InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Ik ben altijd moe, hoe komt dat?

Ik ben altijd moe, hoe komt dat?

Ik ben altijd moe, hoe komt dat? Veel mensen voelen zich dagelijks moe. Dit is deels het gevolg van de huidige, drukke maatschappij, maar er kan ook iets anders aan de hand zijn.

Vermoeidheid

Iedereen is wel eens moe. Bijvoorbeeld na een dag hard werken, na een nacht doorhalen, wanneer je uitgaat of na een doorgemaakte griep of andere ziekte. Deze vermoeidheid is te verklaren, de oorzaak is gemakkelijk te vinden. Onverklaarbare vermoeidheid komt steeds vaker voor. Mensen hebben het gevoel altijd maar moe te zijn. Sommige van deze mensen blijven ondanks hun vermoeidheid stug doorgaan met hun levensstijl, anderen zijn zo moe dat zij zich niet meer in staat voelen om ook maar iets te ondernemen. Zij trekken zich terug en brengen hun dagen in bed of op de bank door.

Waardoor kun je langdurig vermoeid zijn?

Langdurige vermoeidheid kan zowel een lichamelijke oorzaak als een psychische oorzaak hebben. Hieronder een aantal mogelijke oorzaken van langdurige vermoeidheid.

Depressiviteit

Wanneer je depressief bent is al gauw alles je teveel. Je hebt geen zin om iets te ondernemen. Wellicht slaap je ook slecht. Je energieniveau zal meer en meer afnemen, wanneer je niets aan je depressie doet. Depressiviteit kan leiden tot ernstige psychische problemen. Zoek hulp bij een psycholoog, deze zal je helpen om je leven weer op de rails te krijgen en meer activiteiten te ondernemen. Depressiviteit kan door allerlei factoren in het leven ontstaan. Soms is er iets ergs gebeurd wat je leven overhoop heeft gegooid, maar soms is er ook niet echt een duidelijke reden waardoor je depressief bent geraakt.

Burn-out

Als je langdurig onder een hoge werkdruk hebt gewerkt of lang onder hoge spanning hebt gestaan, dan kun je last krijgen van een burn-out. In feite ben je dan opgebrand, je hebt langdurig teveel energie verbruikt en je lichaam gaat protesteren. Bij een burn out kun je last hebben van allerlei verschijnselen. Naast vermoeidheid treedt er bijvoorbeeld duizeligheid, hyperventilatie, benauwdheid, tintelende of trillende ledematen en/of overmatig transpireren op. Wanneer je last denkt te hebben van een burn-out, bezoek dan je huisarts. Via de werkgever is het soms ook mogelijk een begeleidingstraject gericht op burn-out te volgen.

Bore-out

Een bore-out kun je krijgen wanneer je niet voldoende uitdaging in je leven hebt. Misschien is je werk niet uitdagend meer of wellicht ben je werkloos. Wanneer je binnen je huidige functie niet meer kan ontwikkelen, dan kan je baan saai worden, waardoor je minder energiek bent. Als je werkloos bent, dan heb je ook geen direct doel meer, anders dan een baan proberen te vinden. Probeer bij een bore-out op zoek te gaan naar een andere, uitdagende baan of ga vrijwilligerswerk doen, wanneer je werkloos bent en geen andere baan kunt vinden.

Tekort aan vitamine B en D

Veel mensen hebben in de donkere jaargetijden last van vermoeidheid. Dit kan worden opgelost door in die perioden wat extra vitamine B en D te slikken. Een multivitamine tablet per dag kan je binnen een paar weken veel fitter doen voelen.

Bloedarmoede

Bloedarmoede wordt veroorzaakt door een tekort aan ijzer in je bloed. Wanneer je onverklaarbaar moe bent, raadpleeg de huisarts. Door een simpele vingerprik kan deze je bloed nakijken op de aanwezigheid van ijzer in je bloed. Wanneer de hoeveelheid ijzer in je bloed te laag is,d an kan de huisarts je staalpillen voorschrijven om je ijzerniveau weer op peil te krijgen.

Wanneer naar de dokter met vermoeidheid?

