InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Wat te doen bij een tekenbeet

Wat te doen bij een tekenbeet

Een teek is een klein insect dat zich voedt met bloed van dieren of mensen. Teken leven voornamelijk in bossen en struiken. tekenbeten komen veel voor in de periode van maart tot en met november en leiden zelden tot ernstige gevolgen. Met de beet is overdracht van de bacterie 'borrelia burgdorferi'mogelijk, die kan leiden tot de ziekte van Lyme. Dit gebeurt niet zo heel vaak, en als je besmet wordt zit te teek meestal langer als 24 uur op een persoon. De kans op een infectie is niet zo groot. Er is maar een deel (2-30 %) van de teken drager van de bacterie. Of je besmet wordt door een teek is afhankelijk van hoe lang de teek al op het lichaam aanwezig is.. vaak wordt na 24 uur pas de bacterie overgedragen op de mens. En van de besmette mensen is er maar een deel dat ook inderdaad ziek wordt.

Stappen die je moet ondernemen als je een teek ontdekt

  • Verwijder de teek zo snel mogelijk; dit verkleint de kans op de ziekte van Lyme. Je kan dit zelf doen of laten doen door een doktersassistente.
  • Verdoof de teek niet met alcohol of spiritus; de teek kan gaan braken en zo de bacterie overbrengen.
  • Pak de kop van de vastzittende teek zo dicht mogelijk bij de huid vast zonder in het lijfje te knijpen. Gebruik hiervoor een tekenpincet of een splinterpincet.
  • Trek de teek met een draaiende beweging voorzichtig uit de huid. Als er een stukje van de teek in de huid achterblijft, is dat niet erg; dit zweert er vanzelf uit.
  • Daarna de huid ontsmetten met alcohol of betadine.
  • Noteer in agenda de datum en bijtplek van de teek. Mocht je over een aantal weken toch klachten of ziekteverschijnselen krijgen dan is makkelijk terug te vinden wanneer je een tekenbeet had.

Na een tekenbeet is het normaal als er een klein rood plekje ontstaat op de huid, dit is irritatie gaat met een paar dagen over.
Als je van plan bent om naar het bos of bosrijke gebieden te gaan is het verstandig om kleding te dragen die armen en benen bedekken. En bij thuiskomst jezelf goed na te kijken of je geen teek hebt opgelopen. Je kan ook een insectwerend middel gebruiken.

Ziekte van Lyme

In de eerste dagen tot weken na de besmetting kaan stadium 1 optreden:

Stadium 1:
Erythema migrains: er verschijnt een rode, niet schilferende ring rond of in de buurt van de bijtplaats. Deze ring kan zeer groot worden. Dit komt bij 50 % van de mensen voor na besmetting en is zeer veradelijk omdat het ook vanzelf weer verdwijnt.

Stadium 2:
Treedt enkele weken tot een jaar na de besmetting op, dit zijn vaak neurologische en andere verschijnselen ( pijn in armen en benen, cardiale klachten)

Stadium 3 ( zeer zelden):
Verschijnt na maanden tot jaren na de besmetting en gaat dan vaak om chronische infecties.

Behandeling:
De ziekte van Lyme wordt behandeld met een antibioticum. Standaard beginnen met een antibiotica bij elke tekenbeet wordt in Nederland niet gegeven. Dit heeft geen zin omdat de kans op de ziekte van Lyme te klein hiervoor is.
© 2008 - 2014 Mirjam, gepubliceerd in Diversen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Infectieziekten bij kinderen Tekenbeten, ziekte van LymeDe laatste tijd hoor je steeds meer over de Ziekte van Lyme. Wat is dit precies, wat heeft het met teken te maken en wat…
De ziekte van LymeDe ziekte van LymeEen beet van een teek is vaak zonder gevolgen, maar soms doen zich symptomen voor die sterk aan lyme doen denken. Wat zi…
Help, een teek!Help, een teek!Het is weer zover; de zon schijnt en het is heerlijk weer om door het bos te wandelen. Eenmaal thuis ontdek je een beest…
Tekenbeet: hoe voorkom je het en wat te doen bij een beet?Het tekenseizoen is weer begonnen. Een tekenbeet kan verstrekkende gevolgen hebben voor je gezondheid. Het is onder ande…
Lyme: een onderschatte ziekteTeken zitten in het gras of in de bomen. Een teek in je huid opgedaan tijdens een wandeling in de natuur of tijdens het…

Reageer op het artikel "Wat te doen bij een tekenbeet"

Reacties

Ank de Kok, 10-08-2011 14:30 #3
Heb 2 rode kringen op mijn pols, waarschijnlijk van een teek (net gekampeerd). Heb echter geen teek gezien. Moet ik verder nog iets doen? Ik heb al wel de datum genoteerd in mijn agenda.

Chloe, 11-07-2011 14:12 #2
Ik heb een tekenbeet gehaden een dag nasat seze vewijderd is is het rode puntje groter en dikker geworden het jeukt ook wel
ik weet nu niet of het een toevallige muggenbeet is of dat het inderdaad de tekenbeet is waar ik me zorgen over moet maken.

Peter Elshout, 12-06-2011 18:42 #1
Ik ben zeer slechtziend. Zag, ik dacht een korstje/blaartje, op mijn bovenbeen. Het voelde als een muggenbeet. Krabte het na enige pogingen weg en voelde dat ik een zacht bolletje tussen mijn vingers had. Piekte het weg en toen dacht ik aan een tekenbeet. Met een vergroot lens zag ik dat er in het midden van een kleine verdikking een zwart puntje zat. Ik heb dit onder vergroting grotendeelt verwijderd en ontsmet met 96 % alcohol. Ik heb een autoemuunziekte en spuit daarvoor Humira. Wat raad u mij aan?

Infoteur: Mirjam
Subrubriek: Diversen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!