InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Klachten bij magnesium tekort

Klachten bij magnesium tekort

Klachten bij magnesium tekort Het is erg belangrijk om voldoende van het mineraal magnesium binnen te krijgen. Magnesium is natuurlijk tranquillizer, of te wel een anti-stress middel. Bij een tekort aan magnesium kunnen psychische en lichamelijke klachten ontstaan waar de huisarts soms geen raad mee weet. Stress klachten, pijnlijke en stijve spieren, snel moe en chronische vermoeidheid en prikkelbaarheid. Het zijn zomaar wat klachten die op kunnen treden bij een te kort aan magnesium.

Wat is het belang van magnesium?

Magnesium is een natuurlijk tranquillizer. Het ontspant de spieren, zenuwen en bloedvaten en geeft meer energie.
Bij stress klachten speelt magnesium een belangrijke rol. Magnesium tekort kan ten grondslag liggen van depressies en geassocieerde geestelijke gezondheidsproblemen.

Klachten bij een tekort aan magnesium

Algemeen
  • verstijfde, verharde en verkrampte spieren
  • gespannen zenuwen
  • snel en chronisch vermoeid
  • overspannenheid
  • uitputtingsverschijnselen
  • onrust, futloosheid en a-vitaliteit
  • prikkelbaarheid
  • kouwelijkheid ten gevolge van slechte doorbloeding
  • duizeligheid

Specifiek
  • hoofdpijn (drukkend/bonzend)
  • migraine
  • menstruatieklachten
  • slaapstoornissen, meestal met nare dromen
  • overgevoelig voor lawaai en (fel) licht
  • depressies, angsten en fobieen
  • hartkloppingen en pijnuitstraling rond de hartstreek
  • diverse allergische reacties
  • darmkrampen
  • hyperactiviteit

Hoe kan dit tekort aangevuld worden?

Je kunt een tekort aan magnesium aanvullen met een magnesiumsupplement, maar je kunt ook heel goed magnesiumrijke voeding eten. Hieronder volgt een lijst van voedingsmiddelen die rijk zijn aan magnesium. Het is belangrijk dat je minstens twee producten per dag eet in voldoende mate. Dus bijvoorbeeld soja yoghurt met zemelen als ontbijt, meergranenbrood als lunch, banaan en/of ananas tussendoor en als diner rijst. Zo kun je zelf per dag zorgen dat je extra magnesium binnenkrijgt.

Voeding die rijk is aan magnesium
  • cacao
  • volkoren/meergranenbrood
  • tarwezemelen
  • sojaproducten
  • noten (vooral pecan, amandelen en cashewnoten)
  • pinda's
  • bonen
  • granen
  • zonnebloempitten en sesamzaad
  • roggebrood
  • donkere bananen
  • risotto en zilvervliesrijst
  • spinazie
  • ananas
  • pompoenpitten
  • makreel
  • krab
  • heilbot
  • pruimen
© 2008 - 2014 Tina, gepubliceerd in Diversen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tekort aan magnesium? Oorzaken en tips bij magnesiumtekortTekort aan magnesium? Oorzaken en tips bij magnesiumtekortHoe erg is het als je een tekort aan magnesium hebt? Dit hangt onder meer af van de ernst van het magnesiumtekekort en d…
Magnesium: magnesiumtekort symptomen, oorzaak en voedingMagnesium: magnesiumtekort symptomen, oorzaak en voedingMagnesium: magnesiumtekort symptomen, oorzaak en voeding. Magnesium is een mineraal die allerlei belangrijke functies ve…
Informatie over magnesiumtekortMagnesium is een mineraal waaraan veel mensen en wellicht ook dieren een tekort hebben. Aangezien magnesium nodig is voo…
Paarden en magnesiumtekortPaarden en magnesiumtekortTegenwoordig hoor je al vaker over vermeende magnesiumtekorten bij paarden. Paarden zijn te dik of erg nerveus en schika…
Magnesium: nuttig bij angststoornissenMagnesium kan nuttig zijn als je met angststoornissen te maken hebt. Een evenwichtige magnesiumbalans kan eveneens slape…

Reageer op het artikel "Klachten bij magnesium tekort"

Reacties

Thomas, 27-10-2014 22:48 #52
Ik heb erg veel over magnesium suplementering gelezen. Zal kort een paar dingen melden. Magnesium is het 5de grootste element in je lijf. Je kan niet snel teveel van magnesium krijgen. Wel is vaak laxerend. Dit ligt aan de versie die je hebt. Magnesium oxide wordt in ziekenhuizen gebruikt om de darm leeg te krijgen, je neemt hier weinig van op.

@ Jim Betere vormen zijn citraat en chelaat. Wanneer je teveel slinkt krijg je meestal diarree. Dit is ok, dan weet je dat je de volgende keer minder moet nemen. Magnesium ontspant de spieren en zorg neurologische voor een aantal zaken. Je mag het nemen wanneer jij er behoefte aan hebt, veel mensen nemen het voor het slapen. De spray is de beste variant aangezien je die het beste opneemt. Zoek op Zechsal, pure magnesiumolie.

