InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Tietze-syndroom: Reumatische aandoening met pijn op de borst

Tietze-syndroom: Reumatische aandoening met pijn op de borst

Tietze-syndroom: Reumatische aandoening met pijn op de borst Het syndroom van Tietze is een zeldzame aandoening waarbij een chronische ontsteking en zwelling van de kraakbeenverbinding tussen het borstbeen en de ribben ontstaat. Een overbelasting van de borstkas ligt meestal aan de basis van de reumatische aandoening, al zijn ook nog andere risicofactoren bekend. De patiënt ervaart pijn op de borst en ribpijn. Medicijnen behandelen de goedaardige aandoening. De prognose van deze aandoening is meestal goed. Patiënten kunnen steeds met vragen of voor lotgenoten terecht bij een speciaal voor deze aandoening opgerichte patiëntenvereniging. De Duitse arts A. Tietze (1864Ė1927) beschreef deze aandoening tot lot voor het eerst in de medische literatuur in 1921.

Synoniemen van syndroom van Tietze

Bekende synoniemen van het syndroom van Tietze zijn:
  • chondropathia tuberosa
  • costochondral junction syndrome
  • costochondrodynie
  • het tietzesyndroom
  • peristernale perichondritis
  • Tietze-syndroom
  • ziekte van Tietze

Epidemiologie van Tietze-syndroom

Tieners en (jong)volwassenen jonger dan veertig jaar zijn het vaakst getroffen door het syndroom van Tietze. Babyís, jonge kinderen en ouderen lijden af en toe ook aan de ontsteking van de kraakbeenverbinding tussen het borstbeen en de ribben. Mannen en vrouwen zijn in gelijke aantallen aangetast door de zeldzame ziekte.

Oorzaken van reumatische aandoening

Bij het syndroom van Tietze, een vorm van ontstekingsreuma, ontstaat een pijnlijke zwelling van de kraakbeenverbinding tussen het borstbeen en de ribben. Dit is te wijten aan een langdurig ontsteking van het kraakbeen in de borstkas tussen de voorste ribben en het borstbeen. Waarom de aandoening precies tot stand komt, is niet geweten anno oktober 2019. Mogelijk speelt angst in combinatie met ademhalingsproblemen een rol bij het ontstaan bij de ziekte. Hierdoor ontstaat een overmatige borstademhaling, hetgeen resulteert in een constante overbelasting van de chondrocostale (met betrekking tot kraakbeen en ribben) gewrichten.

Risicofactoren van ontsteking van kraakbeenverbinding tussen het borstbeen en ribben

Een aantal risicofactoren zijn bekend voor het Tietze-syndroom zoals:
  • een hogere luchtweginfectie
  • een trauma met veel druk op de borstkas
  • een zwangerschap
  • overbelasting van de borstkas (chronisch hoesten of keelschrapen, een langdurige voorovergebogen houding, stress, zware voorwerpen dragen of tillen, Ö)

Pijn op de borst is één van de belangrijkste symptomen van het syndroom van Tietze / Bron: Pexels, PixabayPijn op de borst is één van de belangrijkste symptomen van het syndroom van Tietze / Bron: Pexels, Pixabay

Symptomen: Pijn op de borst

De pijn die gerelateerd is met het syndroom van Tietze ontstaat geleidelijk al ervaren patiënten soms ook plots pijn. Meestal is de pijn afkomstig van het Tietze-syndroom eenzijdig, en zijn één, twee of drie ribben getroffen. De goedaardige ribaandoening veroorzaakt angst, hartkloppingen, ernstige, benauwde en drukkende pijn op de borst, pijn achter en rond het borstbeen (retrosternale pijn), flankpijn en ribpijn. De combinatie van deze symptomen doen soms denken aan de symptomen van een hartaanval. De pijn verergert voorts door aanraking, druk, inspanning, niezen, hoesten, zuchten en bewegen. Verder straalt de pijn mogelijk uit naar de arm / de oksel, de schouder, de rug en/of de nek. De patiënt ervaart bovendien een lokale warmte, gevoeligheid en roodheid op de plaats van de zwelling. Tot slot zijn ook symptomen aan andere lichaamsdelen mogelijk zoals de longen, de darmen, de maag en de slokdarm.

