InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Syndroom van Tietze: Hevige pijn op de borst en misdiagnose

Syndroom van Tietze: Hevige pijn op de borst en misdiagnose

Syndroom van Tietze: Hevige pijn op de borst en misdiagnose De ziekte van Tietze, ook wel het syndroom van Tietze of costochondritis genaamd, is een chronische ontsteking van het kraakbeen in de borstkas. Het belangrijkste symptoom is stevige pijn op de borst en daardoor denken mensen vaak ten onrechte dat ze last hebben van een slecht hart. Je gaat niet dood aan deze ziekte maar de pijn kan erg hevig zijn en lijders aan het syndroom van Tietze kunnen er dan ook behoorlijk wanhopig van worden. Wat is Tietze voor ziekte? Voordat de juiste diagnose wordt gesteld heeft een Tietze patiënt waarschijnlijk heel wat momenten van pijn en angst doorgemaakt. Omdat de klachten erg lijken op die van Angina Pectoris of een naderend hartinfarct zal een arts altijd eerst kijken of er iets mis is met het hart. Vaak wordt, wanneer dat niet het geval blijkt te zijn, de patiënt enigszins aan zijn lot overgelaten. Aan de mogelijkheid van het syndroom van Tietze wordt meestal niet direct gedacht.

Wat is de ziekte van Tietze nu precies?

De ziekte van Tietze, ook wel costochondritis genaamd, kenmerkt zich met name door een chronische ontsteking van het kraakbeen in de borstkas, wat bij Tietze patiënten voor ernstige pijnklachten kan zorgen.

De ziekte komt bij mannen en vrouwen in gelijke mate voor en openbaart zich meestal voor het eerst bij een leeftijd tussen de 30 en de 40 jaar. Er is geen verband gevonden met afkomst of geografie. De ziekte kan spontaan ontstaan en kan ook weer verdwijnen hoewel dat niet altijd gebeurt.

Symptomen van het syndroom van Tietze

Het belangrijkste symptoom van de ziekte van Tietze is een ernstige en soms stekende pijn op de borst, die:
  • Heviger wordt bij aanraking of druk
  • Kan uitstralen naar de armen of andere delen van het lichaam (bijvoorbeeld ribben en rug) door verkrampingen in het aangedane gebied
  • Erger wordt bij inspanning en sneller ademen

Daarnaast kan ook benauwdheid en het gevoel van een "klem op de borst" optreden. Ook treedt er vaak zwelling en verkleuring op van de huid op het borstbeen, daar waar het kraakbeen op dat moment ontstoken is.

De ziekte beperkt zich grotendeels tot de borststreek maar het komt voor dat patiënten ook ontstekingen ontwikkelen in het kraakbeen in andere delen van het lichaam.

Vaak kampen patiënten met sterke gevoelens van angst, die gerelateerd zijn aan de klachten maar ook aan de vrees voor wat die mogelijk te betekenen hebben. Vaak heeft iemand met het syndroom van Tietze ook klachten elders in het lichaam (darmen, longen bijvoorbeeld), waarbij het vooralsnog niet duidelijk is of die worden veroorzaakt door de ziekte zelf.

Diagnose van het syndroom van Tietze: Langdurig en niet eenvoudig

Vaak wordt Tietze verward met hartklachten en Angina Pectoris, doordat de symptomen hier erg veel overeenkomsten mee vertonen. Pijn op de borst, uitstralende pijn naar de arm en benauwdheid zijn immers ook tekenen van een naderende hartaanval. Daarnaast zijn er nog meer mogelijke oorzaken voor pijn op de borst, die soms meer voor de hand liggend zijn.

Ook beknelling van zenuwen of een gebroken rib kunnen namelijk dezelfde klachten veroorzaken. Maagproblemen zoals een maagzweer kunnen zorgen voor druk in de borstkas en met Tietze vergelijkbare pijnklachten geven. Hetzelfde geldt voor complicaties bij een longontsteking of pleuritis (borstvliesontsteking).

Een andere ziekte, die vergelijkbare klachten geeft is reuma. Bij reuma of reumatoïde artritis is er ook sprake van ontstekingen, die in borstkas en gewrichten kunnen optreden. Bij reuma is er vaak sprake van koorts en gewichtsverlies, terwijl dit bij Tietze niet het geval is.

Een arts zal, wanneer hij het syndroom van Tietze overweegt als mogelijke oorzaak, soms druk uitoefenen op de borst. Bij het syndroom van Tietze leidt dit tot verergering van de pijn, terwijl dit bij hartdysfunctie vaak niet het geval is.

Behandeling van costochondritis oftewel de ziekte van Tietze

Helaas bestaat er geen echte behandeling voor costochondritis hoewel regelmatig trainen en fysiotherapie kunnen helpen. Sommige patiënten voelen zich daarnaast geholpen door gerichte massages en acupunctuur.

Qua reguliere behandeling ligt de focus met name op ontstekingsremmers en bestrijding van pijn. Pijnbestrijding varieert van gewone pijnstillers tot steroïde injecties.

Soms wordt aanbevolen om glucosamine en/of andere supplementen te slikken, die remmend werken op ontstekingsklachten in gewrichten en zorgen voor meer soepele gewrichten. Ook kraakbeen is gevoelig voor deze stof en reageert dus dikwijls met minder ontstekingen.
© 2009 - 2014 Sterretje999, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Pijn borstbeen door syndroom van Tietze - behandelingPijn borstbeen door syndroom van Tietze - behandelingPijn borstbeen: hoe komt dat? Het syndroom van Tietze is een goedaardige aandoening aan het kraakbeen in de borstkas. Bi…
Syndroom van TietzeHet syndroom van Tietze is een chronische, hevig pijnlijke ontsteking van het/de kraakbeenverbinding(en) in de borstkas…
Syndroom van Tietze: pijn op de borstSyndroom van Tietze: pijn op de borstPijn op de borst: de meeste mensen denken gelijk aan een hartaanval of een ernstige hartkwaal. Zoek maar eens op het int…
Pijnlijke steken in de borst?Pijnlijke steken in de borst?Heeft u dat ook wel eens? Last van een stekende pijn in de borst en weet u niet goed wat u er mee aanmoet, in dit artike…
Gezondheid: Pijn op de borstGezondheid: Pijn op de borstAls je pijn op de borst heb, dan denk je relatief snel dat het mogelijk met het hart te maken heeft. Natuurlijk kan dat,…
Bronnen en referenties
  • Costochondritis and Tietze Syndrome: Causes, Symptoms ,Treatment and Diagnosis
  • Tietze syndrome (Wikipedia)

Reageer op het artikel "Syndroom van Tietze: Hevige pijn op de borst en misdiagnose"

Reacties

Cynthia, 22-09-2014 10:08 #61
Ik ben een vrouw van 43 jaar. Heb 1 dochter van 7 jaar. Na haar geboorte kreeg ik last van hevige pijn in de borstkas. Net of er een olifant op je borst gaat staan. Na 7 jaar is ook bij mij nu eindelijk de ziekte van Tietze geconcludeerd. 3 keer inzet van ambulance. Op ECG niets te zien. Ik gebruik paracetamol, warme kruik en probeer meer recht op te zitten tegen de pijn. Wel heb ik er meer last van als ik vet heb gegeten zoals patat of als er een grote overgang van warm naar koud is geweest. Ik hoop dat er meer onderzoek komt naar deze pijnlijke ziekte.

