InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijnlijke borsten, is er wat mis?

Pijnlijke borsten, is er wat mis?

Pijnlijke borsten, is er wat mis? Pijnlijke borsten en pijn in je borsten betekent niet direct borstkanker: kwaadaardige tumoren doen geen pijn. Maar als je regelmatig pijn hebt in je borsten wil je wel weten wat er aan de hand is. Is er iets mis? Begrijpelijk dat je er zenuwachtig van wordt. Heel veel vrouwen hebben borstpijn. Zelf borstonderzoek doen, op zoek naar harde knobbels is een begin. Hormonale veranderingen zouden wel eens de oorzaak kunnen zijn van pijnlijke borsten. Wat is een borstonderzoek precies? Een overzicht:

Oktober, maand van borstkanker

Wereldwijd is oktober de maand van borstkanker en wordt er veel aandacht geschonken aan borstkanker. Tijdens campagnes op bv tv kan je wat ongerust gaan voelen, misschien zelfs zenuwachtig. De reden is, is dat heel veel vrouwen, wereldwijd, last hebben van pijnlijke borsten. Sommigen een enkele keer, andere hebben regelmatig last van borstpijn.

Pijn in een borst

Vrouwen die regelmatig pijn hebben in slecht een enkele borst, met pijnscheuten, kunnen door alle aandacht aan borstkanker in paniek raken of heel erg zenuwachtig worden. Bang dat ook zij borstkanker hebben. Bang, omdat de pijn zich slechts in een borst concentreert. Als het niets is, waarom dan geen pijn in beidde borsten of in geen enkele?

Pijnlijke borsten en bang voor de huisarts

Het is niet zo dat deze vrouwen die regelmatig pijn hebben in hun borsten bang zijn voor de huisarts, ze zijn bang voor de eventuele diagnose die de huisarts zou kunnen stellen: borstkanker! En deze vrouwen durven vervolgens de stap naar de huisarts niet te nemen. Als de pijn in de borsten na een paar dagen weer wegzakt, "vergeten" de vrouwen de pijn en "vergeten" een afspraak te maken met de huisarts.

Zelf borstonderzoek doen bij pijnlijke borsten, hoe doe je dat?

De borsten bestaan uit melkklieren, vetweefsel en bindweefsel. Je voelt iets van bobbeltjes zitten in je borsten, dat zijn de melkklieren. Deze voelen vrij zacht aan en voelen vrijwel hetzelfde aan in beidde borsten.
Als je denkt een knobbeltje te hebben gevonden in een borst, voelt deze dan dikker, als een plaatselijke verdikking, dan de normale bobbeltjes (melkklieren) die je altijd voelt in je borsten?

Borstonderzoek, hoe voelt een knobbel aan in je borst?

Als je denkt een knobbel te hebben gevonden tijdens een borstonderzoek, ga dit even in alle rust na:
  • Het gevonden knobbeltje kan een ronde plek zijn die harder en stugger aanvoelt dan het normale klierweefsel dat in je borsten voorkomt, of:
  • Het gevonden knobbeltje kan echt kogelrond zijn en wegschieten onder je vingers.

Gevonden knobbel in je borst, wat nu?

Als je een knobbel hebt gevonden in je borst tijdens zelfstandig uitvoeren van een borstonderzoek, en de knobbel voldoet aan een van de twee eisen beschreven hierboven in: Borstonderzoek, hoe voelt een knobbel aan in je borst? moet onderzoek gaan uitwijzen of dit een goedaardige knobbel is of een kwaadaardige.
Schrik alsjeblieft niet! Er is nog geen reden voor echte paniek, alhoewel je wereld (heel begrijpelijk!) op z´n kop staat! Er zijn en bestaan namelijk heel veel goedaardige knobbels die in borsten kunnen voorkomen.

Goedaardige knobbel of een kwaadaardige knobbel in je borst?

Zodra je een knobbel hebt gevonden, moet je direct een afspraak maken met je huisarts. Er moet onmiddellijk een onderzoek gedaan worden om uit te sluiten dat het om een kwaadaardige knobbel gaat.
Doe dit niet alleen. Ga nooit alleen als er een borstonderzoek gedaan moet worden! Neem een vertrouweling mee, je vriendin, je moeder, je zus, je tante, je vriend of je man of wie dan ook. Kwaadaardig of goedaardig, het is een bijzonder emotioneel en aangrijpend moment als je een knobbel hebt ontdekt. Goede steun is belangrijk! Ga samen naar de huisarts en ga samen naar het onderzoek.

Goedaardige knobbel in je borst

Een gevonden knobbel in je borst kan heel goed een goedaardige knobbel zijn. Er bestaan namelijk veel goedaardige knobbels in je borsten. Dit kunnen bindweefselknobbels zijn, vetweefselknobbels of een cyste zijn. Deze goedaardige knobbels kunnen - indien noodzakelijk - verwijderd worden via bijvoorbeeld een naald of operatief. Een cyste bijvoorbeeld, kan worden leeggezogen. Zodra de uitslag bekend is en het is een goedaardige knobbel, zal de arts alle mogelijkheden met je bespreken.

Borstonderzoek na een gevonden knobbel

Er zijn een paar verschillende borstonderzoeken in Nederland, nadat er een knobbel gevonden is in je borst of borsten:

Mammografie:
Dit is een rontgenonderzoek van je borst in het ziekenhuis. Hierbij wordt de borst platgedrukt en worden er foto´s gemaakt van zowel de rechter- als de linkerborst.

Echografie:
Dit is een onderzoek van de borst in het ziekenhuis, waarbij met behulp van geluidsgolven informatie wordt verzameld van de verschillende weefsels in een borst. Hiermee kan de arts bijvoorbeeld een cyste (goedaardige knobbel in de borst) onderscheiden van andere soorten knobbels.

Punctie in een borst:
Borstpunctie. Dit wordt pas gedaan na een mammografie en/of een echografie. Door middel van een punctie met een naald worden er enkele cellen weggehaald uit de knobbel van de borst. Deze verwijderde cellen uit de knobbel van de borst worden vervolgens onderzocht of het om een goedaardige knobbel of om een kwaadaardige knobbel gaat.

Pijnlijke borsten rond de menstruatie: vaak de schuld van de hormonen

Als je zelf een van de vrouwen bent die regelmatig last heeft van pijnlijke borsten, zou je voor je zelf eens na moeten gaan of de pijn te maken kan hebben met je hormonale huishouding? Heb je last van pijnlijke borsten in de buurt van je menstruatie? Het is namelijk bekend dat de ene vrouw gevoeliger borstweefsel heeft dan de ander. Tijdens wijzigingen van het gehalte van zowel het oestrogeen als van het progesteron, zijn je borsten geneigd op te zwellen. Door de zwelling in je borsten vergroten de kanalen en de klieren in je borsten. Dit zou de pijn kunnen verklaren in je borsten, alhoewel wetenschappers er nog steeds niet helemaal uit zijn hoe dit precies werkt en kan. Als je pijn in je borsten hebt rond en vlak na je menstruatie, kan je er vrijwel zeker van zijn dat je hormoonhuishouding er iets mee te maken heeft.

Mastopathie

Mastopathie is een goedaardige aandoening aan de borst van de vrouw, maar helaas wel een bijzonder pijnlijke! Alles kan vreselijk pijn doen: aanraking, een knuffel of het dragen van een BH. Het aanraken van de eigen borst is niet te verdragen! De getroffen borstklier reageert op de schommelingen in de hormoonspiegels in het bloed, dit is een reden waarom borstpijn het heftigst is rond de menstruatie. (Let op: hevige borstpijn rond de menstruatie hoeft niet te betekenen dat iemand mastopathie heeft!) Via een borstonderzoek van een mammogram of door een MRI van de borst kan de diagnose mastopathie gesteld worden. Behandeling van mastopathie is echter zeer beperkt, enkele aanraders:
  • Draag een goed sluitende BH, het dragen van een sportbh kan de pijn misschien wat doen verminderen,
  • Via een operatie kunnen eventuele bestaande pijnlijke cysten in de borst leeggezogen worden,
  • In overleg met de behandelde arts kunnen bij zeer hevige pijnlijke klachten overwogen worden on een anti-hormonale behandeling te starten,
  • Anticonceptie zoals de pil kunnen de klachten verminderen of juist verergeren, overleg met de huisarts of de pil veranderd kan worden in een poging de pijnlijke borstklachten te verminderen,
  • Soms is stoppen met de pil een oplossing om de pijn te doen verminderen,
  • Sommige voedingsstoffen kunnen de pijn verergeren, denk aan: Koffie, Thee, Cola, Suiker, Chocola, Rode wijn (soms ook witte wijn en soms is het zelfs beter om helemaal te stoppen met alcohol!), Roken, Kaassoorten, Koekjes en Chips,
  • Sommige voedingsstoffen kunnen de pijnklachten misschien wat doen verminderen, zoals: Natuurlijke soya, Kruidenthee, Mineraalwater en Theunisbloem capsules,
  • Gebruik in goed overleg met de huisarts pijnstillers om de pijn te bestrijden.
Mastopathie gaat over het algemeen over zodra de overgang helemaal is ingezet.

Vrouwen met mastopathie

Ongeveer 10% van de vrouwen heeft last van een lichte vorm van mastopathie tot een ernstige mastopathie. Er bestaat een patientenvereniging speciaal voor:
  • Vrouwen met mastopathie,
  • Voor vrouwen die hierdoor een onderhuidse borstamputatie hebben of,
  • Voor vrouwen die nog een onderhuidse borstamputatie moeten ondergaan, zonder dat er sprake is van borstkanker.

Deze vereniging, de Stichting Begeleidingsgroep voor Vrouwen met Mastopathie, kortweg “SBVM” genoemd, heeft als doelstelling om deze vrouwen:
  • Te ondersteunen,
  • Begeleiden en zorgen voor
  • Voorlichting.
Vrouwen met mastopathie kunnen contact opnemen met deze stichting, ook om te kunnen praten over elkaars bevindingen met lotgenoten. Contact kan er opgenomen worden via dit emailadres: info@mastopathie.nl.

Kenmerken, symptomen en signalen

Wat zijn de kenmerken van mastopathie? Welke symptomen heeft een vrouw met mastopathie? Wat zijn de signalen die een vrouw kan hebben met mastopathie? Kenmerken mastopathie zijn:
  • Komt veel voor bij vrouwen na het 30ste levensjaar,
  • Borsten voelen (zeer) gespannen aan,
  • Borsten voelen (zeer) pijnlijk aan,
  • Borsten verdragen nauwelijks enige aanraking,
  • In het borstweefsel zijn 1 of meerdere knobbels, schijfjes, brokjes, strengeltjes (enz) te voelen,
  • Borsten kunnen groter worden,
  • Soms is er afscheiding uit de tepels,
  • Soms ontstaan er cysten, dan heet het: cysteuze mastopathie,
  • Kan voorkomen in 1 borst of in beide borsten.

Pijn

Pijn is een belangrijk symptoom van mastopathie, wat echter niet wil zeggen dat alle vrouwen die pijn hebben in een borst mastopathie hebben. Een belangrijk kenmerk van mastopathie is pijn, vooral beschreven in het volgende rijtje:
  • Pijn in de borsten tijdens bewegen,
  • Pijn in de borsten tijdens het aanraken van de borsten,
  • Pijn in de borsten tijdens het sporten,
  • Pijn in de borsten tijdens het slapen, vaak onmogelijk om op de zij of rug te kunnen slapen,
  • Pijn in de borsten bij een knuffel,
  • Pijn in de borsten tijdens het knuffelen van kinderen.

PMS

Naar schatting zijn er 150 verschillende soorten klachten bekend van iemand met PMS. Pijnlijke borsten is een typische PMS klacht! PMS en alle bijhorende klachten beginnen zo´n twee weken voor de daadwerkelijke menstruatie, dus na de eisprong. Vermoed je dat er sprake is van PMS? Maak dan voor alle zekerheid een afspraak met de huisarts!

Ongerust en zenuwachtig

Juist door de vele aandacht die er de laatste tijd is voor borstkanker, kunnen vele vrouwen zich vreselijk ongerust en zenuwachtig voelen als ze regelmatig pijnlijke borsten hebben. Bij flinke pijn in je borsten is de stap snel gemaakt naar borstkanker in je hoofd. Het is goed om zelf een borstonderzoek te doen en je menstruatie af te wachten. Let eens goed op of de pijn in je borsten iets te maken kan hebben met je menstruatie.

Ontstoken melkklier in je borst: een infectie!

Als je koorts hebt en je hebt een duidelijke plek of plekje op je rechterborst of op je linkerborst dat pijn doet, waar je dus letterlijk je zere vinger op kunt leggen, maak je dan alsjeblieft niet ongerust. Hier is sprake van een infectie in je borst, vermoedelijk een ontstoken melkklier. Maak alsjeblieft wel een afspraak met je huisarts.

Pijnlijke klachten in je borsten verminderen door geen koffie te drinken?

De geruststelling dat er niets "ernstigs" aan de hand is bij regelmatige pijnlijke borsten, zijn voor veel vrouwen alle pijnlijke klachten een stuk dragelijker! Het geeft zo´n grote opluchting en gerustheid!
Toch wil je wel heel erg graag van de pijn in je borsten af. Een aantal suggesties om de pijn in je borsten te verminderen:
  1. Drink geen koffie. Er zijn een aantal studies bekent waar de relatie van pijnlijke borsten onder invloed staan van het drinken van cafeïne (koffie, cola). Koffie en cola zouden de pijnlijke klachten verergeren. Hoewel wetenschappelijk niet bewezen, zou het zeker de moeite waard zijn om te proberen tijdens de klachten van het hebben van pijnlijke borsten, de koffie en de cola te laten staan.
  2. Een goede, comfortabele en ondersteundende bh is noodzakelijk! Je borstweefsel is erg gevoelig en kan juist tijdens periodes van pijn een slecht zittende bh extra irriteren. De bh kan te klein zijn of de beugels van de bh zitten het borstweefsel in de weg. Ga naar een goede lingeriezaak en laat je goed informeren. Desnoods laat je de juiste maat van je borsten weer eens opmeten.
  3. Gebruik van medicijnen of van bepaalde medicijnen. Medicijnen kunnen of vervelende bijwerkingen hebben zodat je extra pijnlijke borsten hebt, of medicijnen kunnen voor jou het antwoord zijn naar de verlossing van pijnlijke borsten! Informeer bij je huisarts.

Pijn in je borst of pijnlijke borsten: ter afsluiting

Ik wil graag iedere vrouw die regelmatig last heeft van pijnlijke borsten heel graag op het hart drukken dat pijnlijke borsten niet meteen betekent dat je borstkanker hebt! Kwaadaardige tumoren doen namelijk geen pijn! (Dat is tevens ook het verraderlijke van kwaadaardige tumoren in je borsten: ze doen geen pijn! In het begin doet een tumor geen pijn: zodra het gezwel gaat groeien en de omliggende weefsel in verdrukking raakt ontstaat er een pijnsignaal door de verdrukking.)
En vervolgens: er zijn heel veel vrouwen met pijnlijke borsten, ook in jouw directe omgeving! Praat met elkaar!
Elk jaar in de maand oktober wordt er extra veel aandacht gegeven aan het hebben van borstkanker. Juist door die extra aandacht op tv en in de media, zullen veel vrouwen stil staan bij het hebben van borstkanker. Zelf borstonderzoek doen is heel belangrijk! Vind je iets verdachts, neem onmiddellijk contact op met de huisarts! Ook door alle aandacht zullen veel vrouwen zich realiseren dat ze regelmatig pijn voelen in hun borsten en snel de stap in hun hoofd maken naar borstkanker. Voor al deze vrouwen is dit artikel geschreven, in de hoop dat vrouwen beseffen dat pijn hebben in je borst niet direct hoeft te betekenen dat er borstkanker is!
© 2009 - 2014 Roberta, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Pijnlijke borsten: is dat borstkanker?Pijnlijke borsten: is dat borstkanker?Pijnlijke borsten komen redelijk vaak voor bij vrouwen. Dit wordt ook wel mastopathie genoemd. Sommige vrouwen hebben er…
Fibro-adenose of fibrocysteuze dysplasieFibro-adenose of fibrocysteuze dysplasieFibro-adenose wordt gekenmerkt door de aanwezigheid van goedaardige knobbels of cysten in de borst. De cysten kunnen var…
Pijnlijke borsten – Wat kan de oorzaak zijn?Pijnlijke borsten – Wat kan de oorzaak zijn?Pijnlijke borsten is een klacht die veel voorkomt bij vrouwen. Men noemt het vaak ook gevoelige borsten. De pijn concent…
Pijnlijke borsten: waarom doen ze pijn?Pijnlijke borsten: waarom doen ze pijn?Pijnlijke borsten is pijn die in een of twee borsten wordt ervaren, en mag niet verward worden met pijn op de borst. Pij…
Pijnlijke borstenPijnlijke borstenBijna alle vrouwen hebben wel eens pijnlijke borsten op een bepaald moment in hun leven. Als je regelmatig pijn lijdt, s…
Bronnen en referenties
  • http://www.chirurgenoperatie.nl/pagina/goedaardige_borst/mastopathie.php
  • http://www.babypret.net/gvoedborstpijn.htm
  • http://www.medischforum.nl/onderwerp/3727
  • http://www.dokter.nl/index.php/Borsten/94003-pijnlijke-borst-maar-1.html
  • http://www.goedgevoel.be/gg/nl/83/Borstproblemen/article/detail/23289/2008/01/01/Hoe-komt-het-dat-mijn-borsten-soms-zo-n-pijn-doen.dhtml
  • http://www.e-gezondheid.be/pijnlijke-borsten-woordje-uitleg/pijn-behandeling-20-473-15448.htm
  • http://www.mastopathie.nl/
  • http://www.borstkanker.nl/over_borstkanker
  • http://www.borstkanker.nl/borstkankervereniging
  • http://sz.oppc.nl/folders/folder-837.html

Reageer op het artikel "Pijnlijke borsten, is er wat mis?"

Reacties

Zoveel Vragen, 26-02-2014 10:18 #108
Hallo, ben sinds kort begonnen met de pil, toen ben ik na 5 dagen gestopt omdat ik opeens heel erg pijnen in mijn linkerarm kreeg, bleek er uiteindelijk niks mee te maken te hebben. Nu ben ik weer 12 dagen bezig met de pil en heb ik erg last van alle 2 mijn borsten met name de linker. Bovenop en aan de zijkant. aan de linkerkant straalt het soms ook door naar de oksel. Heb het idee dat als ik er niet aan denk het minder is maar zit er toch mee. Ook had ik een korte tussenbloeding eergisteren, echt heel klein beetje bloed. kan dat ook die pijn geven? Ben ook sinds kort krachttraining gaan doen, kan het hiermee te maken hebben dat het gewoon spieren zijn?

Meisje, 16-07-2013 10:52 #107
Hallo,
Ik maak me zorgen. Deze week ben ik ongesteld geweest en sinds gisterochtend heb ik pijn aan m'n linker borst. Er zit een harde bobbel onder m'n tepel. Ik ben net 13 dus nog wel in de groei denk ik. En ik heb cup AA of nu inmiddels A. Die bobbel onder m'n tepel deed gisteren ook pijn als ik er NIET op drukte. Nu doet hij alleen pijn als ik erop druk.
Graag antwoord svp

Mvg,
Ongerust 13 jarige meisje

Daantje, 24-06-2013 05:59 #106
Hallo

Ik heb regelmatig vrij pijnlijke borsten, bij aanraking. Als mijn zoontje wil knuffelen zeg ik altijd, pas op mijn borsten. Ik verklaar dat dat komt door het syndroom van Tietze wat ik heb waardoor mijn borstbeen zwaar geïrriteerd is en denk daardoor mijn borsten pijnlijk zijn.
Of is dat toch niet zo?

Saskia Wendel, 13-06-2013 17:47 #105
Ik ben volgens de gyn. in de menopauze, krijg de laatste twee jaar zoveel stomme klachten, gewrichts klachten, duizelig, misselijk, hartklopingen, blaasontstekingen, het slecht op kunnen houden van urine, Enz, Ik heb zoveel onderzoeken gehad, en ze kunnen niets vinden. Conclusie Menopauze, maar volgens de huisarts is mijn cycles te regelmatig, dus onmogelijk om in de overgang te zijn. Maar sinds vanochtend een zere pijnlijke rechterborst, kan mijn BH niet eens aan, elke aa nraking doet zeer. Dus dan ben je eerst bezorgd, en ga je wat googlen, en als je dit leest, ben ik wel wat meer gerust, en hou ik het maar in de gaten. En misschien dan maar weer eens naar de huisarts, die ziet me al weer aankomen, ik voel me onbegrepen, en denk dat dat de dokter wel kan denken dat ik hypochonder ben. Maar goed, het is mijn lijf, en ik weet wat ik voel.

Bianca Kollenhof, 30-05-2013 08:04 #104
Mijn moeder heeft zowel baarmoeder kanker gehad als ook borstkanker, ik heb op mijn 29ste ook baarmoeder kanker gekregen, en deze hebben ze buiten mijn eierstokken verwijderd, sindsdien heb ik zeer pijnlijke borsten, en zou ze het liefst laten weghalen, de laatste controle heb ik 3 jaar geleden gehad want ik kan mammografie niet verdagen, die laatste foto was ook helemaal wit, en heb de dokter gevraagd, stel dat ik een knobbel heb kun je die daar dan op zien, antwoord NEE, dus kwel ik mezelf niet meer aan dit onderzoek, lees veel over medicijnen, zoals foliumzuur etc, weet u iets waardoor mijn pijn minder wordt.
B.V.D

Luyck Annick, 22-03-2013 01:06 #103
Hallo allemaal, heb een mammografie en echografie laten doen. Hieruit bleek dat er een gezwel was maar niet kwaadaardig. Nu werk ik als logistieke assistente in een ziekenhuis en heb de resultaten aan een arts kunnen voorleggen. Op de eerste mammo en echo was duidelijk een gezwel te zien dat in eerste goedaardig was. bij het bekijken van de eerste onderzoeken, wou de arts een tweede echo doen. Wat blijkt nu, ze vinden het gezwel niet meer. heeft dit nog iemand dit meegemaakt en is dit betrouwbaar.

Ursula, 11-12-2012 13:04 #102
Ik heb een knobbeltje zitten die is rood en zwart er komt bloed uit wat kan dat zijn?

Suzanne, 19-10-2012 03:44 #101
Goedendag,

Vorig jaar op 08-09-2011 14:09 #77 Heb ik hier een reactie geplaatst over mijn borst. Het bleek inderdaad een melkklierontsteking te zijn en zou vanzelf over gaan. Dit heeft erg lang geduurd maar ik had uiteindelijk geen last meer van uitvloed en-of pijn. Nu is anderhalve maand geleden, mijn rechterborst zo een pijn gaan doen! Dat uitstraalt naar mijn oksel, ik heb dit een paar dagen aangekeken. Er kwam doorzichtig kleverig vocht uit mijn tepel. Ik begon mij toch zorgen te maken, voelde allerlei rare dingen en zelfs de trap oplopen of intimiteit was niet meer mogelijk van de pijn! Dus naar de huisarts. Hij heeft mij onderzocht en was er totaal niet gerust op! Ik ben natuurlijk ondertussen 23 jaar. Ik naar het ziekenhuis, een echo, nou mevrouw we zien toch afwijkingen dus we willen ook een mamografie. slik! oke! Uitslag: Mastopathie! Ik verga van de pijn, heb op aanraden van de huisarts sportbh's gekocht omdat deze meer stevigheid zouden bieden, nou ik merk geen verschil! Een tijd geleden ontdekte ik een bultje op mijn kaaklijn, ter hoogte van mijn hoektand (rechtsonder). Kaakchirurg open gesneden (dit was voor mijn borst klachten) hij durfde het niet aan om het weg te halen ivm het beschadigen van mijn zenuwen. Maar hij wist ook niet wat het was. Lekker dus. Na een paar maanden ben ik toch terug gegaan, doordat het bultje in mijn zenuwen verstrengeld was geraakt had ik continu pijnscheuten naar mijn kaak! Weer opengesneden! Dit keer alles gevoeld! ze bleven bij spuiten met die verdoving maar het hielp niks! Eind conclusie: Hij durfde het weer niet aan! (al die pijn voor niks!) Ik ben inderdaad wat gevoel kwijt in mijn lip. Maar goed hij had gezegd dat toen hij mijn zenuwen had "geript" hij het knobbeltje niet meer kon vinden, dus dat er ook niets weg te halen viel. Nu zit ik op de bank en heb maar toch een pijn in mijn kaak, ga ik voelen zit er een grote knobbel! Kan dit verband houden met mijn mastopathie? Of is dit erg ver gezocht? (aangezien mijn mastopathie ook helemaal naar mijn oksel en bovenarm trekt). Er is overigens geen bioptie of punctie gedaan.

Ik hoop echt dat mijn vraag beantwoord kan worden. (mijn vader is namelijk gestorven aan melanoom in 2005, zelf heb ik een beginnend melanoom gehad, die is verwijderd en was gelukkig niet uitgezaaid) Zoals u dus begrijpt, zit de schrik er goed in! Wat kan ik nog meer doen tegen de pijn van de mastopathie?

Groet,

Suzanne

De Ryck Charlotte, 12-06-2012 18:22 #100
Mijn borsten doen al 2maand hevige pijn, ik heb sedert 2maand men maandstonden terug nadat ze 5maand uit gebleven waren en er zat een bloed blaas in men baarmoeder, soms vraag ik me af of ik toch niet zwanger ben?ik heb, zoals wij dat noemen, ook vieze goesten, zin in chips en eclairs(eet dat nooit).kunnen jullie me helpen want bij men gyneacoloog kan ik pas binnen 2maand gaan.Dank bij voorbaat

M. Jansen, 07-05-2012 14:24 #99
Ik heb nu al ruim een week een verdikte streng ter grote van een bloedvat vanuit mijn oksel naar mijn tepel lopen, ben nu een paar dagen ongesteld en de pijn die ik er aan had is wel weg.ben er mee naar de dokter geweest en die had het over een melkgangklier. lopen die helemaal vanuit de oksel?ik heb voor volgende week een afspraak voor mammografie en echo, eigenljk moest k 2 weken afwachten van de dokter maar dat wilde ik zelf niet. wat kan het zijn?

