InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Littekens vervagen en verwijderen

Littekens vervagen en verwijderen

Littekens kan je gemakkelijk vervagen en verwijderen. Hoe recenter het litteken, hoe gemakkelijker het zal verdwijnen. Ook oude littekens kunnen vervagen en uiteindelijk verdwijnen, al moet je hier wel minimum één jaar geduld voor hebben. Wij leggen je uit welke crèmes, technieken en voedingsupplementen je hiervoor moet gebruiken.

Aloë Vera

Aloë Vera dringt tot in de diepste huidlagen door en zit boordevol eiwitten, vitamines en mineralen. Door Aloë Vera op een litteken te smeren, zal de huid zich tot zeven keer sneller herstellen. Het sap van de Aloë Vera moet je minimum twee maal daags op de huid aanbrengen. Het laat zich ook goed mengen met onderstaande oliën en crèmes.

Olie en crème tegen littekens

Je kunt voor slechts één van de volgende oliën of crèmes kiezen of je kunt de verschillende soorten combineren. Minimum twee maal daags goed inmasseren is noodzakelijk.

Arnica
Arnica-crème is één van de beste middelen om nieuwe littekens en littekens met wild vlees te verwijderen. Gebruik de crème in combinatie met arnica gelules om het genezingsproces te versnellen.

Emu olie (emoe olie)
De essentiële vetzuren van emu of emoe olie dringen tot diep in de onderste lederhuid door om daar de huid van binnenuit te herstellen.

Wilde rozenolie (Rosa Mosqueta)
Rozenolie of Rosa Mosqueta staat alom bekend voor zijn vervagende werking op littekens.

Vitamine E capsules
Vitamine E-olie is één van de oudste middelen om littekens te vervagen en te verwijderen. Kies bij voorkeur de capsules met vitamine E-olie en breek ze open alvorens ze in de huid in te masseren.

Massage en peeling tegen littekens

Doe deze massages ís avonds aan een tempo van twee à drie avonden masseren en één avond rust. Deze massages mogen niet op open wonden gedaan worden. Wrijf het litteken na de massage in met Aloë Vera en één van bovenstaande crèmes of oliën.

Loofah handschoen
Masseer het litteken elke avond voor het slapengaan met een loofah handschoen. Deze massage mag vrij krachtig zijn, want de huid moet roze tot rood worden. Houd dit ongeveer vijf minuten vol.

Rolmassage
Na de massage met de loofah handschoen moet je gedurende enkele minuten een rolmassage uitvoeren. De rollende bewegingen stimuleren de aanmaak van collageen en activeren het herstellend vermogen van de huid.

Voedingsmiddelen tegen littekens

Door het voedingsprogramma te volgen dat beschreven staat in Striemen vervagen met voeding zorg je ervoor dat littekens van binnenuit vervagen.

Truukjes tegen littekens

Uien
Door recente littekens en wonden met uien in te wrijven, voorkom je dat er een overproductie van collageen zal plaatsvinden welke de oorzaak is van de vorming van littekenweefsel.

Tandpasta
ís Avonds tandpasta op een nieuw litteken smeren en een nachtje laten intrekken zou de wonde minder zichtbaar maken.

Essentiële olie van lavendel
Een litteken geneest sneller als je het met essentiële olie van lavendel masseert. Gebruik de essentiële olie nooit puur, maar meng ze met bijvoorbeeld rozenolie of emoe olie.

Siliconen pleisters
Siliconen pleisters hebben een positieve invloed op het vervagen en het verwijderen van littekens.

Slakkencrème
Slakkencrème is tegenwoordig bijzonder populair als het op het vervagen van littekens aankomt dankzij de natuurlijke aanwezigheid van allantoïne, glycolzuur (hydroxi-azijnzuur), collageen, elastine, eiwitten en vitaminen. Verschillende merken brengen momenteel slakkencrème op de markt, waaronder Ympact, Elicina, Celltone, Elina, Baba de Caracol, Ellezza, etc.

Vaseline en uierzalf
Zowel vaseline als uierzalf hebben een positief effect op littekens vanwege hun hydraterende eigenschappen.

Voedingsupplementen tegen littekens

Indien je gezond eet, zijn voedingsupplementen geen must om littekens te vervagen en te verwijderen. Indien je wenst, kan je een multivitamine of chlorella nemen.

