InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hoesten: sputum/slijm ophoesten, bloed ophoesten of opgeven

Hoesten: sputum/slijm ophoesten, bloed ophoesten of opgeven

Hoesten: sputum/slijm ophoesten, bloed ophoesten of opgeven Slijm ophoesten, bloed ophoesten - Hoesten wordt vaak als een hinderlijk verschijnsel gezien, maar het kan zeer nuttig zijn. Door te hoesten worden vreemde voorwerpen uit de luchtwegen verwijderd en bij verkoudheid is hoesten de manier om slijm uit de luchtwegen te werken. Dit heet productieve hoest. Er bestaat ook niet-productieve hoest, waarbij iemand hoest als gevolg van prikkeling van het slijmvlies door bijvorbeeld rook. Opgehoest slijm kan belangrijke informatie geven over de aard van de ziekte. Het ophoesten van slijm met bloed of van bloed alleen wordt hemoptoë of bloedspuwing genoemd, niet te verwarren met het overgeven of braken van bloed (hematemesis), wat uit de maag komt. Het ophoesten van bloed kan het gevolg zijn van het krachtig hoesten. Dat is op zich niets verontrustends. Het kan echter ook een signaal of teken zijn een ernstige aandoening of ziekte.

Hoesten

Wat is hoesten?

Hoesten kan omschreven worden als een reflexmatige beweging van de luchtwegen om met krachtige luchtstoten irriterende bestanddelen naar buiten te werken.(1) Bij prikkeling van het slijmvlies in de luchtwegen, komt de hoestreflex op gang. Deze reflex is een van de manieren waarop de longen en de luchtwegen worden beschermd tegen 'vijandige binnendringers'. Irritatie kan voortkomen door inademing van bepaalde dampen, gassen of stoffen, zoals sigarettenrook en door koude lucht of juist warme droge lucht. Er worden twee soorten hoest onderscheiden:
  • productieve hoest; en
  • niet-productieve hoest.

Productieve hoest

Bij productieve hoest wordt slijm of sputum uit de luchtwegen opgehoest; sputum is slijm uit de longen, luchtwegen of neus. Sputum wordt geproduceerd door zogenaamde slijmbekercellen in de luchtwegen. Op het slijmvlies van de luchtwegen zitten trilharen die het slijm richting keelholte werken. Het slijm in de luchtwegen heeft als functie micro-organismen, kleine stofdeeltjes en schadelijke stoffen op te vangen en naar buiten te werken. Ook helpt het slijm uitdroging te voorkomen. Bij productieve hoest wordt slijm weggewerkt. Slijm dat blijft zitten en niet wordt weggewerkt, vergroot het risico op ontsteking van het slijm. Productieve hoest komt vaak voor bij verkoudheid. Een toename van de slijmproductie treedt op bij een ontsteking, infectie, allergie, gebruik van irriterende stoffen en als gevolg van gezwellen.

Niet-productieve hoest

Niet-productieve hoest komt tot stand door prikkeling van het slijmvlies of ontsteking van de pleurbladen in de borstholte. De prikkeling komt door het inademen van irriterende stoffen en rook. Er ontstaat dan kriebelhoest, prikkelhoest of droge hoest. Er worden bij niet-productieve hoest geen slijm of andere deeltjes opgehoest.

Bijgeluiden

Bijgeluiden die kunnen optreden, geven aan waar de stoornis in de luchtwegen zich bevindt. Brommen of rochelen wijst op een abnormale hoeveelheid slijm of vocht in de luchtwegen.

Een gierend geluid tijdens inademing heet een inspiratoire stridor en wordt dikwijls veroorzaakt door vernauwing van de voorste luchtwegen door een vreemd voorwerp hoog in de luchtwegen (brok eten, gebit) of op taai slijm, of op een sterke zwelling bij infectie van het strottenhoofd.

Een gierend of piepend geluid bij het uitademen wordt expiratoire stridor genoemd en berust vaak op vermindering van de longweerstand door een vernauwing in de lagere luchtwegen als gevolg van astma, bronchitis, taai slijm, een vreemd voorwerp of een tumor.

