InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Fenegriek: geheim van een vollere boezem

Fenegriek: geheim van een vollere boezem

Het gebruik van kruiden voor het verkrijgen van een vollere boezem is al van oudsher bekend. Verschillende culturen over de hele wereld weten dit en zelfs de meisjes in de harens van het Midden-Oosten pasten het al toe. Eén van de beste kruiden die je hiervoor kan gebruiken is FENEGRIEK of trigonella foenum-graecum. Dit is het voornaamste ingrediënt van de meeste borstvergrotingsproducten.

Effecten van fenegriek

Fenegriek activeert de groei van borsten op twee verschillende manieren:
  • Door de effecten van oestrogenen na te bootsen
  • Door de productie van prolactine te stimuleren

De chemische component van fenegriek die voor dit effect zorgt heet diosgenin.

Waar kan je fenegriek kopen?

Je kunt dit kruid in de kruidenafdeling van je lokale supermarkt vinden. Strooi dagelijks een flinke portie fenegriek door je maaltijden heen en zie hoe je boezem natuurlijk mooier wordt. Het is mogelijk de zaadjes op water te zetten om scheuten te laten groeien. Dit smaakt heerlijk in een salade. Fenegriek kun je ook in capsules kopen bij de apotheek of in de drogisterij. Op die manier ben je zeker dat je de goede dagelijkse dosis binnenkrijgt. Als je dagelijks drie capsules neemt, zal het niet lang duren alvorens je resultaten begint te zien.

Gezondheidsbevorderende eigenschappen

  • Voedzaam (vitamine A, B, C, E, kalk en fosfor)
  • Verbetert weerstand en prestatievermogen
  • Werkt ontstekingsremmend
  • Bevordert de galproductie
  • Verhelpt keelpijn
  • Maakt slijm los (vandaar dat het ook snotpoeder wordt genoemd)
  • Geneest zweren in de mond
  • Tegen darmontsteking
  • Zuivert het lichaam van afvalstoffen
  • Verhelpt nierklachten en problemen van de mannelijke voortplantingsorganen

De oude Grieken mengden fenegriek onder het hooi van hun paarden. De dieren kregen daardoor een glanzende vacht en kwamen sneller in conditie. Tegenwoordig wordt het kruid door dierenartsen gebruikt om wondjes, abcessen, artritis, bronchitis en spijsverteringsproblemen bij paarden te verhelpen.

Culinair

Zowel de bladeren als de zaden geven smaak aan je gerechten. De Indiërs gebruiken het voor hun curry, Noord-Afrikanen voor hun vlees en vis, en de Arabieren voor hun brood en gebak.

Bij ons is vooral kaas met fenegriek heel populair.

Thee voor een vollere boezem

Een andere manier om een vollere boezem te krijgen is om dagelijks enkele kopjes fenegriek thee te drinken. Deze thee bevordert ook de spijsvertering, geneest wondjes in de mond en laat je sneller genezen als je verkouden bent.

Fenegriek thee maak je op de volgende manier klaar:
  • Combineer twee kopjes water met één kopje fenegriek zaadjes of scheuten
  • Voeg een handvol venkelzaadjes toe (ook borstvergrotend)
  • Laat koken
  • Voeg naar smaak honing en citroen toe

Om een vollere boezem te krijgen volstaat het om dagelijks 1 à 2 kopjes van deze thee te drinken.

Borstvergrotende massage

Het slikken van fenegriek en andere borstvergrotende kruiden heeft één groot nadeel: alvorens het in de bloedbaan komt moet het eerst door de lever worden verwerkt. De lever breekt echter 80 tot 90% van alle voedingsstoffen af. Dat betekent dat je lichaam slechts 10 tot 20% van de actieve bestanddelen binnenkrijgt.

Een oplossing is om de kruiden rechtstreeks in de borsten te masseren.

Dit heeft meerdere voordelen:
  • De kruiden worden gebruikt waar ze nodig zijn
  • De bloedtoevoer naar de borsten wordt verhoogd waardoor ook de productie van prolactine extra gestimuleerd wordt

Je kunt een capsule fenegriek poeder openen en dit met een beetje plantaardige olie mengen. Olijf- of druivenpitolie is hiervoor het beste. Vermijd het gebruik van minerale oliën omdat die niet diep genoeg in de huid dringen en zelfs verstikkend kunnen werken.
Gerelateerde artikelen
Grotere borsten zonder operatie: Natuurlijke borstvergrotingGrotere borsten zonder operatie: Natuurlijke borstvergrotingJe gewicht en de grootte van je borsten zijn twee dingen, waar je je als vrouw het meest onzeker over voelt. Onze maatsc…
Het verleidelijke decolleté in de zomerHet verleidelijke decolleté in de zomerHet decolleté wordt in de zomer over het algemeen meer gezien dan in de winter. Dat neemt niet weg, dat het jaren “not d…
Welke figuren zijn er, en welke kleding staat daar bij?Mensen zijn er in alle soorten en maten, het is dan ook niet gek dat lang niet iedereen er top uitziet in elke willekeur…
ASD: Atrium Septum DefectASD: Atrium Septum DefectWat is ASD ? Het gaat om het gaatje tussen de linker en rechterboezem van het hart, dat na de geboorte met een klepje mo…

