InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Phantosmie: geuren in de neus die er niet zijn

Phantosmie: geuren in de neus die er niet zijn

Phantosmie: geuren in de neus die er niet zijn Phantosmie is een vreemde aandoening van het reukorgaan. Men ruikt dan geuren die er in werkelijkheid niet zijn. Vaak zijn dit geuren die niet erg aangenaam zijn. Waar komt deze aandoening vandaan en vooral, wat is eraan te doen?

Wat is Phantosmie?

Mensen met Phantosmie ruiken of hebben een geur in de neus die er in werkelijkheid niet is. Meestal zijn het onaangename geuren en blijft deze geur een aantal dagen/weken hangen in de neus. De geur is echter niet de gehele dag aanwezig, maar komt in vlagen. Het kan ook gepaard gaan met het proeven van de geur. Het kan ontstaan na het ruiken van de geur die dan blijft hangen, maar er zijn ook andere oorzaken te noemen. Meestal ruikt men ook nog wel goed andere geuren die er wel zijn, maar blijft de geur die in de neus zit op de achtergrond aanwezig. Phantosmie is een variant van Anosmie. Anosmie is een aandoening waarbij men volledig het reukvermogen verliest. Dit kan een aangeboren afwijking zijn of op latere leeftijd optreden.

Oorzaken van Phantosmie

Er zijn verschillende oorzaken te vinden voor Phantosmie. Het kan ontstaan nadat men een ongeluk heeft gehad waarbij hersenletsel is opgelopen. Door de schade kunnen de hersenen aan het reukorgaan verkeerde signalen doorgeven waardoor men een geur gaat ruiken die er niet is. Men kan ook Phantosmie krijgen na of voor een verkoudheid. Ook een allergie, infectie aan de luchtwegen of een tekort aan voedingsstoffen kunnen ervoor zorgen dat men een geur in de neus krijgt. Psychische problemen worden ook als oorzaak genoemd, maar er is niet duidelijk welke problemen de aandoening kunnen veroorzaken. Meestal zijn de hersenen aan te wijzen als oorzaak van deze en andere problemen met het reukorgaan. Het kan vergeleken worden met oren die 'suizen', dat komt ook doordat de hersenen verkeerde signalen doorgeven aan het gehoororgaan.

Gevolgen van Phantosmie

Phantosmie is een vervelende aandoening, omdat de geur in de neus meestal onaangenaam is. Men kan zich misselijk voelen wanneer de geur zijn intrede doet en blijft hangen. Aangezien de geur meestal een aantal dagen, of zelfs weken, achtereen blijft hangen, kan het behoorlijk gaan irriteren. Het heeft geen ernstige gevolgen, behalve dat men misschien verkouden wordt een aantal dagen/weken na het optreden van de Phantosmie.

Kan Phantosmie behandeld worden?

Het is niet duidelijk of er een behandeling is voor Phantosmie. Vaak is het een aandoening die wordt veroorzaakt door de hersenen en dat kan niet met een middeltje worden opgelost. Er is nog niet veel bekend over aandoeningen van het reukorgaan, dus mensen met deze aandoening kunnen niet simpelweg langs een arts gaan voor een oplossing. De vieze geur die een tijdje in de neus blijft hangen gaat vanzelf weer weg, maar komt meestal meerdere keren per jaar terug. Wellicht kan men proberen het slijmvlies in de neus te behandelen met een zoutoplossing of een neusspray. De geur kan dan een tijdje verdwijnen, maar het is geen permanente oplossing voor het probleem.
© 2011 - 2015 Irisvdpost, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Dysosmie - verkeerde functies van het reukorgaanDysosmie - verkeerde functies van het reukorgaanDysosmie is een aandoening aan het reukorgaan. Het kan zijn dat u helemaal niks kunt ruiken vanaf dat u geboren bent. He…
De reuk (zintuigen)De reuk (zintuigen)De neus, het uitsteeksel van het hoofd en het eerste deel van onze luchtwegen. De neus zorgt niet alleen voor het verwar…
Communicatie, een goede reuk en geurCommunicatie, een goede reuk en geurGoed communiceren is belangrijk en onmisbaar. Ook een goede reuk en geur zijn belangrijk in de omgang. Communicatie vind…
HelderruikendheidWat is Helderruikenheid. Andere namen hiervoor zijn: paranormaal ruiken en helder ruiken.Wat zijn de mogelijkheden van h…
Geurfunctie en geurgevoelGeurfunctie en geurgevoelS’avonds een boeket seringen geplukt in het oude dorp van Bellegarde. Wat kun je beter plukken in de schemering? Wat kun…
Bronnen en referenties
  • Ruikenenproeven.nl
  • Wikipedia.org