@trijnie een tekort ontstaat meestal door slechte voeding. Aangezien onze landbouw erg mineraalrovend is hebben velen inmiddels een (licht) tekort.

@Linda, je waardes zijn niet te laag, maar ik geloof dat het per mens wel kan verschillen. De lijst boven volgen en veel groene groentes eten en evt wat supplementeren kan geen kwaad.

Jjam Bakkum, 09-10-2014 17:43 #51
1 -kan je te veel magnesium in je lichaam hebben?
2-hoe lang kan je de pillen slikken?
3- wanneer kan ik het slikken? smorgens, middags of avonds?
alvast bedankt

Linda, 30-09-2014 14:46 #50
Mijn magnesium is geprikt en deze staat op 0,75, is dit te laag? Want de dokter zegt dat het mag zijn tussen de 0,65 en de 1,5 en ik heb vele nare klachten maar hij zegt dat de waarde prima is.

Trijnie Ten Hoor, 12-09-2014 10:58 #49
Dag, ik heb een vraag, wanneer en waardoor ontstaat er een magnesium tekort? Met vriendelijke groet Trijnie

Abi, 10-11-2013 19:55 #48
Hallo allemaal, weet iemand hier over gebruikt van magnesium + vitamine C tegelijk. en welke tijd van dag is beter om te nemen?
Alvast bedankt

Walther, Hennip, 05-11-2013 18:02 #47
Klopt, ik ben 77 jaar oud. heb jaren last van migraine, moeheid lusteloos, been krampen. gebruik al meer dan 12 jaar, calm magnesium, vitamine C,vitamine E en vitamine D 3. ik voel mij geweldig. ik raad het een ieder aan en ik raad ook iedereen aan, stop met al die pillen, vitamine en mineralen, dan blijf je het langst gezond. calm magnesium, is een poeder vorm, die koop ik via amazon, het is de beste magnesium, ook voor krampen.
allemaal geluk.

Kimberley Pex, 21-10-2013 16:06 #46
Ik las t bericht van Celie. Triest, ook ik heb flinke tekorten. Ben zo zwak en lamlendig dat ik vaak totaal niks meer kan doen. Ook B12 injecties moesten ingezet worden. 'n Goed magnesium supplement en calcium is de enige oplossing. Magnesium wordt afgebroken door overmatige stress door ziekte of aan houdende pijn, ook slaapgebrek, maar dat kan ook weer 'n gevolg zijn. Geen hydroxide! geen oxide! en geen aspartaat. Dat zijn de slechtste magnesiumsoorten, t is alleen om te laxeren en t lichaam neemt deze niet op. In feite is 't geen magnesium, maar 'n hulpmiddel. Wel orotaat, chelaat of citraat. De beste en beste opneembaar. Alles in de supermarkt of bij n drogist is niks, ga even naar n reformhuis of roode roos en laat t uitzoeken. Ik zit nu op n dosering van 800 tot 1000 chelaat en citraat. Even n stootkuur en dan normale dosering. Sterkte! ps de meeste vrouwen nemen moeilijk kalk op doordat er geen oestrogeen meer aanwezig is. Ik gebruik oestrogeen, ben 53, en wil geen botten breken. Ik heb ellende genoeg met mn darmen, colon wordt eruitgehaald… e i n d e l i j k.

Celie, 09-10-2013 15:57 #45
Hoy allemaal

Ik ben een 59 jarige vrouw en ik kamp al jaren met een magnesiumtekort. Dit kwam ik toevallig te weten omdat ik op een dag zo ellendig was dat de huisarts mij doorverwees naar de spoedopname in het ziekenhuis. Daar stelde men een hypo magnesium, hypo calium en hypo kalcium vast (hypo is groot tekort) Ik werd direct naar medium care gebracht waar ik een paar dagen aan een infuus moest om de zware tekorten op te heffen.Na 5 dagen mocht ik het ziekenhuis verlaten maar 10 dagen later weer terug groot tekort, terug dezelfde procedure en na 5 dagen terug naar huis.
Van waar die tekorten kwamen kon men ook in het ziekenhuis niet vinden. Sindsdien is kalium en calcium ok maar magnesiumtekort blijft ondanks dagelijkse inname van 450 mg. Weet iemand hoe magnesium op peil te houden?
Dank voor reacties

Janneke, 15-09-2013 10:07 #44
Als je zweet verlies je zouten, zou dit ook met magnesium zo zijn?

Emmy, 10-09-2013 20:05 #43
Ik heb jarenlang magnesium-400 gebruikt. Maar, wel 4 tabletten per dag! Ik kreeg de indruk dat ik minder spierpijn had, en wat voor mij het belangrijkste was: de stoelgang was op orde. Omdat ik wilde proberen te minderen, 2 tabletten per dag, heb ik weer last met de stoelgang, 's nachts kramp in de voeten, maar vooral in het hele lichaam meer spierpijn (en niet een klein beetje). Omdat ik altijd begreep dat je het teveel van magnesium weer uitplast heb ik gedacht dat het dus geen kwaad kan. Nu ik weer meer klachten krijg vraag ik me af of ik toch weer naar de tabletten zal gaan?
Ik hoor graag van jullie!

