InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Borstvergroting met lipofilling

Borstvergroting met lipofilling

Vandaag de dag worden grote borsten als vrouwelijk gezien, maar jammer genoeg is niet iedereen gezegend met een volle boezem. Veel vrouwen zien daarom een borstvergroting als uitkomst, maar dit pakt niet altijd goed uit. Denk aan het lekken van de protheses, en het duidelijk zien van de randen van de implantaten. Daarom is er iets nieuws bedacht: lipofilling. Je borsten opvullen met vet uit een ander deel van je lichaam. Dit klinkt natuurlijk hartstikke mooi, je buikje vaarwel zeggen en een paar volle borsten verwelkomen, maar werkt dat nou echt?

Hoe het in elkaar zit

Het is een heel simpel idee: Op de plek waar je teveel vet hebt zitten doe je een liposuctie. De vetcellen die je hiermee wint zuiver je van vocht en bloed, en vervolgens spuit je de vetcellen weer in je borsten. Er komt dus geen mes aan te pas, alles gebeurt met een spuit. Omdat het je eigen vetcellen zijn zal je lichaam dit niet afstoten. Wanneer je dus erg slank bent en weinig vet hebt, is een lipofilling niet mogelijk, omdat je alleen met lichaamseigen cellen mag werken.

Nadelen van implantaten

Implantaten zijn lichaamsvreemde voorwerpen. Dat betekent dat je lichaam ze gaat inkapselen met bindweefsel. Deze reactie is normaal, maar soms blijft het bindweefsel doorgroeien. Hierdoor kan de borst misvormd raken en pijnlijk en hard aanvoelen. Ook kan de borst er onnatuurlijk uitzien. Als de borsten te veel worden vergroot, heb je kans dat je borst strakgespannen staat, en de natuurlijke vorm en zachtheid volledig kwijt is. En de borst mag na de operatie dan gelift zijn, op den duur zakken ze erg uit, omdat het implantaat, gevuld met fysiologisch zout, zwaarder is dan vet. Al deze nadelen heeft een lipofilling dus niet.

Nadelen van lipofilling

Nu klinkt dit allemaal hartstikke goed, een natuurlijke vorm van je borsten behouden, geen complicaties, vet weg op een andere plek van je lichaam, maar er zijn zeker ook nadelen. Zo wordt het in Amerika afgeraden om dit te doen, aangezien de stamcellen die wel eens tussen de vetcellen zitten kraakbeen kunnen gaan vormen. Hier voel of zie je niks van, maar op een mammografie kan dit op een verdacht plekje lijken, hoewel een goede radioloog vaak wel het verschil hiertussen ziet. Ook is het niet mogelijk om je borsten veel groter te laten worden. Maximaal 1 à 1,5 cup groter. Na de behandeling sterft namelijk 30% tot 50% van de ingebrachte vetcellen af. Om het gewenste resultaat te halen kun je de behandeling na ongeveer 3 maanden nog een keer herhalen.

De behandeling en het genezingsproces

Veel artsen brengen de patiënt helemaal onder narcose tijdens de behandeling. De liposuctie en de borstvergroting bij elkaar duren zo'n 2 uur. Je zult er geen littekens aan over houden: Alleen de plekken waar de prik naar binnen is gegaan zijn zichtbaar in het begin. Het genezingsproces van lipofilling is over het algemeen sneller dan bij een borstvergroting door middel van implantaten. Vier tot zes weken mag je niet intensief bewegen en zware dingen tillen. De eerste week is het verstandig om vrij te nemen, maar al vrij snel kun je weer beginnen met werken. Ook is de behandeling niet pijnlijk, het voelt de eerste week hooguit wat beurs en gespannen aan.
© 2012 - 2019 D-d-r, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.drluijendijk.nl/lipofilling-operatie
  • http://www.beautyjournaal.nl/2009/12/de-borstvergroting-met-lichaamseigen-vetweefsel-is-in-opkomst/
  • http://www.drstevens.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=30&Itemid=180

Reageer op het artikel "Borstvergroting met lipofilling"

Infoteur: D-d-r
Laatste update: 23-07-2015
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!