Reageer op het artikel "Phantosmie: geuren in de neus die er niet zijn"

Reacties

Theo, 16-05-2015 10:34 #24
Sedert een jaar heb ik last van oorsuisen in combinatie met de geur van zware parfum in mijn neus. De geur is dermate hevig waardoor deze bedwelmend is en mij misselijk maakt. Dit verschijnsel treedt bij mij onregelmatig op; dagen geen last maar ook dagen achter elkaar. Soms meerdere keren per dag of meerdere keren achter elkaar. Deze zogenaamde geursensatie houdt heel kort tot wel enkele minuten aan. Van de nawerking heb ik veel last; misselijkheid of een dol en licht gevoel. Het komt ook voor dat ik helemaal bezweet raak. Uiterst vervelend tijdens je werk, sporten, bij contacten met mensen… En lastig als het optreedt tijdens autorijden of andere bezigheden die je niet onmiddellijk kunt onderbreken. Er blijft een zwaar gevoel in mijn neus en voorhoofd achter.

Leentje, 12-03-2015 15:39 #23
Ik heb ook last van onfrisse geuren. Maar hoe weten jullie zeker dat ze niet echt zijn? ik sukkel nu al een jaar en intussen vraag ik regelmatig aan mijn omgeving of ze iets ruiken, meestal ruiken ze niets, maar toch ben ik steeds onzeker… het weegt echt door op mijn sociale leven. Ik kan dit toch niet constant vragen. Ik ruik zweetvoeten, ongewassen lichaamsgeur, … En de geuren overvallen me vooral als ik net uit de douche kom. De eerste keer dat ik het aan iemand durfde te vragen kon ik het niet geloven dat de geur er volgens die persoon niet was. Hebben jullie tips om echte en valse geuren van elkaar te onderscheiden,

Lief, 19-02-2015 19:38 #22
Ik heb al een paar jaar last van oorsuizingen en nu de laatste 2 maanden is er ook nog een sigarettengeur in mn neus blijven hangen die nimeer weg wil! En heel regelmatig hoofdpijn… Met mn oorsuizingen ben ik al naar de nko arts geweest, blijkbaar is er weinig aan te doen en dan dit er nog bij, ik ben soms ook wel bang voor een tumor maar vraag me dan weer af of dit niet te ver gezocht is. Heeft er ms iemand dezelfde symptomen en eventueel raad?

Nicky, 24-01-2015 20:00 #21
Ik ben heel bang geweest toen ik op 60-jarige leeftijd ineens sigarettenrook in mijn appartement opsnoof, er was niemand geweest en anderen roken niets… 2 weken nadien rook ik een mengeling van drukinkt, geuren van machinerie enz… terug 2 weken nadien was het heel erg, geur van rottigheid, .stank van vuile toiletten, rioolgeuren…
Ik ben naar een NKO dokter geweest en die nam onmiddellijk een hersenscan(dacht aan een hersentumor)… maar vond niets dat alarmerend was… ikzelf was wél bang geworden…
Na een paar maanden was alles weg van geur, niets meer… maar ik heb sedertdien ook NOOIT meer geroken, wat me bijna fataal geworden is bij een gaslek in de blok waar ik woonde… Wie kan me hierover inlichten of heeft ook iets dergelijks meegemaakt?

Herman, 13-01-2015 12:38 #20
Nadat ik zes weken geleden met de racefiets ben weggeleden en op mijn schouder en hoofd terechtgekomen (ik droeg een helm en die is er zo door beschadigd en dat-ie voortaan onbruikbaar is), heb ik de lucht van rook van een houtvuur in mijn neus, heel irritant. Ik vermoed dat mijn schedelbasis dusdanig beschadigd is dat mijn hersenen nu verkeerde informatie doorgeven en ik dus iets ruik wat er niet is. Ik hoop maar dat het geen vroeg symptoom van een dementeringsproces is. Wat ik tot nu toe over phantosmie heb gelezen, stemt mij niet vrolijk.