Reageer op het artikel "Fenegriek: geheim van een vollere boezem"

Reacties

Johanna, 07-12-2014 22:18 #32
Sinds een jaar gebruik ik fenegriek capsules van de apotheek. Het duurde een tijd, maar inmiddels ben ik van 70AA naar 70B gegaan. Mijn gewicht is ook iets toegenomen van 47 naar 51 kilo. Verder ga ik 1 keer per week naar de sportschool. Of je er nu in gelooft of niet, ik ben inmiddels overtuigd en ga ermee door. Voel me prima en heb geen gezondheidsklachten.

Mariette Baanders, 22-11-2014 11:25 #31
De eerste helft van dit artikel las ik met klapperende oren. maar hoe verder ik vorderde, hoe lachwekkender ik het allemaal ging vinden. Wat een onvoorstelbare onzin: borstvergroting door fenegriek Als dat zo was, was het hele kruid veel bekender onder de bevolking zijn geweest, de ontdekker van deze werking multimiljionair. Er zullen gerust heel wat vrouwen zijn die hun heil zoeken in dit middel, Allemaal zullen ze gaandeweg ontdekken dat het geldklopperij is geweest.

Nathalie, 23-08-2014 16:10 #30
Fenegriek kan je niet in gewone supermarkten kopen, enkel maar ik kruidenwinkeltjes of turkse winkels.
De capsules zijn nog altijd het beste om in te nemen. Ik ben hierdoor van cup a naar cup c gegaan na ongeveer 2 maand fenegriek te gebruiken.

Roxann, 06-08-2014 15:00 #29
Ik lees op vele pagina's dat je gaat stinken van fenegriek. Sommigen zeggen ook dat je er van aankomt, dit wil ik niet dus dacht ik het met olie te mengen en op mn borsten te smeren. Maar mn vraag is, werkt dit even goed? En hoe vaak/hoe lang met je dit doen om een resultaat te zien? Dankje

Sandra, 09-05-2014 23:30 #28
Ik zelf vind fenegriek niet bepaald lekker. Ik hou ontzettend veel van tomatensap. Hier doe ik fenegriek in en proef je het bijna niet! Ik ben er zelfs een beetje verslaafd aan geworden. Dit wil ik even als tip aan jullie geven. Misschien hadden mensen behoefte om dit te weten.

Lynn, 26-03-2013 11:41 #27
Ik had ergens anders gelezen dat fenegriek ook werkt voor het verdelen van je vet?

Karina, 03-09-2012 00:19 #26
Mag ik mijn dochtertje van 3 ook fenegriek toedienen? Ze is heel tenger en heeft bijna geen eetlust.

Thea, 29-08-2012 20:57 #25
Er staat dat het de galproductie bevordert dan zou je dus ook niet dikker moeten worden, dacht ik zo!?

Resoluta, 22-08-2012 15:45 #24
Nee je krijgt er geen vollere boezem doordat je aankomt, maar doordat het de effecten van oestrogenen na bootst. Hoelang moet ik het blijven eten?

Koeber, 25-07-2012 16:58 #23
K heb zo juist gehoord van iemand dat zij juist is afgevallen van fenegriek
is dat mogelijk?

Anna, 21-06-2012 11:01 #22
Ik vroeg me af als je de capsules oplost in olie en dan op je borsten aanbrengt hoe vaak moet je dit dan doen elke dag of?

Paardje, 14-06-2012 23:48 #21
Fenegriek kan je ook kopen bij een ruitersportzaak, in een emmertje van 1 kilo (€ 8,50) of 2, 5 kilo (€ 15,50). Ik geef het aan mijn paard tegen het hoesten.

Linda, 11-05-2012 10:11 #20
Suzanne, ben je inderdaad aangekomen met deze capsules? Ik wil namelijk ook heel graag aankomen.

