InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Help! Ik heb gerstekorrels

Help! Ik heb gerstekorrels

Help! Ik heb gerstekorrels De meeste mensen hebben wel een last van die kleine, vervelende bultjes in het gezicht. Deze witte en harde bolletjes worden gerstekorrels genoemd. Gerstekorrels doen geen pijn, ze zien er alleen vervelend uit. Gerstekorrels komen meestal voor rondom de ogen, maar op andere plekken in het gezicht kan ook. Gerstekorrels zijn niet blijvend en je kunt ze ook zelf verwijderen of laten verwijderen, maar hoe moet dit dan en hoe ontstaan ze eigenlijk?

Algemene informatie

Een gerstekorrel wordt in wetenschappelijke termen ook wel een milia genoemd. Ze ontstaan doordat een talgkliertje op een zweetkliertje verstopt raken. Gerstekorrels zijn witte, harde bolletjes in de huid. Ze zijn zon 1-2 millimeter groot. Leeftijd speelt geen rol, net zoals geslacht niet, ze komen namelijk bij zowel mannen als vrouwen voor.

Het ontstaan

Het is onduidelijk waarom sommige mensen wel gerstekorrels hebben maar anderen niet. Er is geen duidelijke oorzaak, maar er zijn wel bepaalde factoren die mee kunnen spelen. De eerste factor die mee kan spelen is het hebben van een droge huid. Mensen die last hebben van een vochtarme huid hebben meer kans op gerstekorrels. De tweede factor die mee kan spelen is de zon. Gerstekorrels kunnen ontstaan door teveel in de zon te zitten. De derde en laatste factor die mee kan spelen is het hebben van brandwonden of bestraling. Mensen die brandwonden hebben of lijden aan andere beschadigingen aan de huid hebben ook meer kans op gerstekorrels.

Oplossingen

Er zijn een aantal dingen die je zelf kunt doen om het krijgen van gerstekorrels te minderen of zelfs te verhelpen. Wanneer de gerstekorrels ontstaan door het hebben van een droge huid dan kan dit opgelost worden door meer water te drinken, maar ook door het insmeren van je huid met een hydraterende dag en nachtcrème. Wanneer de zon de oorzaak is van de gerstekorrels is het belangrijk dat je niet te lang in de zon zit en dat je je altijd, maar dan ook echt altijd goed insmeert.

Verwijderen

Het verwijderen van gerstekorrels is best eenvoudig. Toch wordt er aangeraden om ze bij een schoonheidsspecialiste te laten verwijderen, omdat de meeste gerstekorrels rondom de ogen zitten. Het kan dus gevaarlijk zijn wanneer je zelf met een scherp mesje aan de slag gaat bij je ogen. Wil je het toch zelf doen, doe het dan op de volgende manier:
  • Ontsmet de huid
  • Zorg dat de naald of het mesje dat je gebruikt steriel en scherp is
  • Prik/maak een klein sneetje onder, naast, op of boven de gerstekorrel
  • Duw de gerstekorrel er nu voorzichtig uit met een tissue of een wattenstaafje
  • Ontsmet de huid goed nadat de gerstekorrel is verwijderd
© 2014 - 2017 Dyphusion, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.leerwiki.nl/Hoe_kun_je_gerstekorrels_verwijderen

Reageer op het artikel "Help! Ik heb gerstekorrels"

Infoteur: Dyphusion
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!