InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > De magie van aromatherapie

De magie van aromatherapie

De genezende en opwekkende kwaliteiten van plantengeuren kunnen u helpen ontspannen en kunnen zelfs kwaaltjes behandelen. U kunt er op een eenvoudige manier achterkomen hoe heilzaam aromatherapie kan zijn. Druppel wat lavendelolie in uw bad. U merkt direct het verschil. Wanneer u de ontspannende geur van olie ruikt, raakt u in hogere sferen door de vredige en rustige werking, zodat u zich ontspant en ontstresst. Aromatherapie is de kunst van genezen met "etherische" oliën gezuiverde extracten uit planten. Deze kunnen worden gebruikt voor massage en inhaleertechnieken, als luchtvervrisser en worden toegevoegd aan badproducten, zoals zeep, huidlotions, badschuim en shampoo.

Aromatherapie omvat ook het gebruik van wierook (in poedervorm of als stokjes), pot pourri, stoomtechnieken, geurkaarsjes, en verse bloemen.

Hoe het werkt.

Via de neus.

  • Het verwarmen van etherische oliën en het branden van wierookstokjes verdampt de olie, zodat genezende moloculen makkelijker worden ingeademd.

Via de huid

  • Etherische oliën die worden aangebracht op de huid worden onmiddelijk opgenomen in het bloed.

Beginnen met aromatherapie

Etherische olie

  • De meeste etherische oliën die u kunt kopen in winkels zijn een verdunde oplossing van 3% in druivenpittenolie. Het bevat vitamine E en linolzuur. Deze zijn goed voor de huid. De olie kan direct aangebracht worden op de huid.
  • Etherische olie lost makkelijk op in warm water. Gebruik ongeveer eenderde flasje in een ontspannend bad.
  • Onverdunde etherische oliën kunt u mengen met 20 ml mengbare olie of bodylotion.

Geurkaarsen

  • Geurkaarsen zijn verrijkt met etherische oliën.
  • Geurkaarsen met insectenwerende geur; Citronella.
  • Geurkaarsen met ontspannende geur; Lavendel, mandarijn, zoete marjolein, melissa, neroli
  • Er zijn ook kaarsen die u beter laten concentreren, en wat dacht u van sensueel geurende kaarsen? Ideaal om in romantische sferen te raken.
  • U kunt uw omgeving heviger laten geuren met aromalampjes. Oliën voor aromalampjes zijn verkrijgbaar bij alle goede esoterische winkels.
  • Om de olie in een aromalampje te gebruiken, vult u het schaaltje half met water en voegt u enkele druppels olie toe.
  • Geurkaarsen en aromalampjes hebben vooral invloed op uw geest en emoties. Verwacht niet te snel resultaat, maar als het eenmaal werkt, hebt u er lange tijd plezier van.

Wierookstokjes

In elk pakje wierookstokjes zitten stokjes van dezelfde geur.
  • Zet een wierookstokje rechtop in een plant, een schaaltje zand of in een speciale wierookhouder. Steek het uiteinde aan en laat krachtige en ontspannende aroma's door uw huis trekken.
  • De essences in wierookstokjes zijn ook als olie verkrijgbaar, maar zijn erg kostbaar. Als u toch flink wilt uitpakken, gebruikt u ze op dezelfde manier als de oliën zoals hierboven beschreven.
  • Brand een wierookstokje naast een geurkaars, andere wierook of een aromalampje om de geuren te vermengen.
  • Let erop dat de hete as die van het brandende stokje valt niet het oppervlakte kan beschadigen.

De juiste geur kiezen

Er bestaat een overweldigend scala aan geuren, maar het is niet moeilijk de geur te kiezen die precies bij u past.

Sommige geuren helpen u in te slapen, andere helpen u op te staan. Sommige werken ontspannend en verjagen stress, terwijl andere u verkwikken en extra energie geven.

Volg uw neus

Oliën met dezelfde geur kunnen vaak verschillende effecten hebben. Citroen werkt stimulerend, maar citroengras kalmeert. Rozemarijn en pepermunt daarentegen ruiken totaal verschillend, maar beide helpen tegen vermoeidheid.

Geur en associatie

De reukzin is ons meest primitieve zintuig. Het is het meest verbonden met onze herrinneringen en emoties. Als we aan moeders keuken denken, of aan een dag aan zee, denken we vaak meteen aan de geuren. We kunnen deze herrinneringen gebruiken bij het kiezen van aroma's om bepaalde sferen te creëren.

Prettige herrinneringen

Omdat geuren verbonden zijn met herrinneringen, zal niet iedereen hetzelfde aroma lekker vinden. Lavendel wordt vaak als verkwikkend gezien, maar als het u herrinnert aan een nukkige oude tante, zult u het tegendeel ervaren. Gelukkig kunnen verschillende oliën dezelfde ambiance creëren, zodat er altijd wel eentje bij u past.
Houtgeuren doen mensen denken aan de natuur. Ze kunnen u helpen te ontstressen.

