InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijn achter het borstbeen (retrosternale pijn): Oorzaken

Pijn achter het borstbeen (retrosternale pijn): Oorzaken

Pijn achter het borstbeen (retrosternale pijn): Oorzaken Het borstbeen (sternum) is een plat bot dat zich in het midden van de borst bevindt. Retrosternale pijn is pijn die zich voordoet achter (retro) het bot van het borstbeen. Deze vorm van pijn op de borst komt bij de meeste personen op een bepaald moment in het leven voor, bijvoorbeeld door brandend maagzuur. Diverse andere oorzaken zijn bekend voor retrosternale pijn op de borst. Niet altijd is de oorzaak ernstig, maar in sommige gevallen, zoals bijvoorbeeld bij een hartprobleem, is een snelle diagnose en medische behandeling vereist. Medicijnen behandelen tot slot de meeste oorzaken van retrosternale pijn, al is soms een medische procedure of chirurgische ingreep nodig om het onderliggend probleem van pijn achter het borstbeen te herstellen.

Organen achter het borstbeen

Achter het borstbeen bevinden zich volgende structuren:
  • de grote bloedvaten (gedeelte afkomstig van of eindigend in het hart)
  • de luchtpijp
  • de oorsprong van de bronchi (luchtpijpvertakkingen)
  • de slokdarm
  • de wervels van de nek (cervicaal) en de borstwand (thoracaal)
  • het hart
  • restanten van de thymusklier

Daarnaast overlappen organen en weefsels elkaar een beetje in het centrale gedeelte van de borstholte waardoor deze ook gedeeltelijk in het gebied achter het borstbeen liggen. Dit gebeurt bij de bekleding van het mediastinum, het pericardium, de pleura en de longen. Verder gebeuren ook veranderingen aan de borstholte bij het in- en uitademen waardoor ook retrosternale pijn mogelijk is. De pijn achter het borstbeen is mogelijk maar zeker niet altijd of alleen maar afkomstig van deze lichaamsstructuren. Soms ontstaat namelijk uitstralingspijn of verspreidt de pijn zich vanuit een ander lichaamsdeel.

Oorzaken van retrosternale pijn

Buikproblemen

Door problemen met het spijsverteringskanaal ontstaat vaak pijn achter het borstbeen.

Pijn op de borst wijst mogelijk op een hartprobleem / Bron: Freestocks.org, PexelsPijn op de borst wijst mogelijk op een hartprobleem / Bron: Freestocks.org, Pexels

Hartproblemen

Diverse hartaandoeningen leiden mogelijk leiden tot pijn achter het borstbeen. Deze ernstige aandoeningen wil de arts altijd eerst uitsluiten wanneer een patiënt met pijn op de borst achter het borstbeen kampt.:

Luchtwegproblemen

Diverse longaandoeningen en luchtwegproblemen veroorzaken mogelijk pijn achter het borstbeen:

Orthopedische problemen

Diverse orthopedische problemen leiden tot pijn achter het sternum (borstbeen):
botmetastasen (uitzaaiingen van kanker in de botten)
  • het SAPHO-syndroom
  • het Tietze-syndroom
  • osteofyten (benige botuitsteeksels rond gewrichten) in de regio van het borstbeen
  • ziekte van Bechterew (blijvende gewrichtsverstijving)

Tumoren

Goedaardige of kwaadaardige tumoren (zoals slokdarmkanker en longkanker) in de buurt van het borstbeen vormen een belangrijke oorzaak van retrosternale pijn.

Andere oorzaken

Verder zijn enkele andere oorzaken bekend van pijn achter het borstbeen:
  • een gemaskeerde depressie
  • gordelroos (infectie met huiduitslag en symptomen aan gezicht)
  • intercostale neuralgie (zenuwpijn tussen de ribben)

Geassocieerde symptomen

Hoe een patiënt retrosternale pijn ervaart, is individueel bepaald. Vaak kampen patiënten met milde tot ondraaglijke brandende, stekende, drukkende en/of plettende pijn op de borst die variabel is inzake de frequentie (constant, met tussenpozen, éénmalig) en de duur (acuut of chronisch). Vaak gaan geassocieerde symptomen gepaard met dit type pijn, wat dan voor de arts nuttig is voor het opsporen van de onderliggende oorzaak.

Ademhalingsproblemen, hoesten of koorts

Deze symptomen wijzen in de richting van luchtwegaandoeningen die retrosternale pijn veroorzaken tijdens een normale ademhaling. Meestal verergert de pijn tijdens de ademhaling. Ook hoesten patiënten vaak bloederig sputum (slijm) op (natte hoest). Een verminderde eetlust komt ook voor bij luchtwegaandoeningen.

