InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Pre Menopauze Signalen en Symptomen

Pre Menopauze Signalen en Symptomen

Pre Menopauze Signalen en Symptomen We spreken over de menopauze indien een vrouw gedurende een periode van 1 jaar geen menstruatie meer heeft gehad. Er zijn echter veel vrouwen die ook voorafgaande hieraan last hebben van zogenaamde pre menopauze verschijnselen.

Ontstaan

Deze verschijnselen ontstaan doordat de hormoonspiegel in het vrouwelijk lichaam in onbalans raakt. De progesteron vermindert terwijl de oestrogeenspiegel juist toeneemt. Veel vrouwen hebben last van symptomen van de pre menopauze terwijl van een menopauze nog geen sprake is. De leeftijd waarop deze signalen zich voordoen verschilt van vrouw tot vrouw. Sommige vrouwen hebben hier al last van aan het begin van de dertiger jaren terwijl anderen er pas last van krijgen als ze de 40 reeds ruim gepasseerd zijn. Daarnaast kan het ook voorkomen dat er in het geheel geen verschijnselen worden waargenomen. Als in verband met een operatie één of beide eierstokken zijn verwijderd zal de menopauze meestal direct plaatsvinden.

Waaraan kun je deze signalen herkennen?

  • Opvliegers, nachtelijk zweten, koude aanvallen
  • Onregelmatige maandelijkse periodes
  • Moeilijk in slaap kunnen komen of vaak wakker worden
  • Veranderingen in de gemoedstoestand, angsten, depressies, labiliteit
  • Onrustige gevoelens en bezorgdheid
  • Onregelmatig hartslag
  • Hoofdpijn en of Migraine
  • Droge huid en/of haaruitval
  • Verlies of minder behoefte aan seksuele activiteiten
  • Vaginale droogheid
  • Incontinentie

Dit zijn een aantal veelvoorkomende klachten welke vrouwen ervaren gedurende de pre menopauze. Deze opsomming is uiteraard niet compleet, omdat elke vrouw uniek is en andere ervaringen kan hebben, maar het geeft wel een indicatie met welke verschijnselen men tijdens deze periode geconfronteerd kan worden.
Soms kunnen deze symptomen veroorzaakt worden door andere zaken, meestal bij problemen met de schildklier, dus is het verstandig om bij twijfel een arts te consulteren.
© 2008 - 2014 Costaric, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Pre Menopauze Signalen en Symptomen"

Reacties

Esther, 16-09-2013 16:18 #6

Sylvia, 14-12-2011 14:55 #5
Ik ben 37 en sinds een paar maanden merk ik dat ik last heb van af en toe flink transpirende oksels en hartkloppingen. Gevoel van onrust en zenuwachtigheid. Soms moeite met in slaap komen.
Kan het zijn dat ik in de pre menopauze doormaak?

Mina, 12-10-2010 18:41 #4
Al minstens 2 jaar, begonnen zo rond mijn veertigste, heb ik last van onregelmatige bloedingen, soms zelfs gerust 3 a 4 keer per maand, korte maar de PMS klachten zijn heviger als bij de gewone menstruatie, juist daarna begint de doffe ellende en staat de P uit PMS voor mij ook voor post ipv pre. De artsen staan voor een raadsel hier. Ik heb meerdere malen mijn bloed laten checken, maar steeds weer blijkt alles oke, IK ben zelfs naar de gyn geweest en ook die kan maar niets vinden. Zo langzaamaan heeft men de houding van het zal wel tussen je oren zitten, erg vervelend om niet serieus genomen te worden, terwijl ik me zo belabberd voel. Ik ben er zelfs mee naar een psychiater gestuurd, die achter zijn oren krabbelde van wat moet ik hier nou mee? Dat is hormonaal joh! Het enige wat wel tussen me oren zit is het gevoel ouder te worden en er niet blij mee te zijn. Het lijnen wil niet meer lukken tijdens deze fases, wat erg frustrerend werkt, soms zo ineens huilbuien, mij gespannen voelen ondanks dat ik me geestelijk juist wel kalm voel, enz… De lijst met klachten is eindeloos. IK herken de klachten die hier omschreven staan, dus zal dat het waarschijnlijk zijn.

Angela Hogerbrug, 16-04-2010 20:34 #3
Ik ben 45. Net 2 weken geleden menstruatie gehad. Nu vloei ik weer. Achteraf doen mijn borsten de hele week al zeer en kan ik overal om janken. Overal lees ik over onregelmatige menstruatie als het over de overgang gaat. Zelden lees ik dat de tussen periode korter kan zijn. Hoort dit verschijnsel wel of niet bij de premenopauze?

Nely, 06-04-2010 13:55 #2
Ik ben 40 en deze maand ben ik overtijd denk ik zelf. Ik ben bang dat in ben zwanger, ik heb wel een test gemaakt en het is negatief. Kan het zijn dat ik ben in de premenopauze tijd vvor de overgang naar de menopauze. Of vergis ik me helemaal. Graag z.s.m. een antwoord ik ben bang. Reactie infoteur, 10-04-2010
Nely,

Neem even contact op met de huisarts.

Geke, 11-08-2009 01:02 #1
Ik ben al vanaf mijn 34 in de overgang door een operatie nu ben ik 53 was er vanaf maar het begint weer helemaal van voor af aan mijn vraag is hoelang kan dit nog doorgaan
hartelijke groeten van geke

Infoteur: Costaric
Subrubriek: Diversen
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!