InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Depersonalisatie

Depersonalisatie

Depersonalisatie Depersonalisatie is het vreemd staan ten opzichte van de eigen persoon. Dit kan voorkomen bij mensen die ernstig vermoeid zijn, bij vergiftiging, bij grote veranderingen in het leven en bij een aantal psychische aandoeningen.

Depersonalisatie, wat is dat?

Depersonalisatie is altijd psychisch dus geen lichamelijke klacht. Bij depersonalisatie heb je het gevoel dat je jezelf niet bent, je herkent ook je eigen gedachte niet. Het is een hele vreemde gewaarwording. Door bepaalde gedachtes ga je je anders voelen. Het is moeilijk om hiermee te leven. Het komt voor bij mensen van alle leeftijden: van kinderen tot ouderen. Meestal komt het voor op een leeftijd tussen de 16 en 85 jaar.

Ontstaan van depersonalisatie

Vaak ontstaat dit na bijvoorbeeld een grote verandering in je leven: iemand kan gestorven zijn, je hebt een ziekte, je relatie is verbroken, je ouders willen geen contact meer met je, je moet gedwongen verhuizen etc.

Een andere oorzaak is een vergiftiging. Met name het gebruik van LSD kan depersonalisatie veroorzaken. Bij bepaalde psychische ziektebeelden kan depersonalisatie ook voorkomen, vooral bij depressies en schizofrenie, paniekstoornissen en angststoornissen. Vaak komt het dan samen met de-realisatie.

Kenmerken: heb ik depersonalisatie?

Niet iedereen ontdekt bij zichzelf depersonalisatie. Wanneer er een aantal kenmerken zijn, kan het best dat je depersonalisatie hebt. Een aantal kenmerken zijn:
  • Het gevoel hebben om toeschouwer te zijn in plaats van zelf de hoofdrol te spelen
  • Gevoel om achter een glazen wand of onder een glazen stolp te zitten
  • Alles op de automatische piloot doen, zich een robot voelen
  • Geen emoties kunnen voelen, niet lief kunnen hebben
  • Bekende en vertrouwde situaties lijken ineens helemaal nieuw
  • Zichzelf in de spiegel niet meer herkennen of slechts een klein gedeelte ervan
  • Alsof alles een droom of een film is
  • De eigen stem klinkt niet als je eigen of geluiden klinken niet vertrouwd
  • Eigen lichaam, armen, benen kunnen langer of korter aanvoelen, alsof ze niet van jou zijn
  • Dingen om je heen lijken groter of kleiner of juist verder weg of dichter bij

Heb je ook nog niet zo lang daarvoor een grote verandering in je leven meegemaakt of iets traumatisch ervaren zoals geweldmisdrijf, een ongeluk, etc, vermoeidheid, depressie, of heb je drugs of overmatig alcohol gebruikt, dan is de kans op depersonalisatie wel groter. Vaak komt depersonalisatie ook ten tijden van angst. Depersonalisatie heeft dan een afweerfunctie: het vermijden van angstgevoelens. De angst verdwijnt maar men voelt zich daardoor de tweede persoon in het geheel. Alsof je van een afstand toekijkt.

Behandeling

Een behandeling kan gedaan worden indien het vaker voorkomt en het normale leven dusdanig beïnvloed, dat men niet meer normaal kan functioneren. Iedereen heeft wel eens last van depersonalisatie en dit is niet altijd ernstig. Behandeling bestaat uit het toedienen van medicijnen, waaronder antidepressiva. Ook kan er gekozen worden voor psychotherapie. Soms wordt er hypnose toegepast of acupunctuur. Men kan ook combineren tussen meerdere behandelingen. Voor lichte klachten kan men ook valeriaan innemen, dit is rustgevend.