Aromatherapie en uw lichaam

Sommige etherische oliën werken op bepaalde plekken van uw lichaam beter dan andere oliën.
Deze checklist laat u zien waar elke olie het best aangebracht kan worden.

De werkzame bestanddelen van etherische oliën kunnen spierpijn verlichten, U oppeppen, uw bloedsomloop verbeteren en ademhalingsproblemen als hooikoorts, verstopte neus en keelpijn verminderen. Als u de olie op de juiste plek smeert, merkt u de genezende werking vrijwel direct.

Haarproblemen

  • Cederhout,
  • Cipres (tegen vet haar),
  • Rozemarijn (tegen droog haar),
  • Tea Tree (tegen roos).

Hoofdpijn

  • Eucalyptus,
  • Lavendel,
  • Pepermunt,
  • Rozemarijn.

Verstopte neus

  • Bergamot,
  • Eucalyptus,
  • GEmber,
  • Rozemarijn.

Hooikoorts

  • Kamille,
  • Eucalyptus.

Keelpijn

  • Wierook,
  • Jasmijn,
  • Sandelhout,
  • Tea Tree.

Spierpijn

  • Wierook,
  • Gember,
  • Zoete marjolein,
  • Rozemarijn

Eczeem

  • Kamille,
  • Geranium,
  • Jeneverbes,
  • Lavendel.

Buik en menstruatiepijn

  • Anijszaad,
  • Scharlei,
  • Jeneverbes,
  • Lavendel,
  • Marjolein.

Maagstoornis

  • Gember,
  • Mandarijn,
  • Pepermunt.

Droge huid

  • Bergamot,
  • Kamille,
  • Jasmijn,
  • Roos,
  • Sandelhout,
  • Ylang Ylang

Vette huid

  • Cipres,
  • Citroen,
  • Mandarijn,
  • Tea Tree (ook voor acne).

Cellulitis

  • Jeneverbes,
  • Geranium,
  • Rozemarijn.

Om snel en makkelijk profijt te hebben van etherische oliën, voegt u een paar druppels toe aan uw bodylotion of vochtinbrengende cremé.

Aromatherapie massage.

Combineer aromatherapie met massage om te profiteren van beide natuurlijke effecten. Door het masseren van genezende oliën in uw huid, worden de werkzame bestanddelen direct opgenomen in het weefsel. Masserende bewegingen verlichten pijn en stijfheid en bevorderen de bloedsomloop.
© 2007 - 2017 Biancab, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Huidverzorging met aromatherapie en halfedelstenenAromatherapie, halfedelstenen en kleurentherapie worden sinds kort als trio ingezet in een originele vorm van huidverzor…
Wat is aromatherapie?Wat is aromatherapie?Aromatherapie is het gebruiken van geuren van vluchtige oliën, ten behoeve van geestelijk emotioneel welbehagen.Een geur…
Etherische oliënEtherische oliën, ook bekend als essentiële of aromatische oliën, worden uit planten gewonnen en worden, omwille van hun…
Wondermiddel tegen rimpels en droge huidWondermiddel tegen rimpels en droge huidZoek je een wondermiddel tegen rimpels, voor droge huid of gecombineerde huid? Etherische oliën zijn de oplossing. Ze zi…

Reageer op het artikel "De magie van aromatherapie"

Reacties

Anne, 04-06-2011 14:13 #4
Een goede 100% plantaardige geurkaars is lastig te vinden. Maar deze zijn naar mijn mening wel de beste verdampers van etherische olien. Mijn favoriete geur: spanish orchard

Nikki, 27-02-2009 12:12 #3
Is dit artikel verschenen in een tijdschrift? Mijn dochter zoekt voor school een artikel over aroma en relaxatie. Dit mag echter niet van het internet gehaald worden. Weet jij waar ze dit kan vinden?

Melod (infoteur), 31-07-2008 20:15 #2
En smeer de olie nooit direct op je huid, maar laat het eerst mengen met een massagecrème- of olie met een neutrale geur :)

Liesbeth Semeijn, 12-05-2008 20:58 #1
Ik zou graag willen wijzen op een onvolkomenheid in de tekst… etherische olie lost ABSOLUUT niet op in water, en gebruik alsjeblieft geen 1/3e flesje in een bad! Alle etherische oliën voor in bad moeten met een emulgator gemengd worden; zuiveren plantaardige olie is ook geen emulgator. Het geheel zal blijven drijven op het badwater en u riskeert vervelende effecten tot en met fikse brandwonden. Lees de veiligheidsvoorschriften voor het gebruik door op bijvoorbeeld Hét Aromatherapieforum (www.ximenes.nl/forum) en lees goed de bijsluiter bij de oliën vóór gebruik.

Infoteur: Biancab
Gepubliceerd: 22-06-2007
Subrubriek: Alternatief
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!