik hier lees voel ik ook aan mijn lichaam. Ik heb nu sinds een week erg last van al mijn spieren wat ik nooit eerder heb gehad alles doet me zeer tot de handen aan toe kan weinig vast pakken dat doet mij al zeer genoeg hoest veel en doet erg pijn op het borst. Ook de menstruatie zaterdag werd ik het en ineens stopte het wat ik ook nog nooit heb gehad zou dit dan een teken zijn dat ik idd nu al in de overgang zou zitten?

M., 11-02-2011 13:27 #9
Ik ben eind 30 en ik heb gehoord dat ik al in de overgang ben, bloed is getest en fsh waarde is bepaald. Vorige maand was ik een week overtijd en dacht ik nog dat ik zwanger zou kunnen zijn! nu blijkt achteraf dat het begin van de overgang zijn intrede heeft gedaan. om voor mezelf gedachten uit te sluiten heb ik onderstaande vraag:

Weet iemand of het fsh hormoon na een miskraam ook stijgt?

Ellen, 21-01-2011 20:53 #8
Pijn, pijnlijke gewrichten, spieren en pezen, en toegenomen spanning in de spieren. Naast andere klachten, waardoor ik denk dat de overgang is begonnen. Maar die pijnlijke spieren zitten me wel erg in de weg met sporten. Wat moet je doen? Minder (en dus minder fit en chagrijniger) of een pijnstiller slikken en doorgaan?

Linda, 04-11-2010 07:57 #7
Heb ongeregelde menstruatie dan weinig dan heel veel bloedverlies ook zweten snachts stemmingswisselingen koude rillingen moe spierpijn… wordt er een beetje moedeloos van en de tip van de huisarts misschien ben ik met de overgang bezig?iemand een idee?

Velvet, 29-10-2010 19:15 #6
Ben 47 jaar en heb al vijf maanden geen menstruatie meer. Voel wel dat er van alles aan de hand is in mijn body, soms heb ik het gevoel dat ik toch ongesteld moet worden, maar het komt niet. De arts zegt dat ze vrouwen van deze leeftijd niet testen op de overgang omdat onder de leeftijd van 50 jaar he verloop grillig is. Voel me er in ieder geval niet goed bij. Mijn moeder was trouwens 55 toen de overgang bij haar begon, dus dat zegt ook niets! Ook heb ik gelezen dat je toch nog zwanger kunt raken. Wie heeft hier ervaring mee?

Jessica, 01-10-2010 09:17 #5
Ben pas 35 geworden, en een aantal weken daarvoor merkte ik al dat ik bepaalde klachten had, die ik niet meteen kon plaatsen. Toen begon er iets te dagen, en ben meteen op internet informatie gaan zoeken over de overgang. Heb voor Maandag een afspraak bij de dokter. Ik heb ene hele boel klachten die hierboven genoemd zijn, dus ben benieuwd. Verder voel ik me me persoonlijk, al dan niet of het nu overgang is, niet ouder, minder vrouw. Wil ook perse geen kinderen. Enige wat ik wil is van de klachten af, daar ik genoeg andere dingen aan mijn hoofd heb. Moet wel zeggen dat het een kleine 'shock" is, bedoel, wie verwacht er in de overgang te komen op dr 35e?

Leontine, 14-04-2010 13:11 #4
Ik ben nu 35 en ook heb ik last van veel verschijnselen (maar liefst 17 van de 28 hierboven). Ik ben bij de dokter geweest voor een bloedtest en jawel… op mijn 35e ga ik al in de overgang. En wat Caroline ook al zei, ik voel me in een keer zo vreselijk oud! En ook al mocht ik vanwege tumoren die groeien door hormonen al geen kinderen krijgen, nu voelt het helemaal zo definitief. Ik zal gewoon nooit mama worden en dat doet pijn. En ik takel nu gewoon al af, in de bloei van mijn leven.

Volgende week moet ik terugkomen bij de dokter om de verdere gang van zaken door te nemen… wordt vervolgd. Reactie infoteur, 14-04-2010
Leontine,

Slecht nieuws, meid. Wanneer je heel graag kinderen wilt zou je adoptie kunnen overwegen. Geen kindje van jezelf maar wel een enorme investering in een kindje dat al door iemand anders op deze wereld is gezet en weinig kansen heeft. Het is iets om over na te denken.

Voor wat betreft dat aftakelen. Laat je goed informeren over de mogelijkheden van toediening van vrouwelijke geslachtshormonen. Daarvan worden je klachten minder maar blijf je er ook jonger uitzien.