Sanne, 05-07-2014 21:23 #60
Hallo, ik ben een meisje van 10 jaar en heb al ongeveer vanaf Oktober 2013 het Syndroom van Tietze en ik heb ook wel vaak hyperventilatie gehad waardoor ik meer last van mijn tietze had, gelukkig gaat het nu steeds beter. Ik ben 2 keer naar de huisarts gegaan voor onderzoek, en die zij dat het waarschijnlijk Syndroom van Tietze is. Nu weet ik het zeker door deze website dat ik Tietze heb.

H. Klooster, 19-11-2013 15:45 #59
Sinds ik 3 x een hartinfarct heb gehad en 1 x een hartstilstand heb ik vaak last van pijn op de borst. Volgens de cardioloog wordt dit niet veroorzaakt door hartproblemen. Nu heb ik na de hartstilstand een zware animatie gehad die tot gevolg had dat ik lange tijd veel pijn aan mijn borstkas heb gehad. Deze pijn is eigenlijk nooit overgegaan. Nog altijd zijn de spieren op mijn borstkas en de spieren die naar mijn sleutelbeen loop vaak erg pijnlijk. Met name met kou en overgang van warm weer naar de kou. Ik verblijf regelmatig een aantal maanden in Turkije en Thailand en dan heb ik er weinig tot geen last van! Zou het de ziekte van Tietze kunnen zijn? Ik hoop van U te mogen horen, met vriendelijke groet, Harry Klooster

Olga, 08-09-2013 12:18 #58
Mijn zoon heeft Tietze voor het eerst gehad op zijn 22ste. Hij woonde toen (gelukkig) nog thuis zodat ik (bijna) precies wist hoe en wat. Sinds een kleine maand heb ik hetzelfde en het eerste wat ik dacht is uiteraard Tietze. Mijn huisarts wil uiteraard eerst al het andere uitsluiten dmv een hartfilmpje, die goed was, en een slokdarm/maag onderzoek. Nu zit ik daar absoluut niet op te wachten, sterker nog, ik zie er als een berg tegenop. Heb nl al eens eerder een gastroscopie gehad en ik vind het vreselijk… Toch zal ik het moeten omdat anders de diagnose niet gesteld kan worden.

Janneke, 18-07-2013 14:48 #57
Heb dit rond mijn 25 jaar lange tijd gehad. In eerste instantie volledig in paniek, wat een pijn! Op de gekste momenten werd ik ermee overvallen. Toch merkte ik een link met spanningen, stress en de klachten. Ik weet inmiddels dat als ik een pijnaanval krijg ik me zoveel mogelijk moet ontspannen, buikademhaling moet doen en het even heel rustig aan moet doen. Ik heb het nu een jaar of 2-3 niet meer gehad.

Hans de Boer, 27-06-2013 15:41 #56
De injecties bij mij die ik in de borst heb gekregen hebben helemaal niet geholpen.
Heb zelfs het idee dat de klachten nog wat toegenomen.

Wiljan Rijkers, 24-06-2013 21:37 #55
Syndroom van Tietze: fietstest op de hart afdeling van het MMC Eindhoven, volgende maand moet ik weer naar de " jaarlijkse keuring " bij mijn hartspecialist. Ik heb nl vier jaar geleden een zwaar infarct gehad en tevens een hartoperatie ondergaan. Voor het Fietsen zegt het " zustertje", hoe gaat het meneer Rijkers, ik zeg goed > maar ja altijd pijn op de borst, vanaf mijn hartoperatie, altijd pijn op de borst, de hartspecialist zij dat het overging na een half jaar tot een jaar. ( nl zenuwen)
Maar bij mij is niks over gegaan, om gek van te worden. het gevoel van 10 tot 15 hartinfarcten per dag, (pijn steken in je borst) maar ja je leert er mee leven. Zegt het Zustertje na een tijdje nadenken, meneer Rijkers het kan wel eens Tietze zijn. Ik thuis op de computer aan het nazoeken, en ja hoor ik herken me helemaal in de omschrijvingen en de ervaringen van de personen die hier last van hebben. Toch raar dat mijn Hartspecialist me daar nooit op heeft gewezen, ik ben benieuwd volgende maand?!

Hans de Boer, 21-05-2013 22:09 #54
De ziekte van tietze is bij mij sinds een paar maanden ontdekt na een hartoperatie
in december 2012. 6 weken geleden ben ik weer opengemaakt en de krammen er uit gehaald. Dit zou de oorzaak kunnen zijn van klachten. De klachten zijn sindsdien alleen maar toegenomen. De internist heeft later aangegeven dat het de ziekte van tietze is.

Het geeft bij mij geen hevige pijn maar een benauwd irriterend gevoel soms zelfs paniek en slaap heel slecht. Morgen krijg ik spuiten in de borst in het ziekenhuis. Later laat ik weten of deze verlichting geven of hopelijk helemaal overgaan.
Veel sterkte allemaal. Hans de Boer.

Jan, 02-05-2013 11:46 #53
Beste Jeroen,

Inderdaad ik heb dit ook, weet dat het niet gevaarlijk is! Maar ik zou het toch even met je huisarts bespreken. Hartoverslagen in combinatie met chronische hyperventilatie komt heel vaak voor. Probeer te ontspannen, zoek afleiding, en zorg voor warmte. Fysiotherapie met ademhalingsoefeningen helpt ook. Ademen met je buik verlicht ook de pijn.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Jeroen, 25-04-2013 18:51 #52
Ik heb al 4 jaar tietze, wist in het begin niet veel van dit syndroom af, ben toen gAan fitnesse! Allerdomste wat je kan doen als je tietze hebt! Hierdoor is de tietze 10. X erger geworden, kan nu niet meer normaal ademen, ben letterlijk heel de dag door naar lucht aan het happen. Kan niet meer goed doorademen, alleen oppervlakkig ademen. Heb hierdoor ook last van hartoverslagen en hyperventilatie. Ik het er depri van aan het worden… Herkent iemand dit groeten jeroen

Corine, 08-04-2013 10:44 #51
Er staat dat dit voornamelijk bij vrouwen/mannen van tussen de 30 en 40 voorkomt maar dit is bij mij gediagnostiseerd toen ik een jaar of 12 was en nu bij mijn zoon van 13… Lijkt mij dat wij geen uitzonderingsgevallen zijn?

Jaimy, 05-03-2013 02:48 #50
Ben een meid van 17 en heb constant pijn elke minuut van de dag. Tietze werd geconstateerd… heb helemaal geen pijnstilling gekregen? Wel naar gevraagd maar daar doet die moeilijk over. Heb 1 nier /darmklachten en moet voorzichtig zijn met medicijnen. Weet iemand wat mij kan helpen om de pijn op mijn borst nek schouder en rug te verzachten? Heb de neiging om elke nacht de spoed te bellen verga elke dag van de pijn… weet het even niet meer, sterkte allemaal.

Travaglini Luisa, 21-02-2013 14:20 #49
Kan iemand mij zeggen, welke therapie geholpen heeft? Heb dat de eerste x 2 jaar geleden gehad, heeft een dikke 6 maanden geduurd, en heb dat nu een dikke 2 weken terug! Verdraag de pijn niet meer!

