Lush; handgemaakte, maatschappelijk verantwoorde Cosmetica

Lush heeft heerlijke, verse handgemaakte zeepjes, cremes, lotions, parfums en zalfjes die gemaakt worden vanuit een milieubewust en politiek verantwoorde filosofie. Ale producten zijn expres met de hand gemaakt, niet omdat het bedrijf geen geld heeft voor machines maar omdat er dan meer werkgelegenheid geboden wordt. De producten bij Lush zijn gemaakt van natuurlijke middelen en worden beslist niet op dieren getest. Let op! Dit artikel is geschreven vanuit de persoonlijke visie van de auteur en bevat mogelijk informatie die niet wetenschappelijk onderbouwd is en/of aansluit bij de algemene zienswijze.

Inhoud:


Maatschappelijke bewuste onderneming

Lush heeft 700 vestigingen in 46 landen. Toch gebruikt men geen machines maar maakt men alles met de hand. Men houdt vast aan de beginprincipes. Alle producten worden met natuurlijke middelen gemaakt zoals sinaasappels, jasmijn, druiven, kaneel en rozen. Men houdt er rekening mee dat elke sinaasappel in elk land weer net iets anders is van geur. De directeuren van Lush ontwerpen zelf hun haarshampoos, zepen, parfums, scheercremes, body lotions, conditioners, douchegels, badbruiszeep en huidzalven. Het is geen typisch internationaal bedrijf zoals vele anderen waar winst maken voorop staat. Lush is een bedrijf dat maatschappelijk bewust onderneemt.

Oogstrelende cosmetica

De Cosmetica van Lush ziet er heel mooi uit. Niet alleen de geuren zijn heerlijk maar ook de kleuren en vormen zijn oogstrelend. Een zeepje lijkt op een chocolaatje, of gebakje. Als het in de winkel niet zo naar zeep zou ruiken zou je denken dat je in een banketbakkerij stond. De producten van Lush zijn een ideaal Sinterklaas-, kerst- of verjaardagscadeau. Voor de feestdagen heeft men speciale collecties van producten samen gesteld in mooie verpakkingen zoals fe gekleurde blikken die je later kunt hergebruiken. Lush hanteert de gewoonte om niet teveel informatie op de verpakking te zetten. Verpakkingsmateriaal is extra milieubelastend. In plaats van informatie verkrijgen van verpakkingen kun je in de winkel om informatie vragen aan de medewerkers.

Free West Papua campaign

Een voorbeeld van een project van Lush is de Free West Papua campaign. Op 16 november 2011 werd in de Lush winkel van Amsterdam, aan de Kalverstraat 98, een optreden van Mambesak geporganiseerd. Deze muziekgroep maakt typisch Papuamuziek met samenzang, ukelele, gitaar en begeleiding op een traditionele trommel. In Mambesak speelt onder andere Oridek Ap, de zoon van de vermoorde Arnold Ap. Momenteel is er een parfum te koop met de naam ´The Smell of Freedom´. Alle opbrengsten van dit merk gaat naar de Free West Papua Campaign. Deze organisatie steunt het streven van Papua´s om in een onafhankelijk land te leven. Lush kwam in contact met de Papua-vrijheidsbeweging door een ontmoeting met Benny Wenda, een gevluchte Papua die momenteel in Engeland woont en vaak aandacht vraagt in de pers voor de Papua-zaak.

Rozen plukken

Een ander voorbeeld van maatschappelijk bewust ondernemen is de rozenpluk in Turkije. Hiervoor zijn zigeuners aan het werk. Hun kinderen hadden lang geen geld om naar school te gaan. Lush betaalt de zigeuners nu extra veel salaris zodat de kinderen wel naar school gaan. De producten van Lush zijn eigenlijk allemaal Fair Trade. Alleen ze dragen niet het Fair Trade logo. Dat komt omdat de organisatie die bij dit keurmerk hoort een bepaald bedrag vraagt om het logo op verpakkingen te mogen zetten. Het is de filosofie van Lush om geen geld te spenderen aan logo´s maar om de mensen zelf er direct van te laten meeprofiteren.

De oprichters

Lush is opgericht door Liz Weir en Mark Constantine die samen in een schoonheidssalon werkte. Ze besloten hun droom waar te maken en een eigen bedrijf te beginnen. Ze maakten zelf allerlei cosmetica van natuurlijke producten zoals kaneel en sinaasappel. Het concept sloeg niet gelijk aan maar op een gegeven moment plaatste de Body Shop een grote bestelling bij hen. Dat zou het begin worden van een jarenlange vruchtbare samenwerking.

Duurzaam bedrijf

De Body Shop veranderde van bedrijfsinzicht en besloot om minder externe bedrijven in te huren. De twee oprichters werden uitgekocht en gingen een cosmetica-postorderbedrijf beginnen. In 1995 werd de eerste Lush vestiging geopend. Daarna veroverde het concept van Lush langzaam de cosmetische wereld. De producten van Lush worden allemaal in Engeland gemaakt. Men zorgt ervoor dat zoveel mogelijk ingrediënten in de buurt van de fabriek verbouwd worden zodat ze niet de hele wereld over moeten reizen wat weer voor co2-uitstoot zorgt. Lush voert een duurzaam bedrijfsbeleid, rekening houdend met mens en mileu.
© 2011 - 2024 Tom008, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Natrue: keurmerk voor natuurlijke cosmeticaNatrue: keurmerk voor natuurlijke cosmeticaNaTrue is een keurmerk voor natuurlijke cosmetica. Mensen die alleen natuurlijke cosmetica producten willen gebruiken, w…
Kerstcadeaus voor hem en haarKerstcadeaus voor hem en haarDe feestdagen komen weer in zicht en dus ook de tijd om cadeautjes te kopen is opnieuw aangebroken. Vaak weten mensen ni…
Cosmetica: hoe lang is make-up, creme en parfum houdbaar?Cosmetica: hoe lang is make-up, creme en parfum houdbaar?Ook je mascara, parfum en dagcrème hebben een houdbaarheidsdatum, maar dat staat niet altijd op de verpakking. Cosmetica…
De hype van natuurlijke cosmeticaDe hype van natuurlijke cosmeticaDe aandacht voor natuurlijke producten neemt toe en dat zie je steeds vaker terug in de winkels: biologisch eten, superf…

Olijfolie van binnen en buitenOlijfolie van binnen en buitenDat olijfolie goed voor ons is weten we inmiddels en we maken steeds meer gerechten aan met olijfolie. Een prima ontwikk…
Mee-eters uitdrukken bij je partner: een vreemde hobbyMee-eters uitdrukken bij je partner: een vreemde hobbyEr zijn nogal wat vrouwen die het heerlijk vinden om mee-eters uit te drukken op het gezicht, maar vooral ook op de rug…
Bronnen en referenties
  • http://www.lush.nl/
  • Interview met winkelmedewerkers Lush
  • Foto´s: Tom008
Tom008 (1.183 artikelen)
Laatste update: 01-12-2012
Rubriek: Mens en Gezondheid
Subrubriek: Beauty
Bronnen en referenties: 3
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.