Commerciële crèmes tegen littekens

  • Edula Zalf: Eén van de beste crèmes om littekens te verwijderen. Bevat 8% goudsbloem.
  • ScarFade: Maakt gebruik van siliconen om het litteken te vervagen
  • Mederma: Bevat ondermeer extract van uien.
  • Svensson Anti-Littekenzalf: Bevat meer dan 30% aan essence van de Mosqueta-roos.
  • Biodermal Litteken Crème
  • Kruidvat Litteken Zalf

Cosmetische behandelingen tegen littekens

Dermabrasie en microdermabrasie
Dermabrasie en microdermabrasie zijn doorgedreven peelings die het bovenste laagje van de huid afpellen en het celvernieuwingsproces stimuleren. Hun werking op het vervagen van littekens is bekend.

Chemische peelings
Er bestaan verschillende soorten chemische peelings. De meeste van deze peelings zijn vrij agressief en pijnlijk, maar hun effect is bewezen.

Endermologie
De mechanische toepassing van de bovengenoemde rolmassage. Stimuleert de collageenproductie.

Methode Debussy
De combinatie van een zuigmassage met infrarood licht activeert de huidvernieuwing en dus ook de vervaging van littekens.

Velasmooth
Velasmooth combineert rolmassage met infrarood licht en bipolaire radiofrequentie. De nieuwe variatie Velashape voegt hier ook depressomassage aan toe.

Gedetailleerde informatie over Endermologie, Methode Debussy en Velasmooth vind je in de special Afslanken. Over microdermabrasie en chemische peelings kom je meer te weten in de special Weg Met Rimpels.

Hoe lang duurt het om littekens te vervagen en te verwijderen?

Hoe recenter en nieuwer het litteken, hoe gemakkelijker het is om het te vervagen en te verwijderen. Reken toch gemiddeld tussen 6 maanden en 1 jaar om tot een goed resultaat te komen.

Gerelateerde artikelen

Plastische Chirurgie: Alles wat u wilt weten over alle vormen van plastische chirurgie.
© 2008 - 2014 Avalon, gepubliceerd in Beauty (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Littekens: De beste manieren om ze te doen vervagenLittekens: De beste manieren om ze te doen vervagenEr is niets zo vervelend als een lelijk litteken dat niet weg wil. Of acne littekens op je gezicht die je herinneren aan…
Littekencrème: Helpt het echt littekens te verwijderen?Littekencrème: Helpt het echt littekens te verwijderen?Er is niets zo vervelend als een lelijk litteken dat niet weg wil. Of acne littekens op je gezicht die je herinneren aan…
Het verbeteren van littekensHet verbeteren van littekensEen hoop mensen hebben littekens op hun lichaam. Dit varieert van kleine naar zeer grote beschadigingen op de huid. Er b…
Littekens verminderen: veelgestelde vragenLittekens verminderen: veelgestelde vragenEen litteken is vaak een bewijs dat je geleefd én overleefd hebt. Dan nog heb je vermoedelijk liefst een zo min mogelijk…
Arnica verlicht kneuzingen en verstuikingenArnica verlicht kneuzingen en verstuikingenArnica de normale naam voor de plant (Arnica Montana) is een kruid dat reeds honderden jaren gebruikt wordt voor de gene…

Reageer op het artikel "Littekens vervagen en verwijderen"

Reacties

Michelle, 24-04-2014 11:30 #27
Het gedeelte waar ze zeggen dat je met die loofah handschoen moet schuren klopt voor geen meter. M'n litteken is inmiddels een schuurwond geworden. En het is inmiddels velen malen groter geworden! NIET AAN TE RADEN!

Helene, 04-12-2013 00:01 #26
Bedoelt u met aloe vera sap, echt het sap om te drinken of zuiver aloe vera olie voor het lichaam? en mag ik dan aloe vera dan met rozen olie en vitamine e capsules en paar druppels etherische olie van lavendel en cipres mengen? deze producten zijn in principe hetzelfde als diegene om straie te verwijderen, zou u mij op mijn vragen willen antwoorden? alvast bedankt mvg

Lithitia, 21-11-2013 03:26 #25
Mijn vraag is of Bio Oil een goede oplossing is?

Gordelroos, 25-07-2013 14:52 #24
In maart 2009 heb ik gordelroos gehad en heb veel littekens aan overgehouden die ook nog pijnlijk zijn. Ik heb nu pijnbestrijding voor mijn zenuwpijnen. Heb dermatix, bio oil, vitamine E creme gebruikt, maar heeft niks geholpen. Is er iemand die mij advies kan geven voor de littekens? Alvast bedankt!

Frank, 22-04-2013 09:28 #23
Tarwekiemolie is heel goed, vol vit E,alleen als je resultaat wil en dat is met alles, moet je het wel maanden volhouden.

Kirsten, 11-04-2013 22:09 #22
Ik heb een litteken van moedervlek weghalen. Het is nu 2 jaar geleden en hij is nog dik en ik heb er nog ontzettend veel last van. Wat kan ik hier tegen doen? Crème helpt niet tenminste slakkenslijm, vaseline en uiercreme.