Miss K., 28-01-2013 19:48 #48
Ik heb denk ik al n jaar of 4 jaar last van Tietze.Ben er nov.2011 achter gekomen.Mn huisarts heeft t ondekt.idd dacht ik in 1ste instantie aan n hartprobleem, maar gelukkig was t dat niet.een duwtje tegen mn borstbeen en ik viel nog net niet op mn knieen.En aangezien t regelmatig terug keert.Ik ben trouwens 34 jaar.Wat bij mij wel wil helpen is n belgische bruistablet, genoemd dafalgan 1000 mg.Diclofenac helpt bij mij niet[meer]Of n weedje, maar das ieder voor zich.maar t is iets waar we meestal niet meer vanaf geraken.dus kunnen we elkaar t beste tips geven en mekaar steunen

Anneke, 07-01-2013 13:17 #47
Hallo ik loop al jaren bij de huisarts en ben ook al bij de hart specialist geweest. Ze dachten dat het mijn hart was, dus niet. Ik loop nu ook bij de longarts ik heb alle puffertjes al geprobeerd, de laatste keer was voor oud en nieuwjaar, toen heb ik prednison kuur gehad wat ook niet heeft geholpen. Nu ben ik vorige week weer terug gegaan naar de huisarts, een plaatsvervangster, die legde mij gelijk uit dat het wel eens de ziekte van Tietze kan zijn. Maar nu wil ik vragen of ook andere mensen met deze aandoening ook zo hyperventileren, daar heb ik heel erg last van en dan krijg ik ook paniek aanvallen, en ik ben hondsmoe, of ik de marathon heb gelopen. Ik kan me haast niet inspannen, want dan krijg ik weer een aanval, ik hoor graag een reactie.

Yvonne, 14-12-2012 13:36 #46
Hallo ik heb Tietze al heel lang en het is veel pijn zeker weten. Het gaat nooit meer weg, spanning over overbelasting. Ik heb revalidatie gehad in Hoensbroek een hele tijd gelden. Leren om gaan met pijn. Aan de buitenkant zie je niets helaas. Niet iedereen heeft er begrip voor.

Marsja, 08-11-2012 14:11 #45
Wat een verhalen allemaal! Maar jullie en mijn fysio hebben vandaag wel voor een lichtpuntje gezorgd. Ik heb al sinds mijn 17e gewrichtsklachten. Ik heb al zoveel onderzoeken, foto's noem maar op gehad dat je het gevoel hebt niet meer serieus genomen te worden. Inmiddels zit ik al 6 weken thuis en loop bij de huisarts en internist alleen maar weer tegen hetzelfde antwoord op; we weten het niet. Ik barst meerdere keren per dag van de zeer pijnlijke spierkrampen vanuit mijn rug ter hoogte van de onderkant van het schouderblad welke door trekt tot aan mijn borstkas. Ook ik heb dan moeite met ademhalen. Bij mij straalt het echter van rechts uit en soms links naar mijn borstkas en onderrug. Het voelt als kramp in mijn kuit op een andere plek en Het gloeit en prikkelt verschrikkelijk. Ik kreeg tramadol en diazepam alleen deze hielpen zo goed dat ik per abu helemaal van de wereld ben afgevoerd. Ik heb nu diclofenac en dit verlicht een beetje maar waar ik ook mee zit is de vermoeidheid en gezichtsverlies (10 kg in 2 mnd). Ik heb 2 kleine kinderen en kan op sommige momenten niet eens voor ze zorgen zo heftig is de pijn. Dank aan mijn fysio en jullie verhalen want ik moet as dinsdag weer naar de internist en ik zal zeker het syndroom van tietze is aan de kaak brengen.

Danielle, 24-10-2012 18:32 #44
Ik ben 15 jaar en loop al lang onder behandeling van ziekenhuizen enz, Na jaren kwam mijn therapeut van de mensendieck praktijk hiermee, door een gesprek met een ander te voeren. Na jaren van vele ellende denk ik dus dat ik dit heb. Alle klachten heb ik die op deze site genoemd worden echt ongelooflijk gewoon. Mijn moeder gaat hier acuut mee aan het werk. Mijn mamma en pappa hebben heel wat tranen gelaten de laatste jaren om mijn gezondheid. Ze wisten geen raad meer, zal dit een aanknopingspunt zijn? Mvg Danielle uit Almere.

J-E Buitemhuis, 10-10-2012 19:55 #43
Ik heb een spierziekte ministenia graves, maar heb al wel 3 maanden pijn eerst heel heftig maar na een maand slikken van paracetamol mer tramadol kan ik het wel aan, maar toch nog lastig. Ik heb nu pijn achter de borstkas rechts een plek en op dezelfde plek op de rug, maar ik ben 79 jaar en denk aan van tietze. Kan dat zo zijn? De dokter zegt dat de spieren op mijn rug verkrampt zijn. Weet u ook wat ik aan haar kan vragen wat het is? Vr Gr Jan P.s. Ook pijn in de nek hals en r arm.

Corry Broer, 29-09-2012 17:41 #42
Geachte medici en/of 'Lotgenoten'.

Niet zeker weet ik of ik het syndroom van Tietze heb. Wel benauwdheid soms vooral als ik in bed lig in mijn linkerborstkas. Al een paar keer is er een hartfilmpje gemaakt toen ik last van hyperventilatie had, ik ben toen zelf naar het ziekenhuis gegaan, lopen en met de bus, maar vraag niet hoe? Gelukkig was er niets verontrustends te ontdekken. Typisch wel wat ik hier ook lees dat het in de meeste gevallen de linker borstkas betreft. Je wordt dan wat angstig om dat daar het hart zit en door angst wordt het denk ik, ook erger. Soms ben ik ook kortademig en heb wel last van dreigende hyperventilatie, o.a. doordringende sterke geuren of als iemand heel druk en langdurig tegen mij blijft praten, dus aan één stuk door. Ook als ik 'savonds even in slaap val, b.v. bij de televisie wordt ik met mijn handen in elkaar gevouwen wakker die ik haast niet los kan krijgen. Het verontrust mij behoorlijk. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik 68 jaar ben en mijn laatste jaar nu part-time nog bij de thuiszorg werk, het wordt mij wel wat te zwaar., drie á vier dagdelen werk ik nog! Maar toch heb ik bij inspanning minder last dan als ik rustig zit of in bed lig. Ik zou wel een onderzoek willen om te zien of mijn aders misschien een beetje dichtslibben, of moet je dat ook bij een hartfilmpje of bloedonderzoek kunnen zien/ Ook heb ik soms een totaal onbestendig gevoel, best vervelend allemaal!
Misschien kan iemand mij wat geruststellen? Alvast bedankt. Met een vriendelijke groet van Corry.*

Cindy, 18-09-2012 20:17 #41
Hallo,

Ik ben pas sinds gisteren te weten gekomen dat ik het Syndroom van Tietze heb. Ik ben nog maar 27 jaar en ik viel echt van mijn stoel toen ik het hoorde. Jammer genoeg is er niet veel aan te doen buiten zware ontstekingsremmers te nemen en te hopen dat de pijn weg gaat. Ik had ondertussen al drie weken pijn in mijn borstkas, en dus ja, dan krijg je het resultaat te horen van de huisarts.

