InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Neusverkoudheid, de neus ophalen of snuiten?

Neusverkoudheid, de neus ophalen of snuiten?

Neusverkoudheid, de neus ophalen of snuiten? Veel mensen vinden het niet prettig als iemand steeds z'n neus ophaalt en zeggen vaak: ga je neus eens snuiten! Maar geven ze dan wel het juiste advies? Is je neus snuiten wel zo goed? Of is ophalen, ondanks dat het niet zo'n lekker geluid is, toch beter voor de gezondheid? Of kan men juist ziek worden van al dat snot?

Snot

Een snotneus is erg vervelend, je krijgt het benauwd, het is lastig en het kan er ook nog eens vies uitzien. Maar wat is snot eigenlijk en is het ook nog ergens goed voor? Snot is een slijmerige substantie die wordt aangemaakt en uitgescheiden door het neusslijmvlies. Het heeft als doel om het ingeademde lucht op te warmen en te bevochtigen voordat het de longen ingaat. Maar snot heeft ook een beschermende functie, het "vangt" ziekteverwekkers op en worden vervolgens met het slijm via de keel naar de maag afgevoerd. Ziekteverwekkers kunnen in de maag niet overleven door het aanwezige zoutzuur en worden op deze manier onschadelijk gemaakt. Een mens slikt per dag zo'n 1 tot 2 liter snot door, dit gaat vaak ongemerkt en kan absoluut geen kwaad. Het is een natuurlijk proces wat bijna alle zoogdieren doen.

Neusverkoudheid

Ondanks dat ziekteverwekkers met het slijm worden afgevoerd, gaat het weleens mis. Er ontstaat dan een ontsteking van het slijmvlies van de neus en de bijholtes. De slijmvliezen zwellen op en gaan meer vocht produceren, dit begint met kleurloos slijm wat langzaam verandert in geel/groen snot met een verstopte neus tot gevolg.
Een neusverkoudheid kan leiden tot hoofdpijn, oorpijn en niezen.

Kleurrijk snot

Snot kan verschillende kleuren hebben:
  • Kleurloos tot wit: is het snot kleurloos tot witgrijs, dan is er weinig aan de hand. Het is wel mogelijk dat de slijmvliezen iets geïrriteerd zijn en daardoor iets meer vocht dan normaal produceren.
  • Geel snot: wordt veroorzaakt door een virus.
  • Groen snot: wordt veroorzaakt door bacteriën.
  • Rood: is altijd bloed, een bloeding kan o.a worden veroorzaakt door te hard snuiten.

Snuiten of Ophalen

Wat is nou het beste bij een volle neus, snuiten of ophalen? Het is belangrijk om niet te forceren, dit geldt voor zowel snuiten als ophalen. Soms is het snot zo stug en taai dat het niet vooruit of achteruit kan. Probeer dan niet door te zetten, stomen is dan vaak de beste optie om het los te maken. Een zoutoplossing opsnuiven en via de mond weer uitspugen kan heel goed helpen om resterende slijm op te lossen.

Bij hard of frequent snuiten loopt men risico dat snot in de voorhoofds- en andere holtes worden geperst. Dit kan weer leiden tot hoofdpijn, oor- of voorhoofdsholteontsteking. Ook kan er door hard en vaak snuiten een bloedneus ontstaan, bloedvaatjes in de neus zijn namelijk erg kwetsbaar en kunnen daardoor gemakkelijk knappen.
Als men de neus ophaalt, wordt ook deels snot uit de holtes "gezogen" hiermee nemen risico's op ontstekingen in diezelfde holtes juist af.
Ondanks dat ophalen van de neus niet algemeen wordt geaccepteerd en vaak als asociaal wordt opgevat is het toch beter voor de gezondheid. Maar doe het wel voorzichtig en met beleid want flink de neus ophalen kan ook beschadigingen veroorzaken. Wil men tóch de neus snuiten, doe dit dan wel voorzichtig. Het beste kan men elke keer een schone papieren zakdoek gebruiken. Snuit niet beide neusgaten tegelijkertijd maar per stuk. Druk tijdens het snuiten één neusgat dicht en snuit vervolgens de neus zonder erg veel druk uit te oefenen.

Afvegen

Indien u geen enkel risico wilt lopen op een beschadiging, op wat voor manier dan ook, dan is een loopneus afvegen het allerbeste. Zorg wel altijd voor een schone (papieren)zakdoek.
© 2010 - 2017 El-ja, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Verkoudheid, loopneus en niezen, wat is dat?Verkoudheid, loopneus en niezen, wat is dat?Bent u verkouden en heeft u een loopneus met helder waterig snot en moet u regelmatig niezen en hoesten? De kans is dan…
Snot: geel, oranje, groen en bruin snot & snot etenSnot: geel, oranje, groen en bruin snot & snot etenGroen snot snuiten of geel snot snuiten? Wat kan dat betekenen? En bij verkoudheid: kun je dan beter snuiten of ophalen?…
Neusverkoudheid - Oorzaken en oplossingenIn de winter beginnen een hoop mensen te snotteren en zijn de rode verstopte neuzen weer overal te zien. Ondanks dat het…
Baby verkouden  Wat moet je doen?Baby verkouden Wat moet je doen?Wanneer een baby verkouden is, kan dat erg vervelend zijn. Als volwassene kunnen we ons best voorstellen hoe beroerd de…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Neusverkoudheid, de neus ophalen of snuiten?"

Reactie

Bakermans, 07-04-2014 09:39 #1
Als je bruin snuit wat is dat dan?

Infoteur: El-ja
Laatste update: 28-09-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!