Slikproblemen

Wanneer slikproblemen ontstaan bij het doorslikken van vast voedsel, is dit vaak een teken van een belemmering van een slokdarm of een vorm van kanker in de slokdarm.

Uitstralingspijn naar de arm

Wanneer de patiënt kampt met uitstralingspijn in de arm (armpijn), de kaak (kaakpijn), de nek (nekpijn) of de buik (buikpijn), is dit vaak te wijten aan hartproblemen waarvoor zo snel mogelijk medische hulp vereist is. Andere tekenen van mogelijke hartproblemen zijn een verandering in de kleur van de nagels en veranderingen in de kleur van de tong (cyanose: blauwzucht = tekort aan zuurstof aan de weefsels) een verhoogde hartslag (tachycardie), meer zweten (hyperhidrose), kortademigheid, duizeligheid, flauwvallen, misselijkheid en/of braken.

Zure smaak in de mond

Een zure smaak in de mond treedt vaak ís nachts of bij het gaan liggen op; dit is vaak te wijten aan zure reflux.

Diagnose en onderzoeken

Door de locatie van retrosternale pijn, verwarren patiënten dit vaak met een symptoom van verschillende hartaandoeningen, wat angst oplevert. De arts wil bijgevolg diverse onderzoeken uitvoeren om hartproblemen als oorzaak uit te sluiten. Meestal ligt het probleem namelijk niet aan het hart, maar het is wel mogelijk en daarom voert de arts diverse hartonderzoeken uit zoals een echocardiografie (hartfilmpje) en een elektrocardiografie (meting van de elektrische activiteit van het hart). Beeldvormende onderzoeken zoals een röntgenfoto van de borstkas, een MRI-scan of een CT-scan zijn nodig om sommige aandoeningen (zoals tumoren) te bevestigen of uit te sluiten. In sommige gevallen, bijvoorbeeld bij een infectie, is een bloedonderzoek ook nuttig.

Behandeling van pijn achter het borstbeen

De behandeling van retrosternale pijn op de borst is afhankelijk van de onderliggende oorzaak, want pas dan is de arts in staat om de juiste behandeling uit te voeren. Hartproblemen vereisen een grondige controle want soms zijn niet-invasieve ingrepen nodig om de oorzaak van pijn op de borst goed te behandelen. Dergelijke medische procedures vinden vooral plaats bij patiënten met het acuut coronair syndroom, waarbij een verstopping tot stand komt van de bloedvaten van het hart, waardoor de bloedstroom afgeremd is. Bij meer algemene oorzaken van retrosternale pijn op de borst, zoals bij zure reflux, is het gebruik van medicijnen om maagzuur te verminderen (antacida, protonpompremmers) vaak aangewezen.
Gerelateerde artikelen
Syndroom van Tietze: pijn op de borstSyndroom van Tietze: pijn op de borstPijn op de borst: de meeste mensen denken gelijk aan een hartaanval of een ernstige hartkwaal. Zoek maar eens op het int…
Pijn op de borst, oorzaak en behandelingPijn op de borst, oorzaak en behandelingPijn op de borst komt bij iedereen wel eens voor. Dit kan tijdelijk zijn en ontstaan door stress of spanning. Maar in ee…
Pijn aan het hartPijn aan het hartPijn aan het hart komt bij veel mensen voor. Meestal wordt deze pijn gevoeld bij inspanning, inademen, uitademen, stress…
Pijnlijke steken in de borst?Pijnlijke steken in de borst?Heeft u dat ook wel eens? Last van een stekende pijn in de borst en weet u niet goed wat u er mee aanmoet, in dit artike…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 3 juni 2018:
  • Causes Of Retrosternal Chest Pain: Symptoms And Treatment, http://www.tandurust.com/health-faq-8/retrosternal-chest-pain-causes.html
  • Chest pain, http://www.medicardice.be/index.php?lang=en&act=che
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Retrosternal Chest Pain (Behind Sternum) Causes, https://www.healthhype.com/retrosternal-chest-pain-behind-sternum-causes.html
  • Retrosternal Chest Pain: Causes, Symptoms, Treatment, https://www.epainassist.com/chest-pain/retrosternal-chest-pain
  • Retrosternal pain, http://flexikon.doccheck.com/en/Retrosternal_pain
  • What causes retrosternal chest pain?, https://www.belmarrahealth.com/causes-retrosternal-chest-pain/
  • Afbeelding bron 1: Freestocks.org, Pexels

Reageer op het artikel "Pijn achter het borstbeen (retrosternale pijn): Oorzaken"

Infoteur: Miske
Laatste update: 23-10-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Pijn
Medische informatie…
Schrijf mee!