Joyce Selbach, 11-04-2012 19:29 #98
Half februari ontdekte ik een grote rode plek schuin onder de tepel van mijn rechterborst. Geleidelijk aan begon het zwart te worden. Vrijdag 24 februari werd het een grote wond waar nogal veel viezigheid uit kwam. De wond had eerst de grootte van een 2 Euromunt. Dezelfde dag naar de huisarts gegaan en ze gaf antibiotica mee. In het weekend groeide de wond enorm en maandag 27 februari was het al ruim 8 cm. Weer terug naar de huisarts en ik werd meteen doorgestuurd naar het ziekenhuis. Meteen moest ik blijven en werd aan antibiotica-infuus gelegd. Ze hebben een echo gemaakt, mammografie en 2 biopten genomen. De chirurg was bang voor borstkanker, maar dit bleek het gelukkig niet te zijn. Nu, 7 weken verder is de wond inmiddels dicht, maar zit nu een heel naar litteken, Nog steeds veel pijn en vooral steken in de borst. De rechterborst is nu bijna 8 cm groter dan mijn linker. Ik moet 7 mei bij de chirurg terugkomen voor controle, maar ik vertrouw het nog steeds niet. Wat zouden jullie doen in mijn situatie? Gaarne advies. Groetjes Joyce

Jolanda, 11-03-2012 17:46 #97
Hoi ik ben 27
heb pijn maar niet echt mijn borsten maar meer de zijkant van mijn borst.
ik voel geen knobbels maar het is aan een borst en dan heel die zijkant tot bijna mijn oksel doet zeer.
wat kan dit zijn.
ik draag tegenwoordig wel minder een bh maar een figuur corrigerend hempje of de ah bra. gewone bhs passen mij niet volgens de winkel zou ik dan 90a moeten hebben maar die maat bestaat niet, heb nu wel een bh die redelijk is maat 85b maar doe liever geen bh aan, kan dit die pijn veroorzaken
of zou ik me gewoon gestoten hebben en dat daar die zijkant zeer van doet.
ik zie geen blauwe plek, wel heb ik daar al jaren een wrat hangen maar ik ga niet graag naar de dokter.

Saskia, 29-01-2012 15:28 #96
Ik krijg elk jaar een mamografie en echo omdat ik al jaren een knobbeltje in mijn rechter borst heb. Nu heb ik sinds 2 weken pijn achter mijn (rechter) tepel. De pijn is het ergst als ik op mijn buik lig. Ik voel geen rare knobbels. En mijn tepel ziet er ook nieth anders uit. De pijn is ook niet constant. Heeft iemand hier ervaring mee. Moet ik toch maar weer naar de dokter?

Sammie, 27-01-2012 00:30 #95
Hai ik ben een meisje van 16 en heb voor de tweede keer in ongeveer anderhalve maand ontzettende last van mijn linkerborst en het kan niks met mijn menstruatie zijn aangeziek het net iets langer als een week over is. Het doet enorme pijn bij alles wat ik doe. Vooral mijn tepel en de huid er net omheen doet erg zeer en en is ook dik en rood. Heeft iemand enig idee wat het is en of er iets aan te doen is?

A., 12-01-2012 21:14 #94
Hallo, ik heb sinds een paar weken last van mijn rechterborst (zit ook een blauwe rand om
mijn tepelhof ) het is dikker en voel dat het harder is, met slapen met name liggen op mn
rechter zij is zeer pijnlijk. iemand een idee wat het kan zijn?

Manon, 26-12-2011 18:36 #93
Hoi,
ik ben een meisje van 17 en heb sinds een tijdje een knobbeltje in mijn linkerborst, eerst groeide ie niet en toen weer wel en nu is ie al een tijdje ong. 1,5-2 cm, nadat ik het knobbeltje heb gekregen heb ik nu aan allebei de borsten een beetje pijn, wie weet wat ik moet doen en hoe het komt?

Daisy, 29-11-2011 10:36 #92
@Sandra: Bij een infectie van de borstklier is meestal ook sprake van een gezwollen plek nabij de tepel.

Sandra, 25-11-2011 11:52 #91
Sinds een tijd heb ik achter mijn tepel een hele pijnlijke verdikking die groeit voor mijn idee. Weet iemand wat dit zou kunnen zijn.Ik ga naar de huisarts maar vind het toch wel een beetje spannend.

Margje, 15-11-2011 20:47 #90
Jarenlang heb ik last gehad van mastopatie, ik ben de menopauze al lang gepasseerd maar de knobbeltjes in beide borsten zitten er nog steeds, ieder jaar word ik nagekeken in het ziekenhuis, steeds weer verstopte melkklieren maar nu is sinds enkele maanden mijn eene tepel terrugetrokken 4 maanden geleden foto's gemaakt die waren goed.
Vorige week {vier maanden later} is er een M.R.I. scan gemaakt en weer foto's. De uitslag is; opruimings ontsteking waardoor de tepel terugtrekt, mijn vraag is; weet iemand wat dat precies is en komt dat weer goed? Ik moet over drie maanden weer terugkomen.

Ans, 09-11-2011 22:12 #89
Sinds zaterdag heb ik last van linkerborst. Op dit moment heb ik constante pijn, maar het lijkt alsof dit komt omdat ik er nu de hele tijd aan denk en deze website aan het lezen ben. Ik heb dit van de week ook gemerkt. Als ik er na een dag werken weer aan dacht ging het pijn doen. Ik voel geen rare dingen in mijn borst, als ik er op druk let het wel meer pijn als mijn andere borst, dit komt misschien ook door het vaker voelen en drukken. De eerste dagen voelen het wel een beetje als branderige pijn en liever geen stof tegen mijn tepel aan. Nu meer pijn scheuten. Kan ik ook last hebben van mijn hormonen? Heb ook iets meer last van afscheiding. Ik heb ook pas enorm last van hoesten gehad, en heb ook last gehad van veel stress. Wat zal het toch zijn hè?

Onzeker, 09-11-2011 11:34 #88
Ik ben de huisarts geweest.Morgen moet ik bloed laten prikken, en maandag naar het ziekenhuis voor een mammografie.Aan het eind van volgende week zou ik dan de uitslag krijgen.Ik hou jullie op de hoogte. Reactie infoteur, 09-11-2011
Beste Onzeker,

Ik vind het zo ontzettend goed van je dat je een afspraak gemaakt hebt en dat je actie bent gaan ondernemen! Sterkte morgen met het bloed prikken en heel veel succes en sterkte toegwenst maandag tijdens de mammografie! Ik denk aan je!

Veel liefs, Roberta

Onzeker, 05-11-2011 09:41 #87
Aankomende maandag maak ik een afspraak bij de huisarts.
Ik hou jullie op de hoogte. Reactie infoteur, 05-11-2011
Beste Onzeker,

Hulde! Heel goed dat je een afspraak gaat maken! Ik hoop van ganser harte dat je nu zekerheid krijgt en dat het allemaal niets ernstigs is! Ik zou het ontzettend fijn vinden als je, mits je daar behoefte aan hebt, ons op de hoogte wil houden. Heel veel sterkte toegewenst as maandag, en ik denk aan je!

Met vriendelijke groet, Roberta

Cynthia, 30-10-2011 01:19 #86
Ik wil je absoluut niet ongerust maken, maar mijn moeder had het zelfde en het bleek borstkanker te zijn. Het is weggehaald en uiteindelijk goed gekomen maar ik raad je aan om naar de dokter te gaan, dat is beter dan dat je te laat gaat. Dokter ziet wekelijks tientallen borsten en vind het niet meer erg, en je kunt altijd zeggen dat je direct naar het ziekenhuis wilt voor bijvoorbeelt een rontgenfoto dan verwijst hij/zij je door. Laat me weten wat je hebt gedaan! En wel doen het kan een belangrijk verschil uitmaken als je nu gaat of nog een paar weken/maanden wacht. Reactie infoteur, 02-11-2011
Beste Cynthia,

Heel hartelijk dank voor je bijdrage! Hoe gaat het inmiddels met je moeder? Ik hoop van ganser harte dat alles inmiddels goed met haar gaat!

Met vriendelijke groet, Roberta

Onzeker, 26-10-2011 18:56 #85
Sinds een paar maanden heb ik onder mijn oksel naast mijn linker borst een knobbel zitten. Deze is inmiddels iets gegroeid en is niet pijnlijk. Daarbij heb ik op mijn rechtertepel al een hele tijd een donkere harde verkleuring zitten. Ik wil hier eigenlijk mee naar de huisarts.maar de gedachten maken me heel onzeker waardoor ik eigenlijk ook niet goed durf. Reactie infoteur, 31-10-2011
Beste Onzeker,

Het is heel begrijpelijk dat je je enorm onzeker voelt en dat je eigenlijk niet naar de huisarts durft, maar asjeblieft asjeblieft, ga naar de huisarts! Neem een vriendin mee, of een vertrouwelinge, zodat je sterk staat. Als, met de nadruk op als, er echt iets mis is, is snelheid geboden! Blijf niet het dokterbezoek uitstellen maar kom in actie!

Beste Onzeker, ik denk aan je en ik wil je heel veel kracht toewensen zodat je in actie komt om naar de huisarts te gaan. Ik wil je dolgraag het aller beste toewensen! Sterkte meisje!

Met vriendleijke groet, Roberta

Stephaniiee, 26-10-2011 17:11 #84
Ik ben een meisje van 19 jaar en heb sinds 2 maanden bijna een constante pijn in mijn rechterborst. Er is duidelijk een knobbeltje voelbaar aan de buitenkant en heb ook het gevoel dat mijn rechterborst veel dikker aanvoelt dan de linker. Tijdens de mestruatie dacht ik wel dat de pijn minderde maar ben hier niet zeker van, het knobbeltje verdween in ieder geval niet. Ik herinner me dat ik enkele maanden geleden oook wel is pijn heb gehad in mijn borst maar dat ging weg en nu blijft het echt constant (toch als ik het aanraak) Ik ben echt bang en durf maar niet naar de huisarts. Reactie infoteur, 31-10-2011
Beste Stephaniiee,

De pijn kan inderdaad vergergeren tijdens je menstruatiecyclus en zodra je menstruatie doorkomt verminderen. Maar als je duidelijk sinds kort een knobbel voelt zitten, die niet meer weggaat, zit er echt maar 1 ding op: afspraak maken bij de huisarts! Hoe eerder je een afspraak maakt, hoe sneller je zekerheid hebt over je toestand. Mocht het ernstig zijn (dat hoeft niet altijd zo te zijn beste Stephaniiee!) dan is snelheid wel geboden!

Beste Stepaniiee, ik wil je heel graag heel veel succes en sterkte toewensen, neem een vriendin, je moeder of een vertrouwelinge mee naar de huisarts, samen sta je sterk! Sterkte meisje!

Met vriendleijke groet, Roberta

Tut, 25-10-2011 19:30 #83
Ik ben een meisje van 17 en ik heb nu al een paar maanden heel veel last van mijn borsten! Eerst dacht ik dat ze nog groeiden, maar eerlijk gezegd wordt de pijn steeds erger. Als ik geknuffeld word lopen de tranen gewoon over mijn wangen. Ook lijkt het net alsof ze soms in brand staan. Ik weet niet zo goed wat ik moet doen, en durf niet naar de huisarts te gaan. Weet iemand misschien raad? Reactie infoteur, 31-10-2011
Beste Tut,

Soms komen pijnklachten voor onder invloed van je menstruatiecyclus. Heb jij het gevoel dat je klachten verminderen zodra je menstruatie doorkomt? De pijn, echter, die jij beschrijft hierboven, dat de pijn zo heftig is bij aanraking dat je tranen over je wnagen huilen, klinkt mij sterk als mastopathie. Je huisarts of behandelend arts kan alleen deze diagnose stellen. Ik wil je dus echt van harte aanraden om zo snel mogelijk naar je huisarts te gaan, ondanks dat je eigenlijk niet zo goed (begrijpelijk!) durft. Neem een vriendin, je moeder of een vertrouwelinge mee naar de afspraak met je huisarts, samen sta je sterk. Maar je moet echt actie ondernemen om deze vreselijke pijn die je beschrijft te bestrijden!

Beste Tut, ik wil je heel graag het aller beste toewensen voor d etoekomst. Heel veel succes en sterkte toegewenst meisje!

Met vriendleijke groet, Roberta

Floor, 14-10-2011 10:33 #82
Ik heb anderhalf jaar geleden een borstverkleining gehad en sindsdien pijn in mijn linkerborst en harde grote knobbels in mijn borst. Ik ben vorig jaar naar het ziekenhuis geweest en heb daar een echo gehad. Het was moeilijk te zien, maar ze dacht aan littekenweefsel en het moest vanzelf minder worden. Nu een jaar later na de echo, blijft de pijn en wordt ook pijnlijker. Moet ik nu weer een afspraak maken of moet ik het tijd geven om weg te trekken? En hoelang duurt het voordat het weg is? Reactie infoteur, 31-10-2011
Beste Floor,

Ik heb zelf ook ooit te maken gehad met een zeer pijnlijk litteken, het heeft lang geduurt eer het litteken minder pijnlijk werd, maar het werd nooit pijnlijker beste Floor. Dat je litteken pijnlijker word vind ik een heel slecht teken. Heb je daar ook koorts en/of verhoging bij? Zeker in combinatie met de knobbel die je voelt, wil ik je echt van harte aanraden om aan de bel te trekken. Onderneem actie en maak inderdaad een nieuwe afspraak beste Floor!

Beste Floor, ik wil je heel graag heel veel succes en sterkte toewensen!

Met vriendelijke groet, Roberta

Soraya, 01-10-2011 11:57 #81
Sinds paar weken voel ik een pijnlijke knobbel/schijf in mijn rechterborst (aantal maanden geleden was het de linkerborst). Ik kan wel alles doen, echter wanneer ik dat plekje aanraakt kan het gevoelig tot pijn ervaren (heb een hoge pijngrens). Ik ben (nog) niet naar de huisarts geweest, aangezien de eerste diagnose een opgezwolle klier was. (wel een mammografie en echo laten doen).

Zou het misschien door het fitnessen kunnen zijn, dat de klieren opzwellen? Reactie infoteur, 04-10-2011
Beste Soraya,

De diagnose opgezwollen klier was van de linkerborst? En nu heb je eigenlijk het idee dat je hetzelfde hebt, maar pijnlijker en in de rechterborst? Geef je borstvoeding of ben je daar sinds kort mee gestopt beste Soraya? Ik durf het je niet te zeggen of je opgezwollen klieren krijgt van fitnessen: je versterkt je spieren tijdens de fitness, maar of ze daadwerkelijk kunnen opzwellen zodat jij een pijnlijke plek in je borst van krijgt…? Heb je behalve de pijn ook last van koorts en/of verhoging? In dat laatste geval wil ik je van harte aanraden om een afspraak te maken met je huisarts beste Soraya!

Ik wil je graag heel veel sterkte toewensen met de pijn beste Soraya!

Met vriendelijke groet, Roberta

Shideh, 24-09-2011 22:54 #80
Hallo Roberta,
Ik heb last van pijnlijke tepels en borsten sinds een paar maanden.Dit duurt ongeveer 3 weken per maand.Ik ben 47 en heb een Mirena spiraal sinds 3 jaar geleden. Ik heb ook last van pijn onder mijn buik en haaruitval. Kort geleden heb ik mamograffi gedaan en was alles in orde. Kan jij mij helpen? Reactie infoteur, 04-10-2011
Beste Shideh,

De lichamelijke klachten die jij vertoont zouden heel goed te maken kunnen hebben met hormonale veranderingen: is het mogelijk beste Shideh dat je te maken hebt met de eerste verschijnselen van de overgang (menopauze)? Als je in de menopauze terecht bent gekomen, ben je nog wel vruchtbaar! Het is misschien wel verstandig om je huisarts te waarschuwen dat je vermoed dat je in de menopauze bent terechtgekomen, misschien moet de spiraal aangepast worden zodat je minder last hebt van pijnlijke borsten!

Beste Shideh, ik wil je heel graag veel sterkte toewensen!

Met vriendelijke groet, Roberta

Papion, 13-09-2011 20:00 #79
Het zou stress gerelateerd kunnen zijn. De mammo is gisteren geweest. Degeen die hem uitvoerde vond ook dat de borst anders aanvoelde. Na de mammo vonden ze het toch verstandig om een echo te maken. Deze werd door een ander uitgevoerd. Hij ging erg snel met de echokop OVER het implantaat heen, terwijl ik meerdere keren had aangegeven dat er een verharding/knobbel onder het implantaat zit. Kunnen ze dat zien als ze over het implantaat gaan? Gaat de echo daardoor heen? Als kleuter zijnde is er wel een ruis in het hart geconstateerd maar verder nooit meer gecontroleerd.
Overigens voor degenen die ook implantaten hebben; De mammografie viel bij mij erg mee. Ik kon zelf aangeven of het nog ging met het 'pletten' van de borsten. Rechts kon het nog aardig plat worden en links minder vanwege de al bestaande pijn in de borst. Reactie infoteur, 16-09-2011
Beste Papion,

Wat mij zo opvalt is dat je zo sterk overkomt en echt meedenkt! Ze zullen jou niet snel van het kastje naar de muur kunnen sturen! Heel goed! Zijn deze echo en mammo gedaan in hetzelfde ziekenhuis waar je implantaten vandaan komen beste Papion? Heel vaak maken ze een echo na de mammo juist omdat je implantaten hebt, zodat ze een beter beeld kunnen scheppen. De mammo is inderdaad niet altijd in staat om alles scherp te zien wat er achter een implantaat zit, vandaar dat je ook een echo hebt gehad. De mammo en de echo vullen elkaar goed aan.

Even een geheel andere vraag beste Papion, toen er bij jou de borstreconstructie werd gedaan, is er met jou besproken wanneer de implantaten vervangen moet worden? Is er gevraagd aan jou tijdens het maken van de pletfoto´s en echo hoelang je de implantaat al hebt? Hebben ze de implantaat zo veel mogelijk naar achter geschoven tijdens het maken van de mammo beste Papion? Er zijn namelijk behoorlijk discussies gaande in hoe verre een implantaat schade kan oplopen tijdens het maken van een mammo. Maar als ik je bericht goed lees, zijn ze daar heel goed mee omgegaan!

En dan natuurlijk de brandende vraag beste Papion, wanneer mag je de uitslag verwachten? Kan je goed omgaan met het wachten totdat het moment is aangebroken dat je de uitslag mag verwachten? Ik wil je in ieder geval heel veel succes en sterkte toewensen tijdens het wachten! En mocht je nog vragen hebben: stel ze gerust!

Met vriendelijke groet, Roberta

Papion, 11-09-2011 13:39 #78
Sinds mijn 20e heb ik altijd last gehad van mastopathie. Na mijn 2e bevalling (ik was toen 26) had ik alleen leeg vel over en werden de klachten erger. Er is nooit aanleiding geweest voor verder onderzoek, kreeg alleen maar informatie over knobbels in borsten. Tien jaar geleden heb ik een borstreconstructie laten doen. Sinds een maand of 3 doet mijn linkerborst zo'n pijn dat ik niet eens kan fatsoenlijk kan schrijven (ik ben links) en ben ik extreem moe met soms een lichte verhoging. Daarnaast heb ik pijn achter mijn schouderblad. Ik ben er mee naar de huisarts gegaan en deze stuurde me na onderzoek (er zat duidelijk een grote knobbel/verharde plek achter het implantaat) door voor een mammo. Deze moet nog plaatsvinden, morgen. Ik ga ervan uit dat het weer om mastopathie gaat. Maar hoe kan dat nu ineens weer de kop opsteken? Ik ben 38, gebruik al 12 jaar de mirena, geen menstruatie meer en ook geen idee wanneer dat zou moeten plaatsvinden. Volgens mij een aardig stabiele regeling van hormonen. En kunnen ze ondanks implantaten toch een goede mammo maken? Kan me niet indenken dat mijn borst zo plat gedrukt kan worden als ik van vrouwen om mij heen hoor die een mammo hebben gehad. Kan een mammo geen kwaad voor de implantaat, ondanks dat het een implantaat is die niet kan gaan lekken? Reactie infoteur, 13-09-2011
Beste Papion,

Ik moet je heel eerlijk zeggen dat ik me behoorlijk grote zorgen maak over jou extreme moeheid, pijn achter je schouderblad en lichte verhoging! Henb jij deze klachten sinds de pijn in je linkerborst (zo´n 3 maanden geleden?) Het zou om een fikse ontsteking kunnen gaan, maar mijn beste Papion, die pijn achter je schouderblad, oef ik weet het niet, zulke pijnen kunnen een aanwijzing zijn dat er iets mis is met je hart. Schrik niet, het kan ook iets onschuldigs zijn zoals hyperventilatie (oorzaak: te veel stress in je leven). Ik hoop van harte dat je melding hebt gemaakt van deze pijn achter je schouderblad!

Beste Papion, het is heel goed mogelijk dat het allemaal redelijk onschuldig is! Ik vind het heel erg goed van je dat je direct naar de huisarts bent gegaan, hulde! Laat je ons weten hoe het is gegaan? Ik wil je heel graag het aller beste toewensen voor de toekomst beste Papion!

Met vriendelijke groet, Roberta

Suzanne, 08-09-2011 14:09 #77
Ik ben 22 jaar jong, vorig jaar ben ik naar mijn huisarts gegaan omdat er doorzichtig/geel vocht uit mijn linkerborst kwam. Conclusie: je zult wel zwanger zijn. Nee dit was/is niet het geval. Ik heb geen kinderen en ben ook niet van plan die snel te krijgen. De pijn in mijn linkerborst was zodanig erg geworden dat mijn vriend het niet meer mocht aanraken, de borst blijft pijnlijk, ongeacht welke dag van de maand het is. Meerdere keren bloed laten prikken voor mijn hormonenspiegel, maar ook dit is al een jaar lang prima in orde. Zondag begon mijn rechter borst ook zeer pijn te doen, en ook uit deze borst komt nu vocht. Dinsdag ben ik weer bij de huisarts geweest, een vervanger, huisarts in opleiding, die heeft mij lichamelijk onderzocht, geen enge dingen, maar toch reden genoeg om mij door te sturen voor een mammografie. Zojuist ben ik naar het ziekenhuis geweest voor een mammografie, moest even wachten om te horen of de foto's goed gelukt waren. Dat waren ze maar ik moest wel meteen mee voor een echo. Moet ik me nu zorgen maken?. Mijn borsten voelen al een jaar lang alsof ze op ontploffen staan.
Alvast bedankt, Suzanne Reactie infoteur, 09-09-2011
Beste Suzanne,

Waarom is de conclusie getrokken dat je zwanger zou zijn? Vocht verliezen uit je tepels is nu niet echt een klassiek zwangerschapskenmerk en geel vocht wijst over het algemeen op een ontsteking! Een ontsteking in je borst hoeft in principe niet op iets ernstigs te wijzen, maar als je er al een jaar mee rond loopt… meisje toch! Koude compressen kunnen de pijn hopelijk wat verlichten tot de tijd dat je de uitslagen mag verwachten. Wanneer krijg je de uitslagen beste Suzanne? Ontstoken kliertjes of melkkliertjes komen relatief vaak voor, maar ik vrees dat vooral je linkerborst het er flink van langs heeft gekregen als je al meer dan een jaar met een ontstoken borst rondloopt!

Beste Suzanne, ik wil je heel graag het aller beste toewensen en mocht je nog met vragen zitten: stel ze gerust!

Met vriendelijke groet, Roberta

Elisa, 04-09-2011 14:28 #76
Ik heb sinds kort last van Boezemfibrilleren. Heb daarvoor betablokkers gekregen. Echter ik heb ook al jarenlang last van gevoelige dus pijnlijke borsten, vooral de linkerborst doet zeer, vooral als ik op bepaalde plekken druk. Er zijn al 2 echografieen gemaakt van de borsten, maar niets gevonden. Vraag: heeft het plotselinge boezemfibrilleren van het hart iets te maken met de pijnen van de linkerborst?
Ik ben 61 jaar oud! Met dank voor de reactie en vr. gr.

Wendy, 21-08-2011 00:22 #75
Naarmate ik ouder wordt (30) krijg ik steeds meer last van pijnlujke harde bobbels in mijn borsten, die meestal met menstruatie verdwenen, maar de duur van de pijn wordt steeds langer, soms 3 weken. dokter zegt dat het een typische vrouwenkwaal is en röntgen liet niks zien. Nu sinds 2 weken ook bobbel ter grote van een knikker achter tepel. nu ga ik me toch weer zorgen maken… Reactie infoteur, 30-08-2011
Beste Wendy,

Het zou om een typische "vrouwenkwaal" kunnen gaan, als jouw menstruatie zeer onregelmatig is. Is jouw menstruatie echter regelmatig, dan klopt de redenering van een typische vrouwenkwaal niet, namelijk: pijnlijke borsten als een typische vrouwenkwaal komen voor bij veel vrouwen NA de eisprong: dus twee weken voordat je menstruatie op komt zetten. Heb jij een regelmatige menstruatie van rond de 28 dagen a een maand, dan zijn de drie weken pijn die je hebt niet ok.

Beste Wendy, waarom zijn er rontgen gemaakt? Heeft je huisarts toch iets gezien of gevoeld dat niet helemaal in de haak was, ondanks dat hij of zij dacht dat het een typische vrouwenkwaal was?

Volgende vraag: deze knikker die je voelt, is deze knikker op komen zetten na de eisprong? Dus zo´n 2 weken voordat je menstruatie op komt zetten? Deze "knikker" die je in je borst voelt hoeft niets te maken te hebben met je menstruatie, het kan mogelijk zijn dat het om een (goedaardige) cyste gaat. Wat is een cyste? Een cyste is een holte in je borst dat gevuld is met vocht. Bij iedere verandering die je opmerkt in je borst, moet je echt een afspraak maken met je huisarts! Je recente ontdekking van de knikker in je borst moet onderzocht worden door je huisarts.
De knikker die je voelt kan ook te maken hebben met een opgezette melkklier achter je tepel. Dit komt vooral voor bij vrouwen die recentelijk (gemiddeld kan daar een jaar voor staan!) borstvoeding hebben gegeven. Ik weet niet of dit misschien op jou van toepassing is, maar ook hier is het echt raadzaam om je huisarts te waarschuwen.

Beste Wendy, het is altijd schrikken als je onregelmatigheden in je borst ontdekt. De enige manier om duidelijkheid en zekerheid te krijgen is een afspraak maken met je huisarts. Het hoeft allemaal niets ernstigs te zijn, maar het is altijd aan te raden om bij iedere verandering in je borst je huisarts te waarschuwen. Ik wil je heel graag het aller beste toewensen voor de toekomst en heel veel sterkte toegewenst! Mocht je nog vragen hebben: stel ze gerust!