Patsy, 26-04-2014 20:06 #19
Ach, ben eigenlijk blij dat ik niet alleen ben… dacht al aan een hersentumor of zo. Is denk ik begonnen na een neusverkoudheid eind 2013. Komt inderdaad in vlagen en anderen rond mij ruiken niets. Misschien proberen er ons niet te veel op te fixeren, maakt je anders inderdaad gek! Heb ook al geprobeerd met spoelen met zoutoplossing, daar wordt enkel de apotheker rijk van…
veel sterkte iedereen!

John R., 17-04-2014 20:31 #18
Ik heb, als ik bij mijn ouders ben geweest, een sterke sigarettenlucht in mijn neus alsof er iemand naast mij staat te roken. Mijn moeder is een verstokte rookster en in hun huis hangt een sterke sigarettenrooklucht. Ik kan niet tegen sigarettenrook en kom hier eigenlijk niet mee in aanraking. In mijn omgeving rookt bijna niemand. Bij mij thuis wordt al helemaal niet gerookt en de eventuele visite rookt dan buiten. Door dit heb ik eigenlijk de neiging om niet meer naar mijn ouders te gaan want ik word gek van die lucht. Ik heb hier dan een aantal dagen tot een week last van en ruik het de hele dag.

Bart, 10-04-2014 19:50 #17
Ik heb ook een aparte geur beetje rottend lijkt het wel en, af en toe hoofdpijn. Soms 2 dagen niet dan weer wel, af en toe wat tintelingen in mijn hoofd. En het klinkt zo raar, Als ik naar de wc ga en je poept, dan ruikt dat meestal anders. Ik heb die lucht als ik gepoept of geplast heb hetzelfde, vanmiddag was ik bij een fruitbedrijf daar rook ik hem ook opeens. Andere keer ging ik lossen en laden met de vrachtwagen rook ik hem ook opeens. Als ik achter mijn laptop zit ruik ik het ook opeens. Als ik mijn broodtrommel open doet ruikt het ook zo opeens. Ik vindt het wel beetje eng daarom! Wat is dit toch? Heb wel s drukte.s en haast, maar ja dat heeft elk mens…

Sigarenrook, 20-03-2014 11:19 #16
Ik ruik al dagen achtereen sigarenrook, op het werk, in de slaapkamer, terwijl er niemand in mijn directe omgeving (werk en privé) sigaren rookt. Ik ben gaan googelen en kwam deze pagina tegen. Hebben geuren ook nog een bepaalde betekenis, of duiden specifieke geuren ergens op?

Mieke, 07-12-2013 21:56 #15
Ja dat heb ik ook! Idd als ik mijn bovenlip naar beneden trek. Het is een soort salmiak achtige lucht. Heel bijzonder.
En… ik wordt eigenlijk altijd verkouden erachteraan. Een soort waarschuwing. Maar echt lekker is het zeker niet! Maar voor mij altijd extra reden om aan de vitamientjes te denken. Haha! En het gaat ook altijd weer over. Een tumor? Nou dan krijg ik vast nog wel meer klachten. Als het hierbij blijft, is er prima mee te leven. Beetje bijzonder is wel!

Marion, 05-12-2013 14:13 #14
Oh wat fijn! Ik dacht écht dat ik de enige was die hier last van heeft. Mijn zoekterm op Google was dan ook: 'ik ruik iets, maar het is er niet'! Haha!
Maar goed, ik weet niet hoe lang ik het al heb, hoe vaak ik het heb en waardoor ik het heb, maar als ik het heb, ruik ik de geur van uitlaatgassen. Van die hele vieze dieselrook. Het blijft echt dagen in mijn neus hangen. Ik wordt er knettergek en misselijk van. Soms helpt het om een paar keer per dag aan zo'n Vicks neusstick te ruiken, maar meestal helpt gewoon helemaal niets! Ik ben er overigens niet verkouden bij en het is er ook niet voor of na een verkoudheid. Volgens mij wordt het bij mij getriggerd op het moment dat ik échte uitlaatgassen ruik, en weet mijn neus gewoon niet van ophouden… Ach ja, we leren er maar weer mee leven.