Slijm of sputum

De hoeveelheid slijm, de taaiheid en de kleur geven informatie over de aard van de eventuele aandoening of ziekte. Ieder mensenkind produceert per dag zo'n 200 ml slijm - helder van kleur. Normaal merken we hier niets van, het wordt ongemerkt doorgeslikt. In geval van een aandoening aan de luchtwegen kan door een persoon wel meer dan het dubbele aan slijm opgehoest worden. Normaal draderig en helder longslijm heet muskeus sputum. Mensen met astma of taaislijmziekte hoesten daarentegen dikke stukken taai wit slijm op.

De kleur van slijm: wit, grijs, geel, groen, rood, roestbruin, roze

Normaalgesproken is slijm wit tot grijs van kleur. Wit/helder of waterig sputum kan het gevolg zijn van een allergie of geirriteerde luchtwegen, maar het kan ook wijzen op een virale infectie. Een afwijkende kleur duidt (vaak) op een ziekte:
  • geel/groen of groen longslijm (purulent sputum), duidt soms op een bacteriële ontsteking van de luchtwegen - bij toenemende koorts en algeheel ziek zijn, kan zonodig een antibioticumkuur voorgeschreven worden;
  • geringe rode kleur (sanguinolent sputum) is slijm met bloed erin vermengd - kan veroorzaakt worden door te hard hoesten waarbij een klein bloedvaatje kapot gaat of als het langer aanhoudt, duiden op een infectie, verwonding of een kwaadaardig gezwel (longkanker);
  • roest-bruine kleur (sputum rufum) wordt aangetroffen bij een longontsteking, door bloed kleurt het roest-bruin.
  • roze schuimend sputum/slijm komt voor bij vochtophoping in het longweefsel (= longoedeem).

Let op dat bij een verkoudheid en luchtweginfectie na enkele dagen ook sprake is van een gele of geel-groene kleur van het slijm. Het gaat dan niet om een bacteriële infectie in de longen. Bij verkoudheid zal het slijm na enkele dagen weer veranderen van geel of groen naar wit.

Het ophoesten van bloed of het ophoesten van slijm met bloed

Het ophoesten van slijm met bloed of van bloed alleen wordt hemoptoë of bloedspuwing genoemd en mag niet verward worden met het overgeven of braken van bloed (hematemesis), wat uit de maag komt. Het ophoesten van bloed kan het gevolg zijn van het krachtig hoesten. Dat is op zich niets verontrustends. Het kan echter ook een signaal of teken zijn een ernstige aandoening of ziekte. Het kan wijzen op onder andere de volgende ziekten en aandoeningen:

  • Acute of chronische infectie. Virussen die in de cellen van de luchtwegen binnendringen, wekken ontstekingsreacties op. Dit brengt de slijmproductie op gang. Dit kan gepaard gaan met symptomen als een verstopte neus, een loopneus, een kriebelend gevoel in de keel en hoesten. Deze klachten kunnen 14 dagen kan aanhouden. Ook komt koorts, met een lichaamstemperatuur die kan variëren tussen 38,3 en 38,8 °C en bij een kind tot wel 40 °C, vaak voor. Kinderen kunnen ook last hebben van verminderde eetlust, lusteloosheid en algehele malaise. Bij griep ontstaat vaak hoofdpijn en pijn in het gehele lichaam.

  • Longkanker (longcarcinoom) of longmetastasen (uitzaaiingen) vanuit de oorspronkelijke (primaire) tumor. Tot een vierde van alle mensen met longkanker vertoont geen symptomen op het moment dat de kanker wordt vastgesteld. Symptomen van de primaire longkanker zijn hoesten, een veranderd hoestpatroon, ophoesten van bloed, pijn op de borst (pijn in de borstkas), terugkerende luchtweginfecties, zoals longontsteking en (toename van de) kortademigheid. Bij uitzaaiingen kan er elders in het lichaam pijn optreden.

  • Ernstige longontsteking. Het meest voorkomende symptoom van een longontsteking is hoesten met slijm. Andere symptomen zijn pijn op de borst, kortademigheid en rillingen.

