InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Plastische chirurgie - Borstvergroting

Plastische chirurgie - Borstvergroting

Borstvergrotingen worden alsmaar veiliger en couranter. Toch is het aangeraden niet overhaast te beslissen en eerst de verschillende mogelijkheden onder de loep te nemen. Er bestaan immers verschillende methodes binnen de plastische chirurgie om je borsten te verfraaien. Heb je beslist toch de stap te zetten, dan moet je enkele veiligheidsregels en voorzorgen in acht nemen.

Borstvergroting of borstlift?

Veel mensen met verslapte borsten maken de fout voor een borstvergroting te kiezen. Door het aanbrengen van implantaten zullen je borsten echter niet steviger en hoger worden en laaghangende implantaten zijn echt geen mooi zicht. In geval van verslapte borsten geeft een borstlift het beste resultaat. Het is ook altijd mogelijk een borstvergroting met een borstlift te combineren.

Soorten implantaten

Borstvergroting met eigen vet (lipofilling)

Wist je dat je voor een borstvergroting ook je eigen vet kunt gebruiken? Dit noemt men lipofilling. Het vet wordt weggehaald op plaatsen waar het ongewenst is, bewerkt en gereinigd, en vervolgens in de borsten geplaatst. Klinkt mooi, nietwaar? Lipofilling lijkt inderdaad een enorme vooruitgang binnen de plastische chirurgie en vrouwen die vroeger negatief stonden tegenover een borstvergroting, overwegen wel een lipofilling omdat het om een lichaamseigen stof gaat en het resultaat natuurlijker lijkt dan met een implantaat. Toch is lipofilling de minst interessante optie als het om een borstvergroting gaat en dit zowel om medische als om esthetische redenen. Allereerst zijn de resultaten van een lipofilling bedroevend slecht. Omdat het lichaamseigen vet betreft, zal het lichaam meer dan de helft van het vet terug afvoeren. Dit betekent dat je borsten na enkele maanden opnieuw een stuk kleiner zullen zijn. Dit effect wordt nog versterkt als je gaat diëten. Meer dan één cup groter moet je van een lipofilling niet verwachten. Daar komt nog bij dat er door deze ingreep vetknobbeltjes kunnen ontstaan die bij een mammografie niet van kwaadaardige knobbeltjes te onderscheiden zijn.

Siliconen

Siliconen zijn in Amerika verboden omdat siliconen dagelijks ‘zweten’ en zo ongewenste deeltjes in je lichaam verspreiden die kunnen leiden tot allerlei vage, vervelende klachten.

Borstimplantaten met zoutwater

In de Verenigde Staten werden de siliconen vervangen door implantaten van zoutwater. Het gaat om opblaasbare implantaten die worden ingebracht via een sneetje in het tepelhof waarna ze worden gevuld met een zoutwateroplossing (fysiologisch serum). Dit serum is onschadelijk en wordt bij eventuele lekkage gewoon weer uitgescheiden door het lichaam. Ze kunnen zowel voor als achter de borstspier geplaatst worden. Deze implantaten hebben als enige nadeel dat ze niet zo soepel zijn als siliconen.

Borstimplantaten met hydrogel

Dit is een siliconenomhulsel met een vulling van carboxy methylcellulose. Net zoals bij de andere vullingen worden ze via een klein sneetje in het tepelhof ingebracht. Hydrogel implantaten geven een verhoogde kans op lekkage. De vloeistof is echter onschadelijk en wordt door het lichaam via natuurlijke weg uitgescheiden.

Hoe verloopt de operatie?

Aan een operatie gaat altijd minstens één intake gesprek vooraf. Hier bespreek je samen met de chirurg welk soort implantaat en welke vorm het beste aan jouw lichaam is aangepast. Ook je medische toestand wordt onder de loep genomen, want om een borstvergroting te ondergaan, moet je in goede gezondheid verkeren.