Het grootste probleem is vaak depersonalisatie herkennen. Ook door artsen wordt het vaak niet herkend. Dit maakt een behandeling dan ook moeilijker. De omgeving kan vaak denken dat je je aanstelt of dat er niks aan de hand is. Mensen met depersonalisatie zien er namelijk niet ziek uit. Via de Stichting Depersonalisatie kan men praten met lotgenoten. Het nadeel is wel dat men eerst lid moet worden voor 20 euro per jaar. Gelukkig zijn er veel forums op internet te vinden waar men zonder betaling met lotgenoten in contact kan komen, zoals medischforum.nl
© 2011 - 2014 Bibiana, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Angst: overzicht van angststoornissenAngst: overzicht van angststoornissenOmdat er verschillende angststoornissen zijn zal eerst via een diagnose vastgesteld moeten worden om welke angststoornis…
Angststoornis door een somatische (lichamelijke) aandoeningAngststoornis door een somatische (lichamelijke) aandoeningDe angststoornis door een somatische (lichamelijke) aandoening is één van de twaalf angststoornissen die door de DSM-IV…
Paniekstoornis zonder agorafobie (pleinvrees)Paniekstoornis zonder agorafobie (pleinvrees)De paniekstoornis zonder agorafobie is één van de twaalf angststoornissen die door de DSM-IV worden onderscheiden. In di…
Angststoornis NAO (niet anders omschreven)Angststoornis NAO (niet anders omschreven)De angststoornis NAO (niet anders omschreven) is één van de twaalf angststoornissen die door de DSM-IV worden onderschei…
Acute stressstoornis (ASS)Acute stressstoornis (ASS)De acute stressstoornis (ASS) is één van de twaalf angststoornissen die door de DSM-IV worden onderscheiden. Mensen met…
Bronnen en referenties
  • http://www.medischforum.nl/

Reageer op het artikel "Depersonalisatie"

Reacties

Timo, 14-03-2013 18:45 #5
Ik ben 16 jaar en volgens mij heb ik deze aandoening. Het voelt alsof ik in een game zit. Ik heb last van mijn maag en ik heb een brok in mijn keel. Soms wordt ik erg misselijk. De diepte van kamers wordt opeens een stuk raarder. Ik heb op mijn 15de veel wiet gerookt en zelfs een keer XTC genomen. Ik vind dit gevoel heel erg vervelend. Ik ben heel erg bang. Wat moet ik doen?

Nick, 16-12-2012 20:10 #4
Hallo,
Ik ben in januari 2011 erg ziek geworden, ik dacht dat ik een ernstige ziekte had. En met die gedachte kon ik niet leven, ik maakte mezelf helemaal gek. Ik heb op een avond in maart van 2011 een paniekaanval gehad omdat ik zo overstuur was door al die gedachtes. De volgende dag werd ik wakker en ik had het gevoel dat ik in een droom leefde. Alles leek nep om me heen. Daar heb ik vanaf toen tot aan nu last van. Na bezoeken aan een osteophaat (bewust wording oefeningen ) was het wel vaker beter. Maar ik blijf er maar last van houden. Ik krijg ook angst/paniek aanvallen door dit gevoel. En dan wordt het onwerkelijke gevoel weer nog erger. Ik weet niet hoe ik hier uit moet komen.