Suzanne, 27-03-2012 22:48 #19
LET OP! Ik heb fenegriek capsules gebruikt voor gewichts toename. Het zorgt ervoor dat je meer honger krijgt. Je krijgt er dus wel vollere borsten van doordat je dikker wordt! Ik weet niet op dit bij iedereen de bedoeling is…

Rebecca, 01-02-2012 22:00 #18
Waar kan ik fenegriek kopen ik woon in groningen en niemand verkoopt het niet kruitvat niet in een toko niet in een supermarkt wie kan mij helpen ik zou graag fenegriek willen kopen om te kijken of het echt werkt misschien dat er iemand is in een stad of dorp waar ze het wel verkopen dan zou ik graag in contact willen komen met de persoon in kwestie ik hoor het graag van jullie dames groetjes rebecca ik wacht in spanning af

Sevtap, 13-03-2011 17:51 #17
Nadat ik gister hier las over capsules die je bij de tuinen kon kopen ben ik verder gegaan met leveranciers opzoeken en ben naar een chinees winkel gegaan (in Arnhem), daar kon je de zaadjes kopen (kleine potje voor 1,30 ongeveer) en vond ook in poeder vorm 500 gram voor 1,65! nadat ik die kocht ging ik nog even naar de tuinen om te kijken hoeveel het daar kostte en daar verkopen ze 60 capsules voor 7- 8,- euro! Dus ga naar een chinees winkeltje.

Ik heb gisteravond een beetje in mijn eten gestrooid en vandaag ook een heel klein beetje maar het smaakt echt niet :( ik vind het heel vies. ik denk dat ik het ook ga mengen met olie en op mijn borsten smeer. Ik hoop dat het werkt.

Sevtap, 13-03-2011 17:50 #16

Soeri, 28-10-2010 00:18 #15
Ik heb ergens gelezen dat fenegriek ook zorgt voor veel melkproductie als je borstvoeding moet geven Is dit waar?

Sylvie, 27-06-2010 17:57 #14
Hoe neem je de zaadjes best in? Nu doe ik het gewoon in water en drink dat op, om moet er echt op knabbelen?

Kimberly, 09-03-2010 09:41 #13
Ik heb een vraag over de fenegriek mengen met olie maar hoeveel fenegriek en hoeveel olie moet je mengen en kan je het dan ook semeren op je billen of is dat niet verstandig want als het werkt voor je borsten werkt het ook voor je billen toch? Dus hoeveel olie en hoeveel fenegriek mengen? En is het ook geschikt voor je billen worden ze dan ook groter?

M., 08-01-2010 20:12 #12
Kun je het poeder uit de capsule ook gewoon mengen met een goede bodylotion? Hoeveel capsules per hoevel lotion/olie?

Stefie, 22-06-2009 23:08 #11
Hallo, ik heb een paar vragen. Ik wou weten als het echt effect heeft als je fenegriek met olijfolie mengd en dat inmasseerd op de borst? En hoe moet je het aanbrengen? In de avond? Smeren en dan weg doen of wachten tot het droogt? En hoelang zou ik dat moeten doen?

Evelyne, 21-01-2009 12:29 #10
Dag Anna! Bedankt voor je reactie.
Ik merk ook dat mijn borsten wat voller geworden zijn en dat gaat inderdaad gepaard met een gespannen gevoel. Maar aangezien ik vooraan heel erg weinig heb, helpen alle beetjes en neem ik de bijkomende kwaaltjes er graag bij. Ik ben van nature ook vrij mager, dus aankomen zou ik niet erg vinden - hoewel ik daar tot nog toe niets van ondervonden heb.

Mijn vraag naar jou toe: wat was je dagelijkse dosis? En de samenstelling van Fenegriek (zaadjes, poedervorm, thee, capsules)? Ik neem nu al een tijdje de zaadjes, maar ik weet niet in hoeverre ik de juiste hoeveelheid neem, enz. Ik ben gewoon aan de kuur begonnen na wat internet research en dus zonder de begeleiding van een diëtiste ofzo. En mijn gezondheid in gevaar brengen, is wel het laatste wat ik wil…

Anna, 18-01-2009 17:24 #9
Uit eigen ervaring: Fenegriek zal uw borsten zeker voller maken, er zitten echter ook nadelen aan. Het moet constant gebruikt worden, zodra u stopt zal het effect verdwijnen. Het effect is minimaal, het zullen geen cupmaten zijn, hooguit een als je heel veel geluk hebt! De borsten kunnen ook gespannen en gevoelig worden, wat vrouwen soms tijdens de menstruatie periode hebben. Altijd met pijnlijk borsten lopen is echt geen pretje. en weegt naar mijn mening niet op tegen het geringe voordeel. Van Fenegriek worden niet alleen de borsten groter. helaas, het dikmakende effect zal ook elders in uw lichaam te zien zijn. Fenegriek wordt van oorsprong dan ook veel gebruikt door vrouwen die willen aankomen… Ik merkte zelf dat mijn gewicht met een paar kilo toenam toen ik de fenegriek een langere tijd gebruikte.