Met vriendelijke groet, Roberta

Petra de Gier, 18-08-2011 20:09 #74
Hoi ik heb een dochtertje van 13 mnd, en ik heb borstvoeding gegeven, maar nu voelt me rechter borst soms pijnlijk en als ik er in nkijp komt er bloed uit, en ik voel een bolletje in me borst, wat moet ik nu doen? Reactie infoteur, 30-08-2011
Beste Petra de Gier,

Het is heel goed mogelijk dat er sprake is van een ontsteking in je borst. Zeker na een zwangerschap en het geven van borstvoeding kan er een ontsteking optreden in je borst. Bloedverlies uit je tepel wijst heel vaak op een ontsteking, in dat geval is je borst ook warm. Echter, bloedverlies uit je tepel kan ook een aanwijzing zijn dat er iets niet goed zit. Je doet er heel wijs aan om z.s.m. een afspraak te maken met je huisarts! Nogmaals, beste Petra, het zal zeer waarschijnlijk met je zwangerschap te maken hebben en dan vooral het geven van borstvoeding.

Beste Petra, ik wil je graag het aller beste toewensen voor de toekomst en mocht je nog vragen hebben: stel ze gerust!

Met vriendelijke groet, Roberta

Susanna, 10-08-2011 20:04 #73
Hallo,

Ik ben 22 jaar. Sinds een aantal maanden is mijn linkerborst een cupmaat groter dan mijn rechter. Deze is ook pijnlijk en heeft een andere vorm dan mijn rechterborst( hangt meer naar beneden en buiten). Mijn tepel is bijna gevoelloos.
Ik weet niet of ik hiermee naar de huisarts moet? zoals beschreven staat in het stuk hierboven ben ook ik bang voor een eventueel antwoord van de huisarts.

Susanna Reactie infoteur, 30-08-2011
Beste Susanna,

Her komt vaker voor dan je vermoedelijk denkt: de ene borst is groter dan de ander. En zoals je zelf ook aangeeft, het gaat heel vaak om de linkerborst. Waarom de linkerborst groter groeit dan de rechter, zal vermoedelijk niet te achterhalen zijn. Er bestaan namelijk nogal wat onduidelijkheden over dit fenomeen: de geleerden hebben hier nog geen antwoord op.
Over het algemeen overwegen vrouwen die onregelmatige vormen en maten van borsten hebben een borstverkleinende operatie aan de borst die te groot is.
Is je tepel ongevoelig(er) geworden sinds je linkerborst groter is gegroeid beste Susanna? Meestal is er sprake van ongevoelige tepels na (bijvoorbeeld) een borstoperatie omdat de zenuwen door de operatie zijn doorgesneden. Ik mag er van uit gaan dat er bij jou geen sprake is van een borstoperatie? Als je vermoed dat de ongevoeligheid van je tepel te maken heeft met de groter wordende linkerborst, is het zeer verstandig om toch een afspraak te gaan maken met je huisarts. Het kan zijn dat (bijvoorbeeld) door de groter wordende borst zenuwen afgekneld raken in je borst waardoor het gevoel in je tepel minder wordt.

Beste Susanna, ik begrijp heel goed dat je niet staat te springen om naar de huisarts te gaan. Toch raad ik iedere vrouw van harte aan, hoe moeilijk ook, om naar de huisarts te gaan bij iedere verandering die plaatsvinden in de borst of borsten! Neem een vertrouwelinge mee naar de huisarts als dat je zekerder en sterker maakt. Ik wil je heel graag veel succes en sterkte toewensen en mocht je nog vragen hebben: stel ze gerust!

Met vriendelijke groet, Roberta

Lies, 05-08-2011 20:09 #72
Ik ben twee maanden geleden gestopt met het geven van borstvoeding. Sinds twee weken voel ik meerdere knobbeltjes achter mijn rechter tepel. Mijn linkerborst is daarentegen helemaal zacht. Ik ben reeds bij de huisarts geweest (ik vertrouwde het eerst gevonden knobbeltje niet), deze dacht dat het nog actief klierweefsel was maar wilde voor de zekerheid een echo maken, daarop was niets te zien, diagnose verdikt klierweefsel. Wie heeft hier ervaring mee? Ik maak me stiekem nog steeds zorgen… Groetjes, Lies Reactie infoteur, 30-08-2011
Beste Lies,

Het is een vaak voorkomend verschijnsel dat vrouwen na het stoppen met het geven van borstvoeding last krijgen van een borst. De melkklieren zijn maanden hard aan het werk geweest en de overgang naar het stoppen met het geven van borstvoeding kan voor sommige melkklieren een probleem geven. (Ik probeer het zo duidelijk mogelijk te omschrijven.) De bobbeltjes die je voelt zijn inderdaad de melkklieren. Vermoedelijk heb je deze melkklieren ook gevoeld tijdens de borstvoeding, misschien heb je ze niet als bobbeltjes ervaren, maar waren er wel verdikkingen waarneembaar. Klopt dat beste Lies?
Ik vind het heel goed van je dat je er mee naar de huisarts bent gegaan en ik vind het fantastisch dat je huisarts je serieus heeft genomen en voor de alle zekerheid een echo heeft laten maken.
Beste Lies, sinds deze echo heb je meerdere verdikkingen ontdekt. Heb je, behalve deze verdikkingen (knobbeltjes), andere veranderingen waargenomen in je borst? Is deze warmer geworden? Heb je sindsdien last van temperatuurverhoging? Komt er vloeistof (restanten melk?) uit je tepel? Als je sinds de echo behalve meerdere knobbeltjes ook andere veranderingen in je borst hebt waargenomen, zou ik zeker nogmaals naar de huisarts gaan. Het kan zijn dat er sprake is van een ontsteking in de melkklieren.

Beste Lies, dat je enorm schrikt is heel begrijpelijk en dat het je niet helemaal lekker zit is ook zeker heel begrijpelijk en menselijk! Als je het niet vertrouwt: maak dan asjeblieft nogmaals een afspraak met je huisarts! Ik wil je heel graag het aller beste toewensen voor de toekomst, samen met je kleintje, en mocht je nog vragen hebben: stel ze gerust!

Met vriendelijke groet, Roberta

Christa, 12-07-2011 12:25 #71
Ik ben 28 jaar en heb vorige week een te strakke/kleine sport bh gedragen onder het hardlopen. Mijn borsten zijn sindsdien een cupmaat groter (gezwollen) en erg pijnlijk. Toch vraag ik mij af of het mogelijk is dat het door de te strakke sport bh komt. Wie o wie heeft er antwoord. Ik begin mij toch een beetje zorgen te maken. Reactie infoteur, 17-07-2011
Beste Christa,

Ik vind het erg moeilijk om te kunnen bepalen of de gezwollen borsten door het tijdelijk dragen van een te kleine sport bh komt. Als de oorzaak door het kort dragen van een te krappe bh komt, zou de zwelling - lijkt mij - inmiddels wel weg moeten zijn.

Ik hoop dat ik je niet overval met de volgende vraag, maar, bestaat er een mogelijkheid dat je zwanger bent? Dat je borsten opzwellen en wel een cupmaat groter kunnen zijn is een typische en klassiek vroege zwangerschapkenmerk.

Mocht er echt geen sprake zijn van een zwangerschap, en je borsten blijven gezwollen, dan is een afspraak maken met de huisarts wel wijs.

Beste Christa, ik wil je graag heel veel sterkte toewensen!

Met vriendelijke groet, Roberta

Mjfan, 08-07-2011 07:00 #70
Ik ben 16 jaar en heb al ong. 3/4 weken last van pijnlijke borsten. Ze zijn heel erg gevoelig en als er iets zachtjes tegen aan komt doet dat meteen zeer. Ik heb ook het gevoel dat ze aan het groeien zijn en dat hoop ik ook, want ze zijn nog erg klein. Is deze pijn gewoon een teken dat ze groeien, of is het iets anders? Reactie infoteur, 30-08-2011
Beste Mjfan,

Onder invloed van hormonen kunnen je borsten zowel gaan groeien als pijnlijk aanvoelen. Mocht je nog helemaal in de puberteit zitten: het is een periode van grote hormonale veranderingen in je lichaam, waar je borsten groter worden maar die onder invloed van hormonen ook pijnlijk kunnen aanvoelen.
Ook ben je misschien voor het eerst aan de pil gegaan. De pil zit vol met hormonen waardoor je borsten pijnlijk kunnen gaan aanvoelen. Krijg je echter sterk de indruk dat de pijn in je borsten te pijnlijk is, dan kan het zijn dat je misschien een lichtere, minder zwaardere pil moet hebben. Je kan rustig dit met je huisarts bespreken.
Over het algemeen geldt dat als je pijnlijke borsten hebt door hormonale schommelingen, deze pijnklachten gelijk lopen met je menstruatie. Dat wil zeggen: de pijnklachten in je borsten komen voornamelijk 2 weken voordat je menstruatie doorbreekt voor. Als er bij jou nog sprake is van een onregelmatige menstruatie, kunnen de pijnklachten langer aanhouden. Is er echter geen sprake van een onregelmatige cyclus bij je, maar blijft de pijn weken achter elkaar aanhouden en ben je niet aan de pil: echt een afspraak maken bij je huisarts! Er hoeft helemaal niets aan de hand te zijn, maar je wil wel graag zekerheid hebben. Neem een vertrouwelinge mee naar de huisarts zodat je je zekerder voelt!

Beste Mjfan, ik wil je heel graag veel succes en sterkte toewensen en mocht je nog vragen hebben: stel ze gerust!

Met vriendelijke groet, Roberta

An, 07-07-2011 00:43 #69
Hey,
Ik ben een meisje van 16 jaar oud.
Ik heb al een tijdje ong. de week voor mijn menstruatie last van pijnlijke steken aan de buitenkant en bovenkant van mijn borsten. Onlangs voelde ik een knobbel in mijn borst! Na wat opzoeken voelt hij aan zoals "een knikker die wegschiet" (daar lijkt het toch het meest op). Als je er aankomt doet het soms pijn maar niet altijd.
Ik vindt het wel eng omdat ik niet weet wat het is!
Groetjes Reactie infoteur, 30-08-2011
Beste An,

Het is heel goed mogelijk beste An, dat de problemen bij jou in je borsten te maken hebben met jouw maandelijkse cyclus. De periode voordat je menstruatie doorkomt, kunnen er pijnlijke klachten optreden in je borsten en kunnen er bobbeltjes ontstaan. Deze klachten verdwijnen zodra je menstruatie doorkomt. Als inderdaad al je klachten verdwijnen zodra je menstruatie doorkomt, hoef je je nergens zorgen om te maken. Het is vervelend, maar deze klachten horen bij de hormonale veranderingen die maandelijks in je lichaam plaats vinden.

Als je klachten echter niet verdwijnen zodra je menstruatie doorkomt en je blijft die wegschietende knikker in je borst houden, wat kan het dan zijn? Het zou om een verdikking in je bindweefsel van je borst kunnen gaan. Het wegschietende knobbeltje kan een bindweefselknobbel zijn. Schrik asjeblieft niet, dit is goedaardig! Het is heel begrijpelijk dat je het eng vind, maar je moet er mee naar je huisarts! Neem een vertrouwelinge mee zodat jij je zekerder en sterker voelt.

Beste An, ik wil je heel graag veel succes en sterkte toewensen en mocht je nog vragen hebben: stel ze gerust!

Met vriendelijke groet, Roberta

Kim, 02-07-2011 23:08 #68
Hallo, ik heb al 2 a 3 weken constant pijn aan de onderkanten en binnenkanten (dus niet aan de okselkanten) van mijn borsten, heb wel veel symptonen van mastopathie maar voel geen rare dingen in mijn borsten, ik heb iets meer dan 2 maanden geleden de spiraal verwijderd en ben 1 keer ongesteld geweest en gebruik de pil enz niet, ik heb wel een onregelmatige menstruatie want de tweede menstruatie had al een paar dagen geleden moeten zijn, denkt u dat dit een hormonale iets is of iets anders? Reactie infoteur, 30-08-2011
Beste Kim,

Het is heel goed mogelijk dat er bij jou sprake is van pijnklachten in je borst door de hormonale veranderingen in je lichaam. Zekerheid of het inderdaad gaat om hormonale veranderingen is door te kijken wat er gebeurt met de pijnklachten in je borst zodra je menstruatie doorkomt. Verdwijnen de klachten als je menstruatie doorkomt? Dan is er inderdaad sprake van pijnklachten in je borst door hormonale veranderingen.
Houden echter de pijnklachten in je borsten aan, ondanks dat je menstruatie toch is doorgekomen, dan wil ik je echt van harte aanraden om een afspraak te gaan maken met je huisarts! Voor alle zekerheid! Neem een vertrouwelinge mee, zodat jij je zekerder en sterker voelt!

Beste Kim, ik wil je heel graag veel succes en sterkte toewensen en mocht je nog vragen hebben: stel ze gerust!

Met vriendelijke groet, Roberta

Bandera, 27-06-2011 23:26 #67
Hallo, Ik heb sinds vanmorgen heel erg pijn in mijn tepels als ik ze aanraak, normaal heb ik dit niet en mijn borsten zijn opgezwollen. Ik moet pas de 5 de ongesteld woorden, zou dit de redenen kunnen zijn waarom ik pijn heb? Heb normaal nooit pijn in mijn tepels. toen ik zwanger was heb ik dat wel gehad. Daar vrees ik ook voor… Reactie infoteur, 01-07-2011
Beste Bandera,

Grotere, zwaardere, gevoelige, opgezwollen en wat pijnlijke borsten (soms zijn ook de tepels erg gevoelig), waar duidelijk blauwe aders overheen lopen, die vlak na de eisprong optreden, is een kenmerk van een zwangerschap. Om meer zekerheid te hebben kan je pas na de 5 de gaan testen. Enkele goede artikelen die je meer informatie geven over vroege en eerste zwangerschapsklachten en zwangerschapstesten, zijn:

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/zwangerschap/58660-de-eerste-zwangerschapsverschijnselen-na-de-bevruchting.html

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/zwangerschap/30382-zwangerschapstest-negatief-menstruatie-blijft-weg.html

Beste Bandera, ik wil je heel graag het aller beste toewensen voor de toekomst!

Met vriendelijke groet, Roberta

Tonnie, 19-06-2011 12:00 #66
Hallo
Heb een cyste in linkerborst ben in okt. daarvoor naar ziekenhuis geweest was goed maar blijf steeds pijn houden in l.borst nu heeft afgelopen week mijn man een hartinfarct gehad dus dat levert nogal wat stress voor mij op ben nu alleen s` nachts en heb steeds weer pijn in l. borst kan niet goed op zij of rug liggen maar als ik s` morgens opsta is de pijn zogoed als weg zou dat de spanning zijn denk soms moet ik terug naar de huisarts het zal toch niks met mijn hart te maken hebben Reactie infoteur, 21-06-2011
Beste Tonnie,

Vreselijk om te moeten lezen dat je man afgelopen week een hartinfarct heeft gehad. Dat jijzelf daar bovenop ook nog stoet met een cyste in je borst, gaat inderdaad allemaal niet in je koude kleren zitten beste Tonnie! Deze gebeurtenissen zijn grote klappen in het leven van een mens en dat jij inderdaad wel eens flink last kan krijgen van stress is een heel begrijpelijke en menselijke reactie! (Hoe gaat het trouwens nu met je man?)
Deze pijn in je borst kan inderdaad te maken hebben met de cyste, maar kan ook alles te maken hebben met de ingrijpende gebeurtenissen in je leven de afgelopen tijd. Het lijkt me daarom een heel wijs besluit om een afspraak te gaan maken met je huisarts!

Beste Tonnie, ik wil jullie allebei heel veel succes en sterkte toewensen!

Met vriendelijke groet, Roberta.

Elisa, 30-05-2011 21:31 #65
Hee ik ben een meisje van 14 jaar, ik had een knobbel iets onder mijn tepel een beetje onderin, het deed geen pijn ofzo. Nu is het nog steeds een knobbel maar het doet HEEL erg veel pijn, mijn borst heeft constant steken en als er ook maar iets heel zachtjes tegen aan komt doet dat zo erg veel pijn. Ik vind het zo eng ik maak me erg veel zorgen! Help aub! Reactie infoteur, 02-06-2011
Beste Elisa,

Het is heel begrijpelijk dat je liever niet naar je huisarts gaat als je met zulke klachten rondloopt. Maar als je echt zulke pijnlijke klachten hebt, zal je echt een afspraak moeten gaan maken! Het is heel goed mogelijk dat je te maken hebt met een (pijnlijke!) cyste! Neem een vertrouwelinge zoals een goede vriendin, je moeder, of je lievelingstante mee naar de afspraak als je het allemaal een beetje eng vind. Dat is echt heel begrijpelijk!

Beste Elisa, ik wil je heel graag veel sterkte toewensen en ik hoop dat je snel verliost zal zijn van de pijn!

Met vriendelijke groet, Roberta

Eva, 23-05-2011 22:04 #64
Ik heb sinds 2 1/2 week weer pijn in mijn linkerborst. Ik zeg weer omdat ik het in december ook al heb gehad. Ik ben toen bij de huisarts geweest en hij heeft toen mijn borsten onderzocht. Hij heeft toen geen bijzonderheden aangetroffen. Aangezien ik toen pijn bleef houden heb ik eind december weer een afspraak gemaakt. Huisarts heeft mij toen doorgestuurd om eem mammografie te laten maken om mijzelf gerust te laten stellen. De uitslag was goed dus geen afwijkingen of bijzonderheden. Daarna geen last weer gehad.
Nu dus sinds 2 1/2 week last. Eerst voelde het als pijn aan de onderkant van de borst die uitstraalde in de borst. De laatste halve week heb ik het idee dat het meer in de tepel zit de pijn. Ik zit heel erg te twijfelen om weer een afspraak te maken omdat ik nog geen half jaar geleden een mammografie heb gehad.
Ik ben trouwens 30 jaar, geen last van koorts, jongste kindje is 8 maand maar nooit geen borstvoeding gegeven. Ik zie en voel trouwens geen bijzonderheden aan mij borst of tepel alleen die pijn dus. Ik heb trouwens ook sinds half december een mirena spiraaltje laten plaatsen. Ik maak mij heel erg ongerust omdat ik heel bang ben voor borstkanker. Mijn moeder heeft het ook gehad toen ze 45 jaar was, nu alles oke. In alles zie ik een voorteken over ziek worden of dood gaan en ben heel bang dat ik mijn kindjes niet zie opgroeien. Is het toch verstandig om een afspraak te maken of nog even aan zien. Het is voornamelijk alleen de linkerborst. Ik hoop snel iets van u te horen. Reactie infoteur, 30-08-2011
Beste Eva,

Allereerst mijn oprechte excusus voor het late antwoord van mijn kant! Ik probeer mijn uiterste best te doen om iedereen een antwoord te geven.

Mag ik er van uitgaan dat de pijnklachten in je linkerborst niets te maken heeft met hormonale veranderingen beste Eva? Dus: dat de pijnklachten in je borst verdwijnen zodra je menstruatie doorkomt?

Een andere mogelijkheid is dat je deze pijnklachten hebt door je zwangerschap. Je borsten en de klieren in je borsten veranderen enorm tijdens de zwangerschap. Ze berieden zich voor op het geven van borstvoeding. Nu begrijp ik uit je verhaal dat je geen borstvoeding hebt gegeven. Het is heel goed mogelijk beste Eva, dat je pijnklachten alles te maken hebben met de melkklieren in je borst die voorbereid werden op het geven van melk maar die niet hun werk konden doen. (Om het allemaal maar zo duidelijk mogelijk uit te leggen.) In datr geval gaat het om iets onschuldigs: je borsten moeten de veranderingen van de zwangerschap en het niet geven van borstvoeding doormaken.

Beste Eva, het is heel naar om te lezen dat bij je moeder borstkanker (was) is geconstateerd. Dat je hierdoor huiverig bent voor borstkanker is heel begrijpelijk en menselijk. Dat je moeder borstkanker heeft (gehad) is echter geen garantie dat jij ook borstkanker krijgt. Echter, je moet wel de risico´s onder ogen zien, wat je ook heel goed doet. Daarom wil ik je echt van harte aanraden om bij iedere borstverandering die je waarneemt in je borst of borsten zo snel mogelijk een afspraak te maken met je huisarts, juist omdat je moeder borstkanker heeft (gehad) en om jou zekerheid te geven. Zeker als je een kleintje hebt is zekerheid in je leven zo belangrijk!

Beste Eva, ik wil je heel graag veel succes en sterkte toewensen en mocht je nog vragen hebben: stel ze gerust!

Met vriendelijke groet, Roberta

Diana, 07-05-2011 18:44 #63
Dit is de 1e site vind ik waar je goed info uit kan halen, echt top! Aantal dagen geleden kreeg ik pijnscheutjes in mijn re-borst achter mijn tepel. Dit is nu afgenomen, maar nu merk ik dat de rechterkant van de rechterborst zeer doet als ik er op druk. En soms beetje uitstraalt, naar mn oksel. Ik controleer elke dag nu op harde onbekende knobbels, maar kan niets ontdekken. Weet u waar dit van kan komen? Ohja ik ben vandaag ook ongesteld geworden, kan het daar mee te maken hebben? Eerder had ik dit nooit voor een menstruatie.?! Ben ook een maand geleden gestopt met de pil, maar deze heb ik maar 3 maandjes gebruikt.

Hoop snel wat van u te horen, want idd door alles wat je hoort over borstkanker maakt je echt angstig. Reactie infoteur, 09-05-2011
Beste Diana,

Begrijpelijk dat je je zorgen maakt Diana! Ik denk dat onder invloed van het gebruik van de pil je nu deze pijnlijke klachten in je rechter borst hebt. De hormonen van de pil kunnen als een "pijnversterker werken, ook al heb je slechts kort de pil gebruikt. Ik vermoed beste Diana dat er niets ernstigs aan de hand is, maar dat je hormoonhuishouding even uit balans is geraakt. Vooral ook omdat de pijnklachten nu samenlopen met de doorbraak van eerste je menstruatie na het gebruik van de pil en je geen onregelmatigheden in je borst kan ontdekken.

Mocht je echter de pijnklachten behouden als het menstrueren stopt en je twijfelt: echt een afspraak maken met je huisarts!

Beste Diana, ik wil je graag veel sterkte toewensen!

Met vriendelijke groet, Roberta

Ellis, 13-04-2011 16:51 #62
Sinds eind februari heb ik regelmatig pijn in mijn linkerborst, oksel en schouder. Aanvankelijk maakte ik mij geen zorgen, maar de laatste weken wordt de pijn erger en komt die regelmatig, sommige dagen zelfs chronisch voor. Ik heb ook regelmatig hartkloppingen of overslagen. Als ik mijn borstspieren span, geeft dit hetzelfde gevoel alsof ik na intensief sporten pijn heb in mijn kuiten, precies of mijn spieren stijf zijn.
Ik controleer daardoor ook regelmatig op knobbeltjes, maar voel niets ongewoon en heb ook geen pijn als ik mijn borst aanraak. Het liefst van al zou ik natuurlijk de huisarts willen inschakelen, maar ik woon pas voor lange tijd in het buitenland en heb niet zoveel vertrouwen in de dokters hier. Kanker is bij ons in de familie nog nooit voorgevallen, maar langs vaderskant zijn er wel veel hartklachten. Zou dit de oorzaak kunnen zijn?
Alvast bedankt! Reactie infoteur, 14-04-2011
Beste Ellis,

Is de pijn van je schouder achterop je schouder, als je begrijpt wat ik bedoel? Heb je behalve de pijnlijke klachten ook de volgende klachten:
Droge mond,
Straalt de pijn uit naar je linkerarm?
Straalt de pijn uit naar je kaak?
Vermoeider dan normaal?
Kortademigheid?
Duizeligheid?

Als je inderdaad hartproblemen hebt - dat kan misschien veroorzaakt worden of verergert zijn door de stress van de verhuizing naar het buitenland - zijn de lichamelijke klachten bij vrouwen anders dan bij mannen. Er zijn huisartsen die een vrouw bezoekt met klachten als borstpijn of pijnlijke borsten, de borsten van de vrouw grondig onderzoeken en niet naar het hart kijken. Nu geef je zelf aan dat je ook last hebt van hartkloppingen. Het kan zijn dat het nog redelijk "onschuldig" is en dat je te maken hebt met flinke stress. Ondanks dat je in het buitenland woon, wil ik je toch echt van harte aanraden om naar ene arts te gaan daar. Heb je al kennis gemaakt met enkele Nederlanders daar bij jou in de buurt? Informeer bij hen waar zij naar toe gaan als ze een arts nodig hebben, zij kunnen je misschien een waardevolle tip geven!

Beste Ellis, ik wil je heel graag heel veel succes en sterkte toewensen en blijf asjeblieft niet met deze klachten doorlopen, maak een afspraak met een arts!

Met vriendelijke groet, Roberta

Simone, 07-04-2011 11:26 #61
Mag ik misschien een tip geven? Als ik mijn borsten controleer doe ik dat niet in het weekend! Je kunt namelijk niet meteen naar een dokter! En dan zit je te lang in onzekerheid…

Heb overigens op dit moment een cyste (vandaag mammo en echo gehad) en hoef pas over 2 maanden terug te komen. Sterkte iedereen. Reactie infoteur, 08-04-2011
Beste Simone,

Heel hartelijk dank voor de zeer goede tip! En heel veel sterkte toegewenst met de cyste!

Met vriendelijke groet, Roberta

Linda, 24-03-2011 14:32 #60
Ik ben nu na 11 jaar pilgebruik, enkele weken gestopt met de pil. Bij het hardlopen kreeg ik echter wat ongemakkelijke pijntjes in mijn linkerborst. Bij het douchen heb ik geprobeerd te voelen of er iets niet goed zat. Nu voelde ik een vrij grote harde schijf achter mijn tepel.en het deed ook zeer nadat ik mezelf onderzocht had. Nu toch een beetje ongerust, maar misschien heeft het wel te maken met het stoppen van de pil? Reactie infoteur, 28-03-2011
Beste Linda,

Het is heel goed mogelijk dat de ongemakkelijke pijn in de linkerborst te maken heeft met het stoppen met de pil. Vooral als je nooit eerder last hebt gehad van deze pijnen, totdat je stopte met de pil.
De grote harde schijf achter je tepel zou te maken kunnen hebben met het stoppen met de pil, dat is heel goed mogelijk. Ik denk echter dat je er echt heel goed aan doet om toch een afspraak te maken met je huisarts, voor alle zekerheid en voor een stukje geruststelling. Mocht er wel iets aan de hand zijn, is het altijd beter om er zo vroeg mogelijk bij te zijn. Is het inderdaad ontstaan door het stoppen van de pil, dan kan de huisarts je geruststellen: de wetenschap dat je een schijf achter je tepel hebt zitten maakt je ongerust en onbewust zal je er constant mee bezig zijn.

