InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Gezondheid: EMDR

Gezondheid: EMDR

Gezondheid: EMDR Eigenlijk had ik er tot kort geleden nog nooit van gehoord. Toevallig kwam het op mijn pad toen een vriendin deze therapie met groot succes onderging. Je kunt met deze methode op relatief eenvoudige wijze angsten neutraliseren. Lees de mogelijkheden en onmogelijkheden rond deze relatief nieuwe methode.

Waat staat EMDR voor en waar komt het vandaan?

EMDR staat voor Eye Movement Desensitization and Reprocessing en is een bewezen behandelmethode om vervelende ervaringen te verwerken. Het werd pas in 1987 ontdekt door de Amerikaans psycholoog Francine Shapiro. Ze kwam er tijdens een wandeling achter dat ze vervelende herinneringen uit haar jeugd een minder negatieve lading kon geven als ze met haar ogen van links naar rechts bewoog tijdens het lopen. Ze paste dit vervolgens op andere mensen toe en daar was het resultaat exact hetzelfde.

Hoogleraar angst- en gedragstoornissen Ad de Jongh haalde de methode in 1992 naar Nederland, nadat hij er in een internationaal medisch tijdschrift over had gelezen.

Hoe werkt het?

Met een psycholoog haal je tijdens een sessie een trauma uit het langetermijngeheugen naar het kortetermijngeheugen (wetende dat het kortetermijngeheugen maar een beperkte opslagcapaciteit heeft). Als iemand je tijdens deze exercitie (beelden, gedachten en gevoelens) afleidt door de op ca. een halve meter afstand de hand van links naar rechts te bewegen welke je moet volgen of tikkende geluiden op afwisselend het linkse en het rechts oor (kan ook een koptelefoon zijn waar afwisselend links en rechts geluiden te horen zijn), blijkt dit te veel ‘te zwaar’ voor het kortetermijngeheugen. Het is gewoonweg te veel informatie en daarmee verdwijnt de emotionele lading. Wat er overblijft is een neutraal beeld en daarmee kan je de ervaring aan.

Het is wel zo dat bij veelvuldige beschadigingen het zelfbeeld nog wel eens wijzigt en dan is EMDR niet meer toereikend en kan het wel onderdeel uitmaken van het programma, maar is het niet toereikend dit alleen met EMDR op te lossen.

Wanneer toe te passen?

Dat maakt dat je met de therapeut moet bespreken of voor je situatie EMDR werkt (meestal enkele sessies om het probleem/de traumatische ervaring weg te werken of een plek te geven). Maar je kunt denken aan vliegangst, verkeersangst, een geweldsmisdrijf of pleinvrees. Als er aan bepaalde criteria wordt voldaan spreekt men van een 'post traumatische stress-stoornis' (PTSS). Uitgangspunt is telkens dat de klachten zijn ontstaan als gevolg van een of meer beschadigende ervaringen.

Er zijn naast de therapeutische sessies ook nog wel wat handigheidjes mee te geven als je er dreigt last van te krijgen. Te denken valt aan het jezelf afleiden als je de angst op voelt komen. Door bijvoorbeeld afwisselend op de knieën te tikken.

Nadelen?
Na afloop van een sessie kunnen de effecten nog even doorwerken. Hoewel dit op zich niet verkeerd is, kan het de patiënt het gevoel geven dat deze de regie kwijt is. Zo’n na-eb effect kan enkele dagen duren.

Passen alle therapeuten deze methode toe?

Nee, maar om te weten welke therapeuten het wel toepassen kan je op de website (www.emdr.nl) van de vereniging zoeken naar een therapeut in de buurt.

Kan EMDR iets voorkomen?

Nee, dat kan niet, want de EMDR techniek geeft de negatieve ervaring een nieuwe plaats zonder de negatieve lading. Iedere ervaring zal dus opnieuw op deze manier een andere plaats moeten krijgen.

Naslagwerken over EMDR

Casusboek EMDR, 25 voorbeelden uit de praktijk
AuteurH.K. Hornsveld; S.A. Berendsen
ISBN 9789031373574

Paktijkboek EMDR: Casusconceptualisatie en specifieke patiëntengroepen.
Harcourt Publishers: Amsterdam
ISBN 978 90 265 1839 3

Handboek EMDR: een geprotocolleerde behandelmethode voor de gevolgen van psychotrauma.
De Jongh, A. & Ten Broeke, E. (2003; derde druk 2006)
Harcourt publishers: Amsterdam
ISBN 90 265 1724 6

Lees verder

Gerelateerde artikelen
EMDR, een therapie voor het verwerken van trauma’sEMDR, een therapie voor het verwerken van trauma’sAls je professionele hulp gaat zoeken voor psychische klachten die je hebt als gevolg van een traumatische ervaring, is…
Wat is EMDR therapie?Wat is EMDR therapie?EMDR is een afkorting voor ‘Eye Movement Desensitization an Reprocessing’. Dit is therapie voor mensen die te maken hebb…
PTSS: symptomen & behandeling PTSSPTSS: symptomen & behandeling PTSSEen Post Traumatische Stressstoornis (PTSS) kan ontstaan na een traumatische gebeurtenis. De symptomen van PTSS zijn ond…
Vliegangst wat en hoe?Vliegangst wat en hoe?Vliegangst komt veel voor, bijna 3.000.000 Nederlanders hebben er last van. Dit uit zich in zweten, trillen, hartkloppin…
Aviofobie / vliegangstVliegangst oftewel aviofobie is een fobie waarbij mensen angst hebben om te vliegen. Indien men wel een vliegtuig neemt…

Reageer op het artikel "Gezondheid: EMDR"

Infoteur: Annastaal
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Lichamelijke gezondheid
Medische informatie…
Schrijf mee!