  • Tuberculose. Dit is een infectieziekte die vooral de longen aantast. Veel voorkomende symptomen van tuberculose zijn: langdurig hoesten (soms bloed ophoesten), vermoeidheid en algeheel gevoel van zwakte, koorts, weinig eetlust en gewichtsverlies.

  • Bronchiëctasieën: abnormale en blijvende verwijdingen van delen van de luchtwegen (= bronchiën) door beschadiging van de bronchuswand. Dit resulteert in een hardnekkige hoest met veel slijm. De belangrijkste oorzaak is een telkens terugkerende bacteriële luchtweginfectie bij mensen met taaislijmziekte (cystische fibrose). Ook terugkerende infecties bij COPD kunnen tot bronchiëctasieën leiden.

  • Longembolie: een afsluiting van een longslagader door een bloedstolsel. Pijn op de borst, vaak meegaand met de ademhaling, is de meest voorkomende klacht. Kortademigheid en versnelde ademhaling komen ook vaak voor. Het ophoesten van bloed komt in ongeveer 30% van de gevallen voor.

  • Longoedeem: ophoping van vocht in de longen. Een niet goed werkend hart is de belangrijkste oorzaak. Ernstig oedeem kan gepaard gaan met ophoesten van bloed en vele andere klachten, zoals lortademigheid en ademhalingsproblemen.

Indien het hoesten pijnlijk of hardnekkig wordt, wanneer het hoesten resulteert in ademnood, of als er bloed of bloederig slijm wordt opgehoest, dient altijd een (huis)arts te worden geraadpleegd.

Een chronische hoest (chronisch hoesten)

Veel mensen kloppen met een chronische hoest bij de huisarts aan. Ofschoon een chronische hoest een teken kan zijn van een infectie of astma, is hoesten de manier waarop uw lichaam probeert om infecties, slijm en andere vreemde stoffen uit het lichaam te verdrijven.

Hoest is niet altijd een teken dat er iets mis is, maar elke chronische hoest - die langer dan 3 tot 8 weken duurt - moet worden onderzocht. De meest voorkomende redenen en oorzaken voor een niet-roker om chronische hoest te ontwikkelen zijn:
  • astma;
  • neusbijholteproblematiek;
  • een teveel aan maagzuur in de slokdarm.

Chronische hoesten gerelateerd aan astma vindt vaak 's nachts plaats. 's-Nachts hoesten is niet normaal en moet door de huisarts worden onderzocht. De frequentie waarin de klachten optreden, is een indicator om te bepalen hoe goed uw symptomen onder controle zijn. Hoestklachten kunnen bij astmpatënten worden verergerd door virale infecties en koude lucht.

De mogelijke gevolgen van chronisch hoesten

Veel en intens hoesten als gevolg van een longaandoening, kan na verloop van tijd de functie van de bekkenbodem doen verminderen. Dit risico wordt vergroot door andere factoren, zoals zwangerschap, bevalling, vaak zwaar tillen, chronische obstipatie, overgang, fors overgewicht en snel en veel afvallen. Behalve het ondersteunen van de blaas en de urinebuis, de baarmoeder, vagina en de endeldarm (rectum), zorgen de bekkenbodemspieren ervoor dat men urine, ontlasting en windjes op kan houden en dat men kan plassen, ontlasten en windjes laten wanneer men dat wil. De bekkenbodemspieren spelen ook een belangrijke bij de seksualiteit. Door een verzwakte bekkenbodem kunnen klachten optreden van een verzakking. Bij een verzakking krijgen bekkenorganen, zoals de blaas, baarmoeder of endeldarm, onvoldoende steun van het omringende steunweefsel en bekkenbodem. Hierdoor zakken de organen geleidelijk naar beneden. Een vaginale verzakking en ongewild urineverlies zijn veelvoorkomende problemen.

Mexicaanse griep en hoesten

In maart 2009 manifesteerde zich een nieuw griepvariant: de Mexicaanse griep, officieel Nieuwe Influenza A (H1N1) genoemd. In april 2009 waaide deze griep over naar de Verenigde Staten en al snel daarna ook naar andere landen.

