Kernwaarden van verschillende natuurlijke cosmeticamerken

Kernwaarden van verschillende natuurlijke cosmeticamerken Steeds meer merken pretenderen ‘natuurlijk’ te zijn. Is het niet in woorden, dan toch zeker in plaatjes. De praktijk is echter niet altijd wat men graag wil doen laten geloven. Steeds meer mensen zijn alert als het gaat om chemische toevoegingen die een product lang houdbaar maken of de geurtoevoegingen die niets substantieels bijdragen aan het daadwerkelijke product. Merken die niet mee willen doen aan al die toevoegingen in hun producten, winnen terrein. Als je het goede voorbeeld wilt volgen, moet je je verdiepen in de uitgangspunten van een merk. Om een beeld te schetsen enkele voorbeelden, te weten Aveda, Dr. Hauschka, Zoiy, Weleda en, Bee Natural.

Het begint bij missie en visie

Als je bewust gaat kijken naar wat de merken - die van natuurlijke materialen uitgaan - te melden hebben, dan is de ‘missie’ en de soms toegevoegde overtuigingen er op naslaan een goed begin. De kernwaarden geven immers de essentie weer waar een bedrijf voor staat. Bovendien is het handig dat het iets toevoegt c.q. onderscheidend vermogen heeft en dus waarom je iets dergelijks zou moeten gaan gebruiken.

Een gezond leefmilieu en een groenere wereld, dat is overal de basis en essentieel om iets na te laten voor het nageslacht. De verschillende merken hebben allemaal een eigen manier hoe ze dit aanpakken en hoe zij vinden dat ze onderscheidend vermogen hebben. Het gegeven dat ze hier open over communiceren naar hun potentiële klanten is een goed teken. Zo kan een ieder zelf de keuze maken welk merk het meest aansprekend is.

Bron: Strecosa, PixabayBron: Strecosa, Pixabay
Neem een willekeurige greep uit de groep natuurlijke cosmeticamerken en leg ze onder de loep. In hoeverre verschillen ze daadwerkelijk of is het slechts een persoonlijke voorkeur? Een voorkeur die bijvoorbeeld met het uiterlijk van het product te maken heeft, met de geur, met de dichtheid van het product of noem maar op. Een willekeurig vijftal natuurlijke cosmeticamerken (met veelal complete verzorgingslijnen) worden eruit gelicht en deze zullen op hun filosofie en hun kernwaarden worden bekeken:
  • Aveda
  • Dr. Hauschka
  • Zoiy
  • Weleda
  • Bee Natural

Op deze wijze kan je exact bepalen in hoeverre een merk bij je persoonlijke overtuiging aansluit én de producten dat bieden wat je zoekt.

Kernwaarden en uitgangspunten van verschillende merken

Dr. Hauschka

Dr. Hauschka vindt het belangrijk dat producten volledig natuurlijk zijn, geen ‘spoor’ achterlaten op onze wereld en werken vanuit de kringloop (gebruikte materialen hergebruiken). Daarnaast vindt men het ritme van de natuur volgen ook belangrijk. Hierbij vullen licht en donker, activiteit en passiviteit etc. elkaar aan. Het gaat hier over het volgen van een natuurlijk levensritme en men gaat er vanuit dat op deze wijze het zelfgenezend vermogen van het lichaam het beste zijn werk kan doen. De producten van dit merk kunnen/zullen slechts ondersteunen.

Dit is natuurlijk een eeuwenoude wet. Als je zorgt dat je op deze natuurlijke wijze leeft, zal de cosmetische aanvulling ‘haar ding doen’. Dat is ook een levensfilosofie die er bij lang niet iedereen in zit, zeker niet in de westerse wereld. Wat zegt dat dan over de mensen die nog niet in dit levensritme zitten? Werken de producten dan nog steeds optimaal? Vragen waar we niet direct een concreet antwoord op krijgen. De natuur op een natuurlijke wijze aanvullen, kan echter geen kwaad. Dit doet het merk met flinterdunne dagcrèmes en serums die altijd hydrateren en gedurende de nacht de huid niet ‘dichtsmeren’. Pure ondersteuning dus. Dr. Hauschka is inmiddels een beproefd merk met een goede staat van dienst.

Onderscheidend vermogen is het gegeven dat ze voorlopen op de circulaire economie zoals we deze in een groener wordende wereld steeds meer nastreven. Geen sporen nalaten op deze wereld. Verder streven ze een natuurlijke leefstijl na. Dit komt het lichaam en daarmee de huid ten goede.