Sterkte de komende tijd. Schrijf eens een berichtje hoe het met je gaat…

Groetjes, sterretje999

Karin, 24-11-2009 09:15 #3
Welk natuurlijk middel om klachten te beperken (nachtelijk zweten, stemmingswisselingen, extreem vermoeid) kan het beste als eerste gebruikt worden als je niet zeker weet of je al met de overgang bezig bent. Er is bij mij voor 2 jaar geleden de baarmoeder verwijderd, dus ongesteld ben ik al niet meer… Reactie infoteur, 02-04-2012
Beste Karin, bij verwijdering van de baarmoeder raak je redelijk snel in de overgang. Ik zou absoluut laten testen bij de arts of je al in de overgang bent en dan kiezen voor hormonale aanvulling om vroegtijdige veroudering te voorkomen. Succes, groetjes sterretje999

Caroline, 12-10-2009 21:14 #2
Ik was 37 toen ik klachten kreeg die ik in eerste instantie niet herkende als overgangsklachten; nachtzweten, hartkloppingen, opvliegers, zeer onregelmatige menstruatie, extreme moeheid. Achteraf overduidelijk, maar op dat moment had ik het gewoon heel warm en dan weer opeens koud en bleef mijn menstruatie uit door stress vanwege een scheiding en alle emoties die daarmee samenhingen. Ik weet hier ook de hartkloppingen aan… stress. Wie denkt er nu op 37 jarige leeftijd aan de overgang? Een jaar later ben ik toch maar eens naar de huisarts gegaan en deze verwees mij direct naar een gyneacoloog. Ik ben werkelijk door de hele molen gegaan nadat een bloedtest uitwees dat ik al pittig in de menopauze zat, uitstrijkjes, inwendig onderzoek, een echografie, mammografie en later een botdichtheidsmeting. De meeste onderzoeken werden gedaan om kanker uit te sluiten. Gelukkig bleek ik wat dat betreft gezond. De reden van de vroege overgang is onduidelijk gebleven, het zit niet in de familie. Op 38 jarige leeftijd horen dat je al midden in de overgang zit is heftig. De deur naar kinderen, die nog op een kier stond bij mij, werd bij de gynaecoloog die me dit zakelijk vertelde, met een klap dichtgegooid. Was dit de reden dat ik jaren daarvoor niet zwanger raakte, was het toen al begonnen? Ik voelde me in 1 klap 20 jaar ouder. Ik ben een paar weken thuis geweest van mijn werk om dit nieuws te verwerken en de dingen weer op een rij te krijgen. Was ik wel een echte vrouw, definitief kinderloos, onvruchtbaar, met een uitblijvende menstruatie en allerlei klachten die ik pas over 20 jaar had verwacht? Hoeveel vrouwen klagen niet over hun menstruatie, terwijl ik me nu realiseerde dat het langdurig uitblijven hiervan mij minder vrouw deed voelen…

Ik ben inmiddels 44 en ben al ruim twee jaar niet meer ongesteld geweest. Ik ben dus bijna door de overgang heen, heb minder opvliegers, ben soms nog hondsmoe en heb op plaatsen waar het nooit zat nog fijn wat extra vetreserves gekregen. Ik gebruik magnesiumolie om allerlei klachten te verlichten en dat helpt enorm. Ik weet dat ik nog steeds 100% vrouw ben, ook al ben ik niet meer ongesteld, kinderloos en onvruchtbaar. Het maakte me krachtig, dit proces. Ik werd, veel eerder dan de meeste vrouwen, gedwongen na te denken over wat mij mij maakt. Er is nog meer verdieping gekomen. Soms is er nog het verdriet van de kinderloosheid. De keerzijde van deze medaille is vrijheid. Ik ben zo vrij als een vogel. Ik werk in de gehandicaptenzorg en kan veel warmte en liefde kwijt naar de mensen in mijn werk. Zo gaat al dat moois, dat anders naar mijn kinderen was gegaan, toch niet verloren.

Carla, 14-09-2009 22:24 #1
Ik ben 44 jaar, en bij alles wat hier boven geschreven staat heb ik dus ook last van! Ik vraag mij af hoelang zoiets kan duren? Reactie infoteur, 15-09-2009
De laatste ongesteldheid treedt bij vrouwen ergens op tussen de 40 en de 60 jaar. Deze laatste ongesteldheid zelf is wat de menopauze wordt genoemd. De periode hiervoor en erna heet de overgang.

De duur van de overgangsperiode kan verschillen. Vóór de menopauze moet je denken aan ongeveer 3 jaar en erna zo'n 3 jaar maar dit kan dus variëren. Het hele tijdvak tussen vóór en na de menopauze bedraagt meestal tussen de 5 en 10 jaar in totaal. Sommige vrouwen hebben maar kort klachten en anderen weer wat langer. Is dus moeilijk nauwkeurig te maken maar dit geeft wel een indicatie.

Infoteur: Sterretje999
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 30
Medische informatie…
Schrijf mee!