Groetjes

Anja Verheij, 12-09-2012 12:43 #40
Hallo allemaal. Ik ben 44 jaar. Ik heb 2 jaar geleden een openhartoperatie gehad ivm een myxoom in mijn hart. Nu ben ik om mijn conditie weer op te bouwen gaan hardlopen ik heb inmiddels mijn eerste echte 5 kilometer wedstrijd gehad. Met de regelmaat heb ik pijn in mijn borstbeen en de huisarts zei dat ik een tietze had. ik baal hier enorm van rust en ontstekingsremmers hebben tot nu weinig verandering gebracht. ik zie dat er wel degelijk een verband is door operatie of klappen tegen het borstbeen en tietze. Mijn myxoom overleeft en nu waarschijnlijk de rest van mijn leven last van mijn borstbeen. Ik ga de glucosamine proberen kijken of het help en niet van plan de rest van mijn leven niks meer te doen.

Lisa, 07-09-2012 22:04 #39
Ik ben pas 16jaar en ik heb het nou ruim een half jaar, mijn leven lijd er erg onder. Ik ben al een aantal keren naar het ziekenhuis geweest, daar hebben ze me onderzocht. Er kwam een paar keer een ambulance en ik ben verscheidene keren naar de huisarts geweest. Na er onderzoeken van mijn hart, bloed, longen enz. bleek alles in orde te zijn, ik had alleen het syndroom van tietze. Ik ben blij dat dit niet levensbedreigend is. Maar m'n leven is soms wel heel beperkt. Ik hb nou een kastje om de ademhaling onder controle te houden en ik slik paracetamol en ibuprofen. Ik heb er vaak last van. Ik heb hierdoor ook een gedeelte mijn examens niet kunnen halen. Ik voel me na zon aanval vaak 1/2 dagen heel moe, misselijk, down enz. Ik baal er heel erg van dat ik dit heb, vooral omdat ik nog mar 16 ben. Ik probeer er o goed mogelijk mee om te gaan, maar soms gaat het gewoon niet. Ik heb al cesar therapie gevolgd, maar dit hielp niet. Ik hoop dat ik er niet mijn levenslang last van blijf houden, en over een paar jaar gewoon gezond aan m'n toekomst kan beginnen…

Sandra, 05-09-2012 23:18 #38
Al bijna 10 jaar loop ik met klachten, nagenoeg identiek aan de klachten die hier boven omschreven zijn. Op dit moment ben ik begin 40, en dan hoop je nog een redelijk aantal jaren zonder zorgen voor je te hebben, deze dame niet dus.

Steeds kwam ik weer bij de huisarts, of bij de SEH of EHBO in het ziekenhuis terecht, elke keer weer met klachten die tot niets werden herleidt door de dames en heren medici. Op één avond, zo'n 4 jaar geleden, zat ik bij de hulppost. Komt één van de huisartsen uit de praktijk in onze wijk naar me toe, zij zou me helpen.

Voor de zoveelste keer mijn klachten verteld en gevraagd of ze me goed wilde onderzoeken. Soms wordt ik er zo gek van, al die pijn die gewoon functioneren onmogelijk maakt, en die je soms het idee geeft dat je de volgende dag niet meer zult halen. Ze heeft me onderzocht, hartfilmpje, reflexen getest, bloeddruk en hartslag gemeten, het standaard riedeltje als je daar binnen komt met zulke klachten. Bloedonderzoek was een paar dagen later, daarna moest ik een week wachten.

Een week later, op controle voor de uitslagen van alles, daar wordt geen enkel mens happy van. De uitslagen waren allemaal anders dan verwacht, mijn lichaam was in top conditie volgens de uitslagen, alles zat op een paar honderdsten van % na op optimaal, alsof ik elke dag aan het sporten zou zijn geweest. Als afsluiting van dit gesprek kreeg ik van deze huisarts te horen dat ze me nooit meer wil zien omdat ik niets mankeer en enkel om aandacht vraag volgens haar.

Sinds die tijd ben ik steeds bij andere huisartsen geweest, met dezelfde klachten, steeds zonder resultaat. "Neem maar een glas water en een paracetamol, dan is het zo over."

Een paar weken geleden, weer dezelfde klachten, nu veel heftiger dan wanneer ook. Bij de huisarts kwam ik terecht bij een invalster die net haar eed van Hypocrates had afgelegd. Ze hoorde mijn klachten aan, zat eens in mijn dossier te bladeren, keek naar de testresultaten, en vroeg me of ze een testje mocht doen. Waarom ook niet, of ik mijn shirt even omhoog kon houden, zo gedaan. Ze drukte op een plek op mijn borstbeen die vuurrood bleek te zijn, en ik schoot dubbel van de pijn. "Dit heeft niets met hartklachten te maken, dit is het syndroom van Tietze. Je hebt ontstoken kraakbeen rondom je borstbeen zitten en dat is al vrij lang aan de gang, het krakbeen is dikker en voelbaar hersteld van meerdere ontstekingen van de afgelopen jaren".

Verder vertelde ze me dat het onschadelijk is, dat het met een beetje geluk een periode van 6 tot 8 weken zou zijn waarna het weer minder zou kunnen zijn. Bij uitzondering kon het langer duren, maar dat verwachte ze niet.

De klacht heeft nu een naam, het is zwaar irritant, het is soms ondraaglijk, maar het heet onschuldig te zijn, is niet levensbedreigend. Dat ik er al ongeveer 10 jaar mee rond loop zal deze dame wel ontgaan zijn, ze heeft me in ieder geval beter geholpen dan andere (huis)artsen, en ze heeft niet gezegd dat ze me nooit meer wil zien vanwege klachten die verzonnen zouden zijn.

Bij één huisarts heb ik nu het idee dat zij niet de eed van Hypocrates maar de eed van Hypocritus heeft afgelegd, de pijn heeft een naam gekregen. Nu is het enkel te hopen dat mijn zenuwen het gegeven moment opgeven door de pijn, dan kan ik net als vroeger gewoon mijn ding doen.

Stefanie, 17-07-2012 20:19 #37
Ik ben zelf net 28 geworden en heb ook vandaag te horen gekregen dat ik het syndroom van tietze heb… Echter lees ik op internet dat het vaak voorkomt bij mensen tussen de 40 en de 60 jaar… Maar zover ben ik nog niet.
Wel heeft mijn huisarts gezegd ibrobrufen 400 mg in te neemn tegen de pijn en fysiotherapie.Weet nog niet als het helpt maar zoals ik het zie is het niet leeftijd gebonden.Ook ik heb er last van en ben een moeder van een dochter van 4 en ben net 28 jaar.Hopelijk heeft iemand ook tietze gehad en medicijnen ervoor gehad waardoor het is weg gebleven.Mocht dat zo zijn… Zeg a.u.b op het forum welke medicijnen dat waren… Met Vriendelijke groet, Stefanie

Marino, 04-07-2012 20:03 #36
Hallo iedereen,
Hier mijn tweede verhaal met ervaring Tietze. Mijn Tietze moment komt regelmatig voor. (zowat iedere week). Tietze is voor mij een ontsteking op een borst spier en een zenuw spier. Bij een aanval moet je rustig ademen en tellen op het gemak, van 1 tot? Met ijs, massage, flexium gel of kriekkenzak helpt ook.

Mvg. Marino

R. P. M. Kuipers, 05-06-2012 14:08 #35
Ik heb al heel lang gelopen met deze pijn. Diverse operaties gehad o.a open hart operatie, darmoperatie met tumor(niet uitgezaaid), nieuwe heup links.Bij de cardioloog van mij als ik op controle kwam, heb ik hem verteld van deze pijn.antwoord dit zal wel van al die operaties komen. 28 mei ben ik nog opgenomen.De dienstdoende arts zij dat deze pijn niet van het hart kwam. In zijn verslag van mijn ontslag kwam deze ziekte naar voren. Nu weet ik ten minste waar deze pijn vandaan komt.

