InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Ademhaling en ademhalingstherapie

Ademhaling en ademhalingstherapie

Ademhaling en ademhalingstherapie De ademhaling van een mens zegt veel over diens welbevinden. Bij stress happen veel mensen letterlijk naar lucht. Ademhalingstherapie kan dan helpen om weer op de juiste wijze te ademen. Anders loopt men op termijn het risico van problemen met de spijsvertering of het hart.

Ademhaling verbeteren met ademhalingstherapie

Aan onze ademhaling merken we dat ons iets emotioneel aangrijpt.Tal van uitdrukkingen met de term "adem" hebben te maken met onze gemoedstoestand:
  • even op adem komen;
  • opgelucht ademhalen;
  • naar adem snakken;
  • de adem die ons in de keel stokt.

Iedereen kent ongetwijfeld nog meer uitdrukkingen die te maken hebben met onze ademhaling. Maar de gevolgen van een verkeerde ademhaling voor onze gezondheid zijn bij veel mensen onbekend. Wie gestrest of gespannen is, ademt meestal oppervlakkig, hoog vanuit de borstkast. Als dat van tijdelijke aard is, is het onschuldig.

Aanhoudend oppervlakkig ademen daarentegen, kan functionele stoornissen zoals problemen met de spijsvertering of zelfs hartritmestoornissen veroorzaken. Ademhalingstherapie kan dan uitkomst bieden.

Wat is een juiste ademhaling?

Bij een juiste ademhaling gaat het er niet om voortdurend puffend in en uit te ademen. Ook bestaat er niet zoiets als de énige juiste manier van ademhaling. De ademhaling van ieder mens is zo individueel als een vingerafdruk, beweren althans de ademtherapeuten.

Bovendien verandert onze ademhaling ook naar gelang onze gemoedstoestand. Bij een goed humeur ademt de mens instinctief op de juiste manier, namelijk diep door de neus en met het middenrif. Dat verhoogt en verlaagt de longen, waarbij ook onze buik duidelijk zichtbaar op en neer beweegt. Onze interne organen worden daarbij letterlijk gemasseerd. Bovendien stroomt er op die manier voldoende zuurstof in het lichaam en wordt de stofwisseling gestimuleerd.

Hoe werkt ademhalingstherapie?

Een ademhalingstherapie helpt mensen die lijden aan aandoeningen van de luchtwegen zoals astma of chronische bronchitis, maar ook mensen met migraine, hoofdpijn, gewrichts- en spierpijnen. In geval van ernstige en ongeneeslijke ziekten zoals longfibrose kan ademhalingstherapie ertoe bijdragen om de levenskwaliteit van de betrokkenen te verbeteren en de symptomen te verlichten.

Acteurs, muzikanten of docenten kunnen van ademhalingstherapie gebruik maken om hun stem te versterken. Ook in geval van paniekaanvallen, burnout en depressie, wordt de therapie toegepast.

Ademhalingsoefeningen of ademmassage

Afhankelijk van de reden waarom een patiënt bij de therapeut komt, zal deze proberen om hem via ademmassage of ademhalingsoefeningen verder te helpen. Daarbij gaat het erom om innerlijk ruimte voor een natuurlijke adembeweging te creëren en de zelfhelende kracht te bevorderen. Bij ademhalingstherapie staat de aanscherping van ons lichaamsbewustzijn op de voorgrond. Het gaat erom de ademhaling en daarmee jezelf te ontdekken en beter te begrijpen.

Daarbij kunnen bijvoorbeeld de volgende oefeningen helpen:
  • spreid uw voeten tot heupbreedte en ontspan uw knieën;
  • verplaats nu het gewicht op één voet;
  • zak door en adem in;
  • Bij het uitademen, richt u zich weer op.
Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat u de ademhaling niet forceert, maar dat die min of meer de bewegingen volgt.

Ontspannend werkt ook krachtig geeuwen en uitrekken. En wie veel achter de bureau zit zou tussendoor met de schouders kunnen draaien. Een rechte zithouding en aangespannen bekkenbodem helpen ook voor een juiste ademhaling.

Meer weten over ademhaling en ademhalingstherapie?

Wilt u meer weten over zaken als ademhaling en ademhalingstherapie dan is de website van Gezondheidsplein.nl een aanrader. Deze site heeft zich in de afgelopen jaren bewezen als een vindplek van begrijpelijke en betrouwbare medische informatie in de meest ruime zin.
Gerelateerde artikelen
De ademhalingstherapie: hoe bewust leren ademhalen?De ademhalingstherapie: hoe bewust leren ademhalen?Steeds meer en meer landgenoten beseffen dat de oplossing van hun gezondheidsproblemen niet altijd in een pillendoosje i…
Hyperventilatie, Wat Helpt, Symptomen, BehandelingTe veel ademen veroorzaakt allerlei klachten. Dit is erg vervelend waardoor het lichaam niet meer normaal kan functioner…
Hyperventilatie herkennen en bestrijdenHyperventilatie herkennen en bestrijdenHyperventilatie herkennen en bestrijden. Het is zo eenvoudig nog niet. De aandoening wordt bijna niet herkend door artse…
Hyperventilatie oefeningen - ademhalingstechniekenHyperventilatie oefeningen - ademhalingstechniekenHyperventilatie behandelen om de klachten en symptomen te verhelpen of zelfs op te lossen? Als je een hyperventilatie aa…

Reageer op het artikel "Ademhaling en ademhalingstherapie"

Infoteur: Serkozy
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!