InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Astrologie > Horoscoop Planeet Venus

Horoscoop Planeet Venus

Horoscoop Planeet Venus Horoscoop en Planeet. Planeet Venus. Sterrenbeeld is een bekend begrip. Planeten, hun betekenis en invloed in de horoscoop zijn minder bekend. Zon, Maan, Mercurius, VENUS, Mars, Jupiter, Saturnus, Uranus, Neptunus en Pluto. Iedere planeet symboliseert een bepaald behoeftenpatroon met hieruit voortvloeiende drijfveren. Dit patroon wordt ingekleurd door het dierenriemteken (sterrenbeeld) waarin de planeet staat. Venus, haar betekenis en invloed in de horoscoop, wordt in dit artikel uiteengezet. Indien je niet weet welke Planeet bij jouw sterrenbeeld (dierenriemteken) hoort, onderaan het artikel staat een overzicht waarin je dit kunt zien.

Planeet Venus

Venus is de drijfveer van het Stierprincipe en het Weegschaalprincipe. Zoals vrij algemeen bekend, is de Godin Venus in de mythologie het symbool voor liefde, schoonheid en harmonie. In de mythologie is Venus een vrouwenfiguur en in de astrologie symboliseert Venus dan ook een vrouwelijke energie. Venus symboliseert zowel bij mannen als bij vrouwen de minnaar of minnares en harmonisator in onszelf en hiermee als het ware het vermogen om door lief te zijn en lief te hebben harmonie te creëren in onszelf en in onze omgeving.

In zijn algemeenheid heeft Venus een dempende en verzachtende invloed op alles. Nelson, een Amerikaans legerofficier, toonde in de 2e wereldoorlog aan, dat er onder invloed van Venus een duidelijk registreerbare vermindering, van radiostoring optrad. Deze verzachtende, dempende invloed van Venus is terug te vinden in de eigenschappen die in de astrologie aan Venus worden toebedacht.

Zoals de Maan a.h.w. het moederprincipe vertegenwoordigt, vertegenwoordigt Venus het principe van de geliefde of minnares. In zijn algemeenheid manifesteert Venus zich in de behoefte aan en de drijfveer tot het zoeken van situaties waarin zekerheden, houvast en harmonie geboden kunnen worden. Venus geeft informatie over iemands smaak, reactie op schoonheid, sociale waarden en over wat iemand in relaties het meest waardeert. Verder vallen gevoelens en met name erotische c.q. verliefdheidsgevoelens onder Venus. De negatieve kanten van Venus uiten zich meestal in de sfeer van passiviteit en luiheid.

Omdat Venus een vrouwelijke bewustzijnsinhoud symboliseert zal een man, iets sterker dan een vrouw, geneigd zijn om zijn Venuskanten op anderen en op de buitenwereld te projecteren. In die zin geeft Venus in de mannelijke horoscoop mede informatie over relaties en het relationele gedrag van anderen dat hij het meest waardeert (m.n. vrouwelijke anderen). Een vrouw daarentegen neigt er in het algemeen meer toe om zich met haar Venuskant te vereenzelvigen. In een vrouwelijke horoscoop geeft Venus daarom in eerste instantie informatie over de wijze waarop ze zich als minnares en harmonisator gedraagt.

Het Teken waarin Venus staat, symboliseert hoe iemand geneigd is om zekerheid en harmonie in het leven te brengen en te hanteren. Het huis waarin Venus zich bevindt vertegenwoordigt de uiting van deze geneigdheid en de levensomstandigheden die iemand in samenhang hiermee zoekt of creëert.

Samengevat: Planeet Venus symboliseert

  • de behoefte aan zekerheid en houvast en aan prettige, verstandelijk beheersbare contacten en relaties
  • de drang tot het aangaan van zekerheids- en harmonie biedende contacten
  • het gevoel voor schoonheid en compositie
  • de minnaar, minnares, diplomaat, beheerder van bezit en bewaarder van praktische, houvast biedende waarden en normen in onszelf
  • de drang tot het zoeken en uiten van genegenheid, liefde en harmonie.

Planeet Sterrenbeeld/Dierenriemteken

  • Zon - Leeuw
  • Maan - Kreeft
  • Mercurius - Tweelingen en Maagd
  • Venus - Stier en Weegschaal
  • Mars - Ram
  • Jupiter - Boogschutter
  • Saturnus - Steenbok
  • Uranus - Waterman
  • Neptunus - Vissen
  • Pluto - Schorpioen

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Horoscoop Planeet MarsHoroscoop Planeet MarsHoroscoop en Planeet. Planeet Mars. Sterrenbeeld is een bekend begrip. Planeten, hun betekenis en invloed in de horoscoo…
Horoscoop Planeet ZonHoroscoop Planeet ZonHoroscoop en Planeet. De Zon. Sterrenbeeld is een bekend begrip. Planeten, hun betekenis en invloed in de horoscoop zijn…
Horoscoop Planeet JupiterHoroscoop Planeet JupiterHoroscoop en Planeet. Planeet Jupiter. Sterrenbeeld is een bekend begrip. Planeten, hun betekenis en invloed in de horos…
Horoscoop Planeet MercuriusHoroscoop Planeet MercuriusHoroscoop en Planeet. Planeet Mercurius. Sterrenbeeld is een bekend begrip. Planeten, hun betekenis en invloed in de hor…
Horoscoop Planeet NeptunusHoroscoop Planeet NeptunusHoroscoop en Planeet. Planeet Neptunus. Sterrenbeeld is een bekend begrip. Planeten, hun betekenis en invloed in de horo…
Bronnen en referenties
  • Astrologie Cursus H. v. der Velde (Psycholoog/Astroloog). Uitgave eigen beheer

Reageer op het artikel "Horoscoop Planeet Venus"

Infoteur: Sila
Laatste update: 10-10-2007
Subrubriek: Astrologie
Special: Horoscoop elementen
Schrijf mee!