De operatie zelf gebeurt in de dagkliniek. Dat betekent dat je de dag van de ingreep weer naar huis mag. Je blijft hoogstens enkele uren in de kliniek om op rust te komen. De ingreep gebeurt onder volledige narcose, maar door de doeltreffende pijnstillers van vandaag is er nog maar een zeer lichte vorm van slaap- of roesverdoving nodig. Je krijgt dus geen tube in de keel om machinaal te worden beademd. De meeste borstvergrotingen gebeuren tegenwoordig via een sneetje van 3 centimeter in het tepelhof. Sneden van 7 centimeter of langer zoals die vroeger werden gebruikt, zijn niet meer noodzakelijk omdat de implantaten worden ingebracht via een speciaal injectiesysteem. De implantaten kunnen zowel boven als onder de spier geplaatst worden. Meestal geeft een gecombineerde pocket, tussen borstspier en klierweefsel, het beste resultaat. Na de operatie worden er drains aangebracht om overtollig wondvocht te verwijderen. Deze drains worden na maximum twee uur verwijderd.

Na hoeveel jaar moeten de protheses vervangen worden?

Protheses moeten in principe niet vervangen worden, tenzij er sprake is van een lek of andere complicaties. Dit is nog maar recent het geval. Protheses die voor 1995 werden geplaatst, moesten om de tien jaar vernieuwd worden. De siliconen waaruit de protheses bestaan is echter zodanig geëvolueerd dat ze levenslang houdbaar zouden moeten blijven.

Risico’s en complicaties

Infecties

Net als bij andere operaties bestaat ook hier het risico op infecties. Dit risico wordt kleiner als je niet rookt en na de ingreep enkele dagen antibiotica slikt.

Bloedingen

Nabloedingen zijn zeldzaam. Vermijd bloedverdunnende medicijnen en aspirines vanaf twee weken voor de operatie omdat die de kans op bloedingen drastisch verhogen. Indien je in de weken die volgen op de operatie behoefte zou hebben aan pijnstillers, neem je het beste een paracetamol in plaats van aspirine.

Kanker

Onderzoek heeft aangetoond dat een borstvergroting geen extra risico op borstkanker geeft en dat ook een mammografie op normale wijze kan plaatsvinden. Houd er wel rekening mee dat borstonderzoek moeilijker kan verlopen.

Auto-immuunziekten

De kans op auto-immuunziekten (reuma, sclerodermie, chronisch vermoeidheidssyndroom, bindweefselziekte) zou na een borstvergroting toenemen. Dit moet echter nog wetenschappelijk worden aangetoond.

Lekken

Lekkages zijn zeldzaam, maar behoren tot de risico’s. Implantaten met een zoutoplossing of met hydragel zijn het veiligst omdat de vloeistof gemakkelijk via het lichaam op natuurlijke wijze verwijderd kan worden. Moderne vaste silicone implantaten met geruwd oppervlak zijn hoog bestand tegen lekkage en kapelvorming.

Littekens

Sinds de incisies in het tepelhof worden aangebracht, zijn littekens na enkele maanden nog nauwelijks zichtbaar. Om het genezingsproces van de huid zo goed mogelijk te laten verlopen, is het aangeraden niet te roken en extra vitamines te slikken. Hoe u het genezingsproces van littekens sneller kunt laten verlopen, leert u in Littekens Vervagen en Verwijderen.

Huidverslapping

Als je nieuwe borsten erg groot zijn en zwaar wegen, is de huid ook meer blootgesteld aan verslapping en kunnen de borsten na verloop van tijd gaan hangen. Om dit te voorkomen, kun je de borsten dagelijks insmeren met een plantaardige olie zoals jojoba-, olijf- of druivenpitolie. Ook gezond eten en het dragen van een goede beha dragen bij tot het behoud van mooie, stevige borsten.

Kapselvorming

Soms kunnen de borsten na de ingreep hard en pijnlijk worden. Het is mogelijk dat je lichaam in dat geval een kapsel rondom het implantaat heeft gevormd. Dit kapsel wordt door de chirurg onder verdoving weer losgemaakt. Daarbij worden de implantaten soms beschadigd. Kapselvorming is eerder zeldzaam en komen het minste voor met implantaten met geruwd oppervlak.

Afstoting

Het lichaam kan het implantaat weigeren en zal het afstoten. Dit is echter uitzonderlijk.

Prijs

2000 euro is een correcte prijs. Prijzen kunnen echter verschillen naargelang de instelling en de plastische chirurg. Wees op je hoede voor plastische chirurgen die minder dan 2000 euro vragen. Goedkoper staat vaak gelijk aan minder ervaring en dus ook meer mislukkingen.

