InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Nierstenen, hoe kom je er vanaf?

Nierstenen, hoe kom je er vanaf?

Nierstenen, hoe kom je er vanaf? Nierstenen kunnen voor behoorlijk wat pijn zorgen tijdens het plassen, maar ook in het dagelijkse leven. Wanneer nierstenen de urineleider of de nier zelf beschadigen, kan er zelfs bloed tijdens het plassen waarneembaar zijn. Hoe komt men aan nierstenen en nog belangrijker: hoe komt men er weer van af?

Ontstaan van nierstenen

In het toilet is het vaak duidelijk zichtbaar: net onder de rand is de gele aanslag van urine zichtbaar als een verharde rand, die zeer moeilijk te verwijderen is. Urine kristalliseert makkelijk door de zouten die erin zitten, maar ook door een teveel aan afvalstoffen. In het menselijk lichaam kristalliseert de urine niet zo makkelijk door de eiwitten en suikers die in de urine zitten. Soms krijgt de urine toch de kans te kristalliseren door slecht oplosbare zouten of afvalstoffen. Er ontstaan dan kristallen, ook wel nierstenen genaamd, die steeds groter kunnen worden doordat nieuwe aanslag van slecht oplosbare zouten zich hechten aan de reeds bestaande nierstenen. Nierstenen kunnen in de nierbekken zitten of in de urinelijder.

Pijnlijk

Kleine nierstenen worden gewoonlijk uitgeplast en men merkt er verder weinig van. Grotere nierstenen kunnen in de urineleider vast komen te zitten. De urine kan hierdoor niet goed worden afgevoerd waardoor de nieren voller komen te zitten. Hierdoor ontstaat er een stuwing, wat een pijnaanval veroorzaakt. In het begin merkt de niersteenpatiënt nog vrij weinig, een lichte pijn in de onderrug is waarneembaar. De pijn wordt met de tijd steeds heftiger en komt vaker voor, met pijn aan de zijkant van de buik, de lies, de geslachtsorganen of de bovenbenen. De patiënt loopt veel rond of kruipt soms over de grond van de pijn.

Overige klachten

Er kunnen ook andere klachten ontstaan bij nierstenen. De patiënt kan misselijk zijn en zelfs moeten overgeven. Ook kan het voorkomen dat men overmatig gaat zweten. Men moet vaker plassen, al dan niet pijnlijk, en soms is er bloed tijdens het plassen waarneembaar. Dit bloed ontstaat wanneer de nierstenen de nier of urinewegen beschadigd hebben.

Naar de arts

Blijf niet met de klachten rondlopen: te grote nierstenen kunnen niet zomaar verdwijnen en daar is wat hulp bij nodig. Met medicijnen kunnen de spieren van de urinewegen een helpende hand krijgen bij het ontspannen. Daardoor worden de urinewegen wat ruimer en kunnen de nierstenen makkelijker uitgeplast worden. Soms lukt het niet met medicijnen en zullen de nierstenen vergruist moeten worden, hierbij maakt men de nierstenen kleiner zodat de kleine deeltjes alsnog uitgeplast kunnen worden. Er zijn hier verschillende methodes voor, waaronder de niersteenvergruizer die schokken teweeg brengt waardoor de niersteen uiteen valt in kleine stukjes. Een andere methode is via een holle naald in de nierbekken, waarmee de niersteen eruit getrokken kan worden of met een boortje kan worden verpulverd.

Voldoende drinken

Het is belangrijk dat men voldoende drinkt, 1.5 liter tot 2 liter water per dag. Liever geen zoete sappen of koolzuurhoudende dranken, omdat daar weer veel afvalstoffen in zitten die juist weer nierstenen veroorzaken. Ook het eten van teveel vlees veroorzaakt nierstenen. Niersteenpatiënten moeten zelfs 2.5 tot 3 liter water per dag drinken. Overdrijf het drinken echter niet: teveel grote hoeveelheden water achter elkaar kan een watervergiftiging veroorzaken.
© 2009 - 2014 Bibiana, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Aandoeningen: nierstenen, nefrolithiasisEr zijn veel mensen die wel eens last hebben van nierstenen. Het hebben van nierstenen wil niet altijd zeggen dat men oo…
Niersteenaanval: symptomen, diagnose, behandeling, prognoseNiersteenaanval: symptomen, diagnose, behandeling, prognoseNormaal worden afvalstoffen door het lichaam afgevoerd via de urine. Dat is niet altijd het geval waardoor een niersteen…
Nierstenen verwijderenNierstenen verwijderenNierstenen ontstaan in het nierbekken en zijn kenmerkend door een soort stenen. Een niersteen kan verschillende afmeting…
Waarom kan een "nierkoliek" zo pijnlijk zijn?Waarom kan een "nierkoliek" zo pijnlijk zijn?Een "nierkoliek" kan zeker zeer pijnlijk zijn door de aanwezige stenen die de nieren bevatten. Omdat de nieren het zuive…
De geneeskracht van boomhortensiaDe geneeskracht van boomhortensiaEen hortensia is een veel geziene plant in tuinen. Hij krijgt mooie, grote, bolvormige bloemen. Het is een grote struik…

Reageer op het artikel "Nierstenen, hoe kom je er vanaf?"