Janneke, 10-09-2013 09:58 #42

J. van der Starre-Geluk, 22-07-2013 22:06 #41
Aanvulling met een infuus helpt snel en gemakkelijk, maar niet de leukste manier. Al ben ik 85, ik ben een vrouw die veel ideeën in het hoofd heeft en dit graag uitvoert. Als er weer een te kort optreedt, dan zijn mijn ideeën hetzelfde, maar mijn energie lijkt nergens op. Na een infuus en aanvulling van magnesium in olievorm kan ik er wel weer een jaar tegen, maar dan moet ik toch weer een infuus.

Diny, 04-07-2013 21:20 #40
Mijn dochter heeft al jaren last van hoofdpijn waarschijnlijk spierspanningshoofdpijn. Nu lees ik dat magnesium zou kunnen helpen. Maar zij is 16 jaar wat is dan de dosering, en wat is het beste, vloeibaar of tabletten.

Jante, 05-05-2013 11:43 #39
Hallo allemaal,

Ik heb verschillende klachten die allemaal verklaarbaar blijken te zijn. Via mesologie ben ik achter de oorzaak van mijn klachten gekomen. Ik krijg nu sinds de kerst afwisseld verschillende ondersteunende mineralen, sporen elementen, vitaminen etc. Het helpt heel erg goed! Ik zou bijna zeggen een aanrader voor iedereen. Mesologie heeft als achtergrond gedeeltelijk overlap met de reguliere geneeskunde, gedeeltelijk met de chinese (acupunctuur) en gedeeltelijk met alternatief. Er wordt niet gewerkt met kruiden e.d. maar met alle stoffen die een lichaam nodig heeft. Voordeel van deze methode is dat het door metingen laat zien waar je tekorten aan hebt. Bijwerkingen en narigheden t.g.v. een overmatige hoeveelheid zijn hierdoor beperkt/afwezig. Bovendien blijkt een oorzaak soms te zijn dat de darmen een stof niet goed op kunnen nemen. Dan kun je er nog zoveel van slikken via supplementen, maar dat helpt niks.
Ik zit bij een mesoloog in Hoogezand (vlak bij Groningen), maar er zijn er best veel in Nederland. Let wel op het keurmerk dat ze voeren. Dat mogen ze alleen als ze de opleiding hebben gedaan. Het wordt dan vaak (gedeeltelijk) vergoed door de zorgverzekeraar.

Esther, 26-04-2013 13:19 #38
Ik 'smeer' al een tijdje Zechsal, pure magnesiumolie. Kan dit iedereen aanraden. Je kan het plaatselijk smeren voor krampen, spierpijn ed maar ook smeren als onderhouds dosis. Magnesiumolie wordt beter opgenomen in het lichaam en je krijgt geen maagproblemen.

@Carina Maes: hier zijn de meningen erg over verdeeld. Volgens mij plas je het overschot via de nieren gewoon weer uit maar ik heb idd ook andere dingen gelezen (mensen met een slechte nierfunctie moeten dus wel oppassen en overleggen met een arts)

Carina Maes, 18-04-2013 20:20 #37
Ik gebruik magnesium omdat ik last heb van onrustige benen. Nu las ik dat een teveel aan magnesium andere klachten kan geven. Wat voor klachten kunnen dat zijn?

Met vriendelijke groet,

Carina Maes

Jos, 03-12-2012 21:08 #36
Hallo allemaal,
Kwam toevallig dit forum tegen en zou graag het volgende eens voor willen leggen. Vorig jaar april ben ik van een keukentrapje gevallen en daardoor is mijn enkel naar de 'gallemiezen' zoals de arts dat vertelde. Na zeven weken gips is de enkel in februari dit jaar vastgezet. Na drie maanden gips en zeven weken lopen met een 'Walker' is de blijvende pijn nog erger dan voorheen. Na diverse pijnbehandelingen ben ik vandaag begonnen met magnesium via een infuus. Dit moet de rest van de week nog iedere dag. Volgens de arts zou dit kunnen helpen tegen de pijn in, inmiddels, beide voeten. Zijn er mensen die ervaring hebben met een dergelijke pijnbehandeling? Groet, Jos

Cokkie, 13-11-2012 10:44 #35
Heb al jaren last van overmatig zweten, ook bij inspanning en als ik mij ergens druk over maak. Mijn huishoudelijke hulp heeft dezelfde klachten en gebruikt sinds kort magnesiumtabletten. Zijn deze tabletten daar goed voor? Ik hoop het want ik heb er veel last van. Ik wil graag antwoord. Groetjes

Sylvana Palm, 18-07-2012 10:22 #34
Een paar maanden geleden begon ik met, af en toe kramp in mn voet en tenen, en soms in mn andere voet, nu heb ik het steeds vaker al sta ik stil, schiet het er ineens in, en soms in twee voeten en als ik een stukje loop, zakt het weer af, maar als ik mn tenen beweeg, schiet het er weer in, nu begint het ook in mn bovenbeen, ik heb daar 2 dagen geleden hele erge kramp ingehad maar de kramp heeft een soort van spierpijn in mn bovenbeen achtergelaten, s nachts werd ik wakker van kramp in mn andere been, sinds 4 dagen ben ik begonnen met Magnesium 400 +Vitamine B6, voor het slapen 3 capsules, hopelijk is dit de oorzaak van mijn krampen, wie heeft hier ervaring mee.

