InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Baard - vol bacteriën en net zo vies als het toilet

Baard - vol bacteriën en net zo vies als het toilet

Baard - vol bacteriën en net zo vies als het toilet Baarden zijn mooi, een modeverschijnsel, een statement, een teken van luiheid of gebrek aan verzorging. Mannen dragen baarden om verschillende redenen of hebben geen reden nodig om een baard te laten staan. Het haar groeit gewoon en sommigen laten dat zo. Anderen besteden veel aandacht aan de haren op hun kin en verzorgen de baard met aandacht. Onderzoek wijst uit dat er in baarden heel veel bacteriën zitten. Net zoveel als op de wc bril. Wie wil er nu nog een baard of zoenen met iemand met gezichtsbeharing? Of wordt de soep niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend?

Bacteriën in de baard

Een baard is hip, of gewoon lekker warm onder de kin. Microbiologen ontdekten na onderzoek dat een baard ook onhygiënisch kan zijn. Sommige baarden zijn zelfs zo vies dat de staat van hygiëne te vergelijken is met die van een gemiddeld toilet. Of nog viezer.

Vies als het toilet

Amerikaanse onderzoekers gingen met wattenstaafjes aan de slag en haalden die door een stel proefbaarden heen. De oogst werd op kweek gezet en het materiaal dat uit de baarden kwam bleek heel goed te scoren op het gebied van bacteriën. Of heel slecht, het is maar hoe je het bekijkt. Microbioloog John Golobic van Quest Diagnostics in New Mexico was verrast door het aantal bacteriën dat hij en zijn collega-onderzoekers in de gezichtsbeharing aantroffen.

Poepbacteriën
Er blijken bacteriën in te zitten die je er zou verwachten, maar er werden ook bacteriën aangetroffen die in fecaliën zitten. Poepbacteriën - het zijn eigenlijk bacteriën die in darmen voorkomen en dus ook in poep zitten - horen niet in een baard te zitten, zou je zeggen. Normaal voor een wc, maar in een baard? En toch zitten ze er in. Het blijkt dat baarden geweldige verzamelplaatsen van tal van bacteriën zijn.

Hygiëne

Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat baarden ziektes kunnen verspreiden, maar we mogen niet alle baardmannen over één kam scheren. Mannen met baarden hoeven niet ziek te worden van hun eldorado voor ziektekiemen of een bron van besmetting voor anderen te zijn. Ze moeten dan wel aandacht besteden aan hun baard en die regelmatig wassen. Er is bij baarddragers over het algemeen sprake van slechte hygiëne en het onderzoek van de microbiologen legt dat haarfijn bloot.

Stug gezichtshaar

Dat het de baarden zijn waar de bacteriën goed gedijen komt door slechte verzorging maar ook door de structuur van het haar. Gezichtshaar is stugger dan ander haar en herbergt daardoor meer ziektekiemen. Het vangt namelijk gemakkelijk bacteriën en ander vuil op. Veel aanraken van de baard draagt bij aan het vies worden van het haar en aan de verspreiding van de bacteriën.

Mannen met baarden
Over het algemeen zitten in de baard dezelfde bacteriën die overal op de huid worden aangetroffen, plus wat extra’s.
Mannen met baarden hebben duidelijk meer bacteriën bij zich dan mannen met kale kinnen of vrouwen.

Tips voor mannen met baarden

Hoe komen bacteriën uit de darmen in een baard, vraag je je af. Een van de oorzaken kan zijn dat er na het toiletbezoek geen handen worden gewassen, of dat de handen niet goed genoeg worden gewassen. Wie met onzuivere handen vervolgens aan zijn baard plukt besmet de baard met de bacteriën. Een belangrijke tip is dus om je handen goed te wassen, vooral na toiletbezoek en om niet teveel aan je baard te zitten.

Baardzeep

We poetsen onze tanden, wassen onze oksels en spoelen de pluisjes tussen onze tenen weg. Net als de rest van ons lichaam heeft de baard – waar we baard schrijven bedoelen we ook de snor – verzorging nodig. Het wassen van het haar op het hoofd is een algemeen ingeburgerde vorm van lichaamshygiëne en het wassen van de baard hoort dat ook te zijn. Wie een baard wil dragen moet er ook voor zorgen.

Barbier
Een of twee keer per week wassen met baardzeep – dat bestaat – en een regelmatig bezoekje aan de barbier volstaan. Voor de verdere verzorging is er nog baardbalsem en baardolie.