Bron: Strecosa, PixabayBron: Strecosa, Pixabay
Zoiy
Zoiy Pure is nog niet zo lang bezig, maar vindt haar basis in het oude Egypte. Men gaat terug naar het oude Egypte en geeft eigenlijk aan dat de natuurlijke middelen die men destijds gebruikte, nog steeds goed voor ons zijn. De producten van toen zijn door dit merk op een hedendaagse manier verwerkt en daarmee toepasbaar in de huidige maatschappij. Een die uiteraard niet meer te vergelijken is met het oude Egypte. Denk hierbij aan voedingsgewoonten en uitstoot. Lupine, wat men dus in feite van de Egyptenaren afgekeken heeft, is een belangrijke toevoeging bij dit cosmeticamerk en staat bekend om haar voedende en verzorgende eigenschappen.

De producten zoals Zoiy Pure deze maakt, getuigen van respect voor de natuur. Voor 98% natuurlijk (men streeft naar 100%) en dat maakt de mens vrolijk en geeft levensvreugde. Levensvreugde is weer uitermate goed voor de mens. Dit is bijvoorbeeld goed voor het immuunsysteem en daarmee ook het zelfgenezend vermogen van het lichaam. Ook hier gaat men dus uit van de mens als basis en de mens zoals hij/zij in het leven staat. De producten, die een beetje bloemig overkomen, dragen bij aan levensvreugde.

Onderscheidend vermogen is het gebruik van lupine in de producten. Het is een plant uit de vlinderbloemfamilie. Lupine-eiwitten werken goed tegen huidveroudering.

Aveda

Aveda gaat uit van respect over en weer naar mensen en aarde én men gaat uit van verantwoordelijk nemen. Als iedereen dat doet, dan vormen we een eenheid en komt het wel goed met de aarde en haar bewoners. Daar ligt volgens hen het onderscheidend vermogen. De filosofie van dit merkt klopt ook wel, maar lang niet iedereen zit, om wat voor reden dan ook, op dezelfde golflengte. Het kan zijn omdat men om wat voor reden radicaliseert of simpelweg geen eten heeft. Prioriteiten liggen dus anders.

Dit alles neemt niet weg dat degenen die deze leefwijze wel aan kunnen/willen pakken, ook het voortouw mogen nemen. Men neemt bij Aveda natuurlijk ook de stoffen uit de natuur, namelijk 50% puur plantaardig en verder gebruikt men mineralen die absoluut petroleumvrij zijn. De producten zijn zorgvuldig op elkaar afgestemd en moeten het natuurlijke proces van de huid ondersteunen. Men heeft een uitgebreid assortiment met duidelijke nuanceverschillen.

Onderscheidend vermogen ligt bij de petroleumderivaten die we toch vaak in cosmetica vinden en allesbehalve verzorgend voor je huid zijn. Ze ontdoen je van vocht en laten je poriën dichtslibben. Als het ademen minder wordt, dan kan je afvalstoffen niet goed afvoeren. Avedaproducten zijn hier volledig vrij van.

Weleda

Weleda doet niet mee aan trends. De producten zijn het resultaat van 90 jaar in de filosofie van harmonie tussen mens en natuur geloven en werken. Men is zorgvuldig en respectvol in hoe men met de productie omgaat ten aanzien van het leefmilieu en de biodiversiteit. Niet alleen in de eigen organisatie, maar ook met de medewerkers van de onderneming en de samenwerkingspartners. Samengevat komt het neer op: ecologische duurzaamheid, sociale duurzaamheid en economische duurzaamheid. Ze trekken het natuurlijke proces dus volledig door, zeker onderscheidend.

De insteek is anders, want men gaat uit van antroposofie. Alles is verbonden, lichaam, geest en ziel én daarmee ook het zelfgenezend vermogen van het lichaam. Soms kan het zelfgenezend vermogen wat hulp gebruiken en daar speelt het merk op in. Men heeft diverse lijnen voor de verschillende huidtypen en gekwalificeerde mensen in de schoonheidssalons kunnen in de juiste productkeuze ondersteunen. Men gaat uit van 100% natuurlijke grondstoffen.