Deze nieuwe griepvariant is een mix van een aantal stammen van het H1N1-griepvirus: de varkensgriep, de vogelgriep en de menselijke griep. Aanvankelijk werd deze griep 'varkensgriep' genoemd.

De ziekteverschijnselen, kenmerken en symptomen van de Mexicaanse griep lijken op die van gewone griep. De meest voorkomende ziekteverschijnselen van griep zijn: koorts, koude rillingen, spierpijn, hoofdpijn, moeheid en een droge hoest. De symptomen die kunnen optreden bij Mexicaanse griep, zijn:
  • moeheid;
  • misselijkheid;
  • hoofdpijn;
  • droge hoest;
  • koude rillingen;
  • koorts (minimaal 38 graden);
  • spierpijn
  • pijn;
  • keelpijn;
  • loopneus;
  • soms braak- en diarreeverschijnselen;
  • algehele malaise (een grieperig gevoel).

Bij de Mexicaanse griep zien we vooral het volgende klachtenbeeld:
  • 94% van de patiënten heeft koorts;
  • 92% moet hoesten;
  • 62% klaagt over een zere keel;
  • 25% van de patiënten heeft last van diarree en braken - dat is meer dan bij de huidige seizoensgriep.(1)

Volgens het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) kan het hoesten erg lang aanhouden, terwijl de overige klachten meestal verdwijnen na 2 tot 7 dagen.

Sinds augustus 2009 wordt de Mexicaanse griep door de autoriteiten als een gewone griep behandeld. Het griepvaccin die in 2010 werd gegeven, bood ook bescherming tegen het virus dat de Mexicaanse griep veroorzaakt en tegen twee andere griepvirussen.

Zelfzorg hoesten bij griep en verkoudheid

Griep en verkoudheid kunnen gepaard gaan met hoesten. Griep en verkoudheid gaan vanzelf over. Het kan een week duren, soms wat langer. Het hoesten kan soms nog een paar weken doorgaan. Dat kan vervelend en storend zijn. Een lepel honing in de mond laten smelten kan verlichting van de klachten geven. Dat heeft ongeveer hetzelfde effect als een verzachtende hoestdrank die zonder recept bij de apotheek verkrijgbaar is. Ook kan het drinken van iets warms het hoesten verminderen.

Klik hier voor een special over de longen en longaandoeningen.

Noten
  1. C. van Heycop ten Ham, H.J.C. Hendriks, J.H. in de Bosch, J.H.M. Schormans, J.W. van der Krans (redactie): Basisboek Pathologie, ThiemeMeulenhoff, Utrecht/Zutphen, eerste druk, tweede oplage, 2000, p. 311.

Lees verder

Gerelateerde links
Slijm ophoesten.
Gerelateerde artikelen
Veel last van slijm? Flutter is alternatief voor FluimucilVeel last van slijm? Flutter is alternatief voor FluimucilBijna iedereen moet af en toe wel eens slijm ophoesten, dat uit de longen afkomstig is. Zeker mensen met COPD hebben daa…
Hoesten: met slijm, bij baby en de longenHoesten: met slijm, bij baby en de longenHoesten: slijm ophoesten, droge hoest, baby's die hoesten. Het hoesten is een verdedigingsreflex van het lichaam en tree…
Aandoeningen: bloed ophoesten, haemoptoeHet ophoesten van bloed uit de luchtwegen heet met een medische term haemoptoe. Vaak is het zo dat er bij het slijm (spu…
Bloed ophoesten: oorzaken, symptomen, griep, longontstekingBloed ophoesten: oorzaken, symptomen, griep, longontstekingBloed ophoesten: de oorzaken, symptomen, gevolgen het gevaar en ziekten als tuberculose, longontsteking en longkanker. B…
Zwanger worden en vruchtbaar slijmZwanger worden en vruchtbaar slijmJe wilt zwanger worden. Maar wanneer weet je nou wanneer je op je meest vruchtbaar bent en dus ook de meeste kans hebt o…
Bronnen en referenties
  • C. van Heycop ten Ham, H.J.C. Hendriks, J.H. in de Bosch, J.H.M. Schormans, J.W. van der Krans (redactie): Basisboek Pathologie, ThiemeMeulenhoff, Utrecht/Zutphen, eerste druk, tweede oplage, 2000.
  • http://adam.about.com/encyclopedia/Nasal-discharge.htm
  • http://www.merckmanual.nl/mmhenl/sec23/ch273/ch273i.html
  • http://www.isala.nl/patient/afdelingen/longgeneeskunde/aandachtsgebieden/chronischehoest/Pages/default.aspx
  • http://www.boehringer-ingelheim.be/nl/Shared_elements/PDF/Bisolvon_Comprims_NL.pdf
  • http://www.ziekte-gezondheid.be/2005/12/7-antwoorden-op-vragen-over-snot.html

