InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Astrologie > Horoscoop Planeet Zon

Horoscoop Planeet Zon

Horoscoop Planeet Zon Horoscoop en Planeet. De Zon. Sterrenbeeld is een bekend begrip. Planeten, hun betekenis en invloed in de horoscoop zijn minder bekend. ZON, Maan, Mercurius, Venus, Mars, Jupiter, Saturnus, Uranus, Neptunus en Pluto. Iedere planeet symboliseert een bepaald behoeftenpatroon met hieruit voortvloeiende drijfveren. Dit patroon wordt ingekleurd door het dierenriemteken (sterrenbeeld) waarin de Planeet staat. Dit artikel gaat in op de betekenis en invloed van de (planeet) Zon in de horoscoop.
Indien je niet weet welke Planeet bij jouw sterrenbeeld (dierenriemteken) hoort, onderaan dit artikel staat een overzicht waarin je dit kunt zien.
Opmerking vooraf: In strikt Astronomische zin is de zon eigenlijk geen planeet. Astrologisch gezien wordt de zon echter als planeet beschouwd.

Planeet Zon

Zon is de drijfveer van het Leeuwprincipe. De zon als hart van het zonnestelsel, staat symbool voor de diepste kern: het wezen van de persoonlijkheid. De Zon symboliseert een 'mannelijke' drijfveer en geeft het streven aan -het sterkst in de horoscoop van mannen- om zichzelf te zijn, te worden en de eigen creativiteit te uiten. In een vrouwelijke horoscoop geeft de Zon tevens aan welke manieren van het jezelf zijn, jezelf worden en het uiten van creativiteit je het meest in anderen en in de omgeving aanspreken.

Het symbool voor de Zon is een cirkel met een punt in het midden; eigenlijk de horoscoop in het klein (een horoscoop is immers ook een cirkel met een punt er middenin). De punt in het midden van de Zon geeft aan dat deze planeet in de horoscoop het wezen, de kern van het totale zelf is. Dit totale zelf wordt door de horoscoop in zijn geheel aangegeven. De Zon staat voor het Ego, de drang tot zelfexpressie, zelfverwerkelijking, zelfbewustzijn en het besef van innerlijke eigenwaarde. De zon geeft aan hoe je je vitaliteit of je levenslust naar buiten brengt.

Het teken waarin de Zon staat, het zgn. Zonneteken is beter bekend onder de naam Sterrenbeeld. Is jouw zonneteken bv. Vissen, dan noem je dit sterrenbeeld Vissen. Het zonneteken geeft aan langs welke weg iemand het beste zichzelf kan zijn of worden en in welke sfeer of op welke manier zijn vitaliteit en creativiteit naar buiten brengt. In de mythologie is de zon- symboliek terug te vinden in 'de held' van het verhaal. Je zou kunnen stellen dat het zonneteken weergeeft hoe en waar iemand zijn 'heldkant' het beste kwijt kan.

De Zon kan in zijn astrologische betekenis omschreven worden als de aandrang tot het nemen van de van binnenuit komende, verwarmende en levenbrengende initiatieven. Astrologisch gezien bepaalt het zonneteken hoe men geneigd is dergelijke initiatieven te nemen. Iemand met de Zon in Vissen (dus: sterrenbeeld Vissen) zal dan op een Vissen manier, d.w.z. op een meegaande, meevoelende en meelevende wijze, geneigd zijn om de eigen van binnenuit komende aandrang te manifesteren. Iemand met bv. Zon in Steenbok zal zich op een rustige, bescheiden, afwachtende, systematische en wat koele manier in zijn 'heldenrol' manifesteren etc.

Daar de Zon een mannelijke horoscoopfactor is, werkt het bij vrouwen zo dat ze iets sterker dan mannen, de neiging en ook de mogelijkheid hebben om hun zonkant mede te realiseren via identificatie met anderen of met elementen uit hun omgeving. Daarom kan de Zon in een vrouwelijke horoscoop mede informatie geven over het manbeeld en/of het partnerbeeld van een vrouw, voor zover dit voortvloeit uit haar identificatie met haar vader zoals zij hem ziet.

Samengevat: Zon symboliseert

  • de aandrang om zichzelf te zijn en te worden
  • de uiting van vitaliteit en levenslust
  • de behoefte aan zelfexpressie, de behoefte om als individu in het centrum te staan
  • de god in onszelf, de innerlijke vader, de heldenfiguur: onze innerlijke 'held'

Planeet Sterrenbeeld/Dierenriemteken

  • Zon - Leeuw
  • Maan - Kreeft
  • Mercurius - Tweelingen en Maagd
  • Venus - Stier en Weegschaal
  • Mars - Ram
  • Jupiter - Boogschutter
  • Saturnus - Steenbok
  • Uranus - Waterman
  • Neptunus - Vissen
  • Pluto - Schorpioen

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Horoscoop Planeet MercuriusHoroscoop Planeet MercuriusHoroscoop en Planeet. Planeet Mercurius. Sterrenbeeld is een bekend begrip. Planeten, hun betekenis en invloed in de hor…
Horoscoop Planeet JupiterHoroscoop Planeet JupiterHoroscoop en Planeet. Planeet Jupiter. Sterrenbeeld is een bekend begrip. Planeten, hun betekenis en invloed in de horos…
Horoscoop Planeet NeptunusHoroscoop Planeet NeptunusHoroscoop en Planeet. Planeet Neptunus. Sterrenbeeld is een bekend begrip. Planeten, hun betekenis en invloed in de horo…
Horoscoop Planeet VenusHoroscoop Planeet VenusHoroscoop en Planeet. Planeet Venus. Sterrenbeeld is een bekend begrip. Planeten, hun betekenis en invloed in de horosco…
Horoscoop Planeet MarsHoroscoop Planeet MarsHoroscoop en Planeet. Planeet Mars. Sterrenbeeld is een bekend begrip. Planeten, hun betekenis en invloed in de horoscoo…
Bronnen en referenties
  • Astrologie Cursus H. v. der Velde (Psycholoog/Astroloog). Uitgave eigen beheer

Reageer op het artikel "Horoscoop Planeet Zon"

Reactie

Serdo, 15-04-2012 13:35 #1
Helloo,

Mijn vraag gaat over de birth chart, waarbij je 2 tabellen ziet na het calculeren van je geboorte gegevens.

De vraag is dat er 2 begrippen zijn die ik graag wil begrijpen. De ene gaat over 'de planeten in de tekens' en de ander is 'de huizen in de tekens'.

Ik vraag me dus af wat hier de verschillen van zijn en wat de bedoeling is van deze 2 onderwerpen om duidelijk overzicht van te hebben?

Gr.

Serdo

Infoteur: Sila
Laatste update: 10-10-2007
Subrubriek: Astrologie
Special: Horoscoop elementen
Reacties: 1
Schrijf mee!