'Groene' cosmetica: trends en producten
Ooit had natuurcosmetica een ‘geitewollensokkenimago’, nu is het helemaal hip. Welk van de nieuwste merken en producten past bij jou? Wanneer is een product nu echt groen en verantwoord, en op welke dingen moet je letten? Het antwoord krijg je via interviews met deskundigen. Echt even lezen, want: ronkende claims van fabrikanten zeggen vaak weinig tot niets.
Hip en helder
Een hot merk in natuurcosmetica is REN: Zweeds voor ‘rein’. Skins Cosmetics is een Nederlandse aanbieder van onder andere opvallende buitenlandse merken, waaronder REN. Philip Hillege van Skins Cosmetics: “Natuurcosmetica heeft vanouds nogal last van een geitenwollen-sokken-imago. REN is járen bezig geweest natuurlijke huidverzorging opnieuw uit te vinden. Producten van de ‘nieuwe generatie’ zijn vooruitstrevend, hi-tech in functies als ouderdomsbestrijding, en innovatief verpakt. Goedkope chemische ingrediënten en procedures zijn bij REN vervangen door natuurlijke alternatieven. De hogere prijs is dus goed uit te leggen. In plaats van conserveringsmiddelen, is er bijvoorbeeld een vacuümsluiting. Alle ingrediënten staan op de verpakking. Vroeger kon de fabrikant de consument van alles wijsmaken. Dat wordt moeilijker, de consument wordt steeds bewuster. Er zijn veel broodje-Aap-verhalen over chemische bestanddelen, maar er is een kern van waarheid. Wat heel onzinnig is: het begrip natuurcosmetica is onbeschermd. Een druppeltje rozenolie in een crème en hup, het heet rozencrème. Daarom is er behoefte aan merken die ‘heldere’ ingrediënten gebruiken, en net zo helder communiceren. Dat de consument dit wil, blijkt. REN is bij veel Skins- winkels het bestverkochte merk. De nieuwe natuurcosmetica slaat waanzinnig aan.”
Helemaal in de hippie-sfeer
Naast de trend richting hip en hedendaags, staat een andere. Natuurcosmetica in een soort eenentwintigste-eeuwse hippie-sfeer, als way of life. Je bent niet alleen uit op de meerwaarde voor jezelf en je eigen gezondheid, nee, je denkt wereldomvattend! De grootste fans komen uit de groeiende groep van de zogenaamde ‘Cultural Creatives’. Ofwel: bezitters van idealen, geld én geweten. Wat op je gezicht mag, moet goed genoeg zijn om te eten, moet gezond zijn voor jouzelf maar zeker ook voor het milieu. Het is organisch gekweekt, dus zonder gebruik van kunstmest en bestrijdingsmiddelen. Philip Hillege: “Dat die cross-link tussen binnenkant en buitenkant belangrijk is, begrijpen we steeds beter. Goede huidverzorging heeft weinig nut als je elke avond in de kroeg hangt, rookt als een ketter en uit de snackbar eet. Aesop is een voorbeeld van natuurcosmetica met een duidelijke filosofie: ‘De belangrijkste huidverzorging begint vanbinnen.’ We verkopen ook natuurzeep van Gamila, een merk met een wat zweverige uitstraling. Maar als je van gebruikers hoort wat het doet, is er niets zweverigs meer aan.“
De slotsom
De hamvraag: hoe vind je je weg, op zoek naar de natuur in een potje? Omdat de wereldwijde keurmerken niet allemaal gelijke kenmerken hebben én er wettelijk nogal wat mogelijk is qua claims, is het niet gek om wat persoonlijk veldonderzoek te doen. Ronkende claims zeggen vaak weinig of niets. Bepaal voor jezelf niet alleen waarmee je smeert maar ook met welke concessies je kunt leven. Mag je shampoo minder schuimen wanneer er daardoor minder (chemisch) onheil in te vinden is? Kan je crème zonder smaak of kraak, of zijn anders de minder geraffineerde plantaardige parfums wat jou betreft acceptabel? Vergeet niet om - als je het kunt vinden - het BDIH-keurmerk in ere te houden. En voor het overige, is het belangrijk om zelf de verantwoordelijkheid te nemen voor een ‘groen’ leerproces. Waarbij de bij dit artikel gemaakte kaders bedoeld zijn om je een flink zetje in je rug te geven! En bovendien natuurlijk het feit, dat je goed bezig bent. Niet alleen wat betreft het welzijn van je eigen huid, maar ook dat van je leefomgeving. En mogelijk help je zelfs mensen ‘op afstand’, die de ingredienten verbouwen, om dankzij jouw aankopen een eerlijke prijs voor hun werk te krijgen!