Nienke, 08-04-2013 11:46 #21
Ik heb zeer goede ervaring met VSM littekencrème! Misschien een goede tip voor jullie.

Carolien, 27-03-2013 23:17 #20
Ik probeer wel vaseline en slakkenslijm, vroeger heb ik ooit een auto ongeluk gehad, daar heb ik veel littekens aan over gehouden helaas.

Jorn, 19-10-2012 12:14 #19
De informatie over zalfjes en crèmes op deze pagina is niet wetenschappelijk bewezen. Houd dat in uw achterhoofd!

Cora, 17-08-2012 12:00 #18
Welke crème kan ik het beste gebruiken om oude littekens te doen vervagen>? Alvast bedankt!

Nancy, 02-05-2012 15:15 #17
Ik liet een vijftal jaren geleden een borstcorrectie uitvoeren. Heb hier 2 dikke littekens aan overgehouden. Is er een crème die mijn littekens kan vervagen?

Maggy Lenaerts, 03-04-2012 12:18 #16
Ik heb een litteken van ongeveer een jaar geleden en 4 à 5 cm lang, dit kwam van over een hek te klimmen. Graag zou ik weten of mijn litteken in aanmerking komt voor de hoger beschreven behandeling. Graag meer info hierover (créme en producten). Alvast bedankt.

Becca, 15-01-2012 23:41 #15
Ik heb veel oude littekens. van meer dan een jaar oud? kunnen die nog vervagen of verdwijnen? welke zalf of creme zou ik daarvoor best gebruiken?

Xb, 26-07-2011 16:34 #14
Ik heb een lastig probleem met muggenbeten. Ik krab ze steeds open tot kraters… Nu heb ik dus over mijn hele lichaam allemaal witte plekjes, vermits ik van mezelf al wat bruiner gekleurd ben zie je dat heel erg… Niet zo fijn dus.

Rq, 27-06-2011 18:18 #13
Het is 2 maanden geleden dat ik 6 behandelingen gehad heb. Ben 700+ euro armer geworden en heeft geen ene kl*te geholpen (ben een man). Er wordt je van alles wijs gemaakt om je binnen te halen daarna ben je overgeleverd aan een jong juffie die met een lawaaierig apparaat elke week te keer gaat op je kop.

Vergeet niet de vele cremmetjes en zeepjes die zogenaamd bij de behandeling horen die je worden aangesmeerd. Heb hele lichte littekens en lichte putjes dus dacht ik dat de micro behandeling daar enigszins verbetering in zou aanbrengen.

Niemand heeft sindsdien iets opgemerkt aan mijn uiterlijk. Mijn vriendin zegt ook helemaal noppes van te zien. Gewoon ordinaire geldklopperij, tijdverspilling (denk er aan dat je 6 weken nergens naar toe wil/kan; ook geen zon).

Ver beneden mijn verwachtingen dus!
Mijn advies: ik zou het geen tweede keer doen en raad het niemand aan!

Kim, 20-06-2011 18:38 #12
Geachte lezer, tot mijn verbazing lees ik dat dit artikel in strijd is met een ander artikel elders op de website. Hier wordt verteld dat crems, littekens gemakkelijk verwijderen en vervagen. Op de andere pagina is het niet wetenschappelijk bewezen dat cremes echt werken. Ik snap het niet meer. Kan iemand van de redactie mij vertellen hoe het zit. Ik hoor het graag.

Jeff, 16-06-2011 19:28 #11
Ik ben vorig jaat na Pasen met mijn fiets in een prikkeldraad gereden die over de weg hangde. En ik had deze niet gezien. Het waren diepe snijwonden op mijn voorarmen in rare vormen en ze zijn moet dichtgeplakt worden. Nu zijn het 2 van 10 cm en 1 van 5 cm lange littekens n 0.5 cm breed die wit/rood zijn en ze zijn opgezwollen. Nu de zon zo een beetje schijnt worden ze precies nog rooder en vallen ze hard op. Ik ben nu bijna 14 en begin mij te ergeren aan die littekens op mijn voorarmen. Is er een manier om deze littekens op een snelle manier te verwijderen/vervagen. Draag al een tijdje zoveel mogelijk lange mouwen, maar als het 30 graden is is dit een beetje warm.