Tot slot
De baard kan blijven zitten, als je dat mooi vindt, maar doe jezelf en anderen – vooral de mensen die heel dichtbij je komen – een lol en onderhoud hem goed.
Er leven overal op ons en om ons heen microben die uit onze darmen komen. Dat is geen poep, maar dat zijn darmbacteriën die ook in poep voorkomen. Toch werd er in sommige artikelen geschreven dat er poep in de baarden zit. Die conclusie is te kort door de bocht, maar dat verhaal is een eigen leven gaan leiden. Dat de baard-hygiëne beter kan is een feit, maar dat van 'poep in de baard' kan geschaard worden onder 'broodjeaapverhaal'.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Baard: de groei en het onderhoud van de baardBaard: de groei en het onderhoud van de baardDe baard. Veelal voorkomend bij mannen, maar ook een enkele vrouw kan een lichte tot zware baardgroei ontwikkelen. De ba…
Tips voor de mannelijke baardIedere man heeft wel eens in zijn leven de onweerstaanbare drang om zijn baard te laten staan. Echter komt deze man er a…
Het Pellè kapselHet Pellè kapselGraziano Pellè, voetballer, topscorer van Feyenoord Rotterdam en tevens een stijlicoon is misschien nog wel beroemder va…
Een baardtrimmer kopenSommige mannen kiezen er bewust voor om baardloos door het leven te gaan en verwijderen daarom dagelijks of bijna dageli…
De zeven schoonheden van de manDe zeven schoonheden van de manDe bekende lijst met de zeven schoonheden kennen veel mensen al. Meestal geldt dit lijstje met zeven schoonheden voor vr…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Publiek Domein / Wikimedia Commons
  • http://www.demorgen.be/lifestyle/onderzoek-baard-is-net-zo-vies-als-toilet-a2307536/ geraadpleegd op 5 mei 2015
  • http://metro.co.uk/2015/05/03/some-beards-are-so-full-of-poo-they-are-as-dirty-as-toilets-5178828/ geraadpleegd op 5 mei 2015
  • http://www.ad.nl/ad/nl/1003/You/article/detail/3903675/2015/03/14/Baard-blijkt-ideale-broedplaats-voor-bacterien.dhtml geraadpleegd op 5 mei 2015
  • http://www.debaard.nl/baard-net-zo-vies-als-een-wc/ geraadpleegd op 5 mei 2015
  • http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/opmerkelijk/onderzoekers-baard-net-zo-vies-als-een-wc geraadpleegd op 5 mei 2015
  • http://now.snopes.com/2015/05/05/beards-poop/ geraadpleegd op 6 mei 2015

Reageer op het artikel "Baard - vol bacteriën en net zo vies als het toilet"

Reactie

Jannso (infoteur), 27-11-2015 13:44 #1
Dwaze stemmingmakerij. Het onderzoek wat in mei zo breed uitgemeten werd is helemaal geen deugdelijk wetenschappelijk onderzoek, maar door een TV station die een microbioloog inhuurde om een handvol baarden te onderzoeken. Geen peer-reviewed onderzoek. Verkeerde onderzoeksopzet. Media namen het allemaal kritiekloos over, later namen enkele media het toch terug. Het verbaast mij dan ook niet dat de helft van je bronnen niet meer online staat.
Bacterioloog Hugh Pennington, die in je bron van het AD genoemd wordt, heeft gelijk. Deze bacteriën leven gewoon op de huid en zijn niet gevaarlijk. Dat is een van de punten van het zogenaamde 'onderzoek' waar het misging. Enkel de toiletbril is als referentie gebruikt. Daar klopt geen hout van. Op z'n minst de gezichtshuid van mannen zonder baard moet meegenomen worden in zo'n onderzoek. De toiletbril is ook wel een willekeurig referentiepunt. Onderzoek dan ook gelijk toetsenborden, deurklinken, mobiele telefoons etc. Allemaal dingen die we dagelijks veel gebruiken. Daar zul je net zo veel bacteriën vinden en dat is geen probleem. Waar heeft de microbioloog die daarover verbaasd is gestudeerd?! Dit soort berichten is er alleen om de scheermesfabrikanten te spekken en om een nodeloze angst voor bacteriën te creëren. Bacteriën zijn overal en de meeste zijn niet slecht.

http://www.slate.com/articles/health_and_science/science/2015/05/beards_are_as_dirty_as_a_toilet_germ_phobia_debunked_by_a_microbiologist.html
http://mic.com/articles/117480/no-your-beard-is-not-full-of-poop#.OR8y6qBIt

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 14-07-2016
Gepubliceerd: 05-05-2015
Subrubriek: Diversen
Special: Gezondheid
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!