InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Donkere kringen onder de ogen verminderen

Donkere kringen onder de ogen verminderen

Wat zijn de oorzaken van donkere kringen onder de ogen en wat kan je doen om ze zonder make-up minder zichtbaar te maken? Donkere kringen onder de ogen hoeven vanaf nu geen probleem meer te vormen. Wij gaan dieper in op de verschillende oorzaken van donkere kringen (nierproblemen, allergie, slechte vertering van eiwitten, vermoeidheid, slechte bloedsomloop, vitaminegebrek) en geven je aangepaste tips om ze te verminderen.

Slechte vertering van eiwitten

Donkere kringen onder de ogen kunnen veroorzaakt worden door een onvolledige vertering van proteïnes. Dit wordt in veel gevallen veroorzaakt door een gebrek aan vitamine B6 en foliumzuur. Je kunt een multivitamine nemen of voedingsmiddelen eten die rijk zijn aan vitamine B6 en foliumzuur (vitamine B11). Vitamine B6 is te vinden in niertjes, lever, varkenvlees, schapenvlees, vis, eieren, peulvruchten en volkoren granen. Foliumzuur komt in grote mate voor in volle granen, sojabonen, rode bonen, linzen, erwten, spinazie, kool, spruitjes, Romeinse sla, okra, pompoenen, broccoli, aardbeien, kiwi’s, sinaasappelen en ananas.

Allergie

Donkere kringen onder de ogen kunnen te wijten zijn aan allergie. Hooikoorts behoort tot de mogelijkheden, maar het kan ook om een kleinere allergie gaan waarvan je misschien niet eens weet dat je ze hebt. Zo kan je allergisch zijn aan bepaalde voedingsmiddelen (melk, kaas, voeding uit blik) of aan een product dat je vaak gebruikt (shampoo, afwasmiddel). Het product waar je allergisch aan bent vermijden, is vaak voldoende om de donkere kringen onder de ogen te verminderen en minder zichtbaar te maken.

Vemoeidheid, stress, gebrek aan slaap

Als je vermoeid en gestrest bent, wordt je huid bleker waardoor de onderliggende bloedvaten duidelijker zichtbaar worden. Ook de bloedsomloop wordt slechter onder invloed van vermoeidheid en stress. Een slechte bloedsomloop zorgt ervoor dat de kringen onder de ogen blauw en donker worden.

Voldoende slaap en ontspanning zijn een must. Is de vermoeidheid slechts tijdelijk, dan kan het helpen theezakjes op de ogen te leggen. De tannines uit de thee zorgen ervoor dat de donkere kleur vermindert. Laat zeker 10 à 15 minuten op de ogen liggen. Donkere kringen onder de ogen kunnen ook enigszins verminderen door uien te pellen.

Dunne en verouderde huid

Naarmate je ouder wordt, worden de donkere kringen onder de ogen duidelijker zichtbaar. Door de huid dagelijks in te smeren met aloë vera en emu olie houd je de oogcontour gezond en elastisch waardoor donkere kringen minder kans krijgen. Bestaande kringen kunnen met deze twee producten sterk verminderen omdat ze tot de lederhuid doordringen en deze dikker maken. Ook een oogcrème op basis van retinol kan de verkleuring aanzienlijk verminderen.

Gebrek aan vitamine K

Donkere kringen onder de ogen kunnen veroorzaakt worden door een tekort aan vitamine K (effect op de microcirculatie). Vitamine K is van nature aanwezig in kelp, luzerne, yoghurt, karnemelk, groene bladgroenten, eierdooier, vislevertraan, sojaolie en saffloerolie. Ook het gebruik van een crème met vitamine K kan de blauwe kleur sterk verminderen.

Gebrek aan B12

Een gebrek aan vitamine B12 kan tot bloedarmoede leiden. Bloedarmoede veroorzaakt een bleke huid en een bleke huid zorgt voor zichtbare donkere kringen. Vitamine B12 bevindt zich vooral in vlees, eieren, zuivelproducten en vis. Deze vitamine bevindt zich niet in plantaardige producten. In zeewier vind je wel vitamine B12. Voldoende foliumzuur (zie boven) kan de effecten van een tekort aan vitamine B12 enigszins annuleren.

