InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Cholesterol omlaag? Dit kun jij er zelf aan doen!

Cholesterol omlaag? Dit kun jij er zelf aan doen!

Cholesterol omlaag? Dit kun jij er zelf aan doen! Cholesterol is een stof, die eigenlijk gezond is voor het menselijk lichaam. Alleen een teveel van deze stof is schadelijk. Het lichaam maakt in de lever normaal gesproken precies genoeg cholesterol aan om gezond te blijven. De rest van het cholesterol wordt opgenomen via de voeding en daar zit ook precies het probleem: Bij een te hoog gehalte aan cholesterol loop je meer kans op een herseninfarct of hart- en vaatziekten. Hoe kun je zelf je cholesterol gehalte omlaag brengen?

Waarom is het schadelijk, wanneer je cholesterolgehalte te hoog is?

Cholesterol is een zogenaamde lipide (lipiden zijn vetachtige stoffen), die je lichaam op zich nodig heeft om cellen te bouwen. Een te hoog gehalte lipiden in het bloed kan echter hyperlipidemie en andere vetstoornissen veroorzaken. Een verhoogd bloed-vet gehalte kan bijvoorbeeld aderverkalking, hart- of herseninfarcten en andere hartproblemen tot gevolg hebben.

Wanneer is je cholesterolgehalte te hoog?

Via een bloedtest kun je vaststellen of je cholesterolgehalte laag, normaal of schadelijk hoog is. Van nature kunnen de waarden schommelen en daarom is het beter om meermalen te testen om een echt betrouwbaar beeld te krijgen. Test liefst twee tot drie keer met telkens één week ertussen. De volgende waarden geven aan of jouw cholesterolgehalte al dan niet aan de hoge kant is en je dus kans loopt op relatief ernstige gezondheidsproblemen:

Mmol per literCholesterol Gehalte
4,9 of lagerNormaal
5,0 tot 6,4Licht verhoogd
6,5 tot 7,9Verhoogd
8,0 of hogerSterk verhoogd

Hoe ontstaat een te hoog cholesterolgehalte?

Een te hoog cholesterol gehalte ontstaat door verschillende oorzaken, die niet allemaal binnen de eigen invloedssfeer liggen. Met name de voeding is echter wel iets wat je zelf kunt bijsturen. Over het geheel genomen worden de volgende oorzaken aangegeven door de Hartstichting:
  • Het eten van voedsel met veel verzadigd vet
  • Een zekere mate van overgewicht
  • Onvoldoende bewegen
  • Roken
  • Erfelijke aanleg
  • Diabetes
  • Een te traag werkende schildklier
  • Gebruik van medicijnen

Hoe breng je het cholesterolgehalte in je lichaam zelf omlaag?

De belangrijkste algemene leefregels voor een gezond cholesterolgehalte zijn eigenlijk heel voor de hand liggend:
  • Minder verzadigd vet eten
  • Meer uitgebalanceerd eten (eet voldoende fruit en groenten)
  • Meer sporten en/of bewegen
  • Eventueel overgewicht verminderen
  • Stoppen met roken
  • Innemen van geselecteerde vitamines en supplementen
  • Gebruik van cholesterol verlagende producten

Welke vitamines en mineralen als supplementen?

Op de website Voor Het Hart wordt nader ingegaan op welke supplementen een positief effect kunnen hebben op het cholesterolgehalte. Vitamine E is bijvoorbeeld een belangrijke vitamine als het gaat om het voorkomen van hart- en vaatziekten. Vitamine C daarentegen is een sterke antioxidant, die bewezen heeft (enkel in hoge dosering van minimaal 1 gram per dag) echt te kunnen zorgen voor een lager cholesterol. Verder worden vitamine K en de B-vitaminen, waaronder B11 (ook bekend als foliumzuur) aangeraden door de stichting.

Het gebruik van een cholesterol verlager

Naast de al genoemde vitamines en mineralen zijn er ook nog veel natuurlijke geneesmiddelen, olijfolie extracten, kruiden en supplementen op de markt, die een te hoog cholesterolgehalte kunnen aanpakken. Ook zie je steeds meer producten, die cholesterol verlagend zouden werken (denk bijvoorbeeld aan de margarine van Becel).

Lees ook Hoe voorkom je een hartaanval? voor meer aanbevelingen over wat je er zelf aan kunt doen om het risico op hart- en vaatziekten te beperken.
Gerelateerde artikelen
Vrouw en voeding: een te hoog cholesterolgehalteVrouw en voeding: een te hoog cholesterolgehalteKan een vrouw met een te hoog cholesterolgehalte dmv gezonde voeding het cholesterolgehalte verlagen? Wat kunnen de oorz…
Cholesterol hoe zit dat?Cholesterol hoe zit dat?Tegenwoordig hoor je veel over cholesterol.1 op de 3 mensen heeft een te hoog cholesterolgehalte. Er is regelmatig recla…
Wat doet cholesterol met je lichaam?Wat doet cholesterol met je lichaam?Wat moet je allemaal weten van je cholesterol in je lichaam? Hoe vaak moet je het laten checken? Wat zijn de symptomen?…
Cholesterol: noodzakelijk en toch gevaarlijkCholesterol: noodzakelijk en toch gevaarlijkCholesterol is iets wat je in je lichaam met bepaalde hoeveelheden nodig hebt om een vlotte stofwisseling te verkrijgen.…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Couleur, Pixabay
  • De Hartstichting
  • De website Voor Het Hart

Reageer op het artikel "Cholesterol omlaag? Dit kun jij er zelf aan doen!"

Reacties

Elisabeth Lucken, 12-01-2010 14:53 #2
Ik woon in spanje en heb geen ned.supermarkt in de buurt en de spaansa produckten ken ik niet en als ik ze herken zijn ze erg duur.Mijn choresterol is super hoog zegt de dr. en wil me pillen geven die heel veel bijwerking hebben Reactie infoteur, 12-01-2010
Beste Elisabeth,

Wanneer je twijfelt aan de Spaanse medicatie, ga dan eventueel naar Nederland, consulteer hier een dokter en spreek je zorgen eerlijk en duidelijk uit. Bij een ernstig te hoog cholesterol gehalte in combinatie met een hoge bloeddruk zou ik persoonlijk medicatie geen slecht idee vinden.

Verder kun je natuurlijk wel, ook in Spanje, zelf op je voeding passen. Niet te vet vlees (kip, kalkoen, kalfsvlees) eten en veel vis. Geen gefrituurd voedsel: Calamares of frietjes dus liever niet. Eet veel verse groenten, rijst, en drink niet teveel alcohol. Pas ook op met vette kaas en ander broodbeleg met vet (liever geen salami of worst).

Hoop dat dit je een beetje verder helpt,

M.vr.gr.

Sterretje999

Mevr M. de Leur, 23-07-2009 09:58 #1
Becel claimt dat het helpt bij verlaging van het cholesterol. Ik vind dat de prijs dan ook laag gehouden moet worden. Een kuipje boter is te duur. Het zou best lager kunnen zodat iedereen het kan kopen. Mijn cholestorol is ook te hoog, maar Becel produkten zijn voor mij te duur.

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 17-01-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!