Onderscheidend vermogen is de antroposofische werkwijze. Dit betreft een geestelijke wereld die toegankelijk zou zijn via innerlijke ontwikkeling. Deze innerlijke ontwikkeling is gericht op versterking van het zintuigvrije denken, maar ook het bewustzijn in algemene zin.

Bron: Kincse J, PixabayBron: Kincse J, Pixabay
Bee Natural
De bij, de naam zegt het al, staat hier centraal. De bedenker was zelf imker en besefte dat er meer met honing gedaan kon worden dan op dat moment het geval was. Het merk, dat in 1983 werd opgericht, wil de pracht en veelzijdigheid van de natuur - en in het bijzonder de bij - benadrukken. We kunnen veel meer met de natuur en daar is de bij een goed voorbeeld van.

De producten, volgens de bekende huidtypen en aging, worden met als basis honing gefabriceerd. Er worden alleen natuurlijke grondstoffen gebruikt en de honing wordt aangevuld met essentiële oliën. Geur is belangrijk voor het merk, want het maakt emoties los.

Onderscheidend vermogen is dat de basis van alle producten van dit merk honing is. Honing heeft als kwalificatie dat het de huid kan zuiveren en voeden.

Tot slot

Een ieder die aan natuurlijke cosmetica begint zal door een wirwar van filosofieën en uitgangspunten moeten om bij het merk te komen wat hem of haar het meest aanspreekt. Aanspreekt in de zin van geur en kleur en natuurlijk het meest essentiële … de werking van het product. Ze voldoen allemaal aan de richtlijnen om ‘natuurlijke cosmetica’* te mogen heten en dus gaat het om persoonlijke voorkeur en veelal kleine nuanceringen per merk. Dat het een goede ontwikkeling is dat deze merken terrein winnen, is evident.

* Natuurlijke ingrediënten zijn veelal bewerkt, voordat ze worden gebruikt in cosmetica. Natuurlijke oppervlakte actieve stoffen worden vaak verkregen uit de verzeping van plantaardige oliën.

Geen dierproeven, geen milieuvervuiling op wat voor manier dan ook, het zijn allemaal aspecten die bij kunnen dragen aan een beter milieu en alleen al daarom, is het een prima ontwikkeling. Immers, het milieu zijn wij.
© 2016 - 2024 Annastaal, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Natrue: keurmerk voor natuurlijke cosmeticaNatrue: keurmerk voor natuurlijke cosmeticaNaTrue is een keurmerk voor natuurlijke cosmetica. Mensen die alleen natuurlijke cosmetica producten willen gebruiken, w…
Natuurlijke cosmeticaNatuurlijke cosmeticaDat er in Europa niet meer op dieren getest mag worden, was destijds een mooi overwinning. Alleen is dat niet genoeg om…
Dr. Hauschka Cosmetica: producten en verkooppuntenDr. Hauschka Cosmetica: producten en verkooppuntenDe verzorgingsproducten van Dr. Hauschka Cosmetica omvatten producten voor gezicht, lichaam, mond en lippen, haren, bene…
De hype van natuurlijke cosmeticaDe hype van natuurlijke cosmeticaDe aandacht voor natuurlijke producten neemt toe en dat zie je steeds vaker terug in de winkels: biologisch eten, superf…

CK One eau de toilette voor mannen en vrouwen (Calvin Klein)CK One eau de toilette voor mannen en vrouwen (Calvin Klein)CK One van Calvin Klein, gelanceerd in 1994, wordt wel omschreven als de beste unisex (geschikt voor mannen en vrouwen)…
Nagels vertellen de dermatoloog veel over onze gezondheidNagels vertellen de dermatoloog veel over onze gezondheidBros, verkleurd of aangetast door schimmel: een diagnose stellen bij nagelveranderingen is niet altijd even gemakkelijk…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: FERRAND, Pixabay
  • http://www.zoiy.eu/nl/onze-waarden
  • https://www.dr.hauschka.com/nl_NL/over-ons/
  • http://www.aveda.nl/discover/index.tmpl#section=Missie
  • http://www.weleda.nl/weleda/wie-we-zijn/onze-missie
  • http://www.beenaturalcosmetics.com/filosofie-en-passie
  • Afbeelding bron 1: Strecosa, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Strecosa, Pixabay
  • Afbeelding bron 3: Kincse J, Pixabay
Annastaal (2.955 artikelen)
Gepubliceerd: 25-07-2016
Rubriek: Mens en Gezondheid
Subrubriek: Beauty
Bronnen en referenties: 9
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.