Een aantal productgroepen en merken in ‘groene’ cosmetica
Categorie: echt puur natuur, keurmerken en al
Type: eco
Voorbeeld: Dr. Hauschka, Weleda
Kenmerk: luxe of hipheid is ondergeschikt aan werkzaamheid en natuurlijke herkomst. Voldoet aan de hoge eisen van het BDHI-keurmerk.
Pro: met een gerust hart smeren. Gebruikers zijn vaak enthousiast over de werking.
Contra: soms mis je ‘hi-tech’ snufjes, zoals (ultra)hoge SPF’s en de laatste anti-rimpelformules. Shampoos bevatten, als uitzondering, vaak wel een zekere hoeveelheid kunstmatige hulpstoffen. Geteste alternatieven leveren namelijk tot op heden stank of een onprettig achterblijvend laagje op, vertelt Weleda. Overigens zit je bij deze merken vaak ook (heel) goed als het gaat om zorg voor mens en milieu. Kijk bijvoorbeeld maar eens op de website van
Weleda...
Puur natuurgehalte: goed tot uitstekend, maar niet (duidelijk) gecertificeerd
Type: clean
Voorbeeld: Dermalogica, Skincode, Ren
Kenmerk: puurheid. Benadert de huid sec en zonder poespas, als een gezond te houden orgaan. Voorop staat het beperken of zelfs vermijden van stoffen die weleens nare reacties uitlokken - dus chemicaliën, minerale oliën, lanoline etc.
Pro: scoort goed bij gebruikers: zowel in effectiviteit als in het beperken van ongewenste reacties.
Contra: je moet van een beetje clean houden. Weinig goudgerande glanzende potjes, luxe geur of kleur.
Puur natuurgehalte: in elk geval een duidelijk onderscheid met ‘gewone’ cosmetica
Type: back to nature
Voorbeeld: Lush
Kenmerk: om de plantaardigheid kunnen je zintuigen niet heen. Geen dierproeven. Chemicaliën: niet verbannen, wel beperkt.
Pro: natuurlijke werkstoffen, tot algen en zwarte modder toe, geven een onvervalst ‘back to nature gevoel.’ Als je je een keer hebt ingesmeerd met een lekkere laag modderzeep, wil het kind in jezelf altijd meer! En, ook fijn: vriendenprijsjes.
Contra: beperkt houdbaar. Weleens wat minder gebruiksgemak, o.a. wegens beperking van ‘smeermiddelen.’
Type: eco de luxe
Voorbeeld: Aveda
Kenmerk: eco met een vleugje luxe. Natuur- en mensvriendelijk gewonnen (organische) ingrediënten, recyclebare verpakkingen, geen dierproeven. Maar: zoals bij de meesten, soms concessies qua kunstmatige toevoegingen.
Pro: prettig voor de idealist in jezelf. Ook wat betreft werkzaamheid heeft Aveda een vaste schare aanhangers.
Contra: synthetische parfums, de bekende boosdoeners wat betreft huidreacties, worden vermeden, maar niet iedereen wordt gelukkig van natuurlijke parfums: die zijn weleens lichtelijk penetrant.
Puur natuurgehalte: vaak aardig, maarrrr... soms een flinke adder onder het gras, onder andere in de ogen van Greenpeace
Voorbeeld: Yves Rocher, Body Shop
Kenmerk: doen al regelmatig aardige pogingen richting natuur- en milieuvriendelijkheid. Bijvoorbeeld door het verbannen van drijfgassen, en/of ecologisch gewonnen ingrediënten. Ook wordt door deze merken steeds harder gewerkt aan het verkrijgen van ingredienten via Fair Trade, dus op een manier waarop ontwikkelingslanden en ‘groene’ projecten profiteren.
Pro: geuren en substanties vallen gauw in de smaak. Goede houdbaarheid en smeerbaarheid. Betaalbaar.
Contra: Vaak toch een zekere hoeveelheid chemische ingrediënten, zo vertelt Greenpeace, al wordt gewerkt aan alternatieven. Bovendien doet Yves Rocher zelf dan niet aan dierproeven voor de Nederlandse markt, maar het merk exporteert - in tegenstelling tot vele andere merken - wél naar China, waar elk product 'doodleuk' opnieuw op dieren wordt getest! Ook als het allang getest was in Europa. Sinds Yves Rocher de stap naar China nam, zijn deze addertjes onder het gras reden voor veel dierenliefhebbers om deze producten niet te kopen.
Met hartelijke dank aan Skins Cosmetics, Lush en Weleda
Meer over huidverzorging en cosmetica op de Mariawrites Infoteurpagina