Esther Loh, 02-04-2012 22:16 #34
Op 3 maart 2012 de schrik van mijn leven gehad toen ik uit het niets pijn op de borst kreeg met uitstraling naar mijn arm en nek. Dit begon op mijn werk en ben door mijn man naar de huisartsenpost gebracht. Daar aan de hartbewaking gelegen en allerlei foto's en onderzoeken gehad. Artsen konden mij in eerste instancie niet vertellen wat er aan de hand was. Alles was verder prima. Hartslag was goed bloeddruk was goed alleen mijn HB en ijzer niet. Dat had verder geen invloed op mijn klachten volgens de Dr.
Voordat ik weer naar huis kon gaan werd ik nog door de Dr. onderzocht en drukte hij op de borst. Ik dacht dat ik tegen het plafon vloog. Conclusie; Tietze.
Heb ontstekingsremmers indometacine 50 mg gekregen 3x1 en pcm. Dit helpt redelijk. Later nog bij de huisarts geweest. Deze gaf aan er weinig aan te kunnen doen en ik moest doorgaan met het z.n. gebruik van de tabl. die ik had gekregen.
Heb nu af en aan last van Tietze. Vaak duurd dat dan een week en ben ik er 14 dagen vanaf.
Voor ieder bij wie er tietze is geconstateerd… Veel sterkte en hopende dat we er vanaf komen!

Willy, 31-01-2012 19:37 #33
Hallo,
Ik ben 60 jaar en heb al een jaar of 10 regelmatig pijn op de borst wat bij mij angstige gevoelens veroorzaakt. Mijn vader is immers ook heel plotseling op 69 jarige leeftijd overleden aan problemen met zijn hart. Ben al 2x naar het ziekenhuis geweest voor een fiets-test. De uitslag was beide keren dat er niets met mijn hart aan de hand is. Het vreemde is dat ik de ene keer zonder pijn kan fietsen en de andere keer een stekende pijn voel op de borst met uitstraling naar mijn linkerarm. Soms is wandelen nog pijnlijk.Totdat ik afgelopen weken weer last kreeg. Eerst niets gezegd thuis, ik wil mijn omgeving niet onnodig ongerust maken. Het fietsen op een hometrainer bij de sportschool gaatimmers zonder pijn, het zal dus wel niet zoveel voorstellen hou ik mij zelf voor. Tot gisteren, toen ik tijdens het fietsen naar mijn werk meteen een heel scherpe pijn in de borst kreeg wat na enkele kilometers fietsen wel minder werd. Toch maar meteen de huisarts gebeld. Kon vanmorgen komen. Na enkele vragen kwam hij tot de conclusie dat het volgens hem het sydroom van Tietze moet zijn. Thuis meteen op de computer opgezocht en inderdaad, de symtomen kloppen. De huisarts zei dat ik het beste een tijdje ontstekings remmmende pijnstillers kan gebruiken en dat het daarna beter moet worden. Ben benieuwd. Toch een pak van mijn hart. Dat de doktoren in het ziekenhuis hier niet op zijn gekomen is iets wat mij nog het meest verbaasd. Ik kan voor mijn gevoel nu gewoon weer sporten zonder mij meteen ongerust te hoeven maken.

Brigitte, 29-01-2012 13:31 #32
Ik ben 44 jaar en in 2010 heb ik hartinfarct gehad, 2x gedotterd en 4 stens rijker. Had altijd wel druk op de borst maar ik dacht (en dat werd ook mij verteld) dat het stentpijn was. Daarna meerdere keren opgenomen op de hartbewaking, maar ze hebben niks kunnen vinden. Nu eindelijk vastgesteld dat het om het syndroom van Tietze gaat, nadat ik vorige week weer in het ziekenhuis lag na een pijnlijke aanval op mijn werk. Werd toen meegenomen door de ambulance. Ben nu bij een Manuel therapeut in behandeling. Heb een soort ontstekingspleister op mijn borst en hij wil tzt proberen om het borstbeen te kraken. Ontstekingsremmers ( stolt het bloed) mag ik niet innemen in combinatie met bloedverdunners. Mijn hart en mijn aders zijn nu in orde maar hoe is de conditie over een aantal jaren. De moeilijkheid, in mijn geval is, hoe herken ik en mijn omgeving het verschil dan? Is het dan weer mijn hart of het syndroom? Het blijft lastig en angstig.

Nicky, 19-01-2012 14:28 #31
Hallo
Bij mij is een paar jaar geleden ook syndroom van tietze vast gesteld.
Ik heb nu steeds juni 2011 ook veel klachten aan mijn gehele rug.
Ik heb nu 7 behandelingen gehad bij een chiropractor en het heeft erg veel geholpen ook heeft zei mij doorgestuurd naar de fysio voor medicalfitniss, hier start ik einde van de maand mee (trainen onder begeleiding van een fysio therapeut.).
Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben.
Gr. nicky

Wilma B. vd Heide, 19-01-2012 08:03 #30
Wilma, donderdag 19 januari 2012

Ook ik, ben afgevoerd met een ambulance 17-1-12, kreeg ademnood en erge steken in de borst, er was niets te zien op de ECG, dus na 1.5 dag observatie weer thuis, ik keek toevallig vanmorgen op de pc en zag tot mijn verbazing; syndroom van Tietze, dit is jaren geleden al vastgesteld, dus vanmorgen op nieuw naar de huisarts, ik zie er heel erg tegenop, je voelt je een aansteller, het is net of er niemand is die je begrijpt, zo voel ik me nu, maar ik wacht af. Ook heb ik al heel lang slikproblemen, dit is erg eng. Ik houd jullie op de hoogte en zal ook glucosamine-pilletjes proberen.

Blokken Carine, 15-01-2012 19:06 #29
Half jaar geleden kreeg ik felle koorts en hevige pijn in de borststreek. Ik ben naar gynaecoloog gegaan voor onderzoek borsten, maar die zei het is je borstbeen dat ontstoken is. Dus syndroom van tietze. Nadien ben ik paar dagen later naar spoed gegaan omdat de pijn erger werd en pijnstillers hielpen niet meer… Heb dan via huisarts me laten inspuiten met cortizone. En heeft tijdje geholpen maar nu zit ik er weer mee en doet erg pijn.

Cindy, 13-01-2012 20:54 #28
Ben 33jaar en heb regelmatig pijn in de borststreek. Het straalt uit naar mijn linker schouderblad en schouder. Steken, alsof er een mes tussen min ribben gaat, soms gloeit het. Ik kan er echt ziek van zijn. Ademen gaat moeilijker. Het verplicht je rustig te zijn. Inspanningen geven meer last. Ik kan me gebroken voelen. Denk soms ook dat het mijn hart is. Volgens de arts is het tietse. Heb ontstekingsremmers gekregen. Wat mij helpt is glucosaminepilletjes. Oorzaak? Aantal jaren geleden had ik een auto-ongeval met zware duw op borstkas van de gordel!

