InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Astrologie > Horoscoop Planeet Mercurius

Horoscoop Planeet Mercurius

Horoscoop Planeet Mercurius Horoscoop en Planeet. Planeet Mercurius. Sterrenbeeld is een bekend begrip. Planeten, hun betekenis en invloed in de horoscoop zijn minder bekend. Zon, Maan, MERCURIUS, Venus, Mars, Jupiter, Saturnus, Uranus, Neptunus en Pluto. Iedere planeet symboliseert een kenmerkend behoeftenpatroon met daaruit voortvloeiende drijfveren. Dit patroon wordt ingekleurd door het dierenriemteken (sterrenbeeld) waarin de planeet staat. De betekenis, invloed van Mercurius in de horoscoop wordt hier nader besproken. Indien je nog niet weet welke Planeet bij jouw Sterrenbeeld (dierenriemteken) hoort; onderaan het artikel staat een overzicht waarin je dit kunt zien.

Planeet Mercurius

Mercurius is de drijfveer van het Tweelingenprincipe en het Maagdprincipe. Zoals in het artikel over de Maan (zie Maan) al naar voren kwam, symboliseert de stand van de Maan in de horoscoop de wijze waarop iemand selecteert uit de enorme hoeveelheid van indrukken die op ons afkomen. De gevoelsmatige selectie, de verwerking en reacties op de indrukken die de Maan in de horoscoop symboliseert, moeten dan vervolgens nog een vorm gaan krijgen. Ook al zouden we kunnen selecteren uit de ontelbare prikkels die op ons af komen, dan nog zouden we in een volslagen chaos leven, als we in de op ons afkomende indrukken geen structuur of ordening zouden kunnen aanbrengen. Met name dit laatstgenoemde aspect is verbonden met de planeet Mercurius. Mercurius symboliseert namelijk de functie van ordening en de zaken duidelijk op een rijtje zetten. Met andere woorden: Mercurius is de planeet die orde in de chaos schept.

Mercurius is astronomisch gezien de snelste planeet van ons zonnestelsel en is tevens de kleinste planeet. In de mythologie is Mercurius de Boodschapper van de Goden. Astrologisch gezien heeft Mercurius een sterk feitelijk communicatieve inslag. Het feitelijk communicatief bezig zijn, het zien van verbanden en het leggen van verbindingen, is nodig om orde te creëren in een chaos van allerlei verschillende indrukken. Mercurius vertegenwoordigt het zien van verbanden en het leggen van verbindingen.

De stand van Mercurius in de horoscoop geeft aan op welke wijze men probeert om vage dingen concreet en helder te maken, zodat het mogelijk wordt om er met anderen over van gedachten te wisselen. Ook kan deze gedachtenwisseling zelf, weer bijdragen tot een verdere verheldering en tot uitbreiding van de kennis. Mercurius geeft tevens informatie over hoe mensen feitelijkheden en gedachten uitwisselen.

Het Teken waarin Mercurius staat, geeft weer hoe iemand geneigd is om feitenkennis op te doen en te ordenen. Deze feitenkennis betreft zowel schoolse, rationele kennis als de emotioneel getinte levenservaringen. Vanuit het Huis en Teken waarin Mercurius zich bevindt, is af te leiden hoe deze neiging zich uit bij iemand en welke levensomstandigheden men er mee creëert en zoekt.

Samengevat: Planeet Mercurius symboliseert

  • de behoefte aan het opdoen en uitwisselen van feitelijke informatie
  • de aandrang tot het praktische en verstandelijk verbindingen leggend bezig zijn
  • de nieuwsgierigheid en honger naar feitenkennis
  • de behoefte om vage dingen concreet en helder te maken, zodat ze begrijpelijk en overdraagbaar worden.

Planeet Sterrenbeeld/Dierenriemteken

  • Zon - Leeuw
  • Maan - Kreeft
  • Mercurius - Tweelingen en Maagd
  • Venus - Stier en Weegschaal
  • Mars - Ram
  • Jupiter- Boogschutter
  • Saturnus - Steenbok
  • Uranus - Waterman
  • Neptunus - Vissen
  • Pluto - Schorpioen

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Horoscoop Planeet ZonHoroscoop Planeet ZonHoroscoop en Planeet. De Zon. Sterrenbeeld is een bekend begrip. Planeten, hun betekenis en invloed in de horoscoop zijn…
Horoscoop Planeet JupiterHoroscoop Planeet JupiterHoroscoop en Planeet. Planeet Jupiter. Sterrenbeeld is een bekend begrip. Planeten, hun betekenis en invloed in de horos…
Horoscoop Planeet NeptunusHoroscoop Planeet NeptunusHoroscoop en Planeet. Planeet Neptunus. Sterrenbeeld is een bekend begrip. Planeten, hun betekenis en invloed in de horo…
Horoscoop Planeet VenusHoroscoop Planeet VenusHoroscoop en Planeet. Planeet Venus. Sterrenbeeld is een bekend begrip. Planeten, hun betekenis en invloed in de horosco…
Horoscoop Planeet MarsHoroscoop Planeet MarsHoroscoop en Planeet. Planeet Mars. Sterrenbeeld is een bekend begrip. Planeten, hun betekenis en invloed in de horoscoo…
Bronnen en referenties
  • Astrologie Cursus H. v. der Velde (Psycholoog/Astroloog). Uitgave eigen beheer

Reageer op het artikel "Horoscoop Planeet Mercurius"

Infoteur: Sila
Laatste update: 10-10-2007
Subrubriek: Astrologie
Special: Horoscoop elementen
Schrijf mee!