Beste Linda, ik wil je heel graag het aller beste toewensen voor de toekomst!

Met vriendelijke groet, Roberta

Sofie, 01-03-2011 19:32 #59
Hoi Roberta! Heel erg bedankt voor je reactie! Nee ik heb eigenlijk nooit eerder een bult gevoelt :) Daarom schrok ik ook best wel. Gelukkig kon ik gister naar de huisarts, en het blijkt een cyste te zijn. Alleen heb ik nu het gevoel dat hij al helemaal groter is geworden en zeker meer naar de oppervlakte. Eerst moest ik echt zoeken, maar nu voel ik hem meteen. Is dat normaal? Ik heb geprobeerd informatie te zoeken, maar word er helaas niet echt wijzer op wat een cyste nou precies is. Maar ben allang blij dat het geen kwaad doet. Lieve Roberta, heel erg bedankt voor de lieve mail. Ook jij heel veel succes met alles. Groetjes! Reactie infoteur, 03-03-2011
Beste Sofie,

Ik ga proberen zo duidelijk mogelijk en zoveel mogelijk vragen te benatwoorden over het hebben van een cyste in je borst. Ik hoop van harte dat de informatie duidelijk is!

Wat is een cyste? Wat is een cyste in je borst?
Een cyste in je borst is een goedaardige aandoening en komt heel veel voor. Een cyste kan zelfs op meerdere plekken in je borst of borsten voorkomen.

Een cyste is een holte in je borst dat gevuld is met vocht. Een cyste in je borst is geen gezwel!

Hoe kan een cyste in je borst ontstaan?
Een cyste in je borst kan ontstaan door een verstopping in de uitgang van een melkklier in je borst.

Waarom voel je de cyste duidelijker zitten dan voorheen?
Als je borsten gespannen zijn (komt vooral voor de laatste paar dagen voor je menstruatie, maar ook tijdens zwangerschap, hormooninname zoals bij de anticonceptoe of door bijwerkingen van bepaalde medicijnen) is een cyste in de borst duidelijker voelbaar.

Cyste in je borst kunnen vlak voor de menstruatie pijnlijk of pijnlijker aanvoelen.

Doet de cyste veel pijn? Als de cyste veel pijn doet, of gaat doen, kan je een behandeling dmv een punctie van de cyste in je borst aanvragen: met een injectienaald kunnen ze het vocht uit deze pijnlijke cyste wegzuigen.
Met een punctie kan de cyste in zijn geheel worden leeggezogen. De afwijking in de borst (de bult) is hiermee behandeld.

Kan de cyste terugkeren na punctie?
Ja, dat kan. De holte in de borst kan weer vollopen met vocht als de uiteinde van de melkklieren ontstoken zijn. In dat geval kan er opnieuw punctie aangevraagt worden.

Beste Sofie, ik wil je heel graag het allerbeste toewensen en nogmaal: ik vind het heel erg goed van je dat je onmiddelijk naar de huisarts bent gegaan! Hulde! Mocht je nog vragen hebben: stel ze gerust!

Met vriendelijke groet, Roberta

Sofie, 27-02-2011 10:15 #58
Ik zal maar met de deur in huis vallen, donderdag avond toen ik lekker ontspannen in bad lag, voelde ik een harde bult onder mijn linker borst, net iets boven de tepel. Natuurlijk schrok ik wel, maar ging er kalm mee om. De dokter is weg, en ik kan hem pas maandag spreken. Maar sinds vrijdag werd hij al wat groter, en zeker nu (zon) voel ik echt dat hij meer naar de oppervlakte is gekomen. Nu begin ik ook pijn te krijgen. Niet continu, maar wel flinke pijn scheuten. Nog steeds maak ik me niet erge zorgen, m'n moeder zei dat het misschien een ontstoken melkklier is. Ik ben trouwens 20 jaar. Heb jij misschien enig idee wat het zou kunnen zijn? Stiekem wil ik gewoon heel graag gerustgesteld worden.
Vriendelijke groetjes!
Sofie Reactie infoteur, 01-03-2011
Beste Sofie,

Het zou inderdaad om een ontstoken melkklier kunnen gaan. Ik begrijp uit je verhaal dat je niet eerder zo´n bult hebt gevoeld en dat deze dus heel snel moet zijn gegroeid. Ik krijg de indruk dat de bult "loopt" door je borst, richting tepel? Dat zou inderdaad het vermoeden kunnen bevestigen dat het om een ontstoken melkklier kan gaan, de melkklieren lopen richting de tepel.

Zodra een vrouw, jong of oud, een knobbeltje voelt, of in jou geval een bult, is het noodzakelijk om direct naar de huisarts te gaan, dit om een kwaadaardige aandoening uit te sluiten en geruststelling te krijgen. Als het iets "naars" is, is tijd cruciaal: hoe sneller iets ontdekt wordt in de borst hoe beter de vooruitzichten. Heel goed van je dat je onmiddelijk naar de huisarts gaat en wat jammer dat je huisarts geen plaatsvervanger heeft bij afwezigheid!

Beste Sofie, ik ga er van uit dat het niets ernstigs is, alhoewel dat altijd giswerk is zo van een afstand. Ik wil je heel graag het aller beste toewensen en mocht je nog vragen hebben: stel ze gerust!

Met vriendelijke groet, Roberta

Anouk, 24-02-2011 13:38 #57
Hoi Roberta! Het is niet echt zichtbaar, maar als ik erover heen ga dan voel ik wel iets zitten. De huid lijkt een klein beetje roder te zijn dan normaal. Het voel niet warmer aan en ook niet groter of voller. Ik was twee zondagen geleden ongesteld geworden, en toen begon de zwelling ongeveer. Ik gebruik geen pillen of iets. Wel had mijn moeder me laatst twee keer een vitamine B pil gegeven maar ik denk niet dat dat erg veel verschil maakt. Ik denk dat ik inderdaad binnenkort even naar de huisarts ga, gewoon voor de zekerheid! Reactie infoteur, 25-02-2011
Beste Anouk,

Normaliter verdwijnen de klachten aan de borsten zodra de menstruatie doorbreekt, maar bij jou is het andersom. Alhoewel je het noout met zekerheid kan zeggen, vermoed ik dat klachten als mastopathie kunnen uitsluiten.
Het zou om een opgezette melkklier en/of borstklier kunnen gaan, maar ik moet je heel eerlijk zeggen dat ik eerder aan een cyste denk, vooral ook omdat je aangeeft dat de huid een klein beetje rood lijkt te zijn. (Ik kan het helemaal mis hebben op deze afstand!)

Nogmaals, beste Anouk, hte hoeft allemaal niets te betekenen te hebben, het kan echt met je hormoonhuishouding te maken hebben en misschien zelfs nog, gezien je leeftijd, kan het te maken hebben met de groei van je borsten.

Ik denk dat je er heel goed aan doet om voor alle zekerheid een afspraak te maken met je huisarts!

Beste Anouk, ik wil je heel graag het aller beste toewensen voor de toekomst!

Met vriendelijke groet, Roberta

Anouk, 23-02-2011 16:57 #56
Ik ben nu 14 en heb last van een zwelling in mijn borst. Als ik het aan raak doet het geen pijn, maar wel als er iets op gedrukt word zeg maar. Ik ben afgelopen week wel ongesteld geweest. Reactie infoteur, 24-02-2011
Beste Anouk,

Is deze zwelling zichtbaar en voelt het warmer aan? Misschien zelfs met een lichte rode verkleuring? Of heb je het idee dat je gehele borst wat voller en zwaarder is?

Heb je deze zwelling sinds de vorige menstruatie beste Anouk? En heb je misschien vaker last gehad van zo´n zwelling? Ben je sinds kort begonnen aan de anticonceptie pil?

Sorry Anouk, ik heb een hele hoop vragen voor je! :-) Vooral gezien je leeftijd zou het te maken kunnen hebben met je hormoonhuishouding, maar het is soms wel erg makkelijk gedacht om alles af te schuiven op de hormonen, vandaar mijn vragen!

Beste Anouk, als je het zelf echt niet vertrouwt en het vermoeden hebt dat deze zwelling niets te maken heeft met hormonen, menstruatiecyclus en/of het gebruik van de pil, wil ik je toch echt van harte aanraden om een afspraak te maken met je huisarts.

Beste Anouk, ik wil je graag veel sterkte toewensen en mocht je nog vragen hebben: stel ze gerust!

Met vriendelijke groet, Roberta

Angela, 23-02-2011 00:22 #55
Hallo Roberta, Dank je wel. Het heeft niks met de menstruatie te maken. Er is duidelijk iets gezien en de radioloog zei dat het iets is wat vast zit? Dat maakt me erg onzeker.
Gr.Angela. Reactie infoteur, 23-02-2011
Beste Angela,

Begrijpelijk dat je hierover erg onzeker voelt! Ik heb net een rondje google gedaan, maar ik kan niets vinden over vastzittende massa in een borst. Ik ben wel iets dergelijks tegengekomen, ik ben er alleen niet helemaal zeker van of je er behoefte aan hebt om het te lezen, aangezien het beeld dat beschreven wordt niet geheel op jou van toepassing is.

Beste Angela, heb je aankomende week voldoende afleiding? Probeer goed voor jezelf te zorgen en nogmaals: mocht het je allemaal te veel worden, je weet me te vinden!

Met vriendelijke groet, Roberta

Angela, 22-02-2011 23:08 #54
Hallo Roberta, Heb vandaag weer een mammografie gehad en een echo plus een biopsie waar 3 stukjes weefsel weg zijn gehaald. De radioloog kon niks voelen maar zag wel iets diep in mijn borst zitten. Het is iets wat vast zit? Krijg volgende week dinsdag de uitslag. Ben heel erg bang dat het niet goed is omdat het vastzittend weefsel is. Wat is dit zenuwslopend. Reactie infoteur, 22-02-2011
Beste Angela,

Is dit de massa die ze de vorige keer gezien hebben Angela? Hebben ze uitgesloten dat het om klieren gaat, of konden ze dat niet zeggen?

Het enige wat ik als positief ervaar is deze regel die je de laatste keer geschreven hebt: "Een week later werd ik ongesteld en de pijn was meteen over." Daarvan zou je uit mogen gaan dat de pijn met je hormoonhuishouding te maken heeft en niet een gezwel is of iets dergelijks.

Het is vreselijk om een week te moeten wachten op de uitslag en ik wil je daarbij heel veel sterkte mee toewensen! Mocht het je allemaal te veel worden of heb je behoefte aan een klankbord: je weet me te vinden!

Beste Angela, ik denk aan je!

Met vriendelijke groet, Roberta

Rose, 21-02-2011 23:09 #53
Haii, ik ben 15 jaar en heb nu sinds een week of 2 erge last van mijn borsten. Het doet het meeste pijn aan de onderkant. Zelf denk ik dat het misschien met hormoonen te maken heeft omdat ik laatst door een ongelukje 2x de map moest slikken, tog is dat al weer 4 weken geleden kan het alsnog hierdoor komen of heb ik misschien toch iets ergers? Reactie infoteur, 23-02-2011
Beste Rose,

Heb je klachten aan je borsten eerder gehad? Of zijn deze klachten echt pas voor het eerst ontstaan omdat je door een ongelukje moest doorslikken?

Het is mogelijk beste Rose, dat er niets ernstigs aan de hand is, maar dat de hormonen misschien net iets te sterk voor jou zijn. Zou je meerdere vervelende lichamelijke klachten krijgen waarvan je vermoed dat ze door de hormonen komen, echt een afspraak maken met je huisarts en bespreek de mogelijkheid of je de anticonceptie kan veranderen in een ander middel.

Blijven deze klachen aanhouden, maak dan een afspraak met je huisarts.

Beste Rose, ik wil je heel graag heel veel sterkte toewensen. Mocht je nog vragen hebben: stel ze gerust!

Met vriendelijke groet, Roberta

Elles, 17-02-2011 08:28 #52
'Kwaadaardige tumoren doen geen pijn' staat er heel stellig in dit artikel. Dat is niet waar. Ik heb een kwaadaardige tumor gehad en die deed wel pijn. Mensen die informatie zoeken over borstkanker kunnen beter sites bezoeken die door deskundigen zijn geschreven, zoals de site van KWF Kankerbestrijding en de Borstkankervereniging. Daar vind je betrouwbare informatie. Reactie infoteur, 17-02-2011
Beste Elles,

Heel vervelend om te moeten lezen dat je te maken hebt (gehad) met een kwaadaardige tumor. Ik hoop van ganser harte dat het inmiddels goed met je gaat!

Ik heb het hier al eens eerder aangegeven: dat is nou het verradelijke van een kwaadaardige tumor: de tumor zelf doet geen pijn: de pijn begint zodra de tumor gaat groeien en alle omliggende weefsels opzij drukt. Door deze verdrukking in het lichaam begint de pijn.

Beste Elles, ik wil je graag het allerbeste toewensen in de toekomst!

Met vriendelijke groet, Roberta

Angela, 15-02-2011 15:58 #51
Hallo,
Ik ben een vrouw van 50 jaar en sinds een paar jaar aan het sukkelen met de overgang.
Word nog wel ongesteld maar onregelmatig.
Nu heb iik 3 weken terug een mammografie gehad omdat ik 50 ben.
Kreeg vorige week bericht dat er een afwijking was gevonden in de linker borst.
Er staat in de brief dat verder onderzoek nodig is.
Er staat ook dat ze een verdichting hebben gezien dat is een massa met een deels scherpe grens?
Toen ik voor de mammografie ging had ik al ruim 2 weken vreselijke pijn in die borst en in mijn tepel en het onderzoek heb ik ook echt goed gevoeld. Een week later werd ik ongesteld en de pijn was meteen over.
Nu vraag ik me af of de afwijking die ze gezien hebben daarmee te maken kan hebben?
Moet vollgende week voor een echo en ben zo vreselijk bang.
Gr.Angela. Reactie infoteur, 16-02-2011
Beste Angela,

Heel begrijpelijk dat je vreselijk bang bent voor komende week! Als ik het goed begrijp hebben ze niet vermeld wat ze nu precies bij je zagen, vandaar ook dat je volgende week terug moet komen om een echo te laten maken?

Het zou om Mastopathie kunnen gaan: een kenmerk van mastopathie is inderdaad dat de pijn in je borst mee schommelt met de schommeling van je hormoonhuishouding. Een reden dat de pijn verdwijnt zodra je menstruatie doorzet. Echter, niet alle borstpijn dat verdwijnt rond de menstruatie is mastopathie. Mastopathie verdwijnt als de overgang helemaal is ingezet.

Er hoeft niets ernstigs aan de hand te zijn beste Angela. Het is heel goed mogelijk dat er iets heel onschuldigs te zien is geweest, maar dat doordat je in de overgang zit en doordat je hormoonspiegels op dit moment zo schommelen, de pijn in je borst heel erg gevoelig is.

Heb je een vertrouwenspersoon die zowel met je meegaat, als die je bij staat deze week terwijl je moet wachten op je echo? Die onzekerheid en dat wachten is iets om gek van te worden! Probeer afleiding te zoeken, ik weet het, dat is heel wat makkelijker gezegd dan gedaan!

Beste Angela, ik wil je heel veel succes en sterkte toewensen aankomende week en tijdens de echo. Ik hoop van ganser harte dat de resultaten goed uitvallen! Mocht je ondertussen nog vragen hebben: stel ze gerust!

Met vriendelijke groet, Roberta

Anoniem, 11-02-2011 14:56 #50
Sinds een paar weken heb ik pijn in mijn linkerborst, aan de onderkant. De pijn is er alleen bij aanraking. Mijn kinderen omhelzen doe ik bewust voorzichtig omdat het zo gevoelig is. De pijn voelt een beetje als spierpijn of stuwing. Ben 35 jaar. Twee weken geleden al bij de huisarts geweest en die denkt dat ik gewoon een verkeerde beweging heb gemaakt. Als de pijn aanhield moest ik terug. Maak me nu wel zorgen… Kan het door mijn bh komen? Als ik mijn bh uitdoe voelt mijn linkerborst alsof deze iets zwaarder is. Voel zelf geen rare dingen. Reactie infoteur, 15-02-2011
Beste Anoniem,

Begrijpelijk dat je je zorgen maakt! Dat je echter geen "rare" dingen in je borst voelt lijkt mij een heel groot pluspunt! Ik vermoed ook dat de pijn tijdens het aanraken niets te maken heeft met je hormoonhuishouding. Het zou kunnen zijn dat je misschien een verkeerde beweging hbet gemaakt of dat je misschien met je borst tegen iets hards bent opgelopen? Als je de pijn echter nog steeds voelt na ruim 2 weken geleden bij je huisarts te zijn geweest, wil ik je echt van harte aanraden om terug te gaan.
Het zou kunnen zijn dat de klachten door het dragen van een niet goed zittende of juist een te kleine of een te grote bh vroorzaak worden. Heel veel vrouwen lopen met een verkeerde maat bh.
De pijn in je borst tijdens het aanraken, voelt deze plek warmer aan dan de rest van je borst? Heb je misschien kort geleden koorts, griep en of een fikse verkoudheid gehad? Hoe lang geleden is het geweest dat je voor het laatst borstvoeding hebt gegeven?

Beste anoniem, ik wil je heel graag heel veel sterkte toewensen!

Met vriendelijke groet, Roberta

Chantal, 09-02-2011 22:00 #49
Hey,

Ik ben 20 jaar oud en heb al zeker een mand of 2 last van pijnlijke borsten. Het begon met erge pijn in mijn tepels maar ondertussen zijn ook mijn borsten erg pijnlijk. Mijn rechter borst is erg opgezwollen en voelt hard aan. Nu ben ik naar de huisarts geweest en die voelde niks aparts. Hij zei dat mijn borsten wel wat harder en meer opgezwollen waren en dat als ik zelf een knobbeltje zou voelen ik direct terug moest komen. Helaas wordt de pijn steeds erger en zwellen mijn borsten steeds meer op. Ik weet niet goed wat het is en aan de huisarts had ik ook niet echt veel. Ik ben niet zwanger en heb een mirena spiraaltje. Ik denk zelf dat het wat met mijn hormoonhuishouding te maken heeft. Ik hoop dat iemand het bekend voor komt of weet wat dit kan betekenen. Reactie infoteur, 10-02-2011
Beste Chantal,

Zouden jouw lichamelijke klachten, dat je borsten zo opgezwollen zijn, pijnlijk zijn en hard aanvoelen iets te maken kunnen hebben met de bijwerkingen van het Mirena spiraaltje? Heb je sinds kort een nieuw spiraaltje of ben je sinds je deze klachten hebt net begonnen met het Mirena spiraaltje? Bijwerkingen van dit anti conceptiemiddel kunnen bij vrouwen zeer heftige bijwerkingen veroorzaken. Zou je jezelf in bovenstaand kunnen herkennen? Vooral ook omdat veel huisartsen niet direct denken aan bijwerkingen van een anticonceptiemiddel als vrouwen met zulke lichamelijke klachten bij ze komen, is het misschien raadzaam om te overwegen een afspraak te maken met een gynaecoloog.

Hier enkele sites waar vrouwen hun lichamelijke klachten beschrijven tijdens het gebruik van een Mirena spiraaltje en een site met de beschrijving van eventuele bijwerkingen:
http://mirena.forum2go.nl/het-bayer-rapport-de-vertaling-van-alle-bijwerkingen-t29.html

http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?t=59476

http://www.medischforum.nl/onderwerp/928/75

http://www.anticonceptiepil.nl/content/pgs/anticonceptie/mirena/mirena.asp

Beste Chantal, ik wil je heel graag heel veel sterkte toewensen!

Met vriendelijke groet, Roberta

Margriet, 05-02-2011 22:57 #48
Ik ben 53 jaar en heb sinds een paar maand dat mij rechte tepel groter is als de linker en ik krijg er af en toe nare pijn scheuten door heen. Toen het begon was mijn rechte tepel vuur rood dat was naar een paar dagen wel weer weg'. Ik heb ook een cyste in mijn rechte borst zitten mijn vraag is wie heeft dit ook en moet je daar voor naar de dokter. Reactie infoteur, 10-02-2011
Beste Margriet,

Dit zou kunnen klinken als een fikse ontsteking in de rechtertepel en ondanks dat ik me levendig kan voorstellen dat je hiermee niet graag naar de huisarts gaat, wil ik je toch echt van harte aanraden om een afspraak te maken met je huisarts!

Beste Margriet, ik wil je graag heel veel sterkte toewensen!

Met vriendelijke groet, Roberta

Anoniem, 19-01-2011 19:25 #47
Hallo,

ben 22 en heb al een aantal dagen last van mijn tepels (Vooral links en rechts wat minder). Ze doen pijn als je eraan komt, het doet zelfs zeer als ik mijn bh aan of uit doe. Het lijkt ook alsof mijn lijker tepel een beetje opgezwollen is.
Nou las ik dat je hier last van kunt hebben tijdens de eisprong en menstruatie, maar ik ben vorige week ongesteld geweest. Dus dat kan het volgens mij niet zijn.
Enig idee wat het is of wat ik eraan kan doen? Wil er niet gelijk voor naar de dokter gaan, maar het is wel vervelend. Reactie infoteur, 10-02-2011
Beste Anoniem,

Er kunnen een aantal oorzaken zijn waarom je zoveel last hebt van je tepels:

Ben je sinds kort begonnen met een anticonceptie middel of ben je sinds kort aan een nieuwe of sterkere anticonceptie middel begonnen?

Heb je misschien borstvoeding gegeven de afgelopen paar jaar?

Het kan misschien een ontsteking zijn. Heb je misschien kort geleden griep of een fikse verkoudheid gehad?

Om de pijn te verzachten kan je gana beginnen met koude of juist warme compressen, afhankelijk waar de pijn van vermindert koude of warme compressen toepassen. Een natuurlijke zalf van bijvoorbeeld Dr Vogel Arnicaforce zou je kunnen gebruiken om de pijn te doen verzachten. Heel voorzichtig opbrengen natuurlijk!

Beste Anoniem, als je het echt niet vertrouwd, echt een afspraak maken met je huisarts! Heel veel sterkte toegewenst!

Met vriendelijke groet, Roberta

Anoniem, 03-01-2011 16:27 #46
Hallo, ik ben 24 jaar oud en ben 38 weken zwanger. Voordat ik zwanger raakte had ik altijd al pijnlijke borsten net voor mijn menstruatie. Nu dat ik zwanger ben heb ik vooral vanaf 30 weken echt pijnlijke borsten, maar dan ook echt echt pijnlijk! Ik sliep altijd zonder BH dus dat deed ik ook tijdens mijn zwangerschap maar opgegeven moment kon ik die pijn niet meer verdragen vooral met slapen als ik om moest draaien. Me borsten zijn zoiezo 2 cupmaten gegroeid van 75B naar 75D en voelt dus heel zwaar aan. Nu slaap ik dus ook met speciale BH's voor zwangere vrouwen, pijn bij het slapen is wel minder geworden maar op het moment wanneer ik geen BH draag doet het weer zo pijn.

Voor mijn zwangerschap had ik al een bobbeltje ondekt in mijn linkerborst en uit echografie bleek dat een fibroadenoom te zijn. Dat was nu ong een jaar terug en ik zou om de 6 maanden voor me zelf weer onderzoek laten doen(dat vonden de artsen niet nodig maar daar heb ik zelf om gevraagd om te laten kijken of het groter wordt en voor het geval dat het overgaat naar een kwaadaardige tumor) maar nu dat ik met me zwangerschap erg pijnlijke borsten heb durf ik dat niet te doen met de gedachten dat ze me nog meer pijn gaan doen. Dus ik wacht wel nog even met afspraak maken tot de bevalling. Misschien heb ik daardoor zulke pijnlijke borsten? Mijn huisarts vondt dat ik ook te veel melkklieren had, zij dacht in eerste instantie ook dat het bobbeltje een melkklier was maar niet dus.

Ik wil straks ook heel graag borstvoeding geven maar weet niet of het me gaat lukken, het doet me al pijn als ik daar aan moet denken. Ik ben bang dat de pijn erger gaat worden. Hoop graag iets van u te horen!

Groetjes anoniem! Reactie infoteur, 12-01-2011
Beste Anoniem,

Tijdens de zwangerschap kunnen bestaande fibroadenoom knobbels in de borst groeien, extra groter worden en pijnlijker gaan aanvoelen. Behalve dat, tijdens de zwangerschap worden de borsten en borstklieren onder invloed van de zwangerschapshormonen, actief en moeten een start gaan maken om melk te produceren. De borsten groeien, worden groter en voelen zwaarder aan. Onder invloed van de toenemende hormonen in het lichaam van een zwangere vrouw kunnen pijnklachten, ook door het toenemende gewicht, aan de borsten toenemen.

Fibroadenoom kan symptoomloos zijn, maar zeker bij hormoonveranderingen in het lichaam van een vrouw tijdens: de menstruatie, de zwangerschap en bij het geven van borstvoeding, kunnen er klachten ontstaan en gevoeligheden optreden.

Als de huisarts het vermoeden heeft dat je wel erg veel melkklieren in je borsten hebt tijdens de zwangerschap, kan er de mogelijkheid bestaan dat de fibroadenoom zich verder ontwikkeld. Met de nadruk op "kan"! Iedere vrouw is anders en uniek, jij kan inderdaad echt te veel melkklieren hebben ontwikkeld tijdens de zwangerschap.

Als je echt zulke erge en pijnlijke klachten hebt, zal het na de bevalling waarschijnlijk wel iets afnemen, maar de hormoonspiegels zullen blijven schommelen als je borstvoeding gaat geven. Besef dat de pijnlijke klachten inderdaad wel eens kunnen voortduren tijdens de borstvoeding. Pijn is iets vreselijks. Je kleintje zal ook in de nacht voeding moeten hebben, dat neer komt op korte nachten en slaapgebrek bij de jonge moeder: hoe moeier je bent hoe slechter je tegen pijn kan. Probeer alternatieven te bedenken om de borstvoeding zo pijnloos mogelijk te maken: (ijs)koude compressen om de borsten heen leggen tijdens de borstvoeding en misschien moet je ook aan afkolven denken. Probeer zo veel mogelijk te slapen als je kleintje ook slaapt, hoe beter jij uitgerust bent hoe beter jij tegen pijn kan! Vraag aan je verloskundige om advies! Ik hoop van ganser harte dat je in staat bent om je kleintje borstvoeding te geven!

