InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Nierstenen: Hoe ze ontstaan en worden behandeld

Nierstenen: Hoe ze ontstaan en worden behandeld

Nierstenen: Hoe ze ontstaan en worden behandeld Nierstenen kunnen gevormd worden wanneer de nieren teveel heeft van bepaald stoffen waardoor er ze gaan kristalliseren. Ze kunnen verschillende groottes aannemen en zeer pijnlijk gaan aanvoelen. Afhankelijk van de grootte van deze nierstenen zal de dokter of uroloog beslissen hoe deze het efficienst uit je lichaam te kunnen verwijderen.

Wat zijn nierstenen?

Nierstenen zijn een verharding van kristallen door mineralen afkomstig van voedsel en groeien langzaam aan. De nierstenen ontstaan grotendeels altijd in de nieren zelf maar kunnen ook voorkomen in de gehele urinewegen als ook in de blaas. Ze kunnen klein en ongevaarlijk zijn waardoor ze gemakkelijk via de urine verwijderd kunnen worden door het lichaam, maar kunnen ook groter worden waardoor de verwijdering door de urine pijnlijker kan worden of zelfs onmogelijk waardoor er in het ergste geval operatief zal moeten worden ingegrepen.
Statistieken hebben bewezen dat mannen doorgaans meer gevoeliger zijn voor het verkrijgen van nierstenen dan vrouwen en komt het vaakst voor tussen de leeftijd van 35 en 50 jaar.

Enkele symptomen van nierstenen zijn:

  • Hevige pijn in de rug of in de zijkant van je buik of af en toe rond de lies. De pijn is afhankelijk van waar de steen zich bevindt. De pijn kan enkele minuten tot uren duren met tussenpozen.
  • Pijn bij het gaan zitten of liggen
  • Misselijkheid en/of braken
  • Troebele of sterk geurende urine
  • Bloed in de urine dat wordt veroorzaakt door de nierstenen die tegen de binnenwanden aan kan schuren
  • Branderig en/of pijnlijk gevoel bij het plassen
  • Gevoel dat je vaker moet plassen, zelfs als je niet hoeft te gaan

Hoe kom ik aan deze nierstenen?

Nierstenen kunnen ontstaan door verschillende factoren die normaler gezien gefilterd zouden worden door de nieren. Door voeding, drank, aanleg in de familie, door medicijnen of het niet genoeg drinken van water kunnen belangrijke oorzaken zijn voor het verkrijgen van nierstenen. Gewoonlijk wordt een bepaalde stof in verhoogd gehalte in de urinewegen uitgescheiden dat aanleiding kan geven tot het kristalliseren van stenen. Als je naaste familieleden ook al last hebben gehad met het verkrijgen van nierstenen zal de kans bij jezelf ook groter zijn.

Hoe volgt de behandeling op nierstenen?

Eerst zal men zeker willen spelen dat het nierstenen zijn en geen andere aandoeningen, door het maken van een echografie of een computertomografie. Met een computertomografie is het veel gemakkelijker en efficiënter om nierstenen terug te vinden dan bij een echografie waar ze soms moeilijker te zien zullen zijn. Eenmaal vastgesteld dat er daadwerkelijk nierstenen aanwezig zijn, zullen ze aan de hand van de grootte de diagnose stellen:

Kleine nierstenen

Zeer veel water drinken per dag in samen werking met medicijnen om de pijn te minderen en het plassen te optimaliseren waardoor de nierstenen als nog via de urine te laten verwijderen.

Grotere nierstenen

  • nierstenen vergruizelen door het gebruik van schokgolven buiten het lichaam. Deze sterke vibraties zullen proberen de niersteen in kleine stukjes af te breken waardoor het als nog via de natuurlijke manier het lichaam kan verlaten via de urine. Deze behandeling zal onder lichte verdoving gedaan worden.
  • Met het behulp van een ureteroscoop. Dit is een dun verlicht buisje met een camera die via de plasbuis tot de urineleiders en blaas gebracht kan worden om de steen mee terug naar buiten te trekken of het te verkleinen als deze als nog te groot is. Dit zal meestal gebeuren onder volledige narcose.
  • Wanneer het niet anders kan of bij zeer grote nierstenen zal men overgaan tot het operatief verwijderen van de stenen.
Gerelateerde artikelen
Niersteenaanval: symptomen, diagnose, behandeling, prognoseNiersteenaanval: symptomen, diagnose, behandeling, prognoseNormaal worden afvalstoffen door het lichaam afgevoerd via de urine. Dat is niet altijd het geval waardoor een niersteen…
Nierstenen, hoe kom je er vanaf?Nierstenen, hoe kom je er vanaf?Nierstenen kunnen voor behoorlijk wat pijn zorgen tijdens het plassen, maar ook in het dagelijkse leven. Wanneer nierste…
Nierstenen verwijderenNierstenen verwijderenNierstenen ontstaan in het nierbekken en zijn kenmerkend door een soort stenen. Een niersteen kan verschillende afmeting…
Pijn bij het plassen bij de man: oorzaken, behandeling, tipsPijn bij het plassen bij de man: oorzaken, behandeling, tipsPijn bij het plassen kan samengaan met een branderig, stekend gevoel dat erg hinderlijk is. Plasklachten bij de man kunn…
Nierstenen: wat houdt het in en hoe wordt het behandeld?Nierstenen: wat houdt het in en hoe wordt het behandeld?Nierstenen zijn kristallen die in de urine ontstaan en kunnen samenklonteren tot een steentje. Dit steentje kan ergens v…

Reageer op het artikel "Nierstenen: Hoe ze ontstaan en worden behandeld"

Infoteur: Krisdeprest
Gepubliceerd: 03-11-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!