Han, 11-11-2013 13:10 #13
Ook ik heb hier bij tijd en wijlen last van maar alleen als ik mijn bovenlip naar beneden trek. Dit doe he bv bij je opmaken. Ik lees dit bij niemand! Kno arts zei heel lollig, dan die beweging niet meer maken. Ook ik heb gelezen over een tumor en vind dat dood eng.
Soms is het een paar dagen weg. Zijn er meer mensen die het bij een bepaalde beweging hebben?

Mark, 27-10-2013 17:26 #12
Begin juni heb ik een hersenschudding opgelopen en ruik sindsdien niks meer. Maar krijg bij inademen wel geuren door die er niet zijn. Het speelt nu al een tijd en vraag me af of dit met de tijd veranderd. De geuren die ik doorkrijg (ik noem het maar niet ruiken aangezien het niet de normale gang van geuren tot je nemen betreft) verschillen met de dag en zelfs meerdere malen per dag.

Stephan Moons, 26-09-2013 16:33 #11
Ik heb het fenomeen gekregen na een luchtweginfectie. Mijn reukvermogen was aanvankelijk helemaal weg, maar blijkt nu langzaam terug te keren. Dit kan blijkbaar weken tot maanden duren. Soms reuk ik weer even minder goed. Ik ruik ook dingen die er niet zijn: sigaretten, een soort van koffiegeur, rook. Zoutoplossingen blijken een beetje soelaas te brengen voor de fantoomgeuren. Helaas zijn geur en smaak verbonden met elkaar. Alle wijn smaakt voor mij momenteel gewoon zuur, maakt niet uit of het dure of goedkope is…

Dominic Robijns, 07-08-2013 21:44 #10
Oplossing! zelf had ik het 6 maanden, een paar dagen, geen last meer. Oplossing! Je neus niet meer snuiten, alleen als het nodig is ophalen, de hele dag en weg is de lucht uit je neus. Hoort zeg het voort!

Corina, 04-07-2013 23:02 #9
Sinds een kleine week heb ik ook een vieze geur in de linkerkant van mn neus. ook heb ik hoofdpijn aan de linkerkant en voel me de laatste tijd duizelig, alsof ik een duwtje krijg in mn rug en even mn evenwicht moet zoeken. Ik proef de geur nu de laatste twee dagen ook in de achterkant van mn keel en ben bang dat iemand anders me ook ruikt, maar ze zeggen van niet. Ik ben ervoor naar de dokter geweest en ze denken een ontstoken bijholte, Ben ook naar de tandarts geweest, omdat het aan mn kiezen zou kunnen liggen, maar
Ze zagen niks op de foto, ze zeiden… ja het zouden allebei je kiezen kunnen zijn.
Tja, daar schiet je wat mee op! Heb nu een antibioticakuur gehad en een neusspray(zoutoplossing). Ik heb nu inmiddels heel wat verhalen gelezen hierover, eigenlijk kun je dat beter niet doen, want daar wordt je helemaal gek van! Dan kan het zoveel zin…,dat je door de bomen ht bos niet meer ziet! Las zelfs iets over een tumor in het hoofd. Getver… ben maar gestopt met lezen! Ik wacht het af tot de kuur af is en spray elke dag, dan zal ik eens kijken hoe het gaat. Ze denken een ontstoken neusholte. De stank die je ruikt is echt heel vies, inderdaad iets wat ligt te rotten. Ik ruik het overal, waar ik ook ben… Alleen ik ben de enige die het ruikt, het zit echt in mn neusmwant als ik voorover buk, dan ruik ik het nog veel meer. Las dat het bij sommige mensen nooit is overgegaan en er al jaren mee tobben!
Daar wordt ik niet blij van. Er komt geen vies snot uit mn neus ofzo, maar als ik mn neus snuit dan ruik ik die geur wel. Afwachten maar even dan…