Kheow, 14-07-2012 10:12 #33
Beste Chris Mm,
Vorig jaar had ik vreselijk veel last van spierkrampen in mijn nek, werkelijk iedere nacht stonden ze stijf en kon ik mijn nek niet bewegen. Daarnaast last van kramp in mijn kuit, bovenbeen en in mijn handen. Deze laatste plekken overigens gelukkig niet dagelijks maar een paar keer per jaar. Toen heb ik Magnesium balans van Bloem gekocht ( 300 mg magnesium en 150 mg calcium). Op advies 2 tabletten bij het avond eten geslikt. Het gevolg was dat ik een heel naar gevoel in mijn beenspieren kreeg, alsof ze steeds in een kramp wilde schieten. dit gevoel heeft zeker 3 weken aangehouden terwijl ik na 2 of 3 dagen was gestopt met de tabletten. Volgens mij heb je ook geen 600 mg magnesium per dag nodig. Goed, ik heb vervolgens andere adviezen opgevolgd. Nagelvijl in bed en koperen muntjes. Nooit meer last van nachtelijke kramp gehad! Nu, sinds een week weer een kloppend gevoel in mijn linkerkuit alsof die steeds in een kramp wil schieten heel vervelend. Toch maar weer begonnen met Boem magnesium echter nu een per dag. Gelukkig minder klachten dan vorig jaar maar nu na twee dagen nemen de klachten ook nog niet af en lijken deze erger te worden. Dus ik herken dit wel.

A. J. Houart, 10-07-2012 12:34 #32
Ik gebruik al jaren Lyrica tegen rheumatoïde artritis en krijg al bijna 2 jaar een maandelijks infuus met abatasept. Verga vaak van de kramp in mijn benen en voeten.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Chris Mm, 11-05-2012 09:09 #31
Is het normaal dat je bij het aanvullen van magnesium in het begin (slik nu 200 mg magnesium citrate per dag) dat de klachten dan erger worden? Is dit herkenbaar voor iemand?

Kimberley Pex, 18-04-2012 07:43 #30
't Werkt i.d.d. goed tegen de verkramping in mijn rugspieren t.g.v. de scoleose, 'n vergroeiing die in mijn jeugd is ontstaan. Soms speelt dat héél erg op; rugpijn, stijve arm, naalden in mijn hand stijve nek enz. Flink wat magnesium (tot max.1000mg., niet meer want dan kun je hartfalen krijgen!) en je kunt weer door. Supplementen, ja dus, beter als reguliere pijnstilling en spierverslappers. Terug naar de natuurlijke middelen.

Patrick, 25-01-2012 16:06 #29
Ik heb een tijdje geleden een oogontsteking gehad. Daarvoor heb ik antibiotica gebruikt. Alles is inmiddels genezen maar de druk op mijn oog blijft iets te hoog. Dit komt waarschijnlijk door de troep die in die antibiotica zit. Bij een te hoge oogdruk kan de oogziekte Glaucoom ontstaan. Daarom gebruik ik nu oogdruppels om de druk omlaag te brengen. Omdat dit al een tijdje speelt is de stress bij mij volop aanwezig. Om de stress tegen te gaan heb ik magnesiumpillen aangeschaft en die blijken goed te helpen. Alleen blijkt uit een recent onderzoek dat er een verhoogde kans op Glaucoom is bij een teveel aan magnesium. Iemand enige idee of dit klopt of hier ook ervaring mee? Ik hoor het graag!

Maud Engberts, 16-12-2011 19:44 #28
Ik heb al een jaar een heel bittere smaak in de mond en als gevolg daarvan een
burning mouth. Via de buurvrouw hoorde ik van iemand die hetzelfde had en baat had bij het innemen van magnesium. Om een lang verhaal kort te maken: na het gebruik van magnesiumpidolaat zijn mijn klachten voor 80% verdwenen.

Henderik, 20-11-2011 15:01 #27
Beste Mensen,

Sinds enkele weken heb ik last van zware hoofdpijnen. 3/4 per dag en vooral snachts. Maar medicijnen helpen niet zo goed. Ik heb via mijn buurvrouw een te horen gekregen dat calsium/magnesium moet gebruiken. Het ontspant je hele lichaam. Ik gebruik het nu 2 dagen in liqiud vorm (combo cal/mag/zinc) en ik merk het nu al. Fantastisch.