Ijzergebrek

Ook ijzergebrek kan tot bloedarmoede, een bleke huid en donkere kringen zorgen. Ijzer moet je vooral halen uit vlees, vis, gevogelte, broccoli, bloemkool, pompoen, citrusvruchten en tomaten. Andere voedingsmiddelen (zoals spinazie, aardappelen en bananen) bevatten ook veel ijzer, maar worden door de aanwezigheid van oxalaten minder goed door het lichaam opgenomen. Je lichaam neemt meer ijzer op als je ook voldoende vitamine C binnenkrijgt.

Zout

Zout zorgt voor vochtretentie op de meest onmogelijke plaatsen. Je microcirculatie verslechterd erdoor waardoor de bloedvaten onder de ogen blauw en donker worden.

Roken

Roken zorgt voor een slechte bloedsomloop waardoor de bloedvaten onder de huid blauw en donker lijken. Wil je toch blijven roken, dan kan je muizedoorn (butcher’s broom) als voedingssupplement nemen. Muizedoorn verbetert de bloedsomloop en wordt ook gebruikt om aambeien en gesprongen adertjes te verbeteren.

Dehydratatie

Donkere kringen onder de ogen kunnen te wijten zijn aan dehydratatie (een gebrek aan water). Drink dus minimaal anderhalve liter water of kruidenthee per dag.

Slechte werking van nieren en bijnieren

Een slechte werking van de nieren en/of de bijnieren (bijnierschors) veroorzaakt een blauwe schijn onder de ogen. Dagelijks minimaal anderhalve liter water drinken en een cranberry supplement nemen, zou een oplossing moeten bieden. Vooral jonge mensen weten echter niet dat hun nieren en/of bijnieren niet goed functioneren. Dit kan te wijten zijn aan erfelijkheid en ziekte (bv. de Ziekte van Adisson).

Zon

Breng een crème met zonnefilter aan op de kringen. Daardoor zal de plaats van de kringen altijd iets lichter zijn dan de rest van de huid waardoor ze minder opvallen.

Cosmetica tegen donkere kringen

  • Hylexin Eye Cream: Amerikaans product tegen blijvende donkere kringen. Vermindert de degradatie van hemoglobine bijproducten waardoor kringen minder donker worden.
  • Colorescience Eye Candy Trio Kit: Een combinatie van drie bijzonder efficiënte serums die donkere kringen zowel camoufleren en verminderen.
  • End Line Eye Cream: Met silicium (kiezelaarde), witte thee en glucosamineglycans.
  • UMO Eye Mask: Dit oogmasker gebruikt nanotechnologie om de werkzame bestanddelen (phyto collageen) tot in de diepste huidlagen te krijgen voor een spectaculair resultaat.
  • Roc Retin-Ox Multi Correxion Oogcrème: Op basis van retinol.

Gerelateerde artikelen

Wallen en donkere kringen: In deze serie artikelen krijg je niet alleen gezondheids- en voedingsadvies om wallen en donkere kringen rond de ogen te verminderen, we hebben ook verschillende producten en behandelingen uitgetest die wallen en donkere kringen rond de ogen camoufleren en verminderen, waaronder carboxytherapie, Colorescience Eye Candy Trio en UMO Eye Mask.

Schoonheidsgeheimen: Spectaculaire oplossingen voor de meest courante schoonheidsproblemen (cellulitis, striae, kalknagels, haarproblemen, etc)
© 2008 - 2014 Avalon, gepubliceerd in Beauty (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Donkere kringen onder je ogen, wat doe je er aan?Donkere kringen onder je ogen, wat doe je er aan?Donkere kringen onder de ogen zijn voor veel mensen een storende factor. Ze zien er niet fris en uitgeslapen uit, wat ku…
Wallen en donkere kringen verwijderen met carboxytherapieWallen en donkere kringen verwijderen met carboxytherapieWallen verwijderen is gemakkelijker dan je denkt. Als je verschillende jaren last had van wallen en donkere kringen onde…
Kringen onder de ogen laten verwijderen, hoe?Kringen onder de ogen laten verwijderen, hoe?Donkere kringen onder je ogen, hoe verwijder je die? Als je last hebt van donkere kringen onder je ogen, wil je daar mee…
Hoe donkere kringen onder de ogen te verwijderenHoe donkere kringen onder de ogen te verwijderenVeel vrouwen hebben regelmatig last van donkere kringen onder de ogen. In de praktijk hebben 9 van elke 10 personen op d…
Donkere kringen en wallen wegwerken met UMO gelpadsDonkere kringen en wallen wegwerken met UMO gelpadsWallen en donkere kringen kan je efficiënt wergwerken met de gelpads van UMO. Deze zelfklevende patches doen een beroep…