Ik denk dat het verder heel erg goed van je is dat je er op aan dringt dat je inderdaad je borsten met grote regelmaat laat onderzoeken, dat recht heb je!

Beste anoniem, ik wil je heel veel succes en sterkte toewensen met zowel de pijnklachten als met de bevalling. Al het geluk van de wereld toegewenst voor jou en voor je baby!

Met vriendelijke groet, Roberta

Anoniem, 25-12-2010 11:36 #45
Heey, ik ben 15 jaar en ik heb een probleem, ik heb in mijn rechter borst een grote bobbel naast mijn tepel. hij doet heel erg pijn en aan mijn linker borst heb ik geen last ik ben wel ongesteld, mijn moeder heeft er geen last van en niemand uit de fam. heet het. ik maak me wel zorgen maar ik hoop dat het niks is. ik hoop een reactie te krijgen. Reactie infoteur, 12-01-2011
Beste anoniem,

Heb je behalve de pijnlijke knobbel in je borst ook pijnklachten in je borst?

Een pijnlijke knobbel kan wijzen op fibro adenoom. Dit is een wildgroei van bindweefsel. Zo´n knobbel is goedaardig, het drukt het omringende borstweefsel opzij, maar tast absoluut niet de resterende gezonde cellen aan in je borst.

Voelt de knobbel in je borst zacht aan? Dan zou het een vetweefselknobbel kunnen zijn, een lipoom. Deze knobbel ontstaat uit het vetweefsel van je borst en is goedaardig.

Heb je alleen pijn tijdens de menstruatie of rond de menstruatie? Verdwijnt de pijn eigenlijk zodra je menstruatie doorbreekt? Dan zou er sprake kunnen zijn van mastopathie, dat is een verzamelnaam van goedaardige aandoeningen in de borst.

Ik begrijp uit je verhaal beste anoniem dat je er al over gesproken hebt met je moeder. Ik denk dat het een goed idee is om toch een afspraak te maken met de huisarts om deze knobbel te laten onderzoeken. Het hoeft allemaal niets ergs te zijn. Goedaardige knobbels komen heel vaak voor, maar je moet wel zekerheid hebben. Zekerheid wat de knobbel nu precies is, geeft rust: je weet waar je aan toe bent. Nu zal je je ongetwijfeld heel veel zorgen maken en dat kan veel onrust en stress veroorzaken in je leven. Als je de afspraak hebt gemaakt bij je huisarts, neem een vertrouwelinge mee, zoals bijvoorbeeld je moeder of een tante. Samen sta je sterk en geeft een vertrouwd gevoel, zeker omdat het om een nogal gevoelig onderwerp gaat.

Met vriendelijke groet, Roberta

Anoniem, 27-11-2010 11:06 #44
Hallo, ik ben afgelopen donderdag op het zwangerschapsspreekuur geweest maar toen heb ik het niet over mijn borsten gehad want daar ben ik gisteren voor op het open spreekuur geweest. Khad een vrouwelijke huisarts maar niet dezelfde die pas zei dat het klierweefsel doorloopt tot in de oksel.
Ik heb gezegd dat ik al jaren last van mijn borst heb en ook wat de uitslagen waren tot nu toe maar ik heb ook gezegd dat ik er elke dag een zeurende pijn in heb wat doorloopt tot in de oksel en dat ik er niet gerust op ben.
Ze wilde er weer even naar kijken, k moest gaan liggen en toen heeft zij ze weer gevoeld maar ze zei dat het aan de rechterkant aanvoelde als onregelmatig klierweefsel. Ze heeft de uitslag van de laatste mammografie bekeken in de computer en ze zei dat daar stond dat het mastophatie was of zoiets en ze heeft ook de uitslag van de echo vorig jaar augustus bekeken en daar stond ook idd over dat vetweefsel en dat dat doorloopt tot in de oksel.
Ze zei, het heeft weinig zin om nu een mammografie of een echo te maken omdat de borsten in de zwangerschap erg veranderen. Ik vroeg of het geen lymfeklieren waren in de oksel maar dat was het niet zei ze en ik moest proberen om het van me af te zetten. Als ik bevallen ben moet ik nog maar een keer terugkomen om goed te voelen maar zij dacht niet aan iets bijzonders en het lijkt me toch als zij het echt niet vertrouwd had dat ze me evenwel toch wel doorgestuurd had of niet? Kheb ook gezegd dat ik vind dat de rechterborst veel meer veranderd is dan de linker maar volgens haar is dat normaal want het verschil in borsten word vaak pas in de zwangerschap veel duidelijker zichtbaar.
Vanmorgen toen ik uit bed kwam keek ik in de spiegel en toen zag ik echt dat de ene veel meer hangt dan de ander, zou dat kunnen komen doordat je geen bh draagt als je op bed ligt?
Kzal blij zijn als het kindje er is, dan kan ik zien of het weer veranderd want k word hier bar onzeker van.
Groeten Anoniem Reactie infoteur, 02-12-2010
Beste Anoniem,

Het is heel vervelend als er tijdens een zwangerschap dingen gebeuren die je eigenlijk beletten te genieten van de zwangerschap. Wat een heel goed en positief teken is dat het niet om je lymfeklieren gaat, dat moet toch een enorme geruststelling voor je zijn! Dat je er echter niet helemaal op gerust bent, kan ik me levendig voorstellen!
Heeft deze laatste arts bevestigd dat de pijnlijke klachten daadwerkelijk mastopathie is? Heb je echt de diagnose mastopathie gekregen van een specialist beste Anoniem? Mastopathie is een goedaardige aandoening, in het klierweefsel van de borst van de vrouw, maar wel een zeer pijnlijke aandoening! Het is echter geen kanker!
Het is echter heel erg goed van je dat je regelmatig langs de dokter er mee gaat: regelmatig je borsten laten controleren zal bij eventuele iedere geconstateerde onregelmatigheid onmiddelijk actie kunnen ondernemen. Ik zal even een paar sites met informatie voor je opzoeken, zodat je je in kan lezen:

http://www.mastopathie.nl/
http://www.catharina-ziekenhuis.nl/Site/loader/loader.aspx?DOCUMENTID=725a31a0-f74a-4b7c-8a2a-f734037df08a
http://www.antoniusziekenhuis.nl/1822865/1850369/Mastopathie.pdf
http://www.dokter.nl/index.php/Borsten/92285-mastopathie.html

Beste Anoniem, ik wil je heel veel succes en sterkte toewensen met de laatste weken van de zwangerschap: ik kan me voorstellen dat je nu echt uitkijkt naar de komst van je kindje zodat je daadwerkelijk actie kan ondernemen!

Met vriendelijke groet, Roberta

Anoniem, 19-11-2010 18:37 #43
Hallo, bedankt voor de felicitatie! Verder gaat het met mij en het kindje goed, mooie bloeddruk en hoog hb en het kindje groeit goed! Het is idd vervelend dat k me zo'n zorgen maak maar mijn man denkt ook dat het niks is en de dokter heeft dat ook al vaak gezegd. Ik zal proberen op te schrijven wanneer ik de onderzoeken heb gehad en wat de uitslagen er van waren. K hoop niet dat je het vervelend vind dat k dit alles van me afschrijf. Het is wel fijn om het te delen met iemend die me niet kent maar ben je dokter of zoiets dat je die reacties terugplaatst? Ik heb 29 Juni 2006 een echo gehad van mijn rechteroksel, daar zat een extra kliertje maar toen k bij de huisarts kwam voor de uitslag zei hij dat dat opzich niks betekende maar k moest maar eens een paar maanden bijhouden wanneer k er last van had en wat k precies voelde en dat was zo rond de menstruatie wel meer en als k een drukke dag had gehad had k er niet echt pijn in maar wel een moe gevoel. 30 November 2006 heb k een mammografie gehad van mijn beide borsten en ook weer een echo van mijn rechteroksel en toen werd er weer gezegd dat alles goed was alleen had k aan de rechterkant veel klierweefsel maar dat was normaal voor mijn leeftijd (k ben nu 30 jaar). 01 Oktober 2008 ben k weer bij de huisarts geweest omdat k naar mijn idee weer meer last van mijn borst had. Hij heeft ze weer onderzocht en aan de linkerkant is het klierweefsel wat verdikt maar hij voelde gelukkig geen verschil met 2 jaar terug. Het leek hem goed om voor de zekerheid nog een x een echo van mijn borsten te laten maken en als het nodig is een mammografie. Hij zei dat ze er ook weleens een prik in geven om wat weefsel te onderzoeken maar hij zei ook dat hij er niks bijzonders van verwachtte. 22 Oktober 2008 een mammografie gehad van beide borsten (dus geen echo) en alles was gelukkig weer goed. De assistente die de foto's maakte vroeg wanneer k er het meeste last van had en of k niet zwanger was. Kheb gezegd dat het rond de menstruatie wel erger was maar dat het op dat moment allemaal geregeld werd door hormonen omdat we voor behandeling in het zkh liepen om zwanger te worden. Deze zwangerschap is gelukkig spontaan gekomen. Later moesten we bij de dokter zelf komen en die zei dat het er goed uitzag en dat er geen enge dingen op te zien waren en dat hij ook geen verschil zag met 2 jaar terug. Hij heeft mijn borsten nog even vluchtig onderzocht terwijl k lag maar hij voelde geen bijzondere dingen. Aan de rechterkant had k wel meer klierweefsel als aan de linkerkant werd er weer gezegd. 22 Juli 2009 weer bij de huisarts geweest (een andere, vrouwelijke, die tijdelijk in de praktijk werkte). Zij heeft weer mijn borsten en oksels goed onderzocht omdat k zei dat de oksel naar mijn idee weer dikker was maar ze voelde absoluut geen verkeerde dingen en ook geen lymfeklieren. Ze zei, ga maar lekker op vakantie en maak je geen zorgen want dat doe k ook niet. Haar tip was wel om 1 week paracetamol te gaan slikken om te kijken of de zwelling en het pijnlijke gevoel minder werden en over 3 weken terug te komen bij haar op het spreekuur. Ze begreep me wel want ze zag de zwelling ook wel maar ze voelde hem niet. 13 Augustus 2009 weer bij haar terug geweest. K heb gezegd dat k wel paracetamol had geslikt maar dat k het af en toe ook vergeten was en dat k het idee had dat k er soms ook minder last van had doordat k afleiding had. K heb wel gezegd dat de zwelling niet echt minder is geworden. Zij heeft ze weer onderzocht (borsten en oksels, vooral rechts) maar ze kon echt niks bijzonders ontdekken en lymfeklieren voelde ze ook echt niet. K heb haar ook verteld dat er in 2006 was gezegd dat er er een extra kliertje zat en dat vond ze een beetje vaag maar k mocht een echo laten maken om mezelf ervan te overtuigen dat het echt geen bijzonders is. Volgens haar is het een combinatie van het normale omdat die borst ook groter is. 25 Augustus 2009 een echo gehad van mijn rechteroksel. De dokter die hem maakte vroeg hoelang die zweling er al zat en of k er ook pijn aan had. Hij heeft heel mijn oksel bekeken met de echo maar het zag er keurig uit. Hij zei dat verdikte lymfeklieren een ziekteverwekker kunnen zijn maar die zag hij bij mij niet. Er zat volgens hem wat extra vetweefsel maar dat kon gelukkig geen kwaad. 17 Augustus 2010 weer bij de huisarts geweest (weer een andere, vrouwelijke arts) voor hetzelfde probleem en ook gezegd dat steeds alles goed was. Zij heeft mijn borsten en oksels weer onderzocht en zei dus dat ze zwangere borsten voelde en dat het vetwefsel in de zwangerschap klierweefsel word en dat het klierweefsel aan de rechterkant doorloopt tot in de oksel en aan de linkerkant niet. Volgens haar geen bijzonderheden. Als k nu dus weer naar de dokter ga heb k echt het idee dat k loop te zeuren maar als k tegenover de dokter zit zeg k soms ook te weinig. Zou het goed zijn om alles op te schrijven en ook mijn angsten erbij te zetten? Maar u denkt dus niet direct dat het kanker is? K moet aanstaande donderg op zwangerschapscontrole maar k denk dat k maar een andere afspraak maak voor deze problemen. Hartelijk bedankt voor de reactie en fijn dat k alles mag vragen/opschrijven.
Groeten Anoniem Reactie infoteur, 22-11-2010
Beste Anoniem,

Je bent meer dan welkom om je verhaal hier te plaatsen, het zal voor jezelf een grote opluchting zijn om het hele verhaal van je af te schrijven, maar behalve dat zullen er vrouwen zijn met een gelijkwaardig probleem die waarschijnlijk veel aan je verhaal zullen hebben.

Wat mij opvalt is dat je een hoop verschillende artsen en dokters hebt gehad, maar dat ze allemaal hetzelfde zeggen: het zijn niet de lymfeklieren (en dat is heel goed nieuws!) maar dat het klierweefsel en vetweefsek is. En dat er geen evrschillen zijn opgetreden met eerdere onderzoeken.

Dat jij je echter zorgen maakt is begrijpelijk, borstkanker is veel in het nieuws en als je een zwelling hebt, is de stap in je hoofd naar borstkanker heel snel gemaakt.
Wat je echter nooit moet denken is dat je zeurt: er zit een zwelling bij je en dta moet in de gaten gehouden worden. Het hoeft inderdaad allemaal niets te betekenen en het pleit echt voor je dat ze niets van lymfeklieren hebben gevonden, maar er hoort daar geen zwelling te zitten. Dat jij je dus ongerust maakt is heel begrijpelijk. Behalve dat: jij kent je lichaam beter dan wie ook en jij vertrouwt het niet. Laat je nooit afschepen en ook nooit dat je zeurt: het gaat om jouw lichaam en het gaat om jou gezondheid. Zeker nu je moeder gaat worden is het nog belangrijker dan ooit dat je je gezondheid goed in de gaten houdt: er is straks een heel klein hummeltje afhankelijk van je die er baat bij heeft dat zijn/haar moeder in goede gezondheid verkeert. Dus daarom: vertrouw je het niet: afspraak maken met de arts! Doen hoor! Denk nooit: "maar ze hebben nooit wat gevonden, ze zullen wel denken dat ik zeur, " laat ze maar denken! Als zij daar een zwelling hebben zitten zullen ze ook anders piepen! Nogmaals: twijfel je en heb je weer flink last: afspraak maken met je huisarts, echt doen hoor! En geef aan dat het twee jaar geleden is geweest dat er een mammografie is gemaakt.

Dat je je klachten bijhoudt en opschrijft lijkt me een uitstekend idee! Mijn moeder deed dat ook altijd met de kinderen en somde alles op zodra we bij de dokter waren. Heel handig, je kan nooit wat vergeten en het staat zwart op wit wat al je klachten, pijnen en angsten zijn geweest. Als je je daarbij echt onprettig voelt om alleen naar de huisarts te gaan, neem een vertrouwelinge mee die je echt vertrouwd. Samen sta je sterk en weet je zeker dat de gegevens over jouw klachten bij de dokter aankomen.

Beste Anoniem, ik ben heel blij om te horen dat het allemaal heel goed gaat met je kindje en ik wil je heel graag het allerbeste toewensen tijdens de laatste weken van de zwangerschap! Nogmaals: wil je nog wat kwijt of heb je nog vragen: stel ze gerust!

Met vriendelijke groet, Roberta

Anoniem, 19-11-2010 00:32 #42
Hallo, ik ben nu ruim 34 weken zwanger en mijn rechterborst is groter als mijn linkerborst. Dat verschil in borsten is er ws altijd wel geweest maar net voor ik trouwde (ruim 5 jaar terug) zag ik dat mijn rechteroksel soms ook wat opzette maar niet echt last van toen nog.
Nu wil het geval dat ik in mijn verkeringstijd best veel ben aangekomen, kan het daardoor ook zijn dat mijn oksel dikker is en mijn borst groter? Ik heb sinds ons trouwen een oksel gehad van mijn oksel (zat een extra kliertje maar betekende niks aldus de dokter in het ziekenhuis. Ik heb twee keer een mammografie gehad, allebei de keren niks uitgekomen alleen dat ik aan de rechterkant veel klierweefsel heb in mijn borst. De laatste mammografie is iets meer dan twee jaar geleden. Vorig jaar Augustus weer een echo van mijn rechteroksel gehad, de dokter zag wel dat ik extra vetweefsel in mijn oksel had maar hij zag (gelukkig) geen verdikte lymfeklieren en dat vetweefsel kon gen kwaad zei hij.
Afgelopen Augustus ben ik weer naar de huisarts gegaan omdat ik nu het idee heb dat mijn rechterborst harder groeit nu ik zwanger ben als mijn linkerborst. Zij heeft ze weer onderzocht en ze zei dat het vetweesel in de zwangerschap klierweefsel word en dat dat klierweefsel aan de rechterkant doorloopt tot in de oksel en aan de linkerkant niet.
Mijn rechterborst en oksel doen ook pijn (soms) dus ik maak me best wel zorgen of het geen kanker is of zo.
Vooral omdat ik al best lang borstklachten heb maar het kan natuurlijk ook zijn dat het bij mij hoort.
Bedankt.
Groeten Anoniem Reactie infoteur, 19-11-2010
Beste Anoniem,

Allereerst: van harte gefeliciteerd met je zwangerschap! Ik hoop dat alles goed met jou en je kleintje gaat! Dat je juist nu tijdens je zwangerschap zo´n zorgen moet maken, lijkt me geen pretje>: je hebt wel wat anders aan je hoofd nu je zwanger bent!

Wat mij onmiddelijk opvalt is dat de laatste mammografie 2 jaar geleden is gemaakt. Mag ik hier uit opmaken dat de artsen, toendertijd, het niet nodig achten om je in de gaten te houden?

Toen er voor het laatst een echo in je oksel is gemaakt, is er ook geen nieuwe afspraak gemaakt?

Als beidde "nee" is, mag ik er uit opmaken dat er, toendertijd, niets verdachts is gevonden.

Tijdens een zwangerschap zijn je borsten extra gespannen en kunnen pijnlijk aanvoelen, een belangrijk kenmerk van een zwangerschap.

Nu geef je aan dat je ongelijke borsten hebt. Dat komt vaker voor. Er zijn zelfs vrouwen waarvan de ene borst een heuse cupmaat groter (of kleiner) is dan de andere borst en dat de tepels ook ongelijk staan. Er zijn hele wetenschappelijke onderzoeken gedaan naar de ongelijkheid van borsten. Inprincipe mag je er van uit gaan dat het een redelijk onschuldig iets is, waar je je niet ongerust over hoedft te maken. Vooral ook omdat je schrijft dat ze niets in je lymfeklieren hebben kunnen zien en/of ontdekken.

Dat je je echter ongerust maakt, vind ik een heel begrijpelijk iets, zeker nu je moeder gaat worden is het nog belangrijker dan ooit dat je in goede gezondheid verkeerd. Ik vrees echter dat als je nu naar een arts gaat, dat de pijnklachten in je borst en oksel worden aangeschreven en door de zwangerschap. Aan de andere kant is het 2 jaar geleden geweest dat er voor het laatst een mammografie is gemaakt.

Inprincipe zou er een mammografie gemaakt kunnen worden tijdens de zwangerschap, alhoewel de meningen hierover flink verdeeld zijn: Er zijn artsen die liever geen mammografie uitvoeren tijdens een zwangerschap omdat ze zeggen dat de stralen misschien kwalijk kunnen zijn voor het kleintje, maar ook omdat de borsten, borstweefsel en de borstklieren door de zwangerschap een heel ander beeld geven dan als er geen sprake is van een zwangerschap. Aan de andere kant zijn er artsen die geen enkel probleem zien om een mammografie te laten uitvoeren tijdens een zwangerschap.

Als je echt flink piekert en behoorlijk twijfelt wat er aan de hand zou kunnen zijn beste Anoniem, wil ik je toch van harte aanraden om een afspraak te maken met de huisarts. Vooral tijdens een zwangerschap moet je zo min mogelijk piekeren. Bespreek met hem of haar in alle eerlijkheid je zorgen en geef aan dat de laatste mammografie 2 jaar geleden is gemaakt. Een ander punt dat je kan meenemen tijdens het gesprek met je huisarts is dat het om je RECHTERborst gaat die maar groter wordt, heel vaak is het de linkerborst van een vrouw die groter is dan de andere borst als er sprake is van ongelijke borsten (maar liefst 85%!) Een reden waarom de linkerborst groter zou zijn dan de rechter zou ziojn dat de linker dichter bij het hart ligt. Of het nu echt waar is of slechts een fabel, je zou het mee kunnen nemen tijdens het gesprek met je huisarts.

Beste Anoniem, ik wil je heel graag het allerbeste toewensen en een pracht van een toekomst met je aankomende kleintje! Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust! Heel veel sterkte met de laatste weken van de zwangerschap!

Met vriendelijke groeten, Roberta

Flo, 16-11-2010 09:39 #41
Hoi, ik heb al een beste tijd een soort van "groeipijn" in mn borsten. Het lijkt op mastopathie alleen is het niet te verklaren aan de hand van mn menstruatie, ik heb er onregelmatig last van en de afgelopen 2 maanden is het erger geworden. Momenteel heb ik er zoveel pijn aan dat zelfs op mn zij/ rug slapen pijnlijk is. De afgelopen 5 jaar is er niets veranderd in mn anticonceptie, ik ben nu 21 jaar. Iemand idee wat het zou kunnen zijn? Reactie infoteur, 17-11-2010
Beste Flo,

Heel vervelend om te lezen dat je zo veel pijn hebt aan je borsten! Het woord "groeipijn" dat je gebruikt, was dat een diagnose van een arts of gebruik je het woord om de pijn te omschrijven? Of heb je echt het idee dat je borsten nog in de groei zijn en inderdaad nog groeien? Vermoedelijk heb je het al gedaan na al die maanden pijn, mits echte groeipijn op je van toepassing is, maar laat voor de zekerheid je borsten opnieuw opmeten zodat je de juiste maat bh draagt. Ook het volgende heb je vermoed ik, al uitgeprobeert: probeer ´s nachts te slapen met een goed zittende bh, hopelijk kan dat de pijn wat verlichten!

Goed, het zou kunnen dat er een aanpassing van je anticonceptie noodzakelijk is. Door de jaren heen kan het zijn dat de pil die je nu gebruikt te sterk voor je is. Aan de andere kant schrijf je dat de opkomende pijnen in je borsten niet te verklaren zijn met het ritme van je menstruatie.

Doe je aan borstonderzoek beste Flo? Regelmatig je borsten onderzoeken om te kijken of je onregelmatigheden ontdekt. Ben je tijdens die onregelmatige pijnen in je borsten iets "verdachts" tegengekomen? Een verharding? (Kan je trouwens je borsten aanraken en onderzoeken als je zo´n pijn hebt?)

Is er iets gebeurt in jouw leven, een paar maanden geleden dat een "tricker" zou kunnen zijn? Ik bedoel, iets dat de pijn in je borsten versterkt heeft? Gebruik je misschien sinds kort (nieuwe) medicijnen? Pijnstillers om de pijn in je borsten te bestrijden misschien? Ben je een paar maanden geleden ziek geweest, bijvoorbeeld een flinke griep met (hoge) koorts? (Heb je trouwens verhoging tijdens de onregelmatige pijnen in je borsten beste Flo?)

Als je in bovenstaande niet kan vinden beste Flo, moet je echt een afspraak gaan maken met de huisarts. De wetenschap wat er nu precies aan de hand is lijkt me een hele geruststelling voor je, maar ook als je ´s nachts niet kan slapen door de pijn ben je binnen de kortse keren zo vreselijk moe dat je zowel door slaaptekort als door de fikse pijn in je borsten, je dagelijkse bezigheden ernstig belemmerd kunnen gaan worden!

Beste Flo, ik wil je heel veel sterkte toewensen!

Met vriendelijke groet, Roberta

Noor, 10-11-2010 23:46 #40
Hoi, stond vanavond te douchen en heb pijn aan de linkse kant van mijn linkse borst. Omdat ik soms nog wat melk heb, vermoed ik een pijnlijke melkklier. (Kind is 2 jaar 4mnd, heeft tot 12 mnd borstvoeding gehad.) dus wreef ik, hopende wat melk er uit te krijgen over de borst. Maar er kwam heel donker bloed uit! Niet veel, maar toch… Verder geen klachten, wel misselijk maar dat heerst hier. Ik denk niet aan zwangerschap. Maar dus ook geen koorts. Zou het borstontsteking kunnen zijn (geweest)? Reactie infoteur, 11-11-2010
Beste Noor,

Ik wil je niet ongerust maken, maar dat er bloed uit je tepel komt is echt geen goed teken. Nu kan het inderdaad te maken hebben met een ontstoken melkklier in je linkerborst, vooral ook omdat je schrijft dat je na bijna anderhalf jaar na de borstvoeding aan je kindje te hebben gegeven, nog steeds geregeld melk verliest. Meestal wijst bruin bloed op oud bloed, zou je kunnen zeggen dat het donkere bloed waar je het over hebt, misschien naar de kleur bruin wijst? Dat zou inderdaad kunnen wijzen op een (oude) borstontstekeing. Heb je sinds de borstvoeding aan je kindje pijn gehad of pijnlijke klachten gehad aan je linkerborst? Hoe vervelend ook, maar met deze klacht moet je echt, het liefst zo snel mogelijk, naar de huisarts!

Beste Noor, ik wil je heel veel succes en sterkte toewensen!

Met vriendelijke groet, Roberta

Mandy25jaar, 09-11-2010 13:28 #39
Ik heb sinds 2 maanden een plat schijfje in mijn borst die op komt zetten 2 weken voordat ik ongesteld moet worden. Het doet vreselijk zeer als ik maar traploop of ga fietsen want die hobbeld pff. Ik kan hem goed bewegen en het doet ook echt wel pijn als ik eraan zit. Moet over 6 dagen nu ongesteld worden… en meestal verdwijnd de pijn als ik bijna van mijn ongesteldheid af ben en is de buld kleiner. Soms is mijn hele borst warm aan die kant en dat branderige gevoel is niet prettig. Bij mijn moeder is dit jaar april borstkanker gevonden in die zelfde borst als ik pijn heb (moeder is 48 jaar)! Maar ze ondergaat nu ghemo en ik ben nu zo bang dat ik het ook kan krijgen. Ik heb een soort obsessie om nu elke dag te voelen en bij elk hobbeltje ben ik al bang pff. Nu moet ik vrijdag naar de dokter. Reactie infoteur, 11-11-2010
Beste Mandy25,

Heel vervelend om te lezen dat er bij je moeder borstkanker is geconstateerd! Ik hoop van ganser harte dat je moeder er goed door heen komt! Ik vermoed dat je je moeder nu liever niet lastig valt over je eigen borstprobleem?

