InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Slecht werkende hartklep

Slecht werkende hartklep

Slecht werkende hartklep Een slecht werkende hartklep kan soms jaren ongemerkt blijven, totdat lichte klachten steeds vaker en erger voorkomen. Het is dan tijd voor een hartonderzoek. Wat zijn de gevolgen bij een slecht werkende hartklep?

De functie van de hartklep

Het hart pompt het bloed rond in het lichaam. Via het lichaam en de aders komt het bloed terug in het hart, via de rechterboezem. De rechterboezem zuigt bloed aan doordat de tricuspidalisklep open staat. Deze sluit zich daarna, en de pulmonalisklep opent zich. Het bloed gaat via de rechterkamer naar de longen. Via de longen, waar het bloed wordt gevuld met zuurstof, gaat het de linkerboezem in. Daarna gaat het bloed via de openstaande mitralisklep de linkerkamer in. Deze klep sluit zich, en de aortaklep opent zich. Het zuurstofrijke bloed gaat nu via de aders het lichaam in. De ene klep opent zich tegelijk wanneer de andere klep gesloten wordt, zowel links als rechts in het hart. Bij elke hartslag vindt dit openen en sluiten plaats. Via een stethoscoop in het sluiten van de hartkleppen hoorbaar.

Beschadiging van de hartkleppen

Wanneer de hartkleppen niet naar behoren werken, dus openen en sluiten, heeft het hart het zwaarder met het rondpompen van het bloed. Bij een slechte sluiting van de klep stroomt er steeds wat bloed terug, waardoor het hart vaker moet pompen om tot een normale bloedsomloop te komen. Wanneer er een vernauwing is,dus wanneer de klep niet helemaal opent, moet het hart juist veel zwaarder pompen om het bloed door de klep heen te pompen. Het hart kan beschadigd raken door het teveel werk wat hij moet verrichten. En het hart hebben we juist nodig om het bloed rond te pompen. Zonder hart geen bloedsomloop, zonder bloedsomloop geen leven.

Klachten

De meest voorkomende klachten bij slecht werkende hartkleppen zijn duizeligheid, vooral bij inspanning, vermoeidheid, opgezette voeten, kortademig, pijn op de borst en een onregelmatige hartslag.

Oorzaken

De allereerste oorzaak is een aangeboren afwijking, waarin tijdens de aanleg van het hart iets mis gaat. Infecties kunnen ook de oorzaak zijn van slecht werkende hartkleppen. Door een ontsteking blijven er littekens achter op de hartkleppen en kunnen ze makkelijk met elkaar verkleven. Jeugdreuma of acute reuma is ook een van de oorzaken. Ook een hartspierziekte kan voor beschadiging van hartkleppen zorgen. Bij oudere mensen komt een klepafwijkig vaker voor door slijtage. Dit is een vrij normaal verschijnsel, door ouderdom slijten veel organen en functies. De meeste afwijkingen komen overigens voor in de linkerhelft van het hart.

Behandeling

Slecht werkende hartkleppen die niet of nauwelijks klachten veroorzaken, hoeven niet te worden behandeld. Wel blijft de patiënt onder regelmatige controle om de conditie van de hartkleppen in de gaten te houden. Bij lichte klachten kan men medicijnen voorschrijven, waardoor de klacht wel blijft bestaan maar er minder klachten zullen optreden. Er kan ook met een hartkatheterisatie een vernauwde hartklep worden opgerekt, dit gebeurt met een soort balonnetje. Wanneer er teveel lekkage is door de hartkleppen of een te nauwe opening waardoor het hart het minder goed aankan, dan is een operatie wel noodzakelijk. De operatie moet niet te lang op zich laten wachten, mensen met een slechte conditie of gezindheidstoestand kunnen de operatie minder goed verdragen. Via een openhartoperatie wordt de beschadigde klep gerepareerd of in zijn geheel vervangen. Er wordt dan gebruik gemaakt van een kunstklep. Voor kunstkleppen worden mechanische kleppen of biologische kunstkleppen gebruikt. biologische kleppen zijn gemaakt van dierlijk weefsel of het zijn donorkleppen van mensen. De biologische klep is geruisloos en er hoeven geen extra medicijnen bij gebruikt worden. De mechanische klep gaat lang mee, hij slijt amper. Iedere operatie is en blijft een risico, daarom moet de operatie het liefst zo snel mogelijk worden uitgevoerd, wanneer de patiënt nog gezond en fit is. Het overlijdenspercentage ligt tussen de 1 en 5%, tot 1 maand na de operatie geteld. De kans op complicaties na de operatie is 5 tot 10 procent.
Gerelateerde artikelen
Hartklepvervanging via de slagaderHet vervangen van een hartklep via de slagader in een lies of een schouder is bedoeld voor patiënten wiens gezondheid ee…
Hoe werkt het hart?Hoe werkt het hart?Het hart is een heel belangrijk orgaan dat wij hebben. We moeten daarom erg zuinig zijn met onze hart, want wij hebben e…
Hartkleppen: slechte werkingHartkleppen: slechte werkingHartkleppen hebben als functie om te voorkomen dat het bloed terugstroomt. Wanneer de hartkleppen slecht werken, wordt d…
Werking van en afwijking aan de hartklep(pen)Mijn zusje Anna is op jonge leeftijd overleden aan een aandoening aan een van de hartkleppen. Ik heb nooit echt beseft w…
Werking hart en bloedvatenWerking hart en bloedvatenHieronder volgt een kleine beschschrijving over de werking van het hart, de bloedomloop en de bloedvaten