Reageer op het artikel "Hoesten: sputum/slijm ophoesten, bloed ophoesten of opgeven"

Reacties

Bertje, 10-04-2013 02:56 #18
Beste mevr gerritsen: 1 advies: stoppen met roken, ik had net hetzelfde voor, ben gestopt met roken en na ong 3 maanden had ik géén last meer van de zogenaamde ochtendfluim!

Mevr Gerritsen, 05-02-2013 10:55 #17
Heb elke ochtend last van een of twee dikke slijm, en als ik die eruit spuug dan is grotendeels over. Dit is al bijna jaar zo. Wie kan mij hier informatie over, wat ik het beste kan bestrijden?

Mona, 08-11-2012 11:12 #16
Ik ben 17 jaar en zit al sinds 20 september met een verschrikkelijke hoest. Normaal is dat in en week over maar het blijft. En ik ben al bijna niet naar school geweest. Eerst dachten ze dat ik mycoplasma had maar dat hebben ze dan na verder onderzoek kunnen uitsluiten. Ik heb al longfoto's moeten nemen al onder de scanner geweest en heb deze week al een bronchoscopie gehad. Ik ben kort van adem, ik heb een enorme blaf hoest, slijmen hoest ik ook op en een enorme pijn rond men borstkas. En mijn longaderen zitten helemaal ontstoken. Zijn dat bepaalde symptomen van iets. Ik heb al de zwaarste medicatie gekregen ik heb al heel veel cortisone moeten nemen en niets helpt. De longarts zit blok zegt hij hij weet het niet. Kunnen jullie mij misschien helpen want ik zou graag weer naar school kunnen en van al die ellende af zijn. Ik heb niets aan mijn leven momenteel, slaap heel de dag bijna, heb een blafhoest die de buren zelf kunnen horen.
Help mij!
Mona

El, 14-07-2012 23:43 #15
Sinds ruim 2 maanden ben ik na 36 jaar roken gestopt. 's Morgens hoest ik sputum op en daarna heb ik heel veel lucht. Twee dagen geleden zag ik dat dat sputum vermengd was met een donkerrode kleur( oud bloed?). Kan dit te maken hebben met het schoonmaakproces van de longen na het lange roken?

Pk, 01-07-2012 11:29 #14
Ik heb sinds 2 dagen antibiotica voor longontsteking maar ook al 2 dagen dat er bloed ( klein beetje) door t groene slijm zit, hoort dit erbij en waar komt het vandaan? Voel me er niet prettig bij…

Anne, 26-11-2011 12:34 #13
Hallo SuSy en anderen.

Momenteel hoest ik ook erg met reacties als spierpijn tot kokhalzen toe maar… Waar ik op wilde reageren zijn die stukjes. Ik heb ik al die jaren dat ik daar last van heb geen een arts gevonden die weet wat het is. Ik heb wel een "lotgenoot"gevonden. zij kreeg te horen dat het ook met ademhaling te maken heeft. Ik ben vaak niet lekker als ik weet dat er een stukje zit. Zodra dat dan omhoog komt is het akelige gevoel ook weg. Grotere stukjes blijven bij mij meestal niet heel maar breken bij het omhoog komen. ik heb het soms drie keer achter elkaar maar soms ook dagen niet. Nu ikzelf minder gestrest ben is het ook minder… Miss kan je daar wat mee? Zij verwees me toen naar een logopedist om naar de ademhaling te kijken. Ben daar echter niet geweest.
Anne.

Melis, 21-09-2011 22:10 #12
Vorige week ben ik begonnen met hoesten en het is sinds 4 dagen weer terug. Ik moet veel hoesten waardoor ik soms bijna moet overgeven wat eruit komt is snot en slijm. Ik heb vorig jaar een operatie gehad aan mij neustussenschot en neusbijholte. Het lijkt wel of het erger is geworden. Ik heb dagelijks een rare geur in mijn neus ik denk iets van bloed? Ik heb geen idee wat het is maar ik word er echt moe van. De afgelopen nachten lag ik met spierpijn door heel me lijf in bed en heel mijn nek en rug zaten vast. Kan iemand mij helpen? Reactie infoteur, 22-09-2011
U zou het beste contact op kunnen nemen met uw huisarts en deze klachten aan hem kunnen voorleggen.

Susy, 29-08-2011 22:25 #11
Ik heb al jaren last van het ophoesten van korrelige geel/ groene stukjes! En het stinkt enorm!
Weet niet wat het is! Je kan het vergelijken met tandplak wat je in de ochtend op je tanden hebt maar als een paar korrels bij elkaar! Wat zou dit kunnen zijn?! Reactie infoteur, 18-09-2011
Wellicht betreft het detritus tonsillaris (witte brokjes uit de keel), ofwel afval van de tonsillen of keelamandelen. Deze brokjes bestaan uit een vetachtige, zachte substantie en de kleur is vaak grijswit tot geel. Ze kunnen in grootte variëren van enkele milimeters tot enkele centimeters en ze geven geen pijnklachten. Wanneer de brokjes kapot worden gewreven, ontstaat vaak een onaangename geur. In de crypten van de keelamandelen nestelen zich voedselresten, bacteriën en epitheelcellen. Deze ophoping kan loslaten wat aanleiding kan geven tot brokjes die opgehoest worden. Een onderliggende ziekte is dus niet de oorzaak. Een predisponerende factor is een slechte mondhygiëne, waarbij niet gezegd dat dit ook bij u het geval is. Alleen uw huisarts kan de diagnose stellen.

Monique, 05-08-2011 09:39 #10
Hoi
ik heb nu 9 dagen last van benauwdheid. Begon als eerste tussen neus en keel moest veel slikken maar lukte niet omdat het pijn deed. later kwamen me ogen erbij rood en voortdurend tranen moest ook om de haverklap niezen. ik heb last van COPD/astma en heb mijn huis daar zodanig aan moet in richtiten, dus daar kan het niet aan ligen. ook kreeg ik hoest aan vallen en me temp steeg lichtjes 37.8. bij de 8ste dag werd de temp eenmalig 38.9 gemeten koude rillingen en me zo slap als een vaatdoek voelen. Nu dag 9 worden overdag de hoestbuien minder maar oo wee als ik ga slapen, nog 10 min en het zweet breekt me alle kanten uit een zware hoest aanval het lijkt erop alsof je er niet uit komt en als je tog die moment heb en je bent eruit neem ik 5 min om bij te komen en probeer verder te slapen dat lukt maar 10 min later begint het weer… en zo gaat het de hele nacht door. ik heb vanacht zelfs schuimig wit slijm opgehoest en zag dat er bloed doorheen zat helder rood. wat te doen wand ik heb alles gedaan ben zelf net terug van het ziekenhuis waar ik voor een torax foto moest komen, maar hij stelde naar mijn gevoel me niet echt gerust. hij zij nog geen rede je om nu naar een longarts of SEH te sturen. maar mijn gevoel in die zin klinkt het of er iets aan de hand is maar nu niet te spaken hoef te komen. of kan ik het me vergisen? Reactie infoteur, 05-08-2011
U kunt uw huisarts om uitleg en verduidelijking vragen en uw twijfels met hem/haar bespreken. Stel ook de vraag waarom nu niet doorverwijzen en wanneer wel? En wat kunt u nu doen om verbetering in uw situatie aan te brengen? Neem desnoods iemand met u mee naar het spreekuur, zodat u zich wat sterker voelt. Schrijf van te voren al uw vragen op. Maak desnoods van te voren een dubbele afspraak, zodat u wat meer tijd hebt.

