InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Koude- en warmteletsels

Koude- en warmteletsels

Warmte- en koudeletsels komen regelmatig voor. Bedenk maar eens hoevel verschillende manieren brandblaren of brandwonden kunnen ontstaan.

Warmteletsels

Brandwonden

Als de huid met iets heets in contact komt, ontstaat een brandwond. Hierin bestaan gradaties en ernst. Een eerstegraads brandwond is een rode, droge zere plek. Een tweede graads brandwond is ook rood en pijnlijk, maar vochtigen soms met blaren. Een derdegraads brandwond is de meest ernstigste verbranding. Deze is niet rood, maar geel-wit, en doet geen pijn. Dit komt omdat de zenuwuiteinden in de huid beschadigd zijn. Hoewel het geen pijn doet is dit een ernstige verbranding. Als de huid nog erger verbrand, verkoolt deze. Dan ontstaan er zwarte plekken.

EHBO maatregelen

Brandwonden dienen onmiddelijk worden gekoeld. Dit houdt u tenminste 10 minuten vol. Het liefst met stromend lauw water uit een kraan of douche. Is er geen leidingwater in de buurt dan is in geval van nood zelfs slootwater nog beter dan niets.
Eerstgraads brandwonden:
Hier hoeft meestal alleen gekoeld te worden.
Tweedegraads brandwonden:
Kleding die vastzit aan een verbrande plek mag niet worden verwijderd, omdat door het lostrekken reeds ontstane blaren opengaan. De kleding moet wel nat worden gehouden. Loszittende kleding mag wel worden verwijderd.
Derde graads brandwonden:
Deze personen moeten zo snel mogelijk naar een arts of ziekenhuis.

Hittekramp

Een hittekramp ontstaat door directe zonbestraling van het hoofd. Door sterke temperatuurstijging in het warmtecentrum van de hersenen kan ontregeling optreden. Een droge, rode gelaatskleur, snelle gespannen polsslag en bewusteloosheid zijn kenmerