InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > De teek, een tekenbeet en de ziekte van Lyme

De teek, een tekenbeet en de ziekte van Lyme

De teek, een tekenbeet en de ziekte van Lyme Het aantal teken en tekenbeten is de laatste jaren fors toegenomen. Als een kind lekker aan het dollen is op het gras, is het zeer raadzaam hem daarna te controleren op een teek of een tekenbeet. Controleer ook uzelf nadat u in uw tuin gewerkt heeft. Een tekenbeet kan leiden tot de Ziekte van Lyme. Voorkomen is absoluut beter dan genezen in dit geval. In dit artikel meer informatie over de teek, de ziekte van Lyme en tips wat te doen bij een tekenbeet.

De teek

Een teek is een klein plat ongewerveld beestje dat tegenwoordig niet alleen meer in het bos voorkomt. Ook in het gras, weilanden, struikgewas en in het bos kom je ze tegen. Ze leven van bloed- en weefselvloeistof van zoogdieren en dus ook van huisdieren of mensen. In het gras of waar ze ze zich ook bevinden, wachten ze af tot er een gastheer voorbij komt. Dan laten ze zich vallen of werpen ze zich op de betreffende voorbijganger en zuigen zich vast aan de huid, het liefst ergens in een huidplooi. Een vrouwtjes-teek legt nadat ze zich volgezogen heeft met bloed, weer duizenden eitjes!

Besmetting met Lyme

Uit recent onderzoek blijkt dat een kwart van alle teken besmet is met het Borrelia burgdorferi, de veroorzaker van de ziekte van Lyme. Een besmet vrouwtje geeft dit ook weer door aan haar eitjes! Hoe langer de teek zich heeft vastgezogen (meer dan 24 uur) aan zijn gastheer, hoe meer kans op een eventuele besmetting met Lyme.

Symptomen Ziekte van Lyme

Een rode uitslag in de vorm van een ring (Erythema migrans) op de plek van de tekenbeet is het meest voorkomende verschijnsel dat duidt op een besmetting met de borreliabacterie. Het verschilt per beet hoe de uitslag eruit ziet en wanneer hij zichtbaar wordt /of weer verdwijnt. Ook al verdwijnt de ring uit zichzelf, de bacterie kan dan nog in het lichaam verblijven en dan ongemerkt veel schade aanrichten. Om later veel gezondheidsproblemen te voorkomen, moet men zich direct laten behandelen met een antibioticakuur. Helaas komt het ook voor dat mensen de rode ring nooit gezien hebben en besmet zijn geraakt zonder het ooit te hebben geweten. Daarom is het heel verstandig om altijd uw kinderen en uzelf goed te controleren op een eventuele teek of tekenbeet na buiten in de natuur te zijn geweest.

Klachten en symptomen Lyme

Binnen drie maanden na een tekenbeet kunnen er klachten optreden die lijken op griepachtige verschijnselen, maar soms ook typische klachten als een opzwelling van de oorlel of tepel. De ziekte kan zich door ontwikkelen als het niet geremd wordt door medicijnen. Dan ontstaan er neurologische, gewrichts- huid of hartklachten. De klachten zijn vaak divers en daardoor moeilijk te diagnosticeren. Zenuwaandoeningen zoals zenuwpijn of zenuwuitval kan dan het gevolg hiervan zijn. Maar ook huidaandoeningen, hartritmestoornissen en gewrichtsklachten kunnen ontstaan.

Behandeling van Lyme

De ILADS, de internationale Lyme- organisatie adviseert na het signaleren van een kringvormige uitslag na een tekenbeet, zes weken antibiotica in de hoogste dosering. Hierover verschillen artsen van mening. Een antibioticakuur moet in elk geval dus neem altijd direct contact op met uw huisarts, na het vaststellen van een tekenbeet of het zien van een kring (EM).

Het verwijderen van een teek

Als u een teek opmerkt, moet u ervoor zorgdragen dat deze zo spoedig mogelijk op goede wijze wordt verwijderd. Het liefst met een tekentang of puntvormige pincet. De teek dient met het tangetje bij de kop, zo dicht mogelijk vanaf de huid, heel secuur in dezelfde richting als hij zich vastgeklemd had, eruit gehaald te worden. De teek mag niet in tweeën splijten en daarom moet u echt de teek bij zijn kop pakken en niet bij zijn lichaam. Hoe sneller en zorgvuldiger verwijderd, hoe minder kans op besmetting. Desinfecteer het bijtwondje vervolgens met alcohol of met jodium. Ook de tekentang moet gedesinfecteerd worden en uw handen met desinfecterende zeep gewassen.
© 2014 - 2019 Madeleine79, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Rivm.nl
  • Lymenet.nl

Reageer op het artikel "De teek, een tekenbeet en de ziekte van Lyme"

Infoteur: Madeleine79
Laatste update: 12-11-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!