Wanneer je langdurig vermoeid bent is een bezoek aan de huisarts altijd aan te raden. Langdurige vermoeidheid kan ook wijzen op ernstiger ziekten dan hierboven genoemd. Een huisarts kan uitzoeken of laten uitzoeken waar de vermoeidheid vandaan komt en kan nagaan of je medische of psychische zorg nodig hebt.
© 2009 - 2014 Ceetee, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat te doen bij een burn-out?Wat te doen bij een burn-out?Misschien ken je wel mensen in je omgeving die een burn-out hebben of heb je het zelf. Als je een burn-out hebt ben je m…
Burn-out: waarom komt burn-out meer en meer voor?Burn-out: waarom komt burn-out meer en meer voor?In de eenentwintigste eeuw hebben alsmaar meer mensen last van stress en burn-out. Burn-out is een syndroom dat je het g…
Oververmoeidheid: Burn-out of overspannenOververmoeidheid: Burn-out of overspannenOververmoeidheid kan ontstaan door tal van lichamelijke aandoeningen, maar ook door psychische oorzaken. De oorzaak kan…
Wat is een burn-out?Burn-Out is een term die bedoeld wordt voor mensen die het gevoel hebben opgebrand te zijn. Waar een burn-out precies va…

Reageer op het artikel "Ik ben altijd moe, hoe komt dat?"

Reacties

Nicole, 17-01-2014 10:14 #7
Ik ben al 3 weken enorm moe. en laatst ben ik naar de dokter gegaan maar ze hebben niets gevonden. Ze zeiden dat ik me misschien overbelastte maar dat kan niet want het begon in de vakantie. Wat kan er nog meer aan de hand zijn?

Sander, 21-10-2013 15:30 #6
Hallo allen daar,

Ik ben zelf ook al ruim 1 jaar moe maar wat ik niet zie in bijna alle forums is bij het slapenů de vragen naar hoe je slaapt, ik ben er zelf kort geleden achter gekomen dat ik het slaapapneusyndroom heb, je stopt met ademen in je slaap, en daar wordt je honds moe van en dat werkt op alles uit. als alle onderzoeken gedaan zijn en er geen uitslag bekend is van deze onderzoeken adviseer ik een afspraak te maken met een KNO arts die weet hier wel raad mee, op een KNO poli zijn soms slaap polie's waar onderzoeken gedaan worden en waar ze veel metodes hebben om je slaaprust te verbeteren. en dat helpt.
Sterkte, Sander

Priscilla, 11-10-2013 09:37 #5
Ik leid al jaren aan zware vermoeidheid. ik kan moeilijk uit bed smorgens en voel me heel de dag door moe vaak misselijk braakneigingen hoopdpijn en duizelig heb nog steeds geen resultaat wat ik zou kunnen hebben. ik zou graag me fit voelen en zonder probleem opstaan.

Jorra, 17-04-2013 20:42 #4
Ik ben altijd moe, heb nooit ergens zin in, slaap slecht. ik kan overal in slaap vallen zelfs op school, alleen in een discotheek kan ik wakker zijn. hoe kan dat? Reactie infoteur, 18-04-2013
Ga na je huisarts met deze klachten. Als je 's-nachts slecht slaapt, ben je overdag niet fit en val je in slaap. Laat onderzoeken waarom je slecht slaapt.

Anja, 15-04-2013 16:47 #3
Ik ben de laatste tijd erg moe, na mijn werk ben ik op. geen zin om dingen te ondernemen wil alleen maar op de bank liggen. dit is al zo 3 weken aan de gang. wat kan het zijn? Reactie infoteur, 17-04-2013
Als je al 3 weken zo moe bent dat je alleen maar op de bank wilt liggen, wordt het tijd om langs je huisarts te gaan. Via internet is niet te beoordelen waar je zo moe van bent.

De Waard, 19-03-2013 17:35 #2
Ik ben al jaren moe erg moe heb ook last van ressleggs heel de dag bewegingen, in mijn benen loop al jaren bij een Nefroloog ivm een bloedziekte maar kom geen steek verder, wie kan mij helpen?

Gonnie, 05-06-2012 19:25 #1
Het is belangrijk biologisch te eten (veel groenten & fruit) en 2 liter mineraalwater per dag te drinken.
Bloedonderzoek bij aanhoudende vermoeidheid moet gecheckt worden op voldoende Vitamine B 12 (350 p/mol) en ijzer. Ook is het aan te raden foliumzuur te laten testen.
Helaas houden veel huisartsen en internisten de normaalwaarde voor Vitamine B 12 aan die eigenlijk te laag is.

Kun je het niet eens worden met de arts?
Ga dan op zoek in de alternatieve sector, die nemen een B 12 tekort heel serieus!
Ook darmspoelingen kunnen daarbij van goede betekenis zijn.
Een goedwerkende dikke darm is van levensbelang!

Infoteur: Ceetee
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!