Reacties

Houben, 09-05-2012 15:29 #8
In het ziekenhuis gelegen. Met medicijnen geprobeerd de steen los te krijgen maar niet gelukt. Nu heb ik een dubbel J katheter ingebracht gekregen totdat ze de steen er operatief uit gaan halen. Wordt werkelijk tijd, zit al vanaf vrijdag 04-05-2012 met heel veel pijn thuis. Drinken van water geeft geen verlichting van de pijn.

J. Vermeulen, 27-02-2012 18:50 #7
Heb regelmatig last van nierstenen, en weet er zo ondertussen alles van. De grootste steen tot nu toe is er één geweest van 12 mm in doorsnee en is er m.b.v. spierverslappende medicijnen uitgeplast. Het grootste probleem bij mij is meestal dat hij klem blijft zitten in het afvoerkanaaltje van nier naar waterblaas. Zodra hij in de blaas terecht gekomen is, kun je zeggen dat het meeste leed geleden is. Om het steentje zover te krijgen druk ik mij staande met de tenen omhoog, om me vervolgens met een plof op de hielen te laten neerkomen. Dit herhaal ik dan net zolang als ik maar kan volhouden op zo'n moment. Daartussendoor drink ik regelmatig water om maar druk te kunnen uitoefenen op het steentje wat zo snel mogelijk naar de blaas moet om het vervolgens te kunnen uitplassen. Met deze methode ben ik ze tot nu toe allemaal (ongeveer 15 stuks) kwijt geraakt. Als je het op kunt brengen, doe hier dan je voordeel mee, want het hebben van nierstenen kunnen je fysiek totaal slopen!

M. Th P. Wassenburg, 17-01-2012 22:51 #6
Geen last ervan maar ze zijn er wel.
weggehaald maar hoe voorkom ik dat ze terugkomen?

Roos, 25-09-2011 21:11 #5
Reactie infoteur dank voor u reactie het zijn infectie stenen en daar hoef ik geen special dieet voor te volgen zeggen ze, dus ik wacht wel weer af maar weet wel dat ik het goed zat ben en er aan denkt om een ander ziekenhuis te bezoeken kijken of die mij er vanaf kennen helpen

Roos, 24-09-2011 23:05 #4
Ook ik heb last van nierstenen dit is nu al bijna 2 jaar lang ik ben ondertussen al 3x geopereerd en 8 keer vergruizd in okt hoop ik dat ik eindelijk te horen krijg dat alles nu weg is en de pijn als je een koliek heb is niet uit tehouden zijn er meer mensen die ook al zovaak behandeld zijn en er nog niet vanaf zijn Reactie infoteur, 25-09-2011
Beste Roos,
Is er ook al naar je voedingspatroom gekeken? Soms kan verandering van voeding nierstenen voorkomen, maar e.e.a. hangt mede af van de samenstelling van de nierstenen.

Jordy, 12-09-2011 11:20 #3
Ik heb zelf nierstenen gehad (17 jaar) en heb er nu weer last van, vorige keer heb ik ze uitgeplast en werd er niks meer gevonden zowel met een echo als blaasonderzoek. En nu na ongeveer een maand tijd heb ik weer verschijnselen, en geloof me, de pijn die je hebt is 10x zo erg als naar de huisarts of ziekenhuis gaan om je er aan te laten behandelen, en met pijnstillers werkt het niet. Mijn advies is, zo snel mogelijk afspraak maken aangezien ze het vaak uitstellen (bij mij wouden ze het eerst 1½ maand later doen), een bloedonderzoek laten doen, en een urinetest is vaak voldoende. Reactie infoteur, 19-09-2011
Nierstenen die niet verwijderd worden, zullen vaak alleen maar groter worden en voor nog meer pijnklachten zorgen. Het is goed om er haast achter te zetten.

J. Muusse, 06-09-2011 11:27 #2
Kan je er eigenlijk gewoon mee werken met de pijn stillers gaat het maar als die niet meer werken dan kruip ik weer over de grond van de pijn ik ben schilder en veel bij mensen thuis aan het werk ik zie me nou niet aan komen zetten met mijn zeefje en om te ik ga even plassen ik vind dit moeilijk om dat nooit ziek ben ik zit nu thuis Reactie infoteur, 10-09-2011
Het beste is om de nierstenen zo snel mogelijk te laten vergruizen/ verwijderen. Nierstenen kunnen groter worden doordat zich nieuw materiaal eraan hecht.

Pinas Elvredo, 17-05-2011 03:53 #1
Ik maak nu pas mee en het erg pijnlijk. Tijdens het plassen komt er eerst wat bloed en daarna de urine. Het voelt als een verstopping aan, wat ik gelijk doorgaf aan mn huisarts die mij gelijk door verwees naar een grondig onderzoek waar ik morgen naartoe moet Reactie infoteur, 17-05-2011
Nierstenen kunnen zeer pijnlijk zijn. NIerstenen kunnen ook de urineleider inschieten en voor een vernauwing zorgen, plassen is dan zeer pijnlijk en gaat moeilijk. Bloed bij de urine is normaal wanneer je nierstenen hebt. Sterkte en een spoedig herstel gewenst.

Infoteur: Bibiana
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 8
Medische informatie…
Schrijf mee!