Het schijfje wat je voelt beste Mandy, voel je die ook zitten buiten de twee weken voor je menstruatie? Of verdwijnt alleen de pijn zodra je menstruatie doorkomt? Gebruik je de pil of ben je misschien sinds kort op een nieuw merk overgegaan? Als ik het goed lees blijft het buldje of schijfje steeds aanwezig? Als het schijfje og buldje aanwezig blijft en je voelt hem duidelijk zitten, zit er maar 1 ding op beste Mandy: en dat is naar de dokter gaan. Nu ga je as vrijdag en ik vermoed dat je als de dood bent dat ook bij jou borstkanker geconstateerd wordt. Een hele kleine geruststelling:
Borstkanker voor het dertigste jaar is behoorlijk zeldzaam en slechts 5 a 8% van alle borstkanker gevallen komt door erfelijkheid.
Dat je je desondanks behoorlijk ongerust maakt is heel begrijpelijk en heel menselijk. Bahalve dat is het al een zeer ingrijpende ervaring dat je moeder nu borstkanker heeft. Mandy, ik heb een paar artikelen voor je opgezocht, lees de symptomen en bekijk of je jezelf erin kan terugvinden:

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ziekten/15545-aandoeningen-een-knobbeltje-in-de-borst.html

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ziekten/27204-knobbetje-in-de-borst-borstkanker.html

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/leven/55508-vrouwen-meer-bewegen-minder-borstkanker.html

Ik vind het ontzettend goed van je dat je morgen naar de dokter gaat. Ik vermoed dat je moeder misschien niet in staat is om met je mee te gaan. Ik kan me levendig voorstellen dat je liever niet alleen gaat: neem een vertrouwelinge/vriendin/tante/buurvrouw mee als je daar behoefte aan hebt!

Beste Mandy25, ik wil je heel graag het allerbeste toewensen, ook voor je moeder, en heel veel sterkte voor morgen toegewenst! Als je nog vragen hebt beste Mandy: stel ze gerust!

Met vriendelijke groet, Roberta

Mara, 04-11-2010 00:02 #38
Ik heb sinds drie weken een soort knobbel ontdekt in me linkerborst. Ik bedoel met soort omdat het meer als een schijfje aanvoelt het is breder dan dat het lang is. Maar ik ben meteen naar de huisarts gegaan en die zei dat het niets ernstigs was maar misschien opgezette klieren. Hij wilde me wel weer twee weken later terug zien. Ik ben terug geweest en de knobbel zat er nog. De dokter zegt dat hij niet denkt dat het iets ernstigs is hij denkt aan een cyste of fibro adenoom.Nu moet ik wel een echo van me borst laten maken om het zeker te weten. Nu heb ik er eigenlijk helemaal geen pijn aan gehad maar sinds gister heb ik wel wat stekende pijn in de borst en lijkt ook echt wel op de plek van het knobbeltje vnadaan te komen. Kan een cyste pijn doen?
Nu zit ik echt in de zenuwen omdat mijn vader drager is van het BRCA2 gen en als ik dat van hem hem gekregen dan heb ik ook verhoogde kans op borst en eierstokkanker. Bij ons in de familie ben je risico factor vanaf 25 jaar. Ik ben 21. Mijn huisarts is hiervan op de hoogte.

Paula, 30-10-2010 12:48 #37
Ik heb pijn in mijn rechterborst, maar ik denk dat het komt door de hormonen.
Ik heb net menstruatie, dus het gaat vast weer over Reactie infoteur, 02-11-2010
Beste Paula,

Houd de pijnlijke rechterborst klachten wel goed in de gaten: vaak zijn de pijnlijke klachten inderdaad rondom de menstruatie. 2 weken voordat de menstruatie door komt zetten kunnen de pijnlijke klachten al opzetten, snel na de menstruatie zakt en verdwijnt de pijn weer.

Is dat ook op jou van toepassing Paula? Je hebt nu inmiddels een paar dagen je menstruatie, is de pijn in je rechterborst inmiddels verdwenen? Als je nog steeds een pijnlijke rechterborst hebt: echt even een afspraak maken met de huisarts!

Beste Paula, ik wil je graag het allerbeste toewensen!

Met vriendelijke groet, Roberta

Anoniem, 27-10-2010 22:08 #36
Hoi ik heb al een paar maanden last van pijn in mijn linkerborst (heel soms ook in rechter).
Borstkanker zit in de familie, maar niet op jonge leeftijd. De dokter zegt dat het niks is, waarschijnlijk iets van groeipijn. Ik heb er voor tijdens en na de menstruatie last van, soms wel iets meer vlak voor en na, maar ik vind het niet duidelijk of het daar nou mee te maken is.Het gaat om korte steken en soms wat langere vage pijn.
Kunt u er iets over zeggen? Reactie infoteur, 28-10-2010
Beste Anoniem,

Hoe oud (of jong) ben je? Het komt zeer veel voor onder vrouwen dat ongeveer 10 dagen voordat de menstruatie begint, de borsten pijnlijker worden. (Bij de ene vrouw zal het 2 weken van te voren zijn, bij een nader een week) Over het algemeen geldt: zodra de menstruatie doorbreekt, verdwijnen de pijnlijke borsten. Deze pijn is behalve zeer lastig, pijnlijk en vervelend niet een kwalijke kwaal. De pijn staat in verhouding met de schommelende hormoonhuishouding.

Maar! Je geeft aan dat er borstkanker in de familie zit. Het hoeft niet te betekenen dat jij in je leven te maken krijgt met borstkanker, maar je zal wel aan zelfonderzoek moeten gaan doen. Regelmatig je borsten gaan onderzoeken heeft een groot voordeel: je kent je borsten en het weefsel van je borsten zodat je onmiddelijk een knobbel of een verdikking kan voelen, mocht daar ooit sprake van zijn. Zodra je ooit iets vind wat verdacht is moet je onmiddelijk aan de bel trekken bij de huisarts, juist omdat er borstkanker bij je in de familie zit.

De beschrijving van de pijn in je borst zit me wel ene beetje dwars, je hebt het over "steken, " heb je rond deze pijnlijke steken verhoging en/of koorts? Als je hierop een positief antwoord geeft, moet je echt nogmaals naar de huisarts, het zou om een onschuldige ontsteking van melkklieren kunnen gaan.

Beste Anoniem, houd je borsten goed in de gaten, doe regelmatig zelfonderzoek en zodra jij vermoed dat je iets voelt in je borstweefsel dat niet in de haak is: afspraak maken met je huisarts! Twijfel je of je iets voelt? Bij twijfel: afspraak maken!

Beste Anoniem, ik wil je graag het allerbeste toewensen!

Met vriendelijke groet, Roberta

Alice Gerritsen, 27-10-2010 12:26 #35
Heb pijn in mijn rechterborst, die uitstraalt naar rechterarm.
1x perjaar wordt er een mammografie gemaakt omdat er onrustig weefsel geconstateerd was.(insitu)
De laatste 6 weken dus die intermitterende pijn.
Hoe kijkt u hier tegenaan?

Met dank, Alice (61 jaar) Reactie infoteur, 28-10-2010
Beste Alice Gerritsen,

Wanneer is voor het laatst een mammografie bij je gedaan? Als dit inmiddels alweer een flink aantal maanden geleden is geweest, is het waarschijnlijk een zeer goed idee om bij de huisarts/specialist aan de bel te gaan trekken. Al was het maar om van die pijn verlost te worden!

Zijn de uitslagen altijd goed geweest? En is er ooit sprake geweest om een biopsie te doen? Hoe zijn de specialisten er achter gekomen dat het om Insitu gaat?

Ik vermoed dat je bedoelt met insitu, Ductaal Carcinoma In Situ (DCIS)? Ga even rustig zitten, ik hoop dat ze je uitgelegd hebben wat Insitu voor een vrouw kan betekenen. De specialisten weten dat dit cel type (onrustig weefsel) vaak leidt tot borstkanker. Let wel: VAAK leidt, het hoeft dus niet! En het mooiste nieuws is: genezing van DCIS is 100%!

Meer informatie over In Situ, in zeer duidelijke taal, is in onderstaande link terug te lezen:

http://www.mcl.nl/Downloads/1229/Ductaal%20Carcinoma%20in%20Situ_DCIS_mei2010.pdf

Beste Alice Gerritsen, ik wil je van harte aanraden om een afspraak te maken met je huisarts/specialist, het liefst zo snel mogelijk. Het hoeft allemaal niets te betekenen te hebben, maar een pijnsignaal aan je borst met uitstraling terwijl er onrustig weefsel geconstateerd is, is niet goed. Ik wil je heel graag het allerbeste toewensen en als je nog vragen hebt: stel ze gerust!

Met vriendelijke groet, Roberta.

Melissa, 25-10-2010 21:06 #34
Hooi, ik ben 15 jaar en heb sinds een paar dagen last van mijn borsten, de linker iets meer dan de rechter. Ik heb laatst het boek komt een vrouw bij de dokter gelezen, en weet niet of ik me de pijn nu inbeeld omdat ik het boek heb gelezen (en nu een beetje bang voor borstkanker ben), of dat het echt is. ik heb een zelfonderzoek gedaan naar een knobbel ofzo, naar ik vond niets verdachts. Heeft het misschien te maken met mijn menstruatie, ik ben sinds mijn 11e ongesteld en de laatste tijd is het heel onregelmatig, er zitten nu meestal maar 2 of 3 weken tussen. Ik ben niet aan de pil. Ik weet niet of ik me zorgen moet maken, en of er iets kwaadaardigs ofzo in mijn borsten zit, maar het lijkt me niet dat ik op mijn leeftijd al borstkanker heb? Mijn oma heeft een soort kanker gehad, ik weet niet wat voor soort maar min. Moeder heeft er geen last van en nu ben ik benieuwd of ik een grote kans heb om het wel te krijgen? Alvast bedankt voor het antwoorden, Groetjes Melissa Reactie infoteur, 26-10-2010
Beste Melissa,

Als er aan de vrouwelijke kant van je familie borstkanker voorkomt, dan kan het zo zijn dat het erfelijk is, met de nadruk op: kan.
Heel goed van je dat je zelf al borstonderzoek hebt gedaan, en heel mooi dat je geen knobbel of iets verdachts hebt gevonden! Ik denk eerder dat je problemen hebt met je hormonen: vandaar ook op dit moment je onregelmatige cyclus. Onder invloed van je hormonen en hormoonhuishouding kan je behoorlijk last kriijgen van pijnlijke borsten. Ik ga er dus van uit dat het niets ernstigs is zoals borstkanker, maar dat het eerder aan je overhoop liggende hormonen liggen.
Om zekerheid te hebben en de onregelmatige menstruatiecyclus te bespreken, is het wel van harte aan te bevelen om een afspraak met je huisarts te maken.

Beste Melissa, ik wil je graag het aller beste toewensen!

Met vriendelijke groet, Roberta

Annelies, 03-10-2010 01:26 #33
Hallo ik heb sinds kort pijn diep in mijn rechterborst.Dit is al de tweede keer dat het zich weer voordoet.
Mijn huisarts vind dat het geen kanker is en het niet nodig acht om een mamografie te maken.Ik maak me heel
ongerust hier omtrent.Ik ben nu 38 jaar en ik heb nog geen kinderen.Zou ik mischien in mijn overgang fase kunnen
zijn?bij de eerste keer kreeg ik wel antibiotica kuur en die pijnen verdwenen hierna gelijk, maar nu heb ik het weer.
Kun jij mij mischien opweg helpen.bijvoorbaat dank.groetjes Reactie infoteur, 05-10-2010
Beste Annelies,

Zou je kunnen zeggen of de pijnen in je rechterborst samenhangen met de menstruatie? Als de menstruatie doorzet dat de pijn in je borst verdwijnt? Is er misschien een verandering opgetreden in de menstruatiecyclus? Is het onregelmatig geworden terwijl het vroeger regelmatig was? Of ben je misschien aan de pil, of heb je sinds kort een zwaardere pil gekregen? Of misschien juist gestopt met de pil? Gebruik je misschien een medicijn of meerdere medicijnen die (zware) vervelende lichamelijke bijwerkingen veroorzaken waaronder pijn aan de borst?

Als bovenstaande niet van toepassing op je is beste Annelies, zou het misschien een begin van de overgang kunnen zijn, al lijkt het me wat aan de vroege kant. Als het de overgang is zijn er een aantal lichamelijke kenmerken aanwezig waaraan je de overgang aan kan herkennen, zie volgend artikel over de overgang:

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/54412-overgang-en-menopauze-symptomen-kenmerken-en-klachten.html

Kan je in geen van bovenstaande in herkennen, toch echt even terug gaan naar de huisarts: het kan gaan om een ontsteking (in dat geval zal je ook iets van verhoging en/of last moeten hebben van koorts) in je borst, maar het kan ook echt iets anders zijn. Het hoeft geen kanker te zijn, maar je hebt wel het recht als patient dat je huisarts je echt serieus neemt. Ik begrijp dat huisartsen tegenwoordig omkomen van het werk en eigenlijk geen tijd meer hebben om fatsoenlijk hun werk te doen, maar je laten zitten met pijn in je borst is natuurlijk geen stijl.
Heeft hij/zij ooit je vertelt wat de pijn dan wel is als hij/zij denkt dat het geen kanker is? Waar de pijn vandaan komt en wat de oorzaak is van de pijn? Wel naar informeren hoor als je de volgende keer gaat, je hebt recht te weten wat er aan de hand is!

Beste Annelies, ik wikl je graag heel veel sterkte toewensen en ik hoop dat er snel een oplossing komt voor de pijn in je borst!

Met vriendelijke groet, Roberta

K., 30-09-2010 21:07 #32
Hallo ik heb al een tijd last van 1 borst vooral als ik eraan kom. Menstrueren kan ik niet meer. Wel had ik altijd voorheen last rond de menstruatie van de borsten toen beide nu 1 constant. Ik zit echt te twijfelen om een afspraak te maken. Ook voel ik nu van alles maar heb vroeger een borst verkleining gehad en weet niet of het dan anders is. Reactie infoteur, 05-10-2010
Beste K,

De pijn in de borst kan inderdaad alles te maken hebben met de borstverkleining. Aangezien er vroeger een medische ingreep heeft plaats gevonden aan de borst, wil ik je toch van harte aanraden om of contact op te nemen met de toen behandelde arts, of met de huisarts.
Het hoeft allemaal niets te betekenen te hebben, het hoeft allemaal niet ernstig te zijn, maar er moet zeker naar gekeken worden.

Beste K, ik wil je graag veel sterkte toewensen!

Met vriendelijke groet, Roberta

Midori, 11-09-2010 02:27 #31
Hallo, ik ben 15 jaar en heb last van pijn in mijn borsten, eerst had ik het alleen bij mn linker borst, boven de tepel, en aan de onderkant… en links. en nu krijg ik het ook bij de rechter.
Zou het ook een teken kunnen zijn van borstgroei ofzo? Want sowieso heb ik nog niet echt een goeie cupmaat, ik ben pas bij aa65. Dus dat vind ik best vreemd. en sowieso ben ik nog jong. Reactie infoteur, 20-09-2010
Beste Midori,

Het kan heel goed met borstgroei te maken hebben. Aangezien je nog jong bent, zou de pijn ook afkomstig kunnen zijn door alle hormonen. Zou je kunnen zeggen beste Midori dat de pijn samenhangt met je menstruatie? Dat het pijner is als je menstrueert?

Ik wil je toch van harte aanraden om een afspraak te maken met je huisarts, dat geeft een hoop zekerheid! Ondertussen kan je met zowel warme als koude compressen de pijn te lijf gaan.

Beste Midori, ik wil je graag veel sterkte toewensen!

Met vriendelijke groet, Roberta

Anna, 23-08-2010 11:52 #30
Mijn linkerborst doet, sinds mijn menstruatie, erg veel pijn. Gister (de eerste dag van mijn menstruatie) deed het zo'n pijn dat ik niet eens normaal heb kunnen slapen. Ook nu is mijn linkerborst erg gevoelig en pijnlijk. Komt dit door de menstruatie? Ik heb dit namelijk nog nooit gehad. Reactie infoteur, 20-09-2010
Beste Anna,

Heel goe mogelijk dat de pijn in je borsten te maken heeft met je hormoonhuishouding. Een teveel of misschien juist een tekort aan bepaalde hormonen, veroorzaakt door (bijvoorbeeld) stress, medicijnen, nieuwe pil (of de oude is aan vervanging toe!), PMS, begin van de overgang, ziekte, en enz. kunnen er voor zorgen dat je pijnlijke borsten krijgt rond de menstruatie. Dit kan betekenen dat misschien bij iedere menstruatiecyclus je pijnlijke borsten gaat krijgen, de ene keer wat minder en de andere keer wat sterker.

Als de hormoonschommelingen in je lichaam te maken kunnen hebben met de anticonceptie, maak een afspraak met je huisarts en overleg of je een minder sterkere pil of juist een sterkere pil nodig hebt. Bijwerkingen van medicijnen kunnen ook de boosdoener zijn, overleg met je huisarts naar de mogelijkheden.
Vermoed je dat je PMS hebt? Ook echt een afspraak maken met je huisarts!
Bij twijfel: altijd een afspraak maken met je huisarts!

Beste Anna, ik wil je graag heel veel sterkte toewensen!

Met vriendelijke groet, Roberta

N., 17-08-2010 18:48 #29
Sinds enkele weken heb ik pijn aan mijn borsten, maar dan meestal de onderkant er van, heel soms de bovenkant. Het is iets pijnlijker links dan rechts. Als ik een beetje duw onder de borst, de rib of net iets er boven, voel ik de meeste pijn. En de pijn die ik bijna constant heb, zit ook zowat onder de borst. Ik ben nog niet naar een huisarts geweest omdat ik dacht dat het wel zou overgaan. Ik had ook wel kleine blauwe plekjes onder m'n 2 borsten maar dan meer naar de buitenkant toe, wss van mijn bh. Kan het zijn dat het enkel van de bh komt want de pijn zit niet echt in de borsten, maar vooral er onder. Reactie infoteur, 20-09-2010
Beste N,

Als je diep ademhaalt, doet het dan pijn? En zit misschien je bh band te strak gespannen onder je borsten?

Ik hoop van ganser harte dat de pijn inmiddels verholpen is, en zo niet: echt een afspraak maken met je huisarts!

Beste N, ik wil je graag heel veel sterkte toewensen!

Met vriendelijke groet, Roberta

A., 04-08-2010 14:50 #28
Sinds een paar weken heb ik pijn in mijn rechter borst, vooral bij de tepel. De pijn wordt echter steeds heftiger en begin nu te overwegen om toch naar de huisarts te gaan. Een andere gedachte is dat dit misschien bij het begin van de overgang kan horen (ik ben 50). Door het lezen van alle informatie ben ik niet echt bang dat het iets kwaadaardigs is, maar wil toch wel graag van de pijn af. Reactie infoteur, 09-08-2010
Beste A,

Het lijkt me een heel goed idee om een afspraak te gaan maken met de huisarts als de pijn echt te heftig begint te worden. Die pijn beinvloed je dagelijkse bezigheden negatief. Bespreek met de huisarts over de overgang en informeer naar de mogelijkheden die er zijn voor een vrouw om de schommelende hormonen zo veel mogelijk in balans te houden.

Medicijngebruik kan ook een oorzaak zijn van de pijn, maar zoals je al schreef, kan de overgang en de daardoor veranderde hormonen in het lichaam, wel degelijk de oorzaak zijn van de pijn. Meer informatie over de overgang is te lezen in het volgende artikel:

Probeer ondertussen de pijn te verlichten door koude of juist warme kompressen rond de pijnlijke tepel te plaatsen. Let op het gebruik van te veel koffie en caffeinehoudende dranken. Het kan zijn dat je te gevoelig reageert op caffeine tijdens en rond de overgang. Chocola en te veel witte suiker zou ook nog eens een boosdoener kunnen zijn.

Beste A, ik wil je graag veel succes en sterkte toewensen en hopelijk ben je snel van de vervelende pijn verlost! Schaam je niet om naar de huisarts te gaan, dit zijn echt normale onderwerpen die de huisarts dagelijks meerdere keren te horen krijgt!

Met vriendelijke groet, Roberta

Wendy, 29-07-2010 22:50 #27
Hallo,

Sinds ongeveer 1 maan heb ik heel erg veel pijn aan mijn borsten. Ongeveer 4 jaar geleden is er Mastopatie bij mijn borsten ontdekt. ik heb ook het gevoel dat mijn borsten ook grooter zijn geworden.
Tevens doen ze de hele dag pijn en ik kan mijn BH niet echt goed verdragen en op mijn buik liggen in bed wil al helemaal niet. En een omhelsing met iemand doet mij ook al heel erg pijn.
Maak mij behoorlijk veel zoregn wat kan het zijn?

Groet Wendy Reactie infoteur, 20-09-2010
Beste Wendy,

Mastopatie is een goedaardige aandoening van de borstklier. Het gaat echter gepaard met veel vervelende en vreselijke pijnlijke klachten, zoals aanraking, door eventuele bestaande cyc¡sten in de borsten kunnen de borsten wat opzwellen (pijnlijk!), vervelend stuwingsgevoel, en enz.

Ik weet niet precies welke behandeling je hebt gehad of nog hebt beste Wendy, maar ik begrijp dat de pijn ondraaglijk is. Koude of juist warme compressen kunnen even de ergste pijnlijke klachten doen verminderen, als je aan de pil bent, bespreek met je huisarts of je gebaad bent met een sterkere pilvorm of juist een minder sterkere pil, of dat het misschien beter is voor je om de pijn te doen verminderen om helemaal te stoppen met de pil, draag altijd een goed sluitende BH, misschien is een sportbh een aanrader voor je, sommige voedingsstoffen kunnen de pijnlijke klachten juist opwekken, zoals koffie, Thee, cola, wijn, suiker, chocolade, sommige kaassoorten en enz. Probeer uit te zoeken of de pijnklachten verminderen als je deze voedingsmiddelen niet meer gebruikt, tegen pijnlijke cysten in de borst kan via een kleine operatie die cysten worden leeggezogen, ook kan er bij de behandelde arts om een anti-hormonale behandeling worden aangevraagt.

Een stuk weefsel uit je borst laten verwijderen om maar van de vreselijke pijn af te komen, is meestal geen succes.

Er zijn verhalen bekend van vrouwen die uit pure wanhoop de pijnlijke borst laten verwijderen, domweg om maar van die vreselijke pijn af te komen!

Er zijn vrouwen die dagelijks enkele capsules Theunisbloemolie gebruiken om de klachten en de pijn in de borst te bestrijden. In overleg met je huisarts of behandelende arts zou je met pijnstillers kunnen werken om de pijn te bestrijden en iets van een pijnloos bestaan kunnen opbouwen.

Beste Wendy, mastopathie is een pijnlijke aandiening en ik wil je dan ook graag heel veel succes en sterkte toewensen!

Met vriendelijke groet, Roberta

W., 17-07-2010 11:28 #26
Er wordt gesteld dat tumoren geen pijn doen. Mijn moeder heeft gemetastaseerde borstkanker en ging naar de huisarts omdat zij een pijnlijke borst had… Toen zat het al in haar oksel. Ik vind dit dus nogal een gevaarlijke stelling. Reactie infoteur, 19-07-2010
Beste W,

Ik hoop van ganser harte dat het met je moeder allemaal inmiddels goed gaat?

Tumoren doen geen pijn, pas als ze zo groot zijn dat ze de directe omgeving last gaan bezorgen doordat de tumor groeit en de omliggende weefsels in verdrukking gaan brengen, komt er pas een pijnsignaal los. De pijn wordt veroorzaakt door de verdrukking die de tumor veroorzaakt.

Mijn beste vriendin had nierkanker. Ze had een tumor van 11 cm groot. Ze heeft die tumor niet gevoeld. Pas toen de tumor ZO groot was geworden dat al het omliggende weefsel in een dusdanige verknelling kwam te zitten, kwam er pas een pijnsignaal op gang. Deed het nou maar pijn, dan hadden ze haar leven kunnen redden.

Beste W, ik wil je graag heel veel sterkte toewensen met je moeder!

Met vriendelijke groet, Roberta

M., 26-06-2010 12:09 #25
Beste Mensen,

Ik heb een vraag sinds een paar dagenheb ik last van mijn tepel rechts. Als ik hem aanraakis hij gevoelig. Het klinkt raar maar als ik erin knijp doet dit ook pijn. Wat kan het zijn?

alvast bedankt voor de reactie.
Met vriendelijke groet,

M Reactie infoteur, 28-06-2010
Beste M,

Er kunnen een heleboel redenen zijn waarom een vrouw plotseling pijn in een tepel heeft of een gevoelige tepel krijgt. Een aantal oorzaken van pijn in een tepel:
- Borstvoeding
- Gestopt met borstvoeding
- Rond de eisprong (hormonale verandering in het lichaam)
- Rond de menstruatie (hormonale verandering)
- Start met een nieuwe pil (hormonale verandering)
- Gestopt met de pil (hormonale verandering)
- Zwanger (hormonale verandering)
- Ontstoken melkklier, borstklier (je zou dan iets van een verhoging moeten hebben)
- Ontstoken melkbuisje vlak achter de tepel (komt het meest voor bij vrouwen die borstvoeding geven of hebben gegeven)
- Samentrekken van bloedvatten tijdens koud weer (vasospasmen: ziekte van Raynaud: vaak ook last van koude en witte vingers, komt vaak in de familie voor: slechte bloedcirculatie in combinatie met roken. Aangezien het nu behoorlijk warm weer is in NL, ga ik van uit dat dit niet van toepassing op je is beste M, maar houd het wel in de gaten)
- Eerste signaal dat er iets mis is met je borst (zoals bv borstkanker, let wel: pijn is geen kenmerk van borstkanker: slechts 2 % van alle vrouwen met borstkanker heeft te maken met pijn in de borst)
- Eerste signaal dat de menopauze begint (hormonale verandering van het lichaam)

Ontsteking in een tepel kan bijzonder pijnlijk zijn, blijf er niet mee rondlopen! Met een compres, afhankelijk wat meer verlichting geeft: pas een koude of juist een warme compres toe, kan je de pijn wat doen verminderen.
Over het algemeen is pijn in een tepel niet gevaarlijk, maar als het om een ontsteking gaat die onbehandeld blijft, kan het je hele borst infecteren. Ik wil je dus van harte aanraden een afspraak maken met je huisarts.