Laurens Wouters, 20-11-2012 11:30 #3
Die kenmerken die er zijn omschrijven, kan ik me helemaal in vinden, zijnde depersonalisatie. Als je dit hebt, dat is geen aangename gewaarwording en heel je leven krijgt ineens een drastische wending op vele fronten. Er wordt geschreven, waar kan depersonalisatie door ontstaan. Wat er allemaal is omschreven aan onderwerpen, heb ik allemaal letterlijk en figuurlijk allemaal mee moeten maken. We hebben inhouden houden van boeken inhouden van films of voor gedichten etc. Men vraagt wel eens af wat kan een mens lichamelijk en geestelijk doorstaan. ja daar kunnen we wel antwoorden opgeven.
Men kan allemaal vernemen wat er dagelijks afspeelt in de politiek en media en in het recht en nu ook weer met de Inspectie van volksgezondheid. of commissie Samson Deetman of Nova Nederlandse orde van Advocaten, met de eerlijke rechtsgang. En of er werkelijk hulp en bijstand is op basis van zorg gezondheid jeugd wmo Wet Maatschappelijke ondersteuning Recht advocatuur. Dat kunnen we allemaal onderbouwen dat het er allemaal niet is. En of het schort aan de kwaliteit kwantiteit en respectheid en beleidsvoeringen die men toepast. Ja beste lotgenoten. Hoe zou het komen lotgenoten waardoor de onschuldige in deze omstandigheden terecht zijn gekomen. en geconfronteerd worden met depersonalisatie. Ik ben er nog nooit meer geconfronteerd geweest, maar het is mij aangedaan. Ja als je tientallen jaren wetend moedwillig geestelijk en lichamelijk wordt mishandeld en niet meer dan door je 35 jaren inzet te hebben getoond voor je naaste voor welzijn en Vree en niet meer voor rechtsgelijkheid te zijn gegaan. En die gelijkheid kan door mij niet beter worden omschreven, wat er nu dagelijks zichtbaar en hoorbaar is in de media.
Er wordt gesproken over waarden en normen en over gelijkwaardige behandeling en dat er voor elke staatsburger in de staat der Nederlanden hulp en bijstand is op basis van gezondheid wmo en recht etc. En dat organisaties die toezicht moeten houden ook werkelijk toezicht houden. Ja beste lotgenoten, onzerzijds kunnen we het aangegeven, dat een groot percentage die geconfronteerd zijn met depersonalisatie, het door derden wordt aangedaan. We kunnen het onderbouwen met ware feiten waarheidsbevindingen inhouden van zwartboeken. Ja beste lotgenoten, ik kan het als ervaringsdeskundige mantelzorger belangenbehartiger allemaal onderbouwend weergeven. Enwel met correspondenties briefwisselingen van Ministeries Koninkrijkrelaties Commissie van de Tweede kamer hoogste rechtsorganen bestuurs civiel straf familie en bij de Inspecties Ombudsmannen en Volksvertegenwoordigers gemeentelijk provinciaal landelijk. Ja en zo kan men zien hoe en waardoor en door wie al die onnodig verspillingen van tijd en geld ten grondslag liggen en hoe er slachtoffers worden gemaakt als mijn lotgenoten. Ja beste lotgenoten ik ben altijd bereid om interviews geven mijn ervaringen te delen film te maken. En duizend en een vraag te beantwoorden hoe men geconfronteerd wordt door derden met Depersonalisatie.
Alles wat omschreven is kan mijnerzijds allemaal met wettelijke overtuigende bewijzen onderbouwd worden en dan kan men zien hoe en door wie men geconfronteerd wordt onschuldig met Depersonalisatie. Beste lotgenoten waar ik mijn bijdrage aan kan geven ben ik bereid, als het maar ten goede mag komen aan personen die als ik een lotgenoot zijn geworden door Depersonalisatie Waarmede veel onnodige verspillingen van tijd en geld en slachtoffers voorkomen worden. Daar zijn alle vernoemde geledingen die er omschreven staan in dit schrijven al meer dan een tiental jaren kennisdrager van, Dus daaruit kan men vernemen wat men al die jaren tot dusverre met de afgegeven signalen mee heeft gedaan. Men kan vernemen uit de onderzoeken die jl zijn gedaan mbt de inspectie van de volksgezondheid in de media dat het toch hevig schortte aan het voerende beleid. Ja beste lotgenoten wat nu dagelijks nieuws is, is onzerzijds als een tiental jaren geleden aan de hoofdverantwoordelijke die in dit schrijven als zijn omschreven al kennisdrager van. Dus oud nieuws, of wetend moedwillig al die voorgaande jaren van de afgegeven signalen onthouden. Ja beste lotgenoten en wetende dat de afschuwelijkste inhouden waren omschreven. Ja het is niet pijnlijker en verdrietiger dat we tot heden dagen oogluikend hebben moeten toekijken, hoe al de voorgaande jaren van de waarheidsbevindingen is onthouden wat nu dan dagelijks nieuws is. Beste lotgenoten ik wens een ieder veel kracht toe om deze weg die we moeten doorstaan. Maar hoop weer vlug om en menswaardig herstel.
Groetjes Laurens Wouters Bladel

Dfg, 02-07-2012 02:52 #2
"Depersonalisatie is altijd psychisch dus geen lichamelijke klacht". Voor zover ik weet is depersonalisatie en derealisatie zeker niet altijd psychisch, vaak hangt dit namelijk samen met epilepsie of migraine.

Ik word hier soms een beetje boos over, veel psychische aandoeningen vinden hun oorsprong in biologische processen, maar medisch onderzoek wordt vaak nog niet eens verricht! Want heeft bepaalde gevolgen op de markt van de farmaceutische industrie. Het draait in deze wereld allang niet meer om het helpen van mensen…

Borderline, OCD, AD(H)D, autisme, depressie enz. al deze aandoeningen zijn aantoonbaar via hersenscan mensen!

Cgarmaine, 11-04-2012 19:27 #1
Dat depersonalisatie heb ik ook. Bv als ik naar 1 punt kijk dan lijkt het alsof ik droom. Kun je er wat aan doen of niet? Reactie infoteur, 25-04-2012
Er kan ook sprake zijn van het zogenaamde "dagdromen".

Infoteur: Bibiana
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!