Reageer op het artikel "Slecht werkende hartklep"

Reacties

Ans, 02-09-2014 02:42 #10
Ik heb een prescan gemaakt er blijkt dat ik een slechtwerkend hartklep heb.
Daar is mee te leven alleen opletten bij operaties, altijd melden
Ik kamp al 3 jaar met heel veel lichaams pijnen en gebrek aan energie, denk nu dat dit daardoor komt. Bij mijn huisarts ben ik een moeilijk geval ze weten niet wat ik heb? Welke stappen kan ik nu nemen? Dat er serieus naar mijn klacht wordt geluisterd?

A. Houniet, 07-04-2013 15:16 #9
Wat raad u aan voor een mevrouw van 82, in goede geestelijke en lichamelijke gezondheid met een ernstige lekkende hartklep. Dit is aan het licht gekomen bij de voorbereidingen voor een staaroperatie
Zij is op dit moment wat kortademig.Verder geen klachten

Cor Goedhart, 25-03-2013 21:19 #8
In het artikel staat een foutje. Het bloed komt inderdaad binnen in de rechterboezem. Deze pompt het via de tricuspidalisklep echter in de rechter kamer en niet in de rechter boezem(want daar komt het bloed net van). Het is dan ook de rechter kamer of ventrikel dextra dat het bloed vervolgens door de open pulmonalisklep in de truncus pulmonalis pompt naar de longen. Als het bloed dan terug in het hart aankomt door de venae pulmonales bevind het zich in de linker boezem of atrium sinistra. Nadat deze het bloed door de mitralesklep pompt bevind het zich in de linker kamer of ventrikel sinistra en niet in de linker boezem(want daar komt het bloed net van). De linker kamer of ventrikel sinistra pompt het bloed door de open aortaklep de aorta in.
Met vriendelijke groeten Reactie infoteur, 27-03-2013
U heeft gelijk, bedankt voor het opmerken. We sloegen een stapje over ;)

Cor Manders, 05-01-2012 17:27 #7
Lotgenoten, heb veel last van boezem-fibrilleren en een (beetje) lekkende klep, ik heb net een hart-katheterisatie gehad met de bedoeling om met een operatie de twee problemen in een op te lossen.Nou zal de vraag ook wel komen wat voor een soort klep wil je en dat lijkt mij een moeilijke keus! ik ben 63 jaar.

H. M. de Bont, 05-01-2012 13:26 #6
Ik leef nu zonder problemen al ruim 39 jaar met een kunstmatege hartklep en ben nu 78 jaar. Ik vraag me af of er mensen zijn die zo'n klep al langer hebben. Zie uw reactie met spanning tegemoet.

Arlene, 05-10-2011 03:11 #5
Ik ben 35 jaar oud en heb 5 jaar geleden een balondilatatie gedaan omdat ik een mitralisklepstenose had. na jarenlange controle is dit jaar mijn linkerbovenkamer gegroeid tov vorig jaars meting. Mijn cardioloog adviseert hartklepvervanging mechanisch. maar ik zie er tegenop omdat ik levenslang bloedverdunners moet drinken. ik maak me zorgen over de kwaliteit van leven na de operatie. Reactie infoteur, 05-10-2011
Wellicht heb je iets aan het volgende artikel:

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ziekten/70982-operatie-nieuwe-hartklep.html

Francien, 12-09-2011 18:51 #4
Bij mij zijn kleine lekkages op 2 hartkleppen vastgesteld. Deze zouden zo klein zijn dat ze geen problemen op zouden moeten leveren. Echter, bij inspanning, zoals een trap oprennen, heb ik het soms heel erg benauwd. Moet ik dergelijke inspanning voortaan proberen te vermijden? Reactie infoteur, 12-09-2011
Het is altijd aan te raden naar je lichaam te luisteren. Wanneer benauwdheid bij inspanning vaak optreedt, is het raadzaam om nog eens te laten testen of de hartspier voldoende zuurstof krijgt.