Anoniem, 16-04-2013 16:03 #8
Ook ik heb al jaren met vlagen een vreemde geur in mijn neus. Ik "ruik" het vooral als ik uitadem door mijn neus, een soort munt/brand achtige geur. Ik heb er nu al een paar dagen last van. Soms heb ik het weken niet, en dan weer wel. Naar de dokter ga ik niet, ze ziet me al aankomen met het verhaal dat ik iets ruik. (heb jeje wel goed gewassen dan?!:) )
In ieder geval is het onprettig! Soms zelfs in mijn slaap, dan ruik in een penetrante lijkengeur. Laatst droomde ik dat ik op een zomerse dag met 40graden een ontbindende lichaam vond in een auto. In die auto was het bloedheet en toen ik de deur opendeed kwam die luch naar buiten. Die bedorven warme lijkenlucht die al dagen aan het ontbinden was. En de geur rook levensecht! Bah! Iemand ook zulke dromen?
Groeten

Aleid, 15-04-2013 23:37 #7
Ik heb ook sinds 3/4 jaar een irritante geur in mijn neus. Heel vervelend. Het klopt dat ik vorig jaar zomer een val heb gemaakt en zeer hard op mijn achterhoofd terecht ben gekomen. Ik vrees dat dit mijn oorzaak is. Maar nu ik in een stress situatie zit lijkt het nog erger te worden. Ik baal als een stekker.

Sherley, 21-03-2013 14:36 #6
Sinds een paar weken word ik 's morgens wakker en ruik verse koffie. Klein detail: wij drinken geen koffie. Kan moeilijk door de muren van bij de buur komen.

Josine, 09-03-2013 23:04 #5
Beste Elize,
Helaas heb ik dit al een aantal maanden. Het is niet altijd even erg aanwezig en de geuren kunnen ook veranderen. Zo ruiken rundvlees en koffie vies, (koffie en urine ruiken hetzelfde maar naar iets anders, een afstotende geur). Heb neussprays en de sterkere druppels gekregen, maar dat hielp niet. Antibiotica evenmin. De KNO-arts kan niets vinden. Vandaag ruik ik een soort aceton. Ik probeer er maar niet bij stil te staan en wacht maar af.

Elize, 04-03-2013 13:30 #4
Heel herkenbaar. Ik heb sinds een paar dagen last van een branderige/rokerige lucht in mijn neus. Ik ben sowieso altijd erg gevoelig geweest voor luchten, dus dacht dat dat het eerst was. Maar het blijft grotendeels 24 uur per dag aanwezig. Heel vervelend. Nog nooit eerder gehad of iets over gehoord tot nu.

Kris, 03-03-2013 04:19 #3
Ik ruik bij vlagen houtrook die er niet is. Dat is dan 1 moment en daarna terug weg. Wel gek dat het gebeurt als ik eens een tijdje minder gezond gegeten heb, of eens een glas alcohol gedronken heb. De dag nadien of zo heb ik onder andere last daarvan.

Lis, 04-12-2012 21:28 #2
Ik ruik ook sinds kort een geur die er niet is, maar bij mij is het meer een olieachtige, geïmpregneerde geur. Ik dacht eerst dat ik de auto's die voor mij reden rook en dacht dat die problemen met hun olie hadden. Maar toen ik het ook thuis en op het werk rook, begreep ik dat hier iets anders aan de hand is. Heeft iemand enig idee hoe je dit kunt oplossen? Het is net een paar dagen weggeweest, maar sinds vandaag ruik ik weer precies die geur, van 's ochtends tot 's avonds.

Gerard van der Laan, 29-10-2012 10:44 #1
Zelf heb ik ook last van dit probleem. Ik vraag mij af of het inderdaad klopt dat de meeste mensen in dit geval "rook" of iets branderigs ruiken. Dat is bij mij inderdaad het geval. Reactie infoteur, 31-10-2012
Ik heb er ook wel eens last van en ik ruik dan een tijdje sigarettenrook. Ik weet niet of de meeste mensen 'rook' ruiken. Sommigen ruiken ook benzine of andere vieze geurtjes.

Infoteur: Irisvdpost
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 24
Medische informatie…
Schrijf mee!