Beste M, ik wil je graag heel veel sterkte toewensen en van harte beterschap toegewenst!

Met vriendelijke groet, Roberta

Reem, 06-06-2010 12:17 #24
Geachte dames en heren,

Ik ben op vakantie in buitenland en ik heb nu al 3dagen pijn van mijn linkker borst ik heb daar een knobbel en ik slaap op mijn buik dan krijg ik veel pijn als ik druk de knobbel dan heb ik echt pijn ik ben pas over 2weken in nederland… is dat nodig om naar huisarts te gaan in buitenland of beter wacht ik tot dat ik terug ben?en kan dat een bosrtkanker zijn hier maak ik mij heel erg zorg over.ik wacht graag op uw antwoord.met vriendelijke groeten Reactie infoteur, 07-06-2010
Beste Reem,

Ontzettend vervelend dat dit juist tijdens de vakantie moet gebeuren!

Ik wil je van harte aanraden om vanuit het buitenland je huisarts op te bellen en een telefonisch consult aan te vragen bij hem of haar. Volg zijn of haar advies op. Als je huisarts denkt dat het een goede zaak is om in het buitenland naar de huisarts te gaan, volg deze raad dan op! Zodra je terug bent in Nederland een "echte" afspraak maken met je huisarts.

Beste Reem, ik wil je graag heel veel succes en sterkte toewensen!

Met vriendelijke groet, Roberta

Charlotte, 27-05-2010 23:13 #23
Hoi Roberta hier ben ik weer:-(
Afgelopen dinsdag middag kreeg ik allemaal steken en trekkingen aan mijn rechter eierstok, woensdagochtend werd ik om 05:00 uur wakker met het gevoel alsof mijn baarmoeder gezakt was.
Dat deed behoorlijk pijn (niet zo'n pijn als op de bewuste maandagochtend) maar pijn genoeg om de huisarts in te lichten, die heeft gelijk het ziekenhuis gebeld en mocht ik mij vandaag om 13:00 uur melden op de afdeling gyneacologie.
Tijdens het inwendige echo had ik helse pijn aan de linkerkant en bleek dat ipv 1 cyste er 5 cystes zitten in de rechter eierstok.
De volgende uitleg werd mij gegeven: Ik moest mijn menstruatie van volgende week afwachten omdat zij hoopt/verwacht dat de cysten dan uit mijn eierstok verdwijnen.
Voor het algehele pijnbeeld heb ik naproxen tabl msr 500mg meekregen 3 x daags 1 tablet.
En dan nog de mededeling meekregen dat als de pijn weer is zoals die eerste maandag of verhoging (38.5 of hoger) ik direct contact moest opnemen.
Zo ook een afspraak dat zij mij vrijdag 11-06 weer ziet om een nieuwe echo te maken.
Het ging allemaal zo snel snel snel (ik wist dat het spoedpoli was) ik voel mezelf gewoon matgeslagen.
Door allerlei links op deze site had ik mezelf aardig voorbereid op een eventuele vragenlijst die mij gesteld zou (kunnen) worden.
Niks van dit, er werd alleen gevraagd of ik een vaste partner had en wanneer de eerste dag van mijn laatste menstruatie was, of ik weleens misselijk was en hoe het met mijn ontlasting ging?
Ik kreeg geeneens de tijd om ook het verhaal van mijn borst te doen:-(
Wat mij wel al is opgevallen dat wanneer ik die heftige aanvallen krijg mijn borst ook gelijk (voor de pijnaanval in de buik al) meer pijn doet.
Affijn ik dacht ik kan niet slapen ik schrijf het effe van me af!
Groetjes Reactie infoteur, 01-06-2010
Beste Charlotte,

Heel erg goed van je dat je onmiddelijk de huisarts hebt gebeld en deze onmiddelijik het ziekenhuis heeft ingeschakeld!
Je schreef de vorige keer dat je de 2de Juni een afspraak zou hebben, morgen dus, gaat dat nog door of moet je nu echt afwachten tot je volgende menstruatie? Ik hoop van ganser harte dat bij je volgende menstruatie die 5 (! 5! Meisje toch!) cystes uit je eierstok verdwijnen!

Spoed is echt spoed, en daardoor is er erg weinig tijd om je verhaal te kunnen doen. In jouw geval is dat erg spijtig, want zoals je al aangaf, kon je je verhaal over je pijnlijke borst niet kwijt! Heb je het gevoel dat het allemaal echt langs je heen gaat en geen grip op het hele verhaal hebt, dat in combinatie met de pijn in je borst, een afspraak maken met je huisarts hoor!

Beste Charlotte, ik wil je heel erg graag heel veel succes en sterkte toewensen en ik duim voor je op een voorspoedig verloop en einde van alle pijnen!

Met vriendelijke groet, Roberta

Marianhendriksen, 25-05-2010 13:09 #22
Hallo Roberta,
Ik heb al drie jaar in mijn rechte borst een cyste mijn borst doet veel pijn ben er al een paar keer mee na de huisarts geweest en door gestuurd maar ze doen er verder niets aan. vorige week een borst onder zoek gehad en de pijn was ondragelijk ik viel bijna flauw van de pijn ik moest van de verpleegkundige contakt op nemen met mij huisarts die zei ik moest eerst de uitslag maar afwachten en dan contakt met hem opnemenen wat moet ik nu ik voel me niet serieus genomen kun jij me adviseren B.v.d. Reactie infoteur, 01-06-2010
Beste MarianHendriksen,

Niets is zo erg als zo vreselijk veel pijn hebben en je eigen huisarts neemt je niet serieus!

Als mijn eigen huisarts mij niet serieus neemt, is hij/zij niet langer gewenst als mijn huisarts. Ik moet als ik ondraaglijke pijn heb, kunnen vertrouwen en bouwen op mijn huisarts, daar is het mijn huisarts voor!

Ik vind het echt te gek voor woorden, dat jij een ondraaglijke pijn hebt en je huisarts geeft jou het gevoel dat je pijn niet serieus wordt genomen!

Wanneer krijg je de uitslag? En waarom doen ze niets aan die cyste aan je borst als je een pijn omschrijft dat ondraaglijk is beste Marian? Heb je ook koorst en/of verhoging tijdens de pijn?

Ik zou, mits het niet te lang duurt, de uitslag afwachten. Afhankelijk hoe je huisarts reageert een tweede opinie aanvragen. Heb je echt het gevoel dat je WEER niet serieus wordt genomen, doe je zelf asjeblieft een groot plezier en ga op zoek naar een andere huisarts, hoe moeilijk dat ook mag zijn heden ten dage!

Beste Marian, heel veel succes en sterkte toegewenst! De pijn kan je ondertussen verlichten met compressen.

Met vriendelijke groet, Roberta

Charlotte, 21-05-2010 08:52 #21
Hallo Roberta,
Een maand of 6 geleden ben ik naar de huisarts geweest, omdat mijn linkerborst pijn deed, aanraking deed pijn maar ook een bh kon ik niet verdragen.
Hij stuurde mij naar fysio omdat hij niks kon ontdekken in mijn borts(en), maar wel vond dat de fysio eens moest kijken naar mijn houding en trechterborst (ben ik mee geboren).
Eenmaal fysio werd de pijn beduidend minder nadat hij enkele ribben had rechtgedraaid en nekwervels op de plaats gekraakt.
In april zat mijn nek van het een op het andere moment vast en heb 3 weken fysio gehad (toen mijn nek vastzat begon ook de pijn in borst weer).
Nu had ik afgelopen maandag toen ik uit mijn bed stapte een gigantische pijn in mijn onderbuik (zo erg ik viel bijna flauw) het leek wel of er een kind uit moest komen.
Naar de huisarts gegaan inwendig onderzoek deed links (eierstok) behoorlijk pijn.
Gisteren een echo en is er een cyste in de rechter eierstok geconstateerd, afspraak gynacoloog op 2 juni.
Nu is mijn vraag zal de pijn in mijn borst misschien samenhangen met het feit dat er een cyste in mijn eierstok zit?
Tot nu toe deed mijn borst geen pijn tot 1 a 2 dagen na mijn menstruatie (al ben ik sinds een maand of 3 nog maar 1 dag ongesteld).
Gisteren na de echo had ik weer zo'n pijnaanval (onderbuik) alsof er een kind werd geboren.
En ook mijn borst leek meer gevoelig te zijn? Reactie infoteur, 21-05-2010
Beste Charlotte,

Het is inderdaad heel goed mogelijk dat de vreselijke pijnen die jij omschrijft te maken heeft met de cyste in je eierstok! Wat ik altijd heb begrepen is dat hoe groter de cyste, hoe erger de buikpijn (buikpijn is een bijwerking van de cyste in een eierstok), ik vermoed dus na het beschrijven van je vreselijke buikpijnen dat je wel eens te maken kunt hebben met een behoorlijk grote cyste. (Gaat het inmiddels weer een beetje met je?)

Een cyste kan de bevruchtbaarheid van de vrouw beinvloeden, als jij beschrijft dat je de laatste 3 maanden nog slechts 1 dag menstrueert, vrees ik dat de cyste al flink aan het huishouden is bij je!

Je schrijft dat tijdens het inwendige onderzoek je linkereierstok pijn deed, maar dat de cyste in je rechtereierstok zit, hoe zit dat beste Charlotte? Is het mogelijk dat je in allebei je eierstokken een cyste hebt zitten?

Waarom doet je linkerborst nou zo´n pijn? De eierstokken maken elke maand hormonen aan om het baarmoederslijmvlies op te bouwen (voor te bereiden op een mogelijke zwangerschap), hormonen die indirect ook in verbinding staan met je borsten. Er zijn vrouwen die vreselijke gevoelige borsten hebben tijdens de menstruatie, andere wat minder, er zijn vrouwen die enorm opgezette borsten en tepels krijgen tijdens de zangerschap, anderen wat minder. Wat ik wil aangeven is: je lichaam geeft je een noodsignaal: "Help, er gaat hier iets grandioos mis, " terwijl normaliter pijn of gevoelige borsten rond de zwangerschap een signaal is van "Je gaat moeder worden, " Pijn is een noodsignaal, een waarschuwing dat er ergens in je lichaam het evenwicht uit balans is geraakt. De pijn in je borst is een bijwerking van de cyste in je eierstok.

Ik ben ontzettend blij om te lezen dat je al een afspraak hebt met je gynaecoloog, en ik wil je dan ook heel graag heel veel succes wensen die 2de Juni!

De pijn aan je borst zou je ondertussen te lijf kunnen gaan met warme of koude compressen en probeer het even lekker wat rustiger aan te doen! Voel je de pijn op komen zetten, neem dan even rust door te gaan zitten en/of liggen. Een warm zitbad kan voor verlichting zorgen bij vrouwen met problemen met de eierstokken.

Beste Charlotte, ik wil je heel graag het aller beste toewensen en sterkte met het wachten op de afspraak met je gynaecoloog op de 2de! Let wel: als de buikpijn weer zo heftig is: naar de huisarts gaan, niet wachten op de afspraak met je gynaecoloog, ok? Sterkte meisje!

Met vriendelijke groet, Roberta

Maggie, 16-05-2010 20:16 #20
Goedendag

ik ben nu 3 maanden niet ongesteld geworden de 2e maand heel klein beetje en nu deze maand weer niet ik heb 2 testen gedaan allebei week na dat ik ongesteld moest worden is da goed?
maar die de testen geven aan dat ik ie zwanger ben maar de pijn in mijn borsten blijft aanhouden sinds de laatste poging om ongesteld te worden wat moet ik hiermee? Reactie infoteur, 18-05-2010
Beste Maggie,

Pijnlijke borsten en opgezette borsten zijn klassiekers onder de echte en typische zwangerschapsklachten.
Waarschijnlijk heb je zelfs meerdere typische zwanngerschapsklachten, zoals moe en vermoeidheid, grotere eetlust, sterkere reuk en smaak, misselijkheid en enz.

Ik ben zelf een groot voorstandster van het testen met ochtendurine. Lees altijd heel goed en aandachtig de gebruiksaanwijzing door van de zwangerschapstest.

Als je zwanger bent, waarom geeft de zwangerschapstest dan aan dat je een negatief resultaat hebt? Er kunnen een aantal redenen zijn:
- Langdurig medicijn gebruik (waaronder de pil ook onder valt? kan de test negatief beinvloeden,
- Het blijven slikken van de pil, beinvloed de test negatief,
- De laatste tijd te veel afgevallen of juist aangekomen kan de test negatief beinvloeden,
- Te veel stress kan de test negatief beinvloeden,
- Verkeerd gebruik van de test kan de uitslag negatief beinvloeden.
Meer informatie kan je vinden in het artikel: Zwangerschapstest negatief, menstruatie blijft weg:
Meer informatie over het gebruik en werking van een zwangerschapstest kan je vinden in het volgende artikel:
Zwangerschapstest gebruik en werking: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/zwangerschap/30328-zwangerschapstest-gebruik-en-werking.html

Beste Maggie, er zijn vele verhalen bekend van vrouwen die maanden een negatief resultaat hebben na het doen van een zwangerschapstest, terwijl ze WEL zwanger waren! Vertrouw je het niet? Mag ik je dan van harte aanraden om een afspraak te maken met je huisarts?

Beste Maggie, ik wil je graag het allerbeste toewensen voor de toekomst!

Met vriendelijke groet, Roberta

Claire, 16-05-2010 20:06 #19
Hallo, ik heb sinds ongeveer een jaar het implanon staafje in mijn linkerarm. Mijn ongesteldheid (lees doorbraakbloedingen) komen ongeveer om de twee weken. Ik ervaar een constante pijn in mijn linkerborst, steken, branderig gevoel, soms ook in de rechterborst, maar beduidend minder. Kan soms niet op mijn linkerborst liggen, mijn kind niet aan die kant tegen mij aan tillen, niet rennen etc. Ben binnen een maand twee keer bij mijn huisarts geweest, die mij onderzocht en niets alarmerends vond, en de schuld geeft aan hormonen. Maar ik kan mijn gepieker niet stopzetten en zie in mijn gedachten mijn begrafenis al voor me. De huisarts stelt nu voor om mij met een foto gerust te stellen. Hoe stop ik die angstige gedachten? Net als ik er een tijdje niet meer aan denk, voel ik de pijn weer en krijg ik helemaal weer de zenuwen. Hoe kan ik hier het beste mee omgaan? groet Claire Reactie infoteur, 18-05-2010
Beste Claire,

Het zou heel goed mogelijk zijn dat je huisarts gelijk heeft. Het implanon staafje zit in je linkerarm en je linkerborst doet pijn. Vooral ook omdat je schrijft dat je iedere 2 weken nu doorbraakbloedingen hebt, vermoed ik dat de implanon te sterk voor je is. Bijwerkingen van Implanon kunnen bijzonder sterk zijn! Heb je deze pijn in je linkerborst eerder gehad, of zijn de pijnlijke symptomen begonnen NA het inbrengen van het Implanon staafje?
Ik vind het heel vervelend om te lezen dat je zelfs niet in staat bent om je kind op te tillen en je kindje niet bij je aan de linkerkant kan liggen.
Implanon is niet voor iedereen geschikt en kan ook bijwerkingen veroorzaken, ik lees op dit moment de bijsluiter van Implanon en wat denk je? Onder het kopje: Erg vaak en veelkomende bijwerkingen Implanon: (oa)Gevoelige of pijnlijke borsten en een zeer wisselvallige menstruatie/bloedverlies.

Een foto maken om je gerust te stellen lijkt me een uitstekend idee, nog beter zou waarschijnlijk zijn om het staafje er uit te laten halen. Hormonen zijn niet voor iedereen geschikt en waarschijnlijk reageer jij er heel gevoelig op. Dat in combinatie dat de Implanon te sterk is voor je, geven heel vervelende bijwerkingen! Bespreek dat rustig met je huisarts en/of seksuoloog of gyneacoloog.

Dat je zulke angstige gevoelens hebt is echt heel normaal. Je bent moeder, je hebt een kindje en je voelt je verantwoordelijk voor je kleintje. Wat gebeurt er met je kleintje als jij er niet meer bent? En voor je het weet zijn je gedachten al bij je eigen begravenis. Dit zijn echt normale gedachten. Gaan ze echter je dagelijkse leven negatief beinvloeden, moet je jezelf echt ter verantwoordeing roepen: praat over je angstige gevoelens met vriendinnen, zusjes, buurvrouwen, tantes, collega´s (enz!) die ook allen moeder zijn en je zult merken: je bent echt niet de enige met angstige gevoelens tov je eigen gezondheid!

Beste Claire, bespreek rustig met je huisarts de resultaten van de foto´s, ik denk dat je huisarts helemaal gelijk heeft en dat de vreselijke pijnen in je linkerborst te maken heeft met de vervelende bijwerkingen van het ingebrachte staafje Implanon. Persoonlijk zou ik dat staafje er direct uit halen en in goed overleg met de huisarts (of gyneacoloog, seksuoloog) een nieuw en minder sterk anti conceptie middel kiezen, zodat jij weer heerlijk je kind kan optillen en tegen je aan kan drukken! En… geen pijnlijke linkerborst meer hebt! De keus moet echter wel geheel jouw eigen keus zijn!

Beste Claire, ik wil je heel erg graag het allerbeste toewensen en ik hoop dat je snel hersteld van de vervelende pijn en kan gaan genieten van een pijnvrij leven!

Met vriendelijke groet, Roberta

PS: Hier de link met de bijsluiter van het middel Implanon:
http://www.anticonceptiepil.nl/content/pgs/anticonceptie/implanon/bijsluiter-implanon.pdf

Sharita, 15-05-2010 18:40 #18
Hallo.ik heb nl.pijn in mijn rechterborst.Dat precies aan te duiden links onder, branderig gevoel.Soms schrik ik wel van.Ik heb al bijna meer dan 4 maanden.
Als ik druk doet het wel een beentje pijn terwijl bij de andere ik niks voel.mijn laatste kind is al 3.5 jaar en ik heb nog steeds borstmelk paar druppels niet veel.
Kunt u mij uitleggen wat dit alles betekent voor mij.
D.V.G.Sharita Reactie infoteur, 18-05-2010
Beste Sharita,

Heel goed mogelijk dat je te maken hebt met een melkklier ontsteking. Heb je koorts en of verhoging sinds de laatste paar maanden?
Geef je je jongste kind nog borstvoeding, of komt er zonder borstvoeding te geven, nog steeds melk uit de borsten?
Als je een te hoge productie van melk hebt, terwijl je al een tijd geen borstvoeding geeft, is heel goed afkolven echt aan te raden.
Wanneer zijn de pijnlijke problemen ontstaan beste Sharita? Toen je gestopt was met het geven van borstvoeding, of juist omdat je geen borstvoeding meer geeft en je nog wel een melkproductie hebt?
Ik zou je van harte willen aanraden om na 4 maanden een pijnlijke plek onderaan je rechterborst te hebben en na 3,5 jaar na de geboorte van je jongste kind nog melkdruppels te hebben, een afspraak te maken met je huisarts. Een melkkleirontsteking hoeft niet ernstig te zijn, maar er moet wel even naar gekeken worden!

Beste Sharita, ik wil je graag van harte beterschap toewensen!

Met vriendelijke groet, Roberta

Sonja, 11-05-2010 11:21 #17
Beste Roberta,
De pijn werd uiteindelijk ondraagelijk en heb toen de huisartsenpost opgebeld, het hele verhaal uitgelegd en deze vonden het toch verstandig om inderdaad langs te komen.
Daar werd geconstateerd dat er onstekingen zaten in mijn tepel, en in eerste instantie moest dit open gelegd worden maar dat zou zo'n bloedbad worden werd er gezegd. Moest de volgende dag maar weer naar mijn eigen huisarts gaan en dan werden ze daar opengesneden.

Vondt dit wel raar omdat ik eigenlijk zoiets had waarom doen jullie dit niet? Heb nu pijn en moet dan de volgende dag weer terug na de huisarts. Maar goed… De volgende dag toch maar weer na de huisarts en die vertelde dat ze het niet ging open snijden, omdat ze hier geen voorstander van was maar ik moest het nat houden en dan zou het vanzelf wel gaan knappen. Pleisters mee gekregen en een spuitje (zodat ik de pleister kon nat maken) en zo weer na huis. Heb een aantal dagen met de pleisters opgelopen en het voelde inderdaad beter, de druk was eraf en de pijn werd geleidelijk aan minder.
Nu heb ik geen pleisters meer op en de onstekingen zijn aan het uitdrogen… Dus ga er van uit dat het dan ook allemaal wel weer goed komt.

Wat ik niet begrijp dat als je aangeeft dat je zo'n pijn hebt dat je eerst van het kastje na de muur wordt gestuurd en je verteld wordt maak je geen zorgen… Ik maakte me niet zo'n zeer zorgen maar wilde van de pijn af!

Het verhaal van de hormonale kwestie geloofde ik ook niet… Mijn jongste is 7 dus borstvoeding geef ik al jaren niet meer… Maar goed eind goed al goed zullen we maar zeggen!

Bedankt in iedergeval voor je reactie. Reactie infoteur, 12-05-2010
Beste Sonja,

Ik ben heel blij om te lezen dat de pijn begint af te nemen! Hebben ze je nog verteld waar die ontsteking vandaan kwam?
Waarom ze je eerst vertellen dat ze de tepel bloot willen leggen en vervolgens er van af zien, weet ik ook niet. Snijden uberhaupt huisartsen, daar moet je toch voor naar het ziekenhuis gaan? Lijkt mij.

In ieder geval, doe het even rustig aan, bijkomen van een periode waar je flink pijn hebt gehad kan even tijd kosten, neem die tijd! En ik hoop van ganser harte dat je dit nooit meer mee hoeft te maken!

Heel fijn dat je nog een bericht hebt geschreven hoe het allemaal is gegaan, ik leef namelijk met jullie allemaal mee!

Beste Sonja, ik wil je heel graag veel sterkte toewensen en ik hoop dat je snel opknapt!

Met vriendelijke groet, Roberta

Sonja, 05-05-2010 19:24 #16
Afgelopen maandagavond kreeg ik opeens pijn in mijn rechterborst, heb die nacht zo slecht geslapen van de pijn dat ik een afspraak had gemaakt bij de huisarts. Deze vertelde mij dat het waarschijnlijk zou komen door de hormonale huishouding en dat er misschien een klier verstopt zou zitten.
Maar het is nu donderdag en de pijn is nog steeds ondraagelijk en het doet voornamelijk zeer in mijn tepel, zelfs het bukken of een potje voetbal met de jongens is niet te houden.
Wat moet ik hier aan doen om de pijn te verzachten of moet ik misschien er verder na laten kijken? Ben niet zwanger, geef ook geen borstvoeding… De pijn is niet constant maar met heftige pijn scheuten en dan doet iedere beweging doet pijn. Reactie infoteur, 06-05-2010
Beste Sonja,

Deze klachten klinken vreselijk vervelend, vooral ook omdat het je dagelijkse bezigheden belemmerd! De pijn zou je te lijf kunnen gaan met kompressen, afhankelijk waar je het best bij voelt, koude of juist warme kompressen.

Als je behalve die pijn verhoging of zelfs misschien koorts hebt, echt onmiddelijk weer naar de huisarts gaan, als het inderdaad een klierontsteking, melkklierontsteking, in je borst is, moet de ontsteking nader bekeken worden! Heb je het afgelopen jaar borstvoeding gegeven? Of de laatste jaren?

Het kan een pijn zijn door de hormonale huishouding, maar beste Sonja, ik denk niet wat jij nu omschrijft te maken heeft met de hormonale huishouding! De pijn die jij beschrijft belemmerd gewoon je dagelijkse bezigheden en het lijkt mij dat deze heftige pijn niet veroorzaakt wordt door de hormonale huishouding!

Beste Sonja, mag ik je aanraden, met het oog op het komende weekend, om vandaag of morgen toch nog maar een afspraak te maken met je huisarts? Dit lijkt me geen leven met de helse pijnen die jij omschrijft. Ik vermoed namelijk dat de pijn constant zou zijn als het inderdaad om je hormonale huishouding zou gaan, jij omschrijft pijnscheuten bij iedere beweging die je maakt, dat klinkt mij meer als een ontsteking in je borst.

Beste Sonja, ik wil je heel graag heel veel sterkte toewensen en ik hoop dat de pijn snel aangepakt gaat worden!

Met vriendelijke groet, Roberta

San, 02-05-2010 13:30 #15
Ik heb een vraag ik ben rechtshandig. Mijn rechterborst voelt daardoor ook veel steviger aan dan mijn linkerborst. Ik heb veel schouder en nekklachten en mijn houding is ook niet je van het. Toch maak ik me zorgen of het met borstkanker t emaken kan hebben. Ik heb enkele jaren geleden het syndroom van Tietze toe gewezen gekregen. Ik voel dus geen duidelijke knobbel alleen het weefsel boven mijn borst en onder mijn tepel voelt steviger aan… reden voor ongerustheid? Reactie infoteur, 05-05-2010
Beste San,

Heel goed mogelijk dat je steviger weefsel in je rechterborst hebt ontwikkeld doordat je rechtshandig bent en veel met je rechterschouder werkt. In dat geval zou je rechterschouder ook krachtiger moeten zijn dan je linkerschouder: je hebt er meer kracht mee en kan er meer kracht mee zetten. Een overontwikkelde borst zou inderdaad het gevolg kunnen zijn, zeker als je vermoed dat je rechterborst inderdaad steviger is geworden door de handelingen van de rechterkant van je lichaam.

Je schrijft dat je Tietze hebt, kan het zijn dat je een zwelling hierdoor hebt vlak onder je rechterborst waardoor je rechterborst niet zijn "natuurlijke" ruimte heeft en daardoor steviger is geworden om de (pijnlijke?) zwelling onder je borst te vermijden?

Ook door deze pijnlijke aandoening kan het heel goed mogelijk zijn dat je lichaam een andere houding aanneemt om de pijn veroorzaakt door deze Tietze te ontlopen.

Wat ik begrijp uit het ziektebeeld Tietze, is dat de pijn toeneemt naarmate je meer lichaamsbeweging onderneemt of juist door ongewone lichamelijke inspanningen. Ongewone lichamelijke inspanning kan ook duiden op een verkeerde lichaamshouding.