EEn echte aanrader voor iedereen die kampt met hoofdpijn/stijve spieren en stress. Gebruik de liquid werkt sneller en beter dan pil vorm.

Gr,

Henderik

Pjirkje, 11-11-2011 11:42 #26
Al langere tijd was ik lusteloos, vaak koud, gauw stressig, 's nachts uren wakker, soms met een onheil gevoel, en het hart een moment op hol. sinds een paar maanden gebruik ik magnesium en voel mij veel beter.

Nel, 10-11-2011 22:21 #25
Hallo, ook ik wil beginnen met magnesium supplementen. Heb veel last van verkrampte spieren in schouders/nek en daardoor veel hoofdpijn. Ook klachten die hierboven beschreven staan herken ik me in, niet alle gelukkig. Nou heb ik vandaag tabletten bij de tuinen gekocht. Ik lees op het potje ingredienten als oxide en citraat. In een artikel lees ik dat dit niet de juiste zijn? Klopt dit? Kan iemand mij een merk aanbevelen?

Esther, 04-11-2011 08:22 #24
Ik geef even nog een reactie op saadia, van juli 2011. Ze vraagt om info waar je erachter kunt komen welke allergieen je enz hebt en welke tekorten aan stoffen. Ik kom al een paar jaar bij dezelfde kinesioloog en zij kan je feilloos aangeven door middel van spiertesten welke tekorten je hebt van welke stoffen. Ze kan ook aangeven in welke volgorde je moet bijspijkeren, want soms komt een andere stof op peil, omdat je de stof die ervoor ligt aanvult. Tevens kan zij precies aangeven waar je allergisch voor bent, waar een intolerantie ligt enz. En het mooiste is, er kunnen allergieen opgeheven worden. Ik heb dit zelf verschillende keren met mijn zoontje meegemaakt, fantastisch!
Zorg dat je via via aan een goed adres komt! Ik zou zeggen, probeer het, het lijkt mij dat je er een heel eind van op zou kunnen knappen.

Linda Lugten, 03-11-2011 21:30 #23
Na 2 jaar rustig aan doen op advies van de dokter was ik nog steeds ziek. Toevallig kwam ik er achter dat ik een magnesium tekort heb. En dus automatisch een vitamine D tekort. Pillen slikken helpt wel, maar smeren met magnesiumchloride oplossing
gaat veel sneller. Als je veel slikt werkt het laxerend. En je darmen nemen niet alles op. Wat je teveel binnen krijg plas je weer uit. Laat voor de zekerheid je nieren nakijken om te voorkomen dat je ze overbelast als je niet wist dat er iets mis mee was.

Je magnesium niveau zit vast aan je D3 niveau die je kunt laten testen. Onder de 50 is gevaarlijk volgens de dokter, maar laat je niet afschepen. Rond de 125 is goed. Ik werd doodleuk naar huis gestuurd met 57.

Inmiddels ben ik 3,5 jaar ziek. Morgen ga ik mijn D3 nog een keer laten testen. Er is geen vooruitgang meer. Waarschijnlijk zijn die 1000 eenheden per dag niet genoeg. Maar vitamine D plas je niet uit, dus moet je daar wel op letten.

Hoop dat ik iemand een paar jaar ellende kan besparen met dit verhaal.

Groetjes, Linda

Mariëlle Perdaems, 27-10-2011 12:18 #22
Kun je ook teveel van magnesium binnen krijgen en is het dan scadelijk voor je gezondheid? Hoeveel mg moet je per dag hebben als je magnesium wil gaan gebruiken?

Met vriendelijke groet,

Mariëlle Perdaems

Linde, 03-10-2011 13:46 #21
Altijd maar vage klachten, moe, prikkelbaar, hoge spierspanning, bij tijd en wijle hartritme stoornissen, jarenlang fysio en masseuse, nu uiteindelijk Salus magnesium van de serie van Floradix gaan slikken (vloeibaar) voor de maaltijd en m'n spieren voelen tot nu toe een stuk beter!

Jaap, 01-10-2011 12:21 #20
Vaak s'nachts last van krampen. Ik gebruik sinds een paar weken magnesiumolie van Zechsal. Dat helpt werkelijk! De opname via de huid van het lichaamseigen magnesiumchloride werkt beter dan pillen.

Miek, 12-09-2011 08:55 #19
Al weken had ik last van stroomstootjes door mijn hoofd. Ik was ten einde raad. Volgens de fysiotherapeut heb ik een verhoogde spierspanning in mijn nek, waardoor de zenuwen geblokkeerd werden. Per toeval stuitte ik via google op het gebruik van magnesium. Ik gebruik nu al vier dagen 400 mg per dag en de stroomstootjes zijn al 2 dagen verdwenen, een echte eye-opener. Ik kan het iedereen aanraden, die last heeft van verkrampte spieren.