Marie Therese, 25-11-2011 23:58 #27
25 november 2011.ik wil even melden dat ik ook het sindroom van tietze heb.een zeer pijnlijke situatie ;pas weer gehad in mijn outo een heftigge pijn van uit mijn rug dan naar mijn maag en verder trekt naar mijn harten mijn keel.heb ook vibromelagie en artrose.ben niet meer in staat om mijn werk te doen.heb het gevoel dat ik uit elkaar lig met mijun gewrichten het is zeer raar.heel de dag over al pijn ;heb er groetn deels mee leren leven maar is niet meer prettig.vroegen kon ik goed dansen maar als ik nu op de vloer sta moet ik er af;dan voel ik me heel moe en lijk ik uit elkaar te vallen.ik neem een dafalgan in als ik het voel eerder niet.het helpt wel om de pijn te verzachten maar een hele week of maand heb ik overal pijn die niet weg gaat.is er iemand die weet wat ik kan ondernemen om hier van af te geraken;ik wil weer wat kunnen werken en ben bang om me verkeerd te bewegen.

R. C., 15-11-2011 19:40 #26
Sinds 3 weken verschrikkelijk veel pijn aan schouders, schouderbladen, borst. Het begon met een onschuldig steekje aan rechter schouder/borst, een week later was de pijn ondraaglijk en voelde ik het in allebei de schouders, nu 2 rontgens, 1 ct scan, 2x boedonderzoek en 3 weken later nog steeds hevige pijn (vooral in de nacht), ik heb nu een zeer pijnlijke plek op mijn rechter borst met uitstraal naar rechter bovenarm tot elleboog. Huisarts en orthopeed hebben niets kunnen vinden wordt er langzamerhand hopeloos van, ik heb allerlei pijnstillers gehad en niets helpt eigenlijk. Heeft iemand dezelfde klachten? Het valt me wel op dat de symptomen veel lijken op Tietze!

Jacqueline, 29-10-2011 18:28 #25
Afgelopen donderdag met mijn zoon van 19 naar de huisartsenpost geweest n.a.v.pijnklachten op borst… uitstraling naar linker schouder en arm, pijn tussen zijn schouderbladen. Wij dachten aan zijn hart, zeker gezien er veel hartproblemen voorkomen in de familie. Gelukkig was het niet zijn hart… maar na wat onderzoek van de arts kwam ze al snel tot de conclusie dat hij het sydroom van Tietze heeft… meer pijn bij drukken op het borstbeen, ribben etc… hij heeft nu Naproxen gekregen en dat helpt redelijk… maar ja het is vorm van reuma en er vanaf komen doe je niet meer… maar afwachten hoe het verder gaat.

Ellen, 26-10-2011 17:45 #24
Hoi, mijn man heeft in Jan. 2011 voor het eerst een aanval van Tietze gehad, ze dachten ook eerst dat het een hartinfarct was, maar op hartfilmpje was niks te zien. Omdat mijn man ook ontstekingsreuma heeft kwamen ze al snel op Tietze uit. Alleen is het vervelende dat mijn man in Sept. 2011 echt een hartinfarct heeft gekregen en wij dus eerst dachten dat het weer een Tietze aanval was, gelukkig waren we er toch nog optijd bij en is mijn man snel gedoddert en is er een stent geplaatst. Als hij een aanval van Tietze heeft neemt hij altijd 15 mg. prednison en dan gaat het al redelijk snel beter, paracetamol of andere ontstekingsremmers werken niet. Soms blijven de aanvallen een tijd weg, maar soms zijn ze er wekelijks.

Joke, 09-10-2011 20:12 #23
Ik reageer naar van het lezen over het "syndroom van tietze". Al jaren heb ik pijn op mijn borstbeen en pijn in mijn boven rug, ook heb ik een hartkwaal. Ik heb geen verstoppingen of hartinfract of iets dergelijks Toch dacht ik en andere dat de pijn te maken had met mijn hart. Met inspanning en koud weer was ik uitgeteld kon niets doen tot het weer gezakt was. Van de zomer ben ik naar een chiropractor geweest omdat ik op ander plaatsen van mijn pijn had. Bij de intake word overal naar gekeken ook de algehele gezondheid. Dus mijn verhaal van mijn hart kwam aan de orde. Ook verteld dat ik geen verstopping heb in mijn bloedvaten. Dus onderzocht hij me verder op zijn terrein en kwam tot de diagnose dat ik het "syndroom van Tietze" heb. Dit kon hij heel goed behandelen. En dat is ook inderdaad goed gedaan door hem. Ik kan niet na vertellen hoe hij dat heeft gedaan, maar het werkt. Het enige wat ik zelf thuis moet doen is, met een ijs klontje langs mijn borstbeen en dat afwisselen met warm water en daarna met mijn vingers tussen de ribben maseren, niet even zacht maseren maar stevig maseren.
Later las ik op verschillende site dat het word omschreven als een onstekingen tussen de gewrichten van het borstbeen. Hiervoor word medicijen voorgeschreven voor pijn en ontstekingen. Mensen ik kan jullie vertellen dat ik veel pijnstiller en onstekings remmers heb geslikt ( ook voor ander dingen in mijn rug) zins ik ik bij de chiroprator ben slik ik haast niets meer. Heel langzaam krijg meer energie kan steeds meer doen.

T. Sluys, 07-09-2011 11:01 #22
Ik ben 18 jaar en heb ook dezelfde verschijnselen. Ik heb pijn in mijn bortskas en het lijkt net onder het hart te zitten. Maar soms voel ik het ook aan de andere kant. Vanacht had ik het weer heel erg. Ik werd wakker en merkte dat in ademen erg pijn deed. Ik heb er nu al een paar jaar last van en het komt en gaat. De ene keer voel ik een hele tijd niks. En dan na een paar maanden of weken heb ik er weer last van. Ik ben iedere keer bang dat er iets mis is met mijn hart.

Jolanda Vermeer, 28-08-2011 19:43 #21
Ik heb afgelopen vrijdag van de huisarts te horen gekregen dat ik het syndroom van tietze heb. Ben op het moment overspannen en had al geruime tijd pijn op mijn borst links en rechts en vooral mijn borstbeen geeft veel pijnklachten. De hartklachten beangstigde me erg. Tevens heb ik last van hyperventilatie. Het klinkt misschien raar maar voor mij was het een opluchting, zeker omadt ik mijn moeder op 43 jarige leeftijd verloren heb aan een hartstilstand. Ik was even bang door de pijn op de borst dat dit lot mij ook te wachten stond. Ik kan met tietze goed leven.

A., 17-08-2011 15:56 #20
Hallo, Ik ben 19 jaar, Ik ben pas naar de huisarts geweest omdat ik twee grote verdikkingen heb zitten onder me ribben van ong. 5 cm. Toen ik bij de huisarts kwam gaf die aan dat mijn kraakbeen ontstoken was. Maar stelde niet de diagnose: syndroom van Tietze, ik dacht zelf eerst dat het iets ergers was. Na googlen kwam ik achter dit syndroom, ik herken veel verschijnselen, met zitten voel ik de verdikkingen zitten en heb hier veel last van. Ook bij druk erop gaat dit meer pijn doen. Af en toe heb ik steken in mijn borst, en een doof gevoel in mijn handen. ook ademhalen gaat soms lastiger. Kan ik ervan uitgaan dat dit bij dit syndroom hoort? En kan dit vanzelf over gaan?