Inez Karkabe, 22-06-2011 08:35 #9
Mogelijk weet iemand wat het betekent als je wit beetje brokkelig schuimerig slijm ophoest,
het is doorzichtige en plakkerig. Ik heb hier al weken last van. Vraag me af wat ik eraan kan doen… en waar het door komt. Denk dat ik maar eens naar Chinese arts ga Reactie infoteur, 25-06-2011
Als u drie weken of langer hoest, wordt gesproken van chronische hoest. Raadpleeg in dat geval zeker uw huisarts.

Carlos, 07-06-2011 22:21 #8
Onze zoon heeft in de avond/nacht erg veel last van hoesten (slijm). Zo erg dat hij regelmatig hierdoor moet overgegeven, en tevens weinig slaapt. Overdag heeft hij er bijna geen last van… We hebben inmiddels diverse hoestdrankjes geprobeerd (op suikerbasis) echter helpt het geen een van allen en zwaarder mogen we niet want hij is pas zes jaar. Zo nu en dan heeft hij er geen last van, maar dan weer 1 week wel. Wat veroorzaakt het hoesten en wat kunnen we er tegen doen? Reactie infoteur, 08-06-2011
Hoest ontstaat vaak als gevolg van een prikkel van het slijmvlies van de luchtwegen. Rook, stof en chemische stoffen, maar ook een luchtweginfectie (jonge kinderen kunnen wel 5 tot 8 infecies per jaar hebben, vooral in de winter), geeft prikkeling. Ook ernstige spanningen of overgevoeligheid voor een bepaalde stof (allergie) kunnen hoest veroorzaken. Voorts kan astma de boosdoener zijn. Bij astma staan benauwdheid en piepende ademhaling voorop, maar bij sommige mensen vooral hoestklachten. Het blijkt dat 10 tot 20% van de kinderen in Nederland astma heeft. Veel kinderen met astma hebben alleen (of vooral) hoestklachten. Een goede (familie)anamnese en lichamelijk onderzoek zijn van belang. Dit zal uw huisarts moeten doen. Ik raad u daarom aan een afspraak te maken met de huisarts, zodra de hoestklachten weer de kop opsteken.

Serendip, 21-05-2011 11:45 #7
21 februari heeft mijn vrouw een endoscopie gehad waarbij de luchtpijp doorboord werd en een buisje doorgevoerd om biopten te nemen. Sinds die tijd is zij gaan hoesten en momenteel wordt er een taai slijm opgehoest, bruin van kleur. Ze heeft het gevoel te stikken tijdens zo'n aanval en durft amper te slapen. Het slijm bevat geen bacteriën volgens Lab-analyse. Kan het zijn dat rond de perforatie van de endoscopie zich "wild-vlees" heeft gevormd waardoor een non-infectieuse Bronchiectasie is ontstaan? Hoe kom je hier van af? Ze gebruikt 2x per dag een evaporisateur waarbij een mengsel van Mucomystendo (Acetylcysteine) + Gomenol + Beclospin (dipropionate van beclometasone). geinhaleerd wordt => geen resultaat zover. Ze willen weer een endoscopie doen hetgeen mij niet verantwoord lijkt onder deze omstandigheden. Reactie infoteur, 25-05-2011
Overleg dit met uw behandelend arts. Vraag zo nodig een second opinion aan. Dat is de onafhankelijke beoordeling van de medische situatie door een andere arts dan de eigen arts.

Maaike, 14-04-2011 11:12 #6
Sinds gisteren heb ik veel last van de keel en verkouden, met name van de scheidingswand tussen keel en neus. Ik ben verslaafd aan Otrivin, waardoor mijn slijmvliezen vaak geirriteerd zijn. Nu vanmorgen erg droge keel. Na een enorme niesbui schraapte ik 2 hele dikke slijmproppen op, die bloederig en donkerbruin van kleur waren met groenig slijm eromheen. Wat is dit? Moet ik me zorgen maken? Reactie infoteur, 16-04-2011
Groen slijm wijst op een bacteriële ontsteking. Door krachtig hoesten of schrapen kan er wat bloed vrijkomen doordat een bloedvaatje kapot gaat. maar het kan ook duiden op een infectie. Raadpleeg bij gezondheidsklachten een arts.