Voor mij was het dus niet een heel positieve ervaring. Mijn borsten groeiden niet zo zeer maar werden wat vollen en strakker. En de nadelen waren voor mij persoonlijk te groot.

Evelyne, 09-12-2008 16:54 #8
Ik heb Fenegriek zaadjes gekocht. Die laat ik meestal snachts in water "weken", zodat ze de volgende dag makkelijker zijn om op te eten. Mijn vraag is hoeveel theelepeltjes ik best dagelijks neem? Ik wil niet te veel fenegriek innemen omdat ik bang ben dat mijn lichaam eraan zal wennen, maar ook niet te weinig zodat er op termijn toch resultaat is… Ik neem nu 1 eetlepeltje zaadjes 3 x per dag.

Inge, 16-11-2008 14:49 #7
Ze zeggen dat je dit kruid in de kruidenafdeling van je lokale supermarkt kan vinden. Maar welke supermarkt wordt daarmee dan bedoelt? Want ben al in delhaize, colruyt, kruidvat, gew en geen fenegriek te vinden.

Marion, 16-06-2008 20:57 #6
Ik geef momenteel nog borstvoeding aan m'n dochtertje van 1 jaar. Daar het op z'n einde loopt zijn mijn borsten klein en slap geworden. Ik wil de fenegriek niet innemen vanwege de kleine en omdat op de verpakking staat dat het gewichtstoename bevordert. Ben nu bezig om dagelijks een capsule met olie vermengt op mijn borsten te masseren, maar het poeder lost niet echt op en blijft korrelig op mijn huid zitten. Ik vraag me af of het dan wel wat doet. Bestaat er geen zalf van? Verder vraag ik me af of een capsule niet te weinig is, want als je het inneemt neem je er toch ook drie per dag? Reactie infoteur, 18-06-2008
@ Marion

Over het dikmakende effect van fenegriek hoef je je geen zorgen te maken; dat is echt miniem. Als je het fenegriekpoeder niet zo praktisch vindt, kan je inderdaad zalf met fenegriek kopen. B&B Contour borstvergrotende crème is hier een voorbeeld van. Naast fenegriek bevat het ook haver, monnikspeper, vitamines, zink en bioflavonoïden. Als je fenegriek rechtstreeks op de borsten aanbrengt, heb je er ook minder van nodig omdat de werkzame stoffen direct naar de goede plaats worden gebracht. Als je fenegriek oraal inneemt, zal het ook elders in het lichaam gebruikt worden en een deel wordt ook gewoon weer afgebroken door onze spijsvertering.

@ Rita en Sas

Als je fenegriek dagelijks in grote hoeveelheden gebruikt, moet je na 6 maanden zeker resultaat zien. Vrouwen die een A-cup hebben, zien vaak minder snel en minder goede resultaten omdat ze al heel weinig klierweefsel hebben om mee te beginnen. Als je eenmaal stopt met fenegriek, zal het klierweefsel in de borsten ook stilaan terug beginnen verminderen. Het beste is dus om fenegriek in kleine hoeveelheden te blijven gebruiken (bijvoorbeeld in thee) en af en toe de kuur te herhalen.

@ Mimi

FOENEGRIEK is inderdaad hetzelfde als fenegriek.

Mimi, 14-05-2008 15:41 #5
Mij is verteld dat foenegriek hetzelfde is als fenegriek, klopt dit? Ik heb het in poedervorm gekregen. Ik zelf heb het een tijdje vermengd met water en dronk dit dan. Nu ben ik het gaan inmasseren in de borst, vermengd met olijfolie? Wat is nou het beste voor deze poedervorm?

Rita, 23-04-2008 17:21 #4
Hoe lang moet ik fenegriek blijven eten om een vollere boezem te krijgen?

Rita, 23-04-2008 17:07 #3
Aan Wendy: Capsules fenegriek kan je bij de tuinen kopen.

Sas, 03-04-2008 23:19 #2
Moet je altijd de feneriek blijven drinken of slikken of kan je er op een gegeven moment mee stoppen?

Haegeman Wendy, 27-03-2008 21:20 #1
Goeiedag, weet er soms iemand waar je capsules fenegriek kan verkrijgen?
Kan dit bij een gewone apotheker? Reactie infoteur, 09-04-2008
Capsules fenegriek kan je inderdaad bij de meeste apothekers kopen. Je kan ook terecht bij natuurvoedingswinkels of speciaalzaken op het internet.

Infoteur: Avalon
Subrubriek: Beauty
Reacties: 32
Schrijf mee!