InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Oorzaken van spier- en gewrichtspijn

Oorzaken van spier- en gewrichtspijn

Oorzaken van spier- en gewrichtspijn Iedereen heeft wel eens last van spier- of gewrichtspijn, maar als de pijn langer aanhoudt kan het verstandig zijn om de huisarts te bezoeken. Wat kan nu eigelijk spier- en gewrichtspijn veroorzaken en hoe weet je nu of jouw spier- of gewrichtspijn een reden is om naar de huisarts te gaan. Hier lees je een aantal ins en outs over spier- en gewrichtspijn.

Wanneer naar de huisarts

Spier- en gewrichtspijn kunnen door verschillende factoren worden veroorzaakt. Gewrichtspijn en pijn in de spieren kunnen optreden wanneer het lichaam niet goed werkt. Af en toe spierpijn is geen chronische aandoening. Iemand die bijvoorbeeld zwaar werk verricht of regelmatig sport, heeft wel eens te kampen met spierpijn. Dit is echter maar voor een dag of twee en geen reden voor bezorgdheid. Ook kunnen vrouwen last hebben van hun spieren of gewrichten tijdens de menstruatie.

Wanneer spier- en/of gewrichtspijn langere tijd aanhoud en gepaard gaat met ongevoeligheid, zwelling of andere abnormale gevoelens, zou er wel eens iets anders aan de hand kunnen zijn en is het verstandig om de huisarts te bezoeken. Spier- en gewichtspijn met spiervermoeidheid, kunnen leiden tot problemen bij het uitvoeren van dagelijkse activiteiten.

Oorzaken van spier- en gewrichtspijn

Sommige van de makkelijk te identificerende oorzaken van spier en gewrichtspijn zijn virale griep, verstuiking, letsel en medicijnen. In deze gevallen is spier- en gewrichtspijn een normaal symptoom. Alleen als de pijn in dergelijke gevallen niet na een paar dagen vermindert, is speciale aandacht vereist.
Hieronder vind je echter een aantal aandoeningen die spier- en gewrichtspijn veroorzaken.

Systemische Lupus erythematodes (SLE)
Systemische Lupus erythematodes is één van de meest voorkomende aandoeningen die spier- en gewrichtspijn veroorzaken. SLE is een auto-immuun ziekte, waarbij het immuunsysteem niet naar behoren werkt. Daardoor vallen anti-stoffen de gezonde weefsels aan en veroorzaken pijn en schade in verschillende delen van het lichaam. Enkele symptomen van deze ziekte zijn: spier- en gewrichtspijn, huiduitslag, mondzweren, nieraandoeningen en bloedarmoede.

Artritis
Artritis is ook één van de meest voorkomende oorzaken van chronische spier- en gewrichtspijn. Iemand die lijdt aan artritis kan ernstige pijn in de gewrichten ervaren. Er onstaan hierbij ontstekingen in de gewrichten en deze kunnen hierbij opzwellen. De ontsteking kan zich ook uitbreiden en hierbij een spierontsteking veroorzaken, die tot spierpijn leidt.

Fibromyalgie
Fibromyalgie betekent letterlijk: pijn in spieren en bindweefsel. Fibromyalgie-patiënten hebben verschillende klachten, zoals pijn, vermoeidheid, stijfheid en soms stemmingswisselingen. Bij patiënten met Fibromyalgie blijft de pijn vaak langer aanhouden, zonder dat hierbij vergroeiingen of beschadigingen in de gewrichten zijn.

Hyperthyreoïdie
Hyperthyreoïdie wordt veroorzaakt door een te snel werkende schildklier. Hyperthyreoïdie beïnvloedt de skeletspieren, waardoor spierpijn wordt veroozaakt. Ook spierzwakte, spierkrampen en stijfheid kunnen voorkomen.

Ontsteking
Spier- en gewrichtsonsteking voorzaken ook spier en gewrichtspijn. Spierontsteking wordt ook wel myositis genoemd. Myositis veroorzaakt pijn, zwelling en gevoelige spieren, waardoor ook spierzwakte kan ontstaan.Gewrichtsontsteking wordt meestal veroorzaakt door infecties of auto-immuum ziekten, zoals artritis en resulteert in hevige pijn in de gewrichten.
© 2011 - 2014 Jes1978, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gewrichtspijn: Symptomen, oorzaken, medicijnen, behandelingGewrichtspijn: Symptomen, oorzaken, medicijnen, behandelingGewrichtspijn komt vrij veel voor bij mensen en zorgt voor heel veel ongemak. Ernstige gewrichtspijn kan de kwaliteit va…
Fibromyalgie: oorzaken en symptomen van dit pijnsyndroomFibromyalgie: oorzaken en symptomen van dit pijnsyndroomFibromyalgie is een van die mysterieuze aandoeningen waar nog maar weinig over geweten is. De symptomen van fibromyalgie…
Pijnklachten: welke pijnstillers nemen bij gewrichtspijn?Pijnklachten: welke pijnstillers nemen bij gewrichtspijn?Gewrichtspijn kan je dagelijkse leven erg bemoeilijken, zeker wanneer de koude de pijn nog verergert. Vermits gewrichtsk…
Reuma: symptomen, oorzaken en behandelingReuma: symptomen, oorzaken en behandelingReuma is een verzamelnaam voor verschillende vormen van aandoeningen: artrose, fibromyalgie, jicht, reumatoïde Artritis…
Reuma: symptomen en nieuwe behandeling reumaReuma: symptomen en nieuwe behandeling reumaAcuut reuma, reuma en artrose. Er zijn meer dan honderd reumatische aandoeningen en vormen van reuma. Wat zijn de sympto…

Reageer op het artikel "Oorzaken van spier- en gewrichtspijn"

Infoteur: Jes1978
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!