Als het hoesten pijnlijk of hardnekkig wordt, wanneer het hoesten resulteert in ademnood, of als er bloed of bloederig slijm wordt opgehoest, dient u altijd uw (huis)arts te raadplegen.

C. Runneboom, 18-03-2011 08:29 #5
Vanmorgen heb ik bloed in mijn sputum ontdekt, ik ben al 2 maanden verkouwden en heb last van voorhoofdholteontsteking, k ben longpatient sinds 2004 nadat ik een klaplong heb gehad. Reactie infoteur, 18-03-2011
Het ophoesten van bloed kan het gevolg zijn van (het krachtig) hoesten. Dat is op zich niet verontrustend, maar het ophoesten van bloed kan ook wijzen op een ernstige aandoening die medische behandeling behoeft. Als het hoesten pijnlijk of hardnekkig wordt, wanneer het hoesten resulteert in ademnood, of als er bloed of bloederig slijm wordt opgehoest, dient u altijd uw (huis)arts te raadplegen.

Joyce, 05-03-2011 18:49 #4
Hallo, ze zijn beneden mijn woning aan het bouwen en het gebouw waar ik in woon is oud en de holle muren staan allemaal met elkaar in verbinding. De afgelopen 2 weken lag er elke dag in mijn huis een stoflaagje. Ik heb elke dag moeten stoffen en poetsen. Nu ben ik vorige week vrijdag flink ziek geweest. Virusinfectie met hoge koorts (1 dag maar) sinds toen heb ik veel last van een zere keel en hoesten en slijm spuwing waar bloed bij zit. Mijn keel is geirriteerd op 1 specifieke plek (tussen die 2 botjes in van sleutelbeen). Als ik mijn neus snuit dan zit er ook bloedstukjes bij. Ik hoop dat iemand me kan vertellen of dat kan komen door het inademen van die stof… ik ben 32 en ben eigenlijk vrijwel nooit ziek op eenjaarlijks griepje na.

A. G. Karthaus -. Mw, 13-01-2011 19:32 #3
Zowel mijn partner (man 84) als ik (vrouw 77) hebben van tijd tot tijd last van vastzittende hoest, die wekenlang kan aanhouden, ondanks medicatie van drankjes en/of bruistabletten die dit moeten verhelpen. Overigens zonder verdere ziekteverschijnselen neemt de hoest vooral bij avond, nacht en ochtend soms ernstige vormen aan, terwijl overdag de hoest in redelijke mate verdwijnt. Het slijm is helder of wit van kleur. Het lijkt dus geen bacteriële infectie. Moeten wij - behalve de bij de drogist verkrijgbare middelen- ons toevlucht nemen tot medicatie door de arts voor te schrijven? Reactie infoteur, 13-01-2011
U kunt uw huisarts om advies vragen. Uw huisarts kent uw medische situatie het beste. Sowieso geldt bij lang aanhoudende hoest (bijv. langer dan 4-6 weken), dat het verstandig is een arts te raadplegen.

Vaida, 26-01-2010 01:34 #2
Hallo lezer,

mijn dichter is griep geworden 15 januari in de ochten met korts is ze wker geworden en de volgende dag is heten keel pijn
kortstot 21 januari gehouden nu paar dagen heft ze geen kort maar wel hoesten zij hoest heel vreemd wel met slijm
zij heeft 2008 kinkhoest en long onseking door gehad.nu maak ik me zorgen en huis arts neemt nu serieus hij wil mediceinen uit proberen bij haar puf en antiebiodica, en zeg hij dat het geen onderzoek is bij hun praktijk dit soort dingen kan je niet onderzoeken woort gezegt dooor huis arts,

Missvlinder (infoteur), 10-11-2009 11:43 #1
Wat een goed artikel! Ik ben heel erg verkouden en twijfelde of het mexicaanse griep was ja of nee… :-( Reactie infoteur, 10-11-2009
Hallo Missvlinder,

Beterschap gewenst!

mvg, Tartuffel.

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Hoesten
Reacties: 18
Medische informatie…
Schrijf mee!