InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Pijn op de borst: probleem met het hart of niet

Pijn op de borst: probleem met het hart of niet

Pijn op de borst: probleem met het hart of niet Hart- en vaatziekten zijn een van de meest voorkomende doodsoorzaken in Nederland. Ziektes zoals een hartinfarct of slagaderverkalking kunnen tot een heleboel narigheid leiden. Het is echter wel zo dat, als je er vroeg bij bent, er vaak nog veel behandelingen mogelijk zijn die het ziekteproces kunnen vertragen. Een van de eerste tekenen van hartproblemen, is een kenmerkende pijn op de borst. Niet alle pijn op de borst komt echter door hartproblemen. Hoe kun je nou herkennen of pijn op de borst door een probleem met het hart komt, of door iets anders?

Waarom pijn op de borst bij probleem met het hart?

Bij veel mensen is wel bekend dat problemen met het hart kunnen leiden tot pijn op de borst. Maar waarom ontstaat die pijn nou eigenlijk? Voor een antwoord op die vraag moet je eerst wat meer weten van het hart zelf. Het hart is de grote pomp van het lichaam; het orgaan zorgt ervoor dat bloed door heel je lichaam naar al je organen en weefsels gepompt wordt. Je hart heeft zelf echter net zo goed bloed nodig. Om het hart liggen de zogenaamde kransslagaders. Dit zijn slagaders die bloed naar het hart zelf brengen zodat het hart kan blijven werken. Bij mensen met een ongezonde levensstijl, bijvoorbeeld door overgewicht of roken, kunnen deze kransslagaders in de loop der jaren beschadigd raken en verstopt raken. Op sommige momenten, vooral tijdens inspanning, kan er hierdoor niet genoeg bloed naar het hart stromen. Het hart krijgt te weinig bloed en daarmee ook te weinig zuurstof. Dit leidt tot pijn op de borst. In een vroeg stadium van de ziekte treedt deze pijn vooral bij inspanning op, omdat dan de bloed- en zuurstofbehoefte van het hart verhoogt.

Bij een vergevorderd hartprobleem

Uiteindelijk kan de ziekte zo erg worden dat op een gegeven moment een kransslagader helemaal dicht gaat zitten. Een stuk van de hartspier kan dan gaan afsterven. Dit wordt een hartinfarct ofwel hartaanval genoemd. Hierbij treedt vaak een blijvende pijn op de borst op, samen met klachten als misselijkheid, zweten en onwel worden.

Wanneer komt pijn op de borst door een probleem met het hart?

Er is een aantal specifieke kenmerken waar je op kunt letten als je wilt weten of pijn op de borst komt door een probleem met het hart. Er zijn drie criteria bij pijn op de borst die heel specifiek horen bij een probleem met het hart.

Drie criteria

  1. De pijn is drukkend en zit ter plaatse van het borstbeen
  2. De pijn ontstaat tijdens inspanning
  3. De pijn zakt weg in rust

Dit zijn de eerste signalen dat pijn op de borst zou kunnen komen door een hartprobleem. Vergis je echter niet; ook als slechts twee van deze symptomen aanwezig zijn, is er een kans dat de pijn komt door het hart. Hoe minder symptomen aanwezig, hoe kleiner de kans op een hartprobleem. Er is echter zelfs altijd nog een kans op een hartprobleem als er helemaal geen van deze symptomen aanwezig zijn. Vooral bij vrouwen komt vaak een 'atypische' presentatie voor, waarbij klachten als zweten, duizeligheid of buikpijn meer op de voorgrond staan.

Andere oorzaken voor pijn op de borst

Zoals al eerder werd genoemd, kan pijn op de borst ook nog bij veel andere aandoening en ziektes ontstaan. Ook als bovenstaande drie symptomen niet aanwezig zijn, is het dus belangrijk om naar de huisarts te gaan als je pijn op de je borst hebt. Een kort overzicht van andere oorzaken voor pijn op de borst is hieronder te vinden.

Longproblemen

Je longen liggen net als je hart ook in je borstkas. Ook bepaalde longziektes kunnen daardoor leiden tot pijn op de borst. Denk bijvoorbeeld aan een longontsteking (bijkomende symptomen: hoesten, koorts, koude rillingen) of een klaplong (bijkomende symptomen: plotselinge benauwdheid, pijn tijdens ademhalen) of een longembolie (dit is een bloedpropje in de aders die naar je longen lopen. Bijkomende symptomen: benauwdheid, pijn bij ademhalen).

Spieren en botten

In je borstkas liggen ook veel botten, spieren en kraakbeen die pijn kunnen veroorzaken. Deze pijn is vaak, maar niet altijd, goed aan te wijzen en verergert als je op de plek drukt. Botten kunnen gebroken zijn of spieren gescheurd. Ook kan het syndroom van Tietze aanwezig zijn. Hierbij is het kraakbeen tussen je rib en borstbeen geïrriteerd.

Maag- en darmaandoeningen

Je slokdarm loopt ook door je borstkas heen. Als er maagzuur vanuit je maag omhoog loopt naar de slokdarm kan dat een brandend gevoel op de borst geven. Vaak is deze pijn te herkennen door het brandende karakter en doordat het verergert bij plat liggen, vooroverbuigen of na het eten.

Psychologische aandoeningen

Tijdens een paniekaanval of hyperventilatie kan er een benauwend of drukkend gevoel op de borst ontstaan. Vaak vergroot deze pijn de stress en de angst nog meer. Als de paniekaanval of hyperventilatie over is, zakt de pijn echter weer snel af.
© 2017 Pinokkio, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Aandoeningen: sekseverschillen bij hart- en vaatziektenWelk geslacht iemand heeft, speelt vaak een rol bij verschillende aandoeningen. Hierbij kan het bijvoorbeeld gaan om wel…
Wat te doen bij pijn in de borst? Tips om snel te handelenWat te doen bij pijn in de borst? Tips om snel te handelenBij klachten van pijn in de borststreek kunnen verschillende problemen de oorzaak zijn. Pijn in de borst kan onder meer…
Gezondheid: Pijn op de borstGezondheid: Pijn op de borstAls je pijn op de borst heb, dan denk je relatief snel dat het mogelijk met het hart te maken heeft. Natuurlijk kan dat,…
Pijn aan het hartPijn aan het hartPijn aan het hart komt bij veel mensen voor. Meestal wordt deze pijn gevoeld bij inspanning, inademen, uitademen, stress…
Pijn op de borst, oorzaak en behandelingPijn op de borst, oorzaak en behandelingPijn op de borst komt bij iedereen wel eens voor. Dit kan tijdelijk zijn en ontstaan door stress of spanning. Maar in ee…

Reageer op het artikel "Pijn op de borst: probleem met het hart of niet"

Infoteur: Pinokkio
Gepubliceerd: 10-11-2017
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!