Nirmala, 29-07-2011 18:22 #18
Ik gebruikte magnesium omdat ik last had van spierkrampen in mijn armen die verbeterde, zowat een week later merkte ik daar ik ook al verschillende jaren last had van zweten bij minste beweging dat die uitbleef daar was ik gelukkig mee. nu heb ik een goedgevoel niet meer bezweet te zijn. wat me ook opviel dat ik meer energie heb nu vroeger was ik snel vermoeid ook weleens futloos, prikkelbaar, vlug gespannen. specifiek ben ik gevoelig voor lawaai, vooral in de winter heb ik last van depressie. ben benieuwd hoe ik in de winter ga voelen. Ben zeer blij met magnesium gebruik.

Wilma, 20-07-2011 09:57 #17
Het is onvoorstelbaar dat er huisartsen zijn (incl. de mijne) die er nog niet van overtuigd zijn dat magnesium kan helpen en het uit zichzelf adviseren aan een patiënt.
Ik heb immens veel pijn gehad de afgelopen jaren, m.n. in mijn gezicht en nek/schouder regio. Kaakkrampen e.d. Dit werd opgevolgd door onderrug en heup klachten, allemaal gerelateerd aan mijn spieren (vorming van Triggerpoints) Nu ga ik naar Zuid-Frankrijk om mezelf een week te laten begeleiden door iemand die veel weet van o.a. meditatie, Yoga en Alexander-methode en deze man geeft mij een adres in Frankrijk met de mededeling haal hier je Magnesium. Er komen veel tekorten voor door uitputting van de grond t.a.v. Mineralen als Magnesium en hierdoor ontstaan chronische magnesium tekorten. Denk aan de substraat-teelt. Veel groenten zien de volle grond niet eens meer.
Dit verhaal was voor mij een eye-opener. Vorige week ben ik met de medicatie vanuit Frankrijk begonnen en ik heb net bloed laten prikken om mijn magnesiumgehalte in het bloed te laten controleren. Ik ben erg benieuwd. Goed artikel!

Saadia, 11-07-2011 19:38 #16
Hoi, ik krijg bijwerkingen van Magnesium chelated van Carlson al bij een halve tablet 1 week heb ik het ingenomen.
Ik kreeg tintelingen in mijn benen armen voelde moe en zwaar aan dat bij de eerste dag.
2de dag 1 hele tablet kreeg benauwdheid smiddags even hartkloppingen, onrust en snachts paniekaanval.
Daarna niets meer in genomen.
Ben weer opnieuw begonnen met een halve een week weer benauwdheid onrust, kort adem en hoofdpijn en die terug kwam.
Ben dus nu gestopt ik neem die ook niet meer in.
Ik heb al eerder Magnesium taurine gebruikt tijd terug kreeg ook bijwerkingen, tintelingen, hartkloppingen, regelmatig paniekaanvallen met 3capsules ben toen naar 2capsules gegaan per dag.
Geen bijwerkingen meer, maar doet niets.
Ik lees van ervaren mensen die het gebruiken dat het werkt na 1dag of na paar dagen zonderbijwerkingen.
Ik gebruik geen medicijnen alleen homeopathis dag korrels voor ik hier aan begon ben ik gestopt.
Volgens mijn homeopathie arts mag dat samen gebruiken dat heb ik dus niet gedaan.
Anders weet ik niet meer hoe het zit en waar door het komt.
Gebruik ik niets gaat het redelijk nu dat ik gestopt ben voel ik me niet zo lekker in mijn hoofd denk dat het nog niet uit mijn lichaam is.
Ik heb ook tijd terug bijwerkingen gekregen bij Rhodiola van Arkocaps ging eerste dagen goed voelde me prettig kreeg veel energie ik alles langer volhouden terwijl mijn conditie echt slecht was.
Jammer genoeg bleef het daar niet bij kreeg in eens iets in mij hoofd soort paniekaanval ik was ziek in mijn hoofd kan het niet uit leggen omdat ik het zelf niet eens weet wat het was.
Ben toen 2capsules gaan innemen normaal moest het 3 zijn maar bleef nog steeds ziek in mijn hoofd.
Ben toen gestopt echt jammer voelde me echt goed in begin.
Het is een angstig gevoel als je het krijgt denk je echt dat je in het ziekhuis beland of niet meer.
5-HTP van Healthy Origins ook een keer uit geprobeerd ook bijwerkingen,
Vital Green chlorella ook bijwerkingen.
Melatonine van Sleepzz ook bijwerkingen.
Ik heb paniekangststoornis en depressie ik heb alles gedaan bv therapie enz enz ik gebruik al paar homeopathie ik kom niet vooruit vanwege die blokades je voeld je steeds niet goed het gebeurt steeds opnieuw komt geen eind aan dat is geen leuk leven zo.
Ik begrijp gewoon niet waarom ik steeds bijwerkingen krijg van natuur tableten en mineral supplement.
Mijn huis arts weet niets en doet ook geen moeite om te kijken hoe het zit.
En ik wil antwoorden mijn gezondheid is belangrijk en daar doe ik alles voor.
Hoe kom ik achter wat ik te kort kom, of waar ik allergies voor ben en welke mineral supplementen en merk kan ik wel gebruiken zonder allergies reaktie ik noem het bijwerkingen ik vind allemaal maar raar hoor.
Ik hoop dat iemand wel ervaring mee heeft en mij kan vertellen hoe het zit.
Vriendelijk Groetjes Saadia

Jeannette, 26-05-2011 16:51 #15
Reactie voor Jerry.
Zeker als hsp-er zal ook jij hier baad bij hebben, en geen adhd!
Daarmee worden de meeste onjuiste diagnoses gesteld!
Neem wel een goed merk van magnesium.
Magnesium tauraat, -taurine, -citraat, -orotaat. (merk aov)
Geen calcium/magnesium nemen.
Evenals geen magnesiumoxide.