Beste San, hoe vervelend ook, maar als je het echt niet vertrouwd: echt een afspraak maken met je huisarts! Ik vind het heel moeilijk om iets zinnigs te kunnen zeggen, vooral ook omdat je de pijnlijke aandoening Tietze hebt! Ik vermoed niet dat er zoiets als borstkanker de problemen veroorzaken, maar dat de bacterien van Tietze de boosdoener zijn, echter, dat moet je huisarts echt uitsluiten! Ik wil je heel erg graag heel veel sterkte toewensen!

Met vriendelijke groet, Roberta

Babs, 16-04-2010 14:37 #14
Hartelijk bedankt voor de uitgebreide reactie.
Ik heb geen last van verhoging of koorts of dat me borsten warmer aanvoelen. Ook is er in de oksel geen verdikking te voelen. Behalve stekende pijn, verder niets.
De afscheiding bestond uit helder vocht, enkele druppels. Echter: ben niet zwanger, niet in de overgang, slik niet de pil en ook niet in de puberteit (ben namelijk bijna 23 jaar)
Ben vorig jaar maart bevallen van een dochter, heb 4 maanden borstvoeding gegeven. Dus het is wel langer dan 6 maanden geleden dat ik gestopt ben.
Dan zou het dus om een ontsteking kunnen gaan? Ik ga in elk geval nu direct een afspraak maken met de huisarts, en dan neem ik dit verhaal mee.
Hopelijk hoef ik me niet ernstige zorgen te maken, er komt geen borstkanker voor in de familie.
Nogmaals bedankt, groeten Babs Reactie infoteur, 19-04-2010
Beste Babs,

Heel graag gedaan!

De 6 maanden na het geven van borstvoeding zijn gemiddelden. Dat kan voor de ene vrouw betekenen enige tepelafscheiding al na een maand na het stoppen van het geven van borstvoeding, voor een ander (zoals jij) na bijna een jaar.

Fijn om te horen dat je een afspraak hebt gemaakt met de huisarts! Ik wil je heel erg graag heel veel succes en sterkte toewensen en voor je dochtertje een pracht van een toekomst!

Met vriendleijke groet, Roberta

Babs, 14-04-2010 15:22 #13
Ik maak me een beetje zorgen over pijnlijke borsten. Sinds een paar maanden heb ik last van de rechter borst en onder de oksel doet het ook pijn. Vooral bij extra druk erop. Het is wel dragelijk, een paar keer op een dag voel ik een stekende pijn. de laatste weken voel ik ook af en toe de li-borst en is er 2x wat vocht uit de tepels gekomen. Er zijn geen verdikkingen te voelen en ook niets te zien. Verder zijn nek en schouders ook gespannen, voelen pijnlijk aan. Enig idee wat het kan zijn? Reactie infoteur, 15-04-2010
Beste Babs,

Begrijpelijk dat je je zorgen maakt!

De pijn in je borsten en in je oksel kunnen duiden op een ontsteking, je schrijft helaas niet of je last hebt van verhoging en/of koorts en of je borst warmer aanvoelt dan normaal. Mocht bovenstaande bij jou van toepassing zijn, gaat het vermoedelijk om een ontsteking. Kan dat veroorzaakt zijn door (bijvoorbeeld) overbelasting van schouderspieren (nek, bovenarm) door (bijvoorbeeld) te zware lichamelijke werkzaamheden?

Stekende pijn doet mij denken aan een stevige ontsteking, echter, dat moet door een arts bevestigd worden!

Zou je kunnen zeggen beste Babs dat de klieren van je oksel, behalve dat ze pijn doen, opgezet en/of opgezwollen zijn? Meer dan normaal? Je schrijft dat je geen zwellingen voelt of verdikkingen in je borst, maar het is ook belangrijk om te weten of er sprake kan zijn van enige verdikking of zwelling in de oksel. Als er geen sprake is van opgezette en/of opgezwollen klieren in de oksel, vermoed ik dat het om een ontsteking gaat. Heb je echter wel degelijk het idee dat de klieren in de oksel wat dikker zijn dan normaal: echt een afspraak maken met je huisarts!

Afscheiding uit de tepels kunnen we verdelen in twee groepen, normale tepelafscheiding en abnormale tepelafscheiding:

Normale afscheiding uit de tepel komt voor doordat:
- Je zwanger bent,
- In de puberteit zit,
- De pil slikt,
- Of in de overgang zit.
Kan je jezelf in 1 van deze vier omschrijvingen niet herkennen beste Babs, zullen we echt even naar de abnormale tepel afscheiding moeten kijken.

Abnormale afscheiding uit de tepel:
- Als je langer dan 6 maanden geleden borstvoeding hebt gegeven (de vloeistof die uit de tepels komen ziet er wat melkachtig uit)
- Ziet de vloeistof die uit de tepels komt er helder uit, kan dat veroorzaakt worden door een goedaardige tumor (papilloom). In dat geval: direct een afspraak maken met je huisarts!
- Ziet de afscheiding uit de borst er pussig uit, komt dat door een ontsteking in de borst en/of oksel. Wordt de pussige afscheiding veroorzaakt door een ontsteking zal er naar alle waarschijnigheid koorts of verhoging van temperatuur optreden.
- Ziet de afscheiding uit de tepel er bloederig/bruinig/rood uit: onmiddelijk een afspraak maken met je huisarts! Het kan gaan om een goedaardige en misschien zelfs om een kwaadaardig gezwel in de borst!

Als de vloeistof uit de tepel van je borst onder de kop abnormale afscheiding staat vermeld beste Babs: echt een afspraak maken met je huisarts! Heel erg begriijpelijk dat je nou niet staat te trappelen om naar de huisarts te gaan, neem een vertrouwelinge mee, samen sta je sterk!

Je schrijft dat je uit beidde tepels iets van afscheiding hebt gehad, hopelijk een kleine geruststelling is dat bij borstkanker meestal afscheiding uit de tepel eenzijdig is.

Als jou afscheiding uit de tepel onder abnormaal valt, zal er naar alle waarschijnlijkheid een bloedonderzoek gedaan gaan worden. Afhankelijk van de uitkomst van dit bloedonderzoek wordt er besloten wat de verdere behandeling gaat worden.

Echter kan het om iets heel onschuldigs gaan, zoals bijvoorbeeld een ontstoken melkklier. In dat geval zou het kunnen zijn dat deze melkklier operatief verwijdert moet worden.

Wat ook belangrijk is om in overweging te nemen: komt er borstkanker voor bij vrouwen in je eigen familie beste Babs? Het hoeft helemaal niets te betekenen, maar als de afscheiding uit je tepel onder het kopje "abnormaal" valt, moet je echt aan je huisarts melden dat er borstkanker in je familie voorkomt.

Beste Babs, ik hoop van ganser harte dat het inderdaad om een ontsteking gaat. Ik wil je graag van harte aanraden om een afspraak te maken met je huisarts voor nader onderzoek en een bloedonderzoek. Ik wil je heel erg graag het aller beste toewensen!

Met vriendelijke groet, Roberta

Soraaj, 28-03-2010 16:42 #12
Ik maak me best zorgen. Ik heb al een hele tijd last van me nek linker schouder borst. Me nek is stijf en me linker oksel is wat opgezwollen vergeleke de andere oksel. En het trekt naar me linker borst toe vooral de zijkant bij me ribben. Ik ben der mee na de dokter geweest en die zij dat me nek vast zat.En ik kreeg daar voor onstekings remmers maar daar heb ik der een paar van ingenomen en toen kreeg ik heel erg last vn me maag dus toen ben ik daar mee gestopt. En het was wel iets minder geworden een paar dagen en toen kwam het weer terug. Maar sinds korts zijn me kliere opgezet in me oksel. En het doet best pijn ook bij me borst.Maar ik kan geen knobbel op de borst vinden zo ver ik kan voelen ik heb wel een grote cub E en ben pas 18 jaar. ik vind het een beetje vreemd dat ik dan last vn me linker schouder heb en dat de klieren opgezet zijn in me oksel.
ik ben van beroep schilder. en ik ben links handig dus ik dacht eerst overbelasting omdat ik mijn linkerarm veel gebruik met werk. maar ik vind raar dat dan me oksel beetj opgezwolle is en dat ik last vn me borst heb. Zou u mij kunnen helpen wat ik daar aan kan doen. Want ik kan snachts niet goed slapen omdat ik niet op mijn linkerkant kan ligge en op me rug ook niet goed. Ik heb al een duur dekmatras gekocht wat zachter ligt. Het scheelt wel iets. Maar daar gaat de pijn niet mee over. Reactie infoteur, 09-04-2010
Beste Soraaj,

Mijn oprechte excusus voor mijn late antwoord, wegens vakantie was ik niet in staat om te beantwoorden.

Heel erg begrijpelijk dat je je zorgen maakt en ik vind het ontzettend goed van je dat je hiermee naar de huisarts bent geweest!

Je schrijft dat je beroepsschilder bent (wat een leuk beroep!) Bestaat er een mogelijkheid dat je in aanraking komt met giftife stoffen die verwerkt zitten in de verf, lak en enz. enz.? Het is namelijk heel erg goed mogelijk dat je allergies bent voor een of andere stof dat in de verf zit. Een bloedtest zou kunnen uitwijzen of je in aanraking bent geweest met giftige stoffen.

Pijnlijke klieren in je oksel zou kunnen wijzen op een verstopte zweetklier, in dat geval je oksels altijd goed schoon houden, zoveel mogelijk katoenen kleding dragen en als het even kan een deodorant gebruiken op natuurlijke basis (weleda bijvoorbeeld).

Zou het kunnen zijn dat je door een teek (ziekte van Lyme), vlieg, vlo (enz enz) bent gebeten? Je klachten zouden kunnen wijzen op de ziekte van Lyme, nogmaals: een bloedtest laten uitvoeren zou voor verheldering kunnen zorgen.

Dat je nek zo vast zit kan ook komen door je nek steeds in een "verkeerde" houding te houden. Misschien tijdens je werk? Misschien toch een overbelasting? Zou een goede massage kunnen helpen?

Beste Soraaj, ik zou toch terug gaan naar je huisarts (geef aan dat je niet tegen die ontstekingsremmers kan!) en vraag behalve naar advies om een bloedtest!
Ik wil je heel erg graag heel veel succes en sterkte toewensen!

Met vriendelijke groet, Roberta

Anja, 15-03-2010 20:48 #11
Hallo,
Ik schrijf dit omdat ik mij erge zorgen maak over mijn man.
Hij heeft al bijna 1 jaar last van zijn rechter borst er komt vaak bloed em pus uit,
hij wil er niet mee naar de dokter wat kan dat zijn kan niets vinden over borstonsteking bij mannen.
Mwet vriendelijke dank Reactie infoteur, 16-03-2010
Beste Anja,

Meer dan een jaar lang komt er bloed en pus uit de borst van je man…? En hij wil niet naar de dokter…? Ik zou zeggen: a la minute naar de eerste hulp met je man, niet morgen of vandaag, maar gister! Bloed en pus is niet goed, dat het al langer dan een jaar uit de borst komt van je man, is niet goed! Je moet met hoge spoed naar de eerste hulp met je man! Als er iemand in de buurt of omgeving van je man is die grote invloed heeft op je man, waar hij naar luistert, inschakelen en proberen samen je man zover te krijgen dat hij met spoed naar het ziekenhuis gaat!
Beste Anja, ik wil je heel graag heel veel succes en sterkte toewensen!
Met vriendelijke groet, Roberta

Melanie, 15-03-2010 14:57 #10
Mijn rechter borst is ineens een stuk groter dan mijn linkerborst. Ik heb sinds 10 jaar borstimplantaten en ben over drie weken 1 jaar moeder. Mijn borsten zijn altijd van gelijke grootte geweest, maar nu is het verschil echt goed zichtbaar. Mijn rechterborst is ook een stuk harder/ steviger dan mijn linkerborst. Ik vraag me af of dit normaal is of dat ik me zorgen moet maken…? Reactie infoteur, 16-03-2010
Beste Melanie,

Om je heel eerlijk de waarheid te zeggen, ik heb geen idee of je je zorgen moet maken ja of nee. Zolang je geen koorst hebt, lijkt het me niet om een (ernstige) ontsteking te gaan.
Dat het verschil echter nu goed zichtbaar is qua grootte lijkt me niet helemaal in de haak en ook geen prettig gevoel voor jezelf. Geef je nog borstvoeding? Als je nog borstvoeding geeft zou ik even contact opnemen met je gynaecoloog.
Een ander iets is dat de oorzaak echt gezocht moet worden bij de borstimplantaten. In dat geval zou je de behandelende arts van toendertijd (of diens vervanger) moeten contacteren.
Ik zou wel actie ondernemen, of de gynaecoloog en/of de behandelende arts van de borstimplantaten, want dat de ene borst zichtbaar groter is dan de ander lijkt me niet helemaal pluis en ook voorjezelf neit een prettig gevoel. Of er daadwerkelijk iets "ernstigs" aan de hand is, vind ik erg moeilijk om te beoordelen!
Beste Melanie, ik wil je graag heel veel succes en sterkte toewensen en alvast van harte gefeliciteerd met de eerste verjaardag van je kleintje!
Met vriendelijke groet, Roberta

Diana, 09-03-2010 12:18 #9
Bedankt voor je snelle reactie! Mijn leeftijd is 40 en ik heb eerder deze klachten niet gehad. Maar wel kreeg ik na de operatie een soort eitje om in te brengen, die als ik het goed heb, voor een betere doorbloeding in de eierstokken zou moeten zorgen. Ik gebruik ze niet meer, maar ik kreeg daar wel stemmings wisselingen van!Ik heb ook voor de operatie al gedacht dat mijn overgang was begonnen dus dat zou goed kunnen.
Mijn borsten zijn tien centimeter kleiner geworden, maar dat komt omdat ik 9 kilo ben afgevallen!
Ik zal eens even een nieuwe bh laten aan meten…

Maar je hebt niet het idee dat het iets ernstigs zou kunnen zijn? Ik zelf niet maar toch… ben ik er wat onrustig van.

Groetjes van Diana! Reactie infoteur, 09-03-2010
Beste Diana,

Die eitjes waar je het over hebt, zouden natuurlijk ook hormonen kunnen bevatten behalve dat ze voor een goede doorbloeding in de eierstokken zorgen. Het is natuurlijk ook heel goed mogelijk dat je lichaam nu op zoek is naar het natuurlijke balans zonder baarmoeder maar met hormonen productie, een kenmerk zou kunnen zijn dat je daar pijnlijke borsten van hebt.

Ik denk zelf niet dat het iets "ergs" is Diana, maar echt, om uitsluiting en een stuk gerustheid te krijgen is het beste om een afspraak te maken met je huisarts en of gynaecoloog. Ook zal het een geruststelling zijn om te weten dat de klachten "slechts" veroorzaakt worden door de overgang of nog een nawee is van de operatie. Begrijpelijk dat je van die pijnlijke klachten ongerust wordt!

Heel veel afvallen in korte tijd kunnen trouwens ook zorgen voor vervelende (tijdelijke) klachten, alhoewel ik niet denk dat je daar pijnlijke borsten van krijgt. Een goed passende en ondersteunende bh na veel afvallen en centimeters kwijt raken zullen de pijnlijke klachten wellicht doen verminderen!
Ben je afgevallen door de operatie? Negen kilo is trouwens wel een hele prestatie hoor!

Beste Diana, heel veel succes en sterkte voor de toekomst toegewenst hoor!

Met vriendelijke groet, Roberta

Diana, 09-03-2010 09:44 #8
Ik heb twee pijnlijke borsten en vermoed dat hormonen daarvan de oorzaak zijn. Alleen nu heb ik geen baarmoeder meer en wordt dus ook niet ongesteld. Maar waar komt die gevoelig heid dan vandaan?Vindt het best eng, maar heb geen knobbeltjes kunnen vinden! Reactie infoteur, 09-03-2010
Beste Diana,

Ondanks dat de baarmoeder is weggehaald blijven de hormonen gewoon hun werk doen. Dit zou voor jou kunnne betekenen dat ondanks dat je geen baarmoeder meer hebt, de menstruatieklachten van zoals bijvoorbeeld opgezette en pijnlijke borsten, maandelijks terug komen.

Ik kan helaas niet bepalen of je de pijnlijke borsten hebt sinds de baarmoeder is weggehaald of dat de pijn maandelijks terug komt. Had je deze pijn ook alvoordat de baarmoeder is weggehaald Diana?

Een andere mogelijkheid van het hebben van pijnlijke borsten kan zijn dat je bezig bent in de overgang te komen. Ik weet helaas niet je leeftijd, maar dat hoeft helemala niets te zeggen. Gemiddeld is de vrouw 51 als ze in de overgang teredcht komt, maar er zijn vrouwen die al rond hun 40ste in de overgang terecht komen.

Er zijn vele verhalen bekend van vrouwen bij wie hun baarmoeder is verwijdert, dat hun overgangsklachten veel zwaarder zijn. Pijnlijke borsten kunnen een aanwijzing zijn van beginnende overgangsklachten.

Door het gemis van een baarmoeder kan het een heel enkel geval voorkomen dat je borsten gaan groeien. Dat klinkt heel raar, ik weet het, maar het komt echt voor! Kan het zijn dat je borsten misschien een cup maat groter zijn geworden en dat je pijnlijke borsten hebt door het dragen van een te kleine bh?

Kortom, er zijn vele mogelijkheden waarom je pijnlijke borsten hebt, een kwaadaardige tumor zal het niet zijn, immers: kwaadaardige tumoren doen geen pijn! Wil je echt uitsluiting hebben en gerustgesteld worden: echt even een afspraak maken met je huisarts en/of met je gynaecoloog!

Beste Diana, heel veel succes en sterkte toegewenst!

Met vriendelijke groet, Roberta

Marijke, 22-02-2010 08:15 #7
Dank voor deze info. precies waar ik naar op zoek was! Reactie infoteur, 24-02-2010
Beste Marijke,

Heel fijn om te horen dat de informatie hier precies was waar je naar op zoek was!

Met vriendelijke groet, Roberta

Miranda, 08-02-2010 19:20 #6
Hallo
ik heb een vraagje over mijn linkerborst er zit niet echt een knobbeltje maar hij is ineens wat dikker ik durf niet naar de huiarts ivm met borstkanker als ik er al aan denk dat word ik al helemaal zenuwachtig bah…
ik hebooit een ontstoken melkklier gehad ook aan die kant.zal het niu weer zijn? maar de andere keer had ik er bloed bij dat druppte toen uit me tepel als paar jaar geleden is dat hoor. ik hoop dat iemand mij antwoord kan geven misschien is het ook nog wel van de bevalling alleen ons zoontje is al 7 maanden… Reactie infoteur, 09-02-2010
Beste Miranda,

Heel goed mogelijk dat het om een ontstoken melkklier gaat in de linkerborst. Elke borst bevat ongeveer 15 a 20 verschillende melkkliergroepen. Waarschuwingsignalen dat het om een ontstoken melkklier gaat zijn inderdaad (oa) zwellingen, vochtverlies of bloedverlies uit de borst, verandering van de tepel, pijn en knobbeltjes. Als je bovendien wat koorstig bent en een zwelling voelt in de linkeroksel gaat het vrijwel zeker om een melkklier ontsteking in de linker borst.

Melkklierontstekingen in de borst komen vooral voor:
- Rond de menstruatie,
- Na een valpartij met een kneuzing op de borst,
- Treed vaak op rond de periode van een bevalling,
- Treed vaak op als de baby borstvoeding krijgt,
- Treed ook op wanneer de borstvoeding wordt afgebouwd,
- Door het dragen van een te kleine bh,
- Kan optreden door een verstopte melkklier tijdens en rond de periode van het geven van borstvoeding.

Echter: als het om een melkklierontsteking gaat in je borst, moet je toch echt even langsgaan bij je huisarts. Een melkklierontsteking in de borst is niet geschikt voor zelfmedicatie, een arts moet er echt even naar kijken.

Als je nog borstvoeding geeft probeer je pijnlijke borst eerst warm te maken door oa warme kompressen en probeer je borst af te laten koelen door oa koude kompressen na het geven van borstvoeding. Probeer de pijnlijke borst zo goed mogelijk te beschermen tegen koude in het algemeen.

Nog even een paar links die misschien nuttig voor je kunnen zijn:

http://www.gemini-ziekenhuis.nl/downloads/psb/Polikliniek%20gynaecologie%205-Noord/PK298%20Mastitis.pdf

http://www.avogel.nl/Indicaties/Borstklierontsteking.php?print=true&we_start=&

Ik wil je graag heel veel sterkte toewensen Miranda en ik hoop dat je arts je kan geruststellen!

Met vriendelijke groet, Roberta

Pips, 04-01-2010 18:59 #5
Sinds enkele dagen heb ik een vreemd gevoel in mijn rechterborst. Dit is er alleen als ik mijn arm aanspan of tegen de borst aanhoudt. Bij borstonderzoek is er niets (bijna niets) te voelen. Heb al eerder een knobbeltje gehad maar dat was heel duidelijk een knobbeltje. Nu is het toch heel anders. Enig idee? Reactie infoteur, 09-01-2010
Beste Pips,

Het zou een ontstoken melkklier kunnen zijn. Een ontstoken melkklier kan voor zeer veel ongemak zorgen en pijn veroorzaken in een borst.
Heb je bij deze klachten ook koorts? In het geval dat er ook sprake is van koorts, zou ik toch een afspraak maken met de huisarts.
Als je twijfelt over de pijn in je rechterborst: altijd een afspraak maken met de huisarts, dat geeft je zekerheid! Vooral als je al eens eerder een knobbeltje hebt gehad!
Ik wil je heel veel sterkte toewensen!

Met vriendelijke groet, Roberta

Mieke Emmen, 21-12-2009 00:17 #4
Goedeavond, ik heb erge pijn in mijn linkerborst.Het word nog veel erger als ik met mijn hoofd beweeg.Ook trekt de pijn door tot in mijn rug.Als ik diep inadem word het ook erger.Ik heb het benauwder als normaal, maar ik ben copd patient.a.u.b.geef me antwoord.Wat kan het zijn en moet ik naar de dokter?Vriendelijk bedankt.Mieke. Reactie infoteur, 09-01-2010
Beste Mieke,

Wegens vakantie een late reactie, mijn oprechte excuses hiervoor.

Als ik jou was zou ik direct naar de huisarts gaan! De pijn kunnen inderdaad van je longen afkomen en drukken op je borst!
Het zou iets onschuldigers kunnen zijn als een verrekte spier of een ontstoken melkklier, maar als copd patient zou ik voor alle zekerheid onmiddelijk contact opnemen met de huisarts!
Beste Mieke, ik hoop dat alles inmiddels goed gaat met je!

Met vriendelijke groet, Roberta

An, 16-12-2009 18:52 #3
Hallo,

bedankt voor uw snelle reactie. Ik denk er toch over om voor de zekerheid naar de dokter te gaan. Ik hoop en denk dat het niks is, maar zoals u het al zei, je kan het maar beter zeker weten. Morgen maak ik een afspraak. Wordt vervolgd!

Groetjes Reactie infoteur, 17-12-2009
Beste An,

Dat lijkt me een heel goed idee! Ik wil je heel veel sterkte toewensen en ik hoop van ganser harte dat het niets ernstigs is!

Met vriendelijke groet, Roberta

An, 12-12-2009 18:48 #2
Ik merkte sinds kort een bobbeltje op in mijn borst. Ik heb voor de zekerheid afgewacht tot ik niet meer ongesteld was (twee keer). Het viel me op dat tijdens de menstruatie het bobbeltje een stuk groter lijkt en na de menstruatie is de bobbel er nog wel, maar minder groot. Moet ik hiermee naar de dokter gaan of zal het niks te betekenen hebben? Reactie infoteur, 14-12-2009
Beste An,

Het hoeft inderdaad niets te betekenen te hebben, het kan een melkklier zijn die je voelt, die onder invloed van (bijvoorbeeld) stress, zwangerschap, hevige emoties (overlijden van een dierbare), menstruatie (enz) kunnen opzetten.

Als je het bobbeltje voelt, kan het bobbeltje tussen je vingers door wegschieten? Kan het bobbeltje als een kogeltje wegschieten tussen je vingers? Als het antwoord "ja" is, zal ik zeker een afspraak gaan maken met de huisarts. Laat je dan in dat geval niet afschepen dat het misschien een opgezette melkklier zou kunnen zijn, eis (en sta er op!) dat het bobbeltje onderzocht wordt! Waarschijnlijk is het niets, maar als er wel iets zou zitten is vroeg handelen erg belangrijk!

Het is heel belangrijk dat de huisarts je serieus neemt, je zal niet de eerste zijn die weggestuurd wordt zonder dat het bobbbeltje serieus is genomen. Niemand heeft het recht om zo ondoordacht met je gezondheid om te springen! Ik weet dat huisartsen omkomen van het werk, maar nogmaals: EIS dat het onderzocht gaat worden!

Een onderzoek is een hel qua emoties, maar geeft ook altijd duidelijkheid, en duidelijkheid geeft rust omdat je weet waar je aan toe bent. Onzerheid omdat je een bobbeltje hebt gevonden is moordend! Doe het niet alleen, neem een vertrouweling(e) mee.

Nogmaals, ik wil je heel graag op het hart drukken dat het niets hoeft te zijn, maar je moet het wel zeker weten!

Beste An, ik wil je heel veel sterkte en succes toewensen!

Met vriendelijke groet, Roberta

Melod (infoteur), 01-08-2009 11:27 #1
Pijnlijke borsten kunnen ook ontstaan door het dragen van een BH die onvoldoende ondersteuning geeft of niet de juiste maat heeft. Ik heb zelf jaren maat 75B gedragen maar bleek na navragen in diverse winkels een 75D nodig te hebben. Sinds ik de juiste maat BH draag is de pijn in mijn borsten ook afgenomen. Groetjes Kim Reactie infoteur, 03-08-2009
Hallo Melod!
Dank je wel voor je reactie!
Ik heb begrepen dat heel veel vrouwen rondlopen met een verkeerde maat BH! En dat een te kleine bh of een verkeerd zittende bh behoorlijke pijnlijke klachten in de borsten teweeg brengt! Hopelijk dat veel vrouwen met pijnlijke borsten hun pijn redelijk simpel en snel kunnen oplossen door te gaan informeren of ze wel een goede en een juiste maat bh dragen!
Nogmaals: dank je wel voor je bijdrage!
Met vriendelijke grote, Roberta

Infoteur: Roberta
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 108
Medische informatie…
Schrijf mee!