Peter, 03-04-2010 09:52 #3
Ik wordt over 3 dagen geopereerd aan een lekkende mitralisklep. De thorax-chirurg vraagt aan mij of ik een mechanische klep wil als reparatie niet mogelijk is tenzij ik liever een biologische klep wil. Wat moet ik nu doen, ik ben 63 jaar en ga nu twijfelen. Reactie infoteur, 03-04-2010
Hallo Peter,
Het verschil tussen een mechanische en een biologische klep zit hem in het materiaal waar het van gemaakt is. Een mechanische klep bestaat uit een kunststof, een biologische klep is gemaakt van biologisch weefsel van bijvoorbeeld een varken of een rund. Of het gaat om een donorklep.

Een mechanische klep gaat heel lang mee omdat ze nauwelijks slijten. Wel moet men een leven lang antistollingsmiddelen blijven slikken. Nadeel is dat ze wel eens een geluid maken.

Een biologische klep is net als bij menselijk weefsel aan slijtage onderhevig. Je hoeft hier echter geen antistollingsmiddelen voor te gebruiken. Ze maken geen geluid.

Een biologische klep gaat ongeveer 8 tot 20 jaar mee. Gezien uw leeftijd is dit een hele moeilijke keus. Wanneer u bijvoorbeeld 75 was geweest, dan was de keus voor een biologische klep makkelijk gemaakt. U moet zich nu afvragen of u iedere dag antistollingsmiddelen wilt slikken en regelmatig bloed wilt laten prikken, gedurende u verdere leven, of dat u het risico wilt lopen om nog eens eenzelfde operatie te moeten ondergaan.

In het slechtste geval gaat een biologische klep 8 jaar mee, en bent u dan 71 jaar. In het goede geval gaat de klep mee tot uw 83e jaar. Alleen is het dan de vraag of u op hoge leeftijd nog een nieuwe operatie aan kunt.

Ik kan en mag u hierin niet beïnvloeden, ik hoop dat u met deze informatie een weloverwogen keuze kunt maken.

Heel veel sterkte, Peter!

Jitse ter Schuur, 19-03-2010 12:32 #2
Mijn vrouw is 47 jaar en heeft een lekkende hartklep, de cardioloog praat over vervanging door een kunstmatige hartklep, moet hij niet eerst meer onderzoek doen, er is alleen maar 2 keer een echo gemaakt en 1 keer een fietsproef. Reactie infoteur, 19-03-2010
Een lekkende hartklep is een aandoening die best veel voorkomt. Dit is de reden dat men vaak al voldoende weet na een aantal echo's en een conditieproef (de fietsproef). Uiteraard heeft u altijd recht op een second opinion, indien u het niet vertrouwt.

Peter vd Werff, 15-01-2010 23:40 #1
Ben nu 61 jaar en heb 5 jaar geleden een vijfvoudige bypass operatie ondergaan. Vorige week een hart catherisatie gehad en ik mijn cardiolooog zinspeelt op een hartklepoperatie. een van de kleppen sluit niet volledig. Nu ben ik af en toe wel eens moe, maar wat ik nog allemaal uitspook (volgens vriendin) onder auto's kruip tijdens het sleutelen, een megatrap met zware koffer op boot gesjouwd en laatst nog 30 km geschaatst. Wat moet ik doen, een 2e hartoperatie is riskanter dan de 1e. Overigens was ik erfelijk belast met een te hoog cholesterol, eet gezond sport en rook niet. en om div. redenen zie ik deze maatschappij niet meer zo zitten lees dictatuur, bestuurd door gekken, dat nederland heet, dus het zal mijn tijd wel uitdienen… Reactie infoteur, 18-01-2010
Een moeilijke keus Peter. Je doet inderdaad nog erg veel met een slecht werkende hart(klep), ik weet niet precies welk "onderdeel" van je hart minder goed functioneert.
Natuurlijk is, ook mede door de leeftijd, een tweede operatie riskanter. Bespreek goed de voor en nadelen met je arts hiervan.

Je vertelt de maatschappij niet meer te zien zitten. Nee, het is soms niet leuk allemaal, er wordt de mens veel opgelegd en we moeten schipperen. Maar het feit dat u nog volop actief bent, 30 km schaatsen, zegt veel over uw levenskracht.

Ik wens u alle gezondheid en wijsheid.

Infoteur: Bibiana
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 10
Medische informatie…
Schrijf mee!