Natuurlijke borstvergroting

Tegenwoordig bestaan er heel wat middeltjes om het volume van je borsten op natuurlijke wijze te doen toenemen. In onze reeks Natuurlijke Borstvergroting, vind je allerlei tips om je borsten op natuurlijke wijze groter te maken.

Gerelateerde artikelen

Schoonheidsgeheimen: Spectaculaire oplossingen voor de meest courante schoonheidsproblemen (cellulitis, striae, kalknagels, haarproblemen, etc)

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Borstvergroting: de behandelingBij een borstvergroting wordt de vorm van de (vrouwelijke) borsten aangepast, gewoonlijk met behulp van siliconen-implan…
Borstvergroting met lipofillingVandaag de dag worden grote borsten als vrouwelijk gezien, maar jammer genoeg is niet iedereen gezegend met een volle bo…
Wat is een borstvergroting?Een borstvergroting is tegenwoordig niet meer omstreden. Het is normaal geworden om je borsten te laten vergroten. Toch…
BorstvergrotingHet woord borstvergroting zegt het al, het is een ingreep waarbij de borst of borsten van de vrouw worden vergroot. Mees…
Beauty: BorstvergrotingBeauty: BorstvergrotingDe borstvergroting is een van de meest toegepaste vormen van plastisch chirurgie. Vrouwen vinden de weg naar de plastisc…

Reageer op het artikel "Plastische chirurgie - Borstvergroting"

Reacties

Marja1, 27-01-2016 13:53 #5
Beste Sarah, Ik zie nu je bericht! Het is inderdaad belangrijk om genoeg informatie op te doen. Mijn borstvergroting is uitgevoerd door Dr. Joost Staudt. Ik heb gekozen voor anatomische protheses. Uit mijn consult en gesprekken kwamen deze protheses als beste keuze naar voren. Nu ben ik inmiddels alweer een paar maanden verder, maar ik ben nog steeds heel erg tevreden met het resultaat. Ik was rond de 4500 euro kwijt voor de behandeling. Het lijkt veel geld, maar nadat ik net als jou, onderzoek had gedaan naar verschillende artsen kwam ik bij een professionele arts en betrouwbare kliniek terecht.

Het is een belangrijke beslissing waar denk ik niet op bespaard moet worden. Ik zou aanraden om voor de belangrijkste vragen toch op consult te gaan. Hopelijk heb je iets aan mijn antwoord.

Sarah, 28-12-2015 15:50 #4
Beste Marja,

Bij welke kliniek heb jij je borstvergroting laten doen? Ik ben op internet nu extra info aan het zoeken maar soms staat er inderdaad nog veel verouderde informatie, waardoor ik in de war raak. Ik ben daarom nu vooral op zoek naar ervaringen van anderen. Was je veel geld kwijt voor jouw borstvergroting? en voor wat voor soort implantaten heb je gekozen?

Ik ben benieuwd naar je reactie!

Marja1, 20-10-2015 17:13 #3
De informatie in de stuk is zeker verouderd. Ik heb zelf onlangs een borstvergroting laten doen en de comsetische klinieken zijn echt een stuk moderner nu. Ik raad zeker aan om jezelf eerst goed in te lezen en te laten adviseren over wat voor soort behandeling het beste bij je past. De chirurg zelf houd echt met zoveel meer factoren rekening dan de cupmaat, dus probeer dit niet teveel op eigen houtje uit te zoeken. Kies tevens een kliniek die bekend staat en veel behandelingen heeft uitgevoerd.

Ikkes, 09-04-2012 15:27 #2
Ik wil hierbij vermelden, dat tegenwoordig en dan spreek ik over 2012 de bovengenoemde dingen over siliconen al achterhaald zijn.Tegenwoordig kunnen ze niet meer lekker of zweten.Omdat ze van een materiaal gemaakt zijn, dat je er gewoon een stuk uit kan snijden zonder dat er uberhaupt iets uitlekt.

Jasmijn, 24-09-2011 00:21 #1
Volgens mij is dit artikel weinig objectief. Met name het stuk over de borstvergroting met eigen vet is meer suggestief dan informatief. Bovendien is de informatie verouderd, aangezien deze methode de afgelopen jaren een enorme ontwikkeling heeft doorgemaakt.

Infoteur: Avalon
Laatste update: 12-08-2008
Subrubriek: Beauty
Special: Plastische chirurgie
Reacties: 5
Schrijf mee!