Als stootkuur zou je magnesium zouten kunnen nemen, oftewel magnesiumchloride.
Een dag of vijf tot zeven een stootkuur nemen, in b.v. een voetenbad.
Je kunt zoeken naar b.v.natuurarts/orthomoleculaire arts te zoetermeer, en daar de verdere info lezen.
Door de huid dringt dit iets sneller door als via capsules of tabletten.

Vrijblijvend advies, blijf verre van (psycho-) farmaca en zeker als hsp-er…
dit doet meer kwaad dan goed.
Ga maar eens zoeken naar "bijnieruitputting" en "magnesiumtekort",
dan kom je er vanzelf achter…
Je valt werkelijk van de ene verbazing in de andere.

@Simonis: de klachten die je noemt duiden ook op een magnesiumtekort.
Juist door het gebruik van plastabletten onttrekt het "weinige" magnesium dat je waarschijnlijk nog in je lichaam hebt, de rest uit je lichaam.
Genoemd produkt van je apotheek is niet juist!
Nee natuurlijk helpen ze niet.
Lees hier boven maar.

Dit wordt door de reguliere medici nog altijd zwaar onderschat!
Kan ook niet anders, op magnesium is geen patent te verhalen dus de bedrijven
verdienen hier weinig aan.
Handel in ziekten!

succes, het gaat om jouw leven.

Simonis, 25-05-2011 11:44 #14
Ik heb snachts spierkrampen in mijn kuiten en boven op mijn voeten. Ik gebruik veel plaspillen en heb daarom magnesium pillen voorgeschreven gekregen. De apotheek heeft mij magnesiumperoxide 500mg meegegeven (Maagbeschermer). Nu helpen ze absoluut niet en op het net zie je diverse soorten (niet merken). Zijn het de goede?

Jerry, 20-04-2011 10:04 #13
Vandaag ga ik ook beginnen met magnesium. Nadat bij mij vorig jaar Adhd werd vastgesteld (ik ben 45!) en hoogsensitiviteit heb ik van alles aan medicijnen geprobeerd zonder een echt positief resultaat. Ik sport veel en heb best veel stress, slaap slecht, heb trillende oogleden (soms) stramme spieren (moeilijk herstel na sporten, voel me vaak moe ipv energiek) en ben ook neerslachtig. Ik ben heel overgevoelig voor geluid en licht. Ik ben nu wel eens benieuwd of alles echt uit de koker van hooggevoeligheid en adhd komt of dat ik mogelijk ook een magnesium tekort heb. Ik ben benieuwd wat die magnesium met me gaat doen. Ik ga beginnen met 400 mg per dag en mijn vrouw gaat 200mg innemen. Ik zal over een aantal dagen een eerlijke reactie geven of het iets doet bij me.

Rick, 06-04-2011 11:07 #12
Hoi, Ik wil even kwijt dat ik zo nu onderhand jaar+ in een depressie zat en eigenlijk niet zo goed meer wist hoe ik er uit zou komen tot ik bij toeval magnesium tabletten begon te gebruiken (gewoon uit de supermarkt). En heb me nog nooit zo goed gevoelt, voel me nu weer energiek en postitief als vanouds! Meteen na de 2de dag al! Ik zou het dus echt aanraden voor mensen met depressie symptonen.

Maaike, 30-12-2010 13:28 #11
Op de vraag van Ingrid kuiper.Ik heb magnesium infusen gehad en moet zeggen dat je dat na een paar keer goed voelt.Dit werd mij voorgeschreven door een reumatoloog, daar ik echt zo goed als geen magnesium in mijn urine had.Ik moest daarvoor elke week 1 halve dag naar het ziekenhuis, het duurt minimaal 4 uur, als je na de eerste keer veel hoofdpijn hebt, dan kan het tot 5 uur duren, dan laten ze het infuus wat trager lopen.Met een goede literatuur is dat goed te doen.Als je er al een paar gehad hebt, krijg je weer een bloed en urine onderzoek om te zien of je met minder ook al kan.Bij mij was dat niet het geval en buiten deze infusen neem ik ook dagelijks nog magnesiumtabletten, behalve op de dag van het infuus dan mag je zeker geen tablet nemen.Ik heb er dit alles voor over omdat ik mij nu veel beter voel.Het moet dus wel voorgeschreven worden.Ik hoop dat ook u er baat zal bij hebben.