Mevr H., 06-08-2011 09:26 #19
Ik ben 21 jaar
en ik heb gister te horen gekregen bij de dokter dat ik het symdroom van tietze heb
ik heb medicijnen gekregen die de pijn moeten stillen,
bij mij uit zich de pijn rond de rechterborst in ontzettend pijnlijke steken.
ik vraag me af hoe dit zich bij andere uit
en ik ben benieuwd naar ieder zijn eigen pijnbestrijding ertegen.

St, 15-07-2011 12:01 #18
Beste S, ik ben nu 25 en bij mij is juist Tietze geconstateerd. Dat is redelijk normaal op deze leeftijd. Ik raad iedereen trouwens aan eens op de site van het reumafonds (of de Tietze site) te kijken, hier staat duidelijk uitgelegd dat Tietze ontstekkingsreuma is. Grove fout in dit artikel om te zeggen dat reuma vergelijkbare klachten geeft.

S., 28-05-2011 23:15 #17
Ik ben een alleenstaande moeder van 27 jaar.
Heb net gehoord dat ik ook tietse heb, het kwam wel hard aan toen ze zei dat ik een syndroom heb. Is het normaal nu al op zo'n jonge leeftijd?
groetten s.

Soenar, 08-05-2011 16:06 #16
Ik ben een man van 55 jr en heb reeds jaren last van pijnop de borst. Mijn huisarts heeft geconstateerd dat de pijn een gevolg is van het syndroom van tietse. Na vele onderzoekingen bij internisten, cardiologen, oncologen, fysiotherapeuten en tal van bloedproeven en rontgenfoto's gaat de pijn niet over. Ik heb maar besloten met de pijn te leven alhoewel bij de aanvallen ik het heel moeilijk heb en dan zelf de plek masseert.
lieve mensen ik ervaar wat jullie meemaken, misschien dat er iemand is die de pijn voor ons kan helen.

Sandra, 22-03-2011 09:03 #15
Afgelopen week is mijn vermoeden door de internist bevestigd… tietze. Afgelopen week was het ook wel weer raak.3 avonden achter elkaar pijn op de borst, wat begint met een krampend gevoel in mn kin/tandvlees. Dan een paar scheuten in mn rug (tussen mn schouderbladen. En daarna begint het drukkende gevoel op mn borstkas. Deze trekt dan alle kanten op, maar voornamelijk onder mn linkerborst.Gisterenavond was het ergste van alle aanvallen, die ik afgelopen 1,5 jaar heb gehad. Je weet niet, waar je het moet zoeken. Zelfs op bed, had ik de neiging om tegen de muur op te klimmen. Af en toe zakte het weer even weg, en dan heb je een tevergeefs hoopje, dat het voor die dag weer over is, maar helaas.Paracetamolletjes gaan hard tegenwoordig. Zijn er nog meer mensen, die tietze op deze manier ervaren?

Rachel Nelom, 11-03-2011 04:44 #14
Rachel,

Hallo, ik ben 33 en er is de ziekte van tietze bij mij geconstateerd.
Eerst dacht ik dat ik een hartziekte had of hartaanval zou krijen. Daarna
dacht ik dat ik kanker zou kunnen hebben want de pijnen op mijn borst waren vreselijk.
Ik heb er lang mee rondgelopen en eindelijk weet ik nu dat ik niet aan een ernstige
ziekte lijdt. Na het drinken van water verdween de pijn daadwerkelijk onmiddelijk, maar
kwam na een tijdje terug

Tessy, 02-03-2011 19:01 #13
Jarenlang heb ik last gehad van het syndroom van Tietze. Tijdens weer veel pijn op de borst pakte ik een glas water en tot mijn grote verbazing zakte de pijn, na het drinken, vrijwel onmiddelijk. Ik hoor graag als iemand daar ook baat bij heeft.

Marino, 04-01-2011 19:45 #12
Het syndroom heb ik al 5 jaar. Na pas 3 jaar wist ik dat ik het syndroom van Tietze had. Na meermaals onderzoeken en behandelingen, had ik zelf ontdekt dat ik het syndroom van Tietze had, via internet. M'n borstpijn komt heel vaak voor door, tillen van zwaar materiaal en een zware dag. Nu leer ik daar mee leven, maar soms is de pijn niet te verharden. Op bepaalde momenten denk ik dat het m'n hart is, en voel ik me flauw. Ik hoop dat ze ooit een medicijn vinden om dit te verzachten. M'n pijn verzacht ik door een gel of ijsblok of kriekenzak. Zelf had ik dit nooit gedacht, maar wel weet ik, dat dit tot hevige pijn kan lijden. M'n respect voor m'n lotgenoten die dit moeten doorstaan. Sterkte aan ieder.

Katrien, 13-12-2010 15:57 #11
1. Wou even reageren op berichtje van Hofman van 20/09/10.
Is er al getest op een besmetting met het virus Mycoplasma? Dat kan nl. al hetgene beschreven wordt ook veroorzaken. Ze kunnen dit door middel van bloedafname opsporen (men kijkt naar IGM, IGG of IGA antilichamen).
2. Heb in november ook een acute aanval gehad van pijn op mijn borst - benauwde gevoelens - zwoegende ademhaling die uren bleef aanhouden, dat ik uiteindelijk op spoed beland ben. Ecg daar was niet normaal (electrocardiografische verlengingen QT) maar dat had volgens hen te maken met mijn aanhoudende hypocalcemie die ik heb sinds ik geopereerd ben aan mijn schildklier in 1996. Ben toen 10 dagen in het ziekenhuis moeten blijven om het calciumgehalte in mijn bloed terug op peil te krijgen. De dokters zagen die pijn in mijn borst aan voor hyperventilatie en relateerden dat volledig aan het tekort aan calcium. Ondertussen is het probleem met die calcium helemaal op punt gesteld, ben ik al bij meerdere hartspecialisten geweest die mijn hart 100% oké verklaren maar klachten van pijn in borst + benauwdheid blijven. Echt een ontstekingsgevoel met koorts erbij.
Vorige week weer op spoed beland hierdoor. Dokter daar sprak me voor het eerst over het syndroom van Tietze en schreef me Feldène lyotabs voor (ontstekingsremmer). Als ik deze neem klaart onmiddellijk mijn ademhaling terug op, neemt de benauwdheid en pijn snel weer af en begint alles terug wat op z'n plaats te vallen. Letterlijk een verademing! Ik heb ondertussen gelezen dat het syndroom van Tietze bij sommigen maar een paar dagen duurt maar bij anderen permanent voor de rest van hun leven blijft. Ondertussen ben ik al 2 maanden buiten strijd. Mijn sociale en professionele leven komt daarmee onder druk te staan en mijn gemoedsgesteldheid verbetert er niet door.
Hopelijk is dit scenario niet voor de rest van mijn leven.
Groetjes, Katrien

Bianca, 23-11-2010 21:51 #10
Al een aantal maanden heb ik veel pijn op mijn borst.Heb hier erg lang mee rondgelopen voordat ik naar huis-arts ging. Was erg bang dat het aan mijn hart lag. Arts stelde me gerust en zei meteen dat het waarschijnlijk syndroom van tietze was. De pijn straalt erg uit naar mijn nek en schouders.Er is bloed geprikt en er zijn torax foto`s gemaakt maar hier geen afwijking bij gevonden.Heb nu 3x dgs diclofenac als pijnstiller. Heb deze 3 ook echt nodig. Ik merk dat ik aan het einde van de dag meer pijn krijg. Wordt ook moe van de pijn in nek en schouders. We hebben de afgelopen maanden ook een zware tijd gehad, verergerd de pijn met spanningen? Probeer er zo goed mogelijk mee om te gaan maar soms staat het huilen me nader dan het lachen. Ik ben geen klager maar gun niemand die pijn.

