InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Chronische vermoeidheid; van oorzaak tot behandeling

Chronische vermoeidheid; van oorzaak tot behandeling

Chronische vermoeidheid; van oorzaak tot behandeling Chronische vermoeidheid, vaak ook wel aangeduid als het chronische vermoeidheidssyndroom (CVS), werd oorspronkelijk gebruikt als werkdefinitie voor wetenschappelijk onderzoek naar de spierziekte ME. Er zijn later nog andere definities voor vastgesteld, waardoor CVS één van de diverse diagnoses is voor dezelfde aandoening. Chronische vermoeidheid is een beschrijving van klachten. Hierdoor kan deze diagnose gesteld worden bij mensen die geen ME hebben. Deze aandoening waarbij je je blijvend moe voelt kan jaren blijven.

Wat is chronische vermoeidheid?

Chronische vermoeidheid, vaak ook het chronische vermoeidheidssyndroom genoemd, is een aandoening waarbij je je altijd moe voelt. Als je moe bent ga je rusten, door te liggen of te gaan slapen, waarna je je niet meer moe voelt. Bij mensen die lijden aan chronische vermoeidheid gaat dit gevoel dat je moe bent niet weg nadat je gerust hebt. Deze aandoening kan langzamerhand verdwijnen, maar je kunt er ook jaren last van hebben.

Een burn-out is een vorm van chronische vermoeidheid. Bij deze vorm wordt de vermoeidheid vooral veroorzaakt door stress, met name werkstress. Een burn-out krijg je vaak in een relatief korte tijd, waardoor er ook vaak makkelijk een oorzaak voor te vinden is. Dit betekent ook dat je van deze vorm van chronische vermoeidheid snel geneest.

Ook ME (Myalgische Encephalomyelitis) is een vorm van chronische vermoeidheid. De letterlijke betekenis van ME is met spierpijn gepaard gaande onsteking van het ruggenmerg en/of de hersenen. Wel zijn alle klachten niet meetbaar, althans dat wordt beweerd. De klachten worden in ieder geval niet aangetoond met de reguliere meetmethoden.

Oorzaak

De oorzaak voor chronische vermoeidheid is niet echt te noemen. Dit kunnen diverse oorzaken zijn. Men weet wel dat een belangrijke oorzaak voor deze aandoening langdurige overbelasting is. Ook hebben veel mensen die last hebben van chronische vermoeidheid dit pas gekregen nadat zij een infectie hebben gehad. Toch is het (nog) niet bewezen dat een infectie de oorzaak kan zijn van chronische vermoeidheid.

Klachten & Symptomen

Hieronder staat een lijst met klachten en/of symptomen die kunnen voorkomen bij chronische vermoeidheid.
  • Moeheid
  • Minder of geen kracht in de spieren
  • Slecht kunnen concentreren
  • Darmstoornissen
  • Niet stressbestendig
  • Emotionele onstabiliteit
  • Extra gevoelig voor licht en/of geluid
  • Allergische reacties

Behandeling

Voor chronische vermoeidheid is niet een specifieke behandeling. Wel zijn er behandelingen die ook kunnen helpen tegen de chronische vermoeidheid, soms gepaard met medicijnen en soms zonder. Ook kan het resultaat van een behandeling bij elke persoon verschillend zijn. Wat voor behandeling je moet volgen ligt aan de precieze klachten die je ondervind. Dit moet je met de behandeld arts bespreken, waarna hij of zij zal bepalen wat voor jou de beste behandeling is. Vaak moet je niet alleen de behandeling ondergaan, maar ook mensen in je directe omgeving. Dit wordt door de arts uitgelegd en bepaald in welke mate zij jou kunnen helpen met de behandeling.

Chronische vermoeidheid als symptoom

Als je de klachten van chronische vermoeidheid ondervind, wilt de arts vaak ook nader onderzoek doen. Dit komt omdat chronische vermoeidheid zelf ook een symptoom kan zijn of aanleiding voor andere ziektes. In onderstaande lijst kun je zien welke ziektes en aandoeningen dit zijn.
  • Depressie
  • Burn-out
  • Angststoornissen
  • Polio
  • Ziekte van Lyme
  • Ziekte van Pfeiffer
  • Multiple Sclerose
  • Slaapstoornissen
  • Diverse infecties
  • Suikerziekte / Diabetes Mellitus
© 2013 - 2019 Rva03, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Wat kun je zelf doen aan slaapstoornissen?Slaaptekort is een van de belangrijkste oorzaken van vermoeidheid en chronische vermoeidheid. Een gebrek aan slaap wordt…
Tieners en vermoeidheidTieners en vermoeidheidChronische vermoeidheid is bij tieners een veel voorkomende kwaal. Het treft vaker meisjes dan jongens. Volgens het St.…
Chronische vermoeidheidssyndroomChronische vermoeidheidssyndroomChronisch vermoeidheidssyndroom (CVS) wordt gekenmerkt door intense vermoeidheid en lichaamszwakte die niet verminderen…
Vermoeidheid, oorzaak en symptomenVermoeidheid, oorzaak en symptomenVermoeidheid kan ontstaan als gevolg van slaaptekort, door een onderliggende ziekte of aandoening of door inspanning. Ma…
Chronischevermoeidheidssyndroom (CVS): symptomen & remediesChronischevermoeidheidssyndroom (CVS): symptomen & remediesCVS of het chronischevermoeidheidssyndroom is een diagnose die pas gesteld wordt na uitsluiting van andere aandoeningen…
Bronnen en referenties
  • http://www.chronischevermoeidheid.net/
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Chronische vermoeidheid; van oorzaak tot behandeling"

Infoteur: Rva03
Gepubliceerd: 03-04-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!