Sei, 09-06-2011 18:21 #10
Hoi ik ben Sei,
ben 14 jaar en heb vorig jaar m'n rug verbrand door een strijkijzer. (2e Graads brandwond) Ik was aan het spelen met m'n broertje en m'n broer was z'n stagekleding aan 't strijken maar m'n broertje duwde me en toen kwam het er dus op. En er kwam hete stoom uit. Dus nu zit ik met een grote litteken (volledig hersteld) ter grote van een hand. Dusse wat kan ik 't beste toen? Want nu ik 14 ben en in de 2e zit begin ik in te zien dat 't eigenlijk geen mooi gezicht is als ik wil zwemmen. (ik ben namelijk al 2 jaar gestopt met zwemmen vanwege litteken)

Jack, 22-05-2011 12:18 #9
Hallo ik ben jack. ben 19 april j.l. geopereed aan een heupprotese. heb een litteken van 22 cm. wat kan ik doen om mijn litteken minder zichtbaar te make. bedankt en vriendelijke groet

, 24-03-2011 15:33 #8
Ik heb mijzelf deze winter in mijn arm gesneden, ik ben inmiddels gestopt. Maar nu komt de zomer er weer aan en dat betekend T-shirts met korte mouwen. Maar ik heb wel littekens op mijn armen. Sommigen zijn al helemaal wit en een echt litteken, anderen zijn nog een beetje rood erom heen. Mijn ouders weten niet van het snijden en ik ben bang dat ze erachter zullen komen bij het zien van mijn littekens. Dus nu is mijn vraag; hoe kan ik zo snel en zo makkelijk mogelijk van deze littekens afkomen? Alsjeblieft help me. Want ik ben er echt heel bang voor dat ze erachter zullen komen, want ik wil namelijk niet dat ze het weten.

Ivone, 26-11-2010 20:30 #7
Super de informatie!

Gonneke, 29-07-2010 11:05 #6
Hallo, ik heb eind mei 2010 bij een erkende plastische chirurg een ooglidcorrectie laten uitvoeren. De operatie is goed verlopen. Het duurde wel heel erg lang voordat de zwellingen en blauwe plekken waren herstelt. Het litteken is wat mij betreft mooi strak en het totale effect van de correctie is ook goed. Wat echter zeer storend is en erg opvallend is dat het litteken erg rood is. Hij is niet ontstoken maar de gehele lengte van de litteken is zeker 2 tot 3 mm midden tot donker rood. Na 2 maanden zou dit toch veel minder moeten zijn. Bij de eindcontrole vond ook de PC dat het te rood was, maar zei de man het is nog een werkend litteken en wacht maar af, 2 maanden is te kort voor een eindconclusie. Heeft u tips voor mij om de roodheid te doen vervagen. Ik smeer dagelijks vanaf het begin met PCLe littekencreme. Ook heb ik veel gekoeld en dat doe ik nog zeer regelmatig. Het totaal plaatje is nu voor mij storend, met deze rode ogen. Het is net of ik steeds heb gehuild. Ik hoop op uw reactie. Met een vriendelijke groet, Gonneke Bakhuizen

Henk, 18-12-2009 12:16 #5
Ik heb ooit een flesje emu olie gekocht en dit gebruik ik als ik een wondje heb en het geneest echt wonderbaarlijk mooi bijna geen liteken. Heb wel gelzen dat je het bij verse wonden moet doen en niet op oude littekens.

Elizabeth Oppong, 18-11-2009 19:12 #4
Is de product geschikt voor een ouder littenken, wat kan ik het best gebruiken soort cream,

Ron, 17-09-2009 12:12 #3
Ik heb een litteken op mijn kin en braag me af wat ik zou kunnen gebruiken om het minder zichtbaar te maken.

Ik verneem gaarne

Vincent, 16-06-2009 13:16 #2
Grappig dat er op deze website in een ander artikel wordt beweerd dat cremes en vitamine E in het bijzonder helemaal niet helpen… (http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/33225-littekencreme-helpt-het-echt-littekens-te-verwijderen.html). Enig idee hoe dit kan?

Hermans, 22-04-2009 13:18 #1
Hallo, ik heb een jaar geleden een moedervklek op mn rechterborst laten weghalen. Deze vertrouwde ik namelijk niet. Dit heb ik laten doen bij de huisarts. Hij heeft dit weggebrand, wat dus een grote fout bleek te zijn! Het geneesde naar een verschrikkelijk litteken/brandwond met wild vlees van 1cm bij 1 cm. Ik ben gelukkig door verwezen naar de plastische chirurg en die heeft in dat jaar 2 spuiten erin gezet. Geen pretje, want dit deed erg veel pijn! Nu is het wild vlees geslonken gelukkig en heb ik een normaal litteken over. Maar waar dat wilde vlees heeft gezeten en de huid uitgezet is geweest daardoor is die plek geschrompen en rimpeliger geworden. Hoe krijg ik dit weg? Wat is de beste crème hiervoor of een andere methode?

Infoteur: Avalon
Subrubriek: Beauty
Reacties: 27
Schrijf mee!