Wil, 17-11-2010 19:02 #10
Ik gebruik nu enige maanden magnesium ZONDER calcium (Farma Nord) en gebruik het minimum 200 mg om de dag. Dus niet meer dan strikt nodig is, soms elke dag indien nodig, max 400 mg per dag. Gebruik zo min mogelijk multivitaminen en supplementen. Die hebben vaak een averechtse uitwerking. Volgens mijn kinderen die wetenschappers zijn, vaak alleen goed voor de portemonnee van de fabrikant.

Ingrid Kuiper, 25-10-2010 10:37 #9
Ik heb al minstens 15 jaar last van alle klachten op 3 na die in de lijst van algemene en specifieke klachten staan. Ik heb al die jaren eigenlijke in een persoonlijke hel geleefd omdat niemand mij begreep ook de huisarts niet, ik slik al jaren antidepresiva en betablokkers voor mijn hartkloppingen en dan al die terapien nog bij de psygoloog om dat ik bang was dat ik een einde aan mijn leven wilde maken. Per toeval las ik een paar weken geleden dat o.a de slaapproblemen, spierkrampen en hartkloppingen door een magnesium tekort kunnen komen en ben toen 400 mg magnesium pillen per dag gaan slikken. Ik kan merken dat mijn hartkloppingen verminderen en mijn spieren ietsje soepeler worden, nu de rest nog van de hele lijst klachten en dan kan ik misschien toch nog een paar gelukkige jaren hebben wand zelfs mijn huwelijk is 2 jaar geleden mede gestrand door al die klachten van prikkelbaarheid, vermoeidheid, uitputting enz. Ik lees iets over en magnesium infuus, kan iemand mij vetellen wat dat inhoud, of dat iets voor mij kan zijn en bij wie ik daarvoor wezen moet. Je maakt me erg blij met elke informatie die ik krijg wat er voor kan zorgen dat mijn leven weer meer kwaliteit geeft. B.V.D

Jettie, 26-09-2010 17:34 #8
Hoeveel magnesium moet je per dag binnen krijgen? Heb een magnesium tekort maar slik al multi-vitamines en ik weet niet of ik dan teveel binnen krijg met aanvullende magnesium tabletten. Wat gebeurt er als je er teveel van binnen krijgt?

Riny Groot, 29-06-2010 22:13 #7
Ik ben altijd moe, heb stijve, strame spieren, pijnlijke gewrichten, slapeloosheid, vergeetachtig, pijnscheuten door mijn hele lichaam. Medisch ben ik onderzocht alles is goed, bloedruk, bloedbeeld, op reuma getest, suiker etc. Ik ben wanhopig, wie heeft er een tip!

Jaap, 16-03-2010 12:00 #6
Ik heb voor ontspanning en vermindering van spierpijn veel baat bij magnesiumzout van Zechsal. Ik neem 3x per week een voetenbadje. De transdermale opname, dus via de huid werkt veel beter dan pillen. Ik doe met een kilo magnesiumzout ongeveer 5 keer.

Daniel, 11-03-2010 16:14 #5
Door veel stress van het werk slaap ik zeer slecht, vooral veel moeilijkheden met het inslapen.
Onlangs een bloedcontrole laten doen en ik had enkel een vitamine D tekort, een typisch 'na-de-winter-probleem"
Sinds ik extra magnesium neem slaap ik stukken beter en ben ik ook minder gespannen door de dag.

Elly Bruijnse-Heuvels, 13-10-2009 12:00 #4
Zou ik baat kunnen hebben bij magnesium, ik heb veel last van spierpijnen, rug benen, knieen en voeten, ik ben niet beperkt in mijn bewegingen, kan alles doen, maar het geeft mij veel spierpijn en dat gaat niet over.

Josien, 18-06-2009 19:20 #3
Hai, mijn dochter van 24 is al jaren chronisch vermoeid. De huisarts zoekt het tussen de oren (figuurlijk gesproken dan). Zelf herkent ze veel van de klachten die bij een magnesiumtekort kunnen ontstaan. Met welke klachten zijn jullie naar de dokter gestapt en wat is voor jullie arts de reden om het magnesium te checken?

Petra, 11-04-2009 18:29 #2
Hoi judy… ik ben net begonnen met magnesium infuus… en hoor van de mensen die ik daar spreek dat ze er wel baat bij hebben… wat zijn je klachten eigenlijk? want die verschillen nogal van persoon tot persoon blijkbaar… grtjes petra

Judy, 10-11-2008 13:30 #1
Ik heb een tekort aan magnsium en het afgelopen jaar ben ik al vier keer opgenomen geweest in het ziekenhuis. De periodes tussen de infuzen worden steeds korter; 10 maanden, 3,5 maand, 4 weken. Zelfs in een academisch ziekenhuis kunnen de artsen echter niet ontdekken waar het "lek" zit. Misschien zijn er mensen met dezelfde ervaring?

Infoteur: Tina
Subrubriek: Diversen
Reacties: 52
Medische informatie…
Schrijf mee!