InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Lipodermatosclerose: Pijn & verkleuring huid aan onderbenen

Lipodermatosclerose: Pijn & verkleuring huid aan onderbenen

Lipodermatosclerose: Pijn & verkleuring huid aan onderbenen Lipodermatosclerose is een ontstekingsaandoening waarbij veranderingen in de huid van de onderbenen tot stand komen door een ontstoken vetlaag onder de opperhuid. Belangrijke symptomen zijn onder meer pijn en een verhardring van de huid. De behandeling bestaat uit het dragen van compressiekousen en andere zelfzorgmaatregelen, al zijn ook professionele behandelingen beschikbaar.

Synoniemen van lipodermatosclerose

Bekende synoniemen van lipodermatoscerlose omvatten:
  • hypodermitis sclerodermiformis
  • lipodermatosclerosis
  • scleroserende panniculitis

Epidemiologie

De meeste patiënten met de diagnose lipodermatosclerose zijn vrouwen van middelbare leeftijd. Exacte informatie inzake de prevalentie en incidentie van deze aandoening zijn niet gevonden in de geraadpleegde bronnen anno november 2019.

Oorzaken: Ontsteking van vetlaag onder opperhuid van onderbenen

Lipodermatosclerose is een chronische ziekte waarbij een ontsteking van de vetlaag onder de opperhuid van de onderbenen optreedt. Dit is het gevolg van slecht werkende veneuze kleppen, een blokkade van de veneuze uitstroom van het bloed in de benen of van een slechte werking van de kuitspierpomp. De exacte onderliggende oorzaak van lipodermatosclerose is echter onbekend anno november 2019. De huid- en bindweefselziekte houdt echter mogelijk verband met bepaalde aderafwijkingen en/of obesitas (overgewicht).

Overgewicht is een risicofactor voor lipodermatosclerose / Bron: Tobyotter, Flickr (CC BY-2.0)Overgewicht is een risicofactor voor lipodermatosclerose / Bron: Tobyotter, Flickr (CC BY-2.0)

Risicofactoren van ontstekingsaandoening

Lipodermatosclerose komt vaak voor bij patiënten met veneuze insufficiëntie. Ongeveer twee derde van de getroffen patiënten kampt met overgewicht.

Symptomen: Pijn en verkleuring van huid aan onderbenen

De ziekte treedt acuut op of is chronisch van aard. De patiënt krijgt vaak te maken volgende mogelijke veranderingen aan de onderbenen:

Diagnose en onderzoeken

Diagnostisch onderzoek

De diagnose gebeurt klinisch en is gebaseerd op een vraaggesprek, de medische geschiedenis en een lichamelijk onderzoek. De arts stelt de diagnose van de huid- en bindweefselziekte meestal op basis van de aanwezigheid van karakteristieke tekenen. Een huidbiopsie en/of bloedonderzoek zijn meestal niet nodig om een diagnose te bevestigen, maar zijn af en toe wel nodig. Wel moet de arts zeer voorzichtig zijn bij het uitvoeren van een biopsie omwille van de kans op een slechte wondgenezing. Een echografie en/of MRI-scan bieden meer informatie over de ernst van de aandoening. Bovendien zijn deze beeldvormende onderzoeken nuttig voor het opstellen van een behandelplan.

Differentiële diagnose

Enkele aandoeningen hebben een symptomenreeks die doet denken aan lipodermatosclerose:

Behandeling

Zelfzorg

Patiënten moeten regelmatig bewegen, zoals wandelen, om de functionaliteit van de kuitspierpomp te vergroten. Andere tips voor het behandelen van veneuze insufficiëntie omvatten de benen omhooghouden, niet langdurig op één plaats zitten of staan en gewichtsverlies bij overgewicht of obesitas.

Professionele medische zorg

Lipodermatosclerose behandelt de arts voornamelijk met compressietherapie (elastische compressiekousen dragen) om veneuze insufficiëntie te verbeteren. Sommige patiënten hebben medicijnen nodig om bloedstolling te voorkomen, pijn en ontsteking te verminderen en/of de bloeddoorstroming te verbeteren. Veneuze ablatie verbetert eveneens de bloedsomloop bij patiënten met lipodermatosclerose. Afhankelijk van de ernst van de aandoening en de reactie op initiële behandelingen, is af en toe een aderoperatie nodig.

Prognose

Veneuze insufficiëntie is een progressieve ziekte. Hoewel de behandeling de symptomen of de langzame progressie doet verbeteren, zijn de bijbehorende aandoeningen zoals lipodermatosclerose meestal chronisch en terugkerend van aard.

Complicaties

Lipodermatosclerose is geassocieerd met een slechte wondgenezing als gevolg van de chronische ontstekingstoestand en fibrose. Daarnaast treden vaak veneuze zweren op die moeilijk te behandelen zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ziekte van Schamberg: Huidaandoening met bruine vlekkenZiekte van Schamberg: Huidaandoening met bruine vlekkenDe ziekte van Schamberg is een huidaandoening waarbij vooral op de onderbenen rode tot bruine plekjes of vlekken ontstaa…
Chronisch progressief lymfeoedeem (CPL)CPL staat voor Chronisch progressief lymfeoedeem, dit is een aandoening aan de huid op de onderbenen van uw paard of pon…
Flebitis, een pijnlijke aderontsteking: behandelingFlebitis, een pijnlijke aderontsteking: behandelingFlebitis is een ontsteking van de ader. Het is een gekende aandoening die als zeer pijnlijk wordt ervaren. Je hebt zeker…
Huidschilferingssyndroom: Constante schilfering van huidHuidschilferingssyndroom: Constante schilfering van huidHet huidschilferingssyndroom is een uiterst zeldzame erfelijke aandoening waarbij de huid van een patiënt voortdurend sc…
Bult op scheenbeen: oorzaken van bult of zwelling scheenbeenBult op scheenbeen: oorzaken van bult of zwelling scheenbeenLast van een zwelling of bult op je scheenbeen? Het scheenbeen is van de twee botten in het onderbeen; het andere been i…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 1 november 2019:
  • Coëlho, medisch zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Lipodermatosclerosis (hypodermitis sclerodermiformis, sclerosing panniculitis, pseudoscleroderma), https://www.dermatologyadvisor.com/home/decision-support-in-medicine/dermatology/lipodermatosclerosis-hypodermitis-sclerodermiformis-sclerosing-panniculitis-pseudoscleroderma/
  • LIPODERMATOSCLEROSIS EN HYPODERMITIS , https://www.huidziekten.nl/zakboek/dermatosen/ltxt/lipodermatosclerosis.htm
  • Lipodermatosclerosis, https://rarediseases.info.nih.gov/diseases/9671/lipodermatosclerosis
  • Lipodermatosclerosis, https://www.dermnetnz.org/topics/lipodermatosclerosis/
  • Afbeelding bron 1: Tobyotter, Flickr (CC BY-2.0)

Reageer op het artikel "Lipodermatosclerose: Pijn & verkleuring huid aan onderbenen"

Infoteur: Miske
Gepubliceerd: 04-11-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Beenaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!