Diagnose en onderzoeken

Omdat de tekenen vaak doen denken aan een hartaanval, maar ook aan hartfalen, angina pectoris (pijn op de borst, vaak een teken van een hartaanval), een alvleesklierontsteking, een longembolie (afsluiting van een slagader in de longen) of een maagzweer, voert de arts eerst onderzoeken uit om deze aandoeningen uit te sluiten. De diagnose gebeurt voor de rest op basis van de aanwezige symptomen, die de patiënt zo gedetailleerd mogelijk moet omschrijven.

Medicijnen verlichten de klachten / Bron: Stevepb, PixabayMedicijnen verlichten de klachten / Bron: Stevepb, Pixabay

Behandeling via medicatie

De pijn en zwelling verminderen door het nemen van pijnstillers en ontstekingsremmende medicijnen zoals niet-steroïdale anti-inflammatoire geneesmiddelen (NSAIDís). De arts schrijft sterkere ontstekingsremmers voor indien de NSAIDís onvoldoende effectief zijn. Eventueel zet de arts corticosteroïde injecties in op de plaats van de pijn om de ontsteking en zwelling te verminderen. De goedaardige aandoening reageert doorgaans goed op de medicatie. Af en toe is een intercostale (tussen de ribben) zenuwblokkade aangewezen. Sommige patiënten zijn gebaat met fysiotherapie en/of acupunctuur. Enkele patiënten nemen glucosamine en/of andere supplementen omdat hierdoor mogelijk de ontsteking van het kraakbeen vermindert. Tot slot pakt de patiënt de mogelijke risicofactoren aan en zorgt hij voor een goede houding.

Prognose

Deze aandoening gaat mogelijk gepaard met pijnepisodes die éénmalig optreden en dan voorgoed verdwijnen, al komen en gaan de pijnklachten wel bij de meeste patiënten. Af en toe hebben patiënten constant pijn.

Contactgroep

De Vereniging van Tietze- en costochondritispatiënten geeft op de website informatie over het syndroom, zorgt voor lotgenotencontact en publiceert ook nieuwsberichten.

Vereniging van Tietze- en costochondritispatiënten
Evert Noolstraat 3
4161 CV Heukelum
Tel: 088 505 4310
Facebook: facebook.com/tietze.nl
Website: tietze.nl

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Syndroom van Tietze: pijn op de borstSyndroom van Tietze: pijn op de borstPijn op de borst: de meeste mensen denken gelijk aan een hartaanval of een ernstige hartkwaal. Zoek maar eens op het int…
Het syndroom van Tietze: diagnose en behandelingHet syndroom van Tietze: diagnose en behandelingHet syndroom van Tietze is een bij het publiek en zelfs bij sommige medici een relatief onbekende reumatische aandoening…
Syndroom van Tietze: aandoening ribkraakbeen, pijn op borstSyndroom van Tietze: aandoening ribkraakbeen, pijn op borstHet syndroom van Tietze is een aandoening van het ribkraakbeen die veel pijnklachten veroorzaakt. Het gaat om een goedaa…
Syndroom van Tietze: aanhoudende pijn borstbeen en ribbenSyndroom van Tietze: aanhoudende pijn borstbeen en ribbenHet hebben van een aanhoudende steek onder het borstbeen met uitstralende pijn, is altijd aanleiding om direct medisch o…
Syndroom van Tietze: symptomen, oorzaak en behandelingSyndroom van Tietze: symptomen, oorzaak en behandelingPijn op de borstbeen met uitstraling naar de oksel, arm, rug en schouder, kan komen door het syndroom van Tietze. Dat is…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 31 oktober 2019:
  • Coëlho, medisch zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • PAIN IN THE CHEST, boek: Clinical Medicine, Door: Parveen Kumar, Michael Clark, Uitgever: Elsevier, ISBN: 9780702029936, blz. 516
  • Syndroom van Tietze, https://www.asz.nl/pijnbehandelcentrum/aandoeningen/romp/syndroom-van-tietze/
  • Syndroom van Tietze, https://youtu.be/UmIcUGjcYbg
  • Syndroom van Tietze/costochondritis, https://www.tietzebehandeling.nl/syndroom-van-tietzecostochondritis/
  • Vaststellen van Tietze, https://www.tietzebehandeling.nl/syndroom-van-tietzecostochondritis/vaststellen-van-tietze/
  • Afbeelding bron 1: Pexels, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Stevepb, Pixabay

Reageer op het artikel "Tietze-syndroom: Reumatische aandoening met pijn op de borst"

Infoteur: Miske
Gepubliceerd: 01-11-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Skeletafwijkingen
Medische informatie…
Schrijf mee!