Reageer op het artikel "Donkere kringen onder de ogen verminderen"

Reacties

Ellis, 09-11-2013 12:11 #7
Ik had zelf ook donkere kringen onder mijn ogen, (niet te verwarren met wallen), maar alleen donkere kringen. Ik heb een proefje besteld van emu olie en in combinatie met aloevera gel zijn mijn kringen echt enorm verminderd! Op internet staat dat dit na ong. 3 weken te zien is maar ik ben nu een week aan het gebruiken en het is echt verminderd! Emu olie maakt de dunne huid onder je ogen dikker en dat had ik nodig omdat de huid daar wat "' ingevallen"' was. s'' Avonds voor ik naar bed ga inmasseren en het kost niet veel! Ik zou zeggen, probeer het eens, echt de moeite waard!

Gerrit, 15-09-2013 09:43 #6
Denk dat veel mensen hier wel last van hebben.

heb het zelf ook, al zou je denken dat je een drugsverslaafde bent :)

maar veel rust en veel water drinken, en afspraak maken met de huisarts zou ik zeker doen omdat het ook je nieren kunnen zijn want daar krijg je ook donkere wallen van die niet meer weg gaan.

daarom veel drinken minimal 1,5 liter water per daq.

vermoeidheid en stres doet ook veel problemen met zich mee kwa wallen onder je ogen, ik ben zelf een slechte slaper, kom niet zelf in slaap en gebruik ook inslapers al werken die niet altijd.

en voor vrouwen valt het nog mee, die kunnen nog makeup op doen dat is voor de mannen iets anders :)

maar succes.

Porta, 01-07-2013 16:04 #5
Hallo

ik heb nogal donkere ogen ik vroeg me af wie hier mij bij kunnen helpen?
wie de juiste middelen hiervoor heeft

Anoniem, 15-11-2012 23:27 #4
Ik ben een 20 jarig jongeman die aankomende 5 december 21 wordt. Afgelopen jaren heb ik last gehad, pardon enorme last gehad, van de donkere kringen onder mijn ogen en nu lijkt het verdubbelt door de bloedvaten die duidelijk zichtbaar zijn geworden onder de ogen, die in de laatste week pas gevormd is. Ik vind het heel erg frustrerend, want het ziet er niet uit en ik verlies mijn zelfvertrouwen hierdoor. Ik heb een aantal keren komkommer schijfjes, vochtige theezakjes onder mijn ogen geplaatst voor 15 minuten maar een enig resultaat is niet zichtbaar. Ik wil graag een mailtje ontvangen zodat ik actie kan ondernemen want ik heb geen raad meer en ik wil ze kwijt!

Emma, 05-08-2011 12:41 #3
Ik ben een meisje van 12 jaar, En ik heb altijd wallen, Ik vind dit echt heel erg rot. Ze zijn beetje paars, en blauwachtig. Ik weet niet hoe je het wegkrijg ik slaap best goed dus daar kan het niet echt aan liggen. Maar op mijn wallen zitten allemaal hele kleine stippeltjes. Zou ik hiervoor nou de huistarts of dockter ect kunnen gaan?

Lindsey, 29-12-2010 21:12 #2
Ik ben een meisje van 15 jaar en ik heb ongeveer altijd wallen. De ene keer wat minder erg dan de andere keer, maar ze zijn er altijd. Ik baal hier enorm van en ik vind dat het mezelf echt lelijker maakt. Ik slaap hartstikke goed dus daar zou het niet aan kunnen liggen. Ik vond alle informatie erg bruikbaar maar heel erg veel. Zo veel dat ik nog niet weet wat ik er aan zou moeten kunnen doen. Ik ga in ieder geval al meer water proberen te drinken en fruit eet ik al genoeg. Wat zou ik het beste kunnen doen?

Annet, 23-02-2010 15:41 #1
Via een vriendin werd ik erop geattendeerd dat het ook mogelijk is om wallen te verminderen met restylane. Ik ben bij Warimpel, een kliniek in Amsterdam op consult geweest. Na een uitvoerige uitleg heeft dokter Frodo Gaymans mij behandeld met Restylane onder mijn ogen. Het resultaat is echt verbluffend! De lijn onder mijn ogen is verdwenen en ik heb gewoon bijna geen wallen meer.

Infoteur: Avalon
Subrubriek: Beauty
Reacties: 7
Schrijf mee!