Anja, 07-11-2010 15:20 #9
Hallo, ik ben 32 jaar en omdat ik hartkloppingen had en pijn op de borst ben ik naar de cardioloog gegaan, ecg echografie en 24 uurs holter gedragen, niets aan de hand maar in mijn bloedwaarden was er wel het èèn en ander te zien namelijk een ontsteking in mijn bloed en ook mijn CRP waarden waren gestegen dus mijn cardioloog zegt dat ik waarschijnlijk het syndroom van tietze heb maar ik zie nergens staan dat hartkloppingen èèn van de symptomen is en dus ben ik nog steeds bang en dus daarom mijn vraag: horen hartkloppingen nu wel of niet bij die ziekte.

Nannie Montijn, 27-09-2010 17:13 #8
Vrouw van 54 jaar met allerlei syndromen. Fybromialgie, prikkelbaar darm syndroom. Heb een aantal keren aanvallen gehad met hevige pijn op de borst wat door gaat naar mijn schouderbladen, 1 keer een aanval die boven in mijn rug begon en kon het zo naar benenden voelen rollen. Huisarts dacht aan galstenen maar niets gevonden, hart onderzocht ook niets te vinden. Doodeng vind ik dit vooral als er niets gevonden wordt.
Door Fybromialgie forum werd ik hier op gewezen. Heeft dit te maken met Fybro of moet ik toch terug naar reumatoloog hier mee? Gebruik al glucosemine en mangosteen wat ontstekingremmend werkt. Blijkbaar niet genoeg om deze aanvallen te stoppen. Ook ga ik naar chiropractie die ook deze aanhechtings puntgen behandeld. Op zich helpt dit wel maar heb 1 keer reactie gehad na behandeling, kon de trap niet op of af en dacht dat ik hart valen had. Wie oh, wie kan mij helpen met wat te doen, denk dat huisarts dit niet herkent.

Hofman, 20-09-2010 12:33 #7
Hallo, Ik ben een moeder van een dochter van 9. Ze kampt al vanaf mei dit jaar met pijn op de borst (precies in het midden). Dan is het weer even weg en komt weer terug. Sinds een week en behoorlijk hevige toestand. Vorige week 3 dagen opgenomen geweest. Hartfilmpje gemaakt, longtesten, maar niets kunnen vinden. Wel een longontsteking maar deze is van amper 1 week oud. En de klachten zijn er al behoorlijk langer (waarschijnlijk vergererd het dat wel). Ze heeft constant een drukkend gevoel op haar borst en met aanvallen flinke steken. De ene erger dan de ander. Het lijkt wel naar Tietze (maar dat vond de arts niet, maar weet ook niet wat het wel is), maar ook haar leeftijd past er niet bij. Bij pijn neigt ze ook naar hyperventilatie. Wie herkend dit of heeft tips.
Bedankt, groeten

Lois, 10-08-2010 00:24 #6
Aan het begin van het jaar begon ik last te krijgen van steken in mijn hartstreek. Het gebeurde erg onregelmatig, en vaak waren het maar een paar steken per keer. Maar ik heb ook al een paar uitzonderingen gehad:
1. Meerdere uren achterelkaar, midden in de nacht nadat ik wakker was geworden.
2. Ook weer meerdere uren achterelkaar, maar het begon nadat ik me in de nacht op mijn linkerzij rolde. Hierdoor kreeg ik dus die steken en gingen ze uren door, soms hevig en soms minder hevig. Naast die steken heb ik ook steeds vaker last van een drukkende soort pijn. Sinds kort stralen de steken uit naar de rechterhelft van mijn borst.

Toen ik dit artikel las dacht ik meteen dat ik wist wat ik had, eindelijk dacht ik. Maar de leeftijd zit mij wel dwars, aangezien ik 13 (bijna 14) ben, en het meestal voor het eerst voorkomt tussen de 30 en 40 jaar. Heeft iemand enig idee wat ik naast deze ziekte nog meer zou kunnen hebben? Reactie infoteur, 10-08-2010
Lois,

Laat ook eens kijken naar je maag en/of longen. Het vervelende van pijn op de borst is dat het dikwijls niet makkelijk te zeggen wat de bron van de klachten is. Zo kun je denken dat je maagpijn hebt en bijvoorbeeld een borstvliesontsteking hebben.

Ga naar je arts, leg uit dat je je zorgen maakt en vraag om aanvullend onderzoek.

Succes!

Sterretje999

Judith, 17-05-2010 09:02 #5
Het syndroom van Tietze komt bij mensen vaak voor die bijvoorbeeld een flinke klap tegen de middenrif hebben gehad. Denk hierbij aan het toepassen van reanimatie, op het stuur van je fiets vallen of een auto ongeluk waarbij je flink in de gordel bent gedrukt.
De gewrichten van de rib(ben) hebben een flinke klap moeten verduren waardoor deze ontwricht is. Het herstel hiervoor kan lang duren.

Familie Megens, 21-04-2010 15:17 #4
Onze zoon van 9 jaar heeft vooral `s avonds als hij naar bed gaat een benauwd gevoel op de borst.Hij slaapt er slecht door, en voelt gewoon dat het over zijn borststreek weg loopt.Er zijn longfoto`s gemaakt maar niets op te zien.De dockter stelde vandaag de diagnose"tietze".Volgens dat wij het opgezocht hebben komt het bij kinderen nauwelijks of niet voor, en er is ook niets tegen te doen.
Heeft iemand ervaring met kinderen en tietze, en sugestie`s/tips voor ons?
Laat maar weten, groeten.

Konst, 19-03-2010 13:21 #3
Heb in 2003 een by-pass operatie ondergaan, en heb nu sinds enige weken hevige pijn op borstbeen, de huisarts constateerde de ziekte van tietze? Reactie infoteur, 19-03-2010
Geachte dame of heer,

Ik kan me in dat geval voorstellen dat u twijfelt aan de diagnose van de behandelend arts. U heeft recht op een second opinion.

Maak daar eventueel gebruik van, zodat u zeker weet dat u zich geen zorgen hoeft te maken over eerder geconstateerde hart en/of vaat problematiek.

Met vriendelijke groet,
Sterretje999

Esther, 05-02-2010 15:50 #2
Ik heb sinds anderhalf jaar ook tietze. Nu zei de cardioloog dat ik meer van me Zaldiar moest slikken.
Deze slikte ik al vor me atrose dus nu 2 op een dag ivm tietze en kijken of het helpt en als ik me rustig hou dan voelt het minder pijnlijk
Op me werk meer pijn want dan span je meer in

G. J. Meijering, 24-01-2010 16:02 #1
Oorzaak Tietze bestrijden. Heftige pijn straalt uit naar rechter-oor/nek r.arm en pols(pijnstillers waaronder morfine) helpen niet. duurt nu al 3weken.,geen gebroken rib of hartfalen.
Acupunctuur helpt iets voor arm en nekpijn maar de plek onder schouderblad niet. Graag advies. truus meijering

Infoteur: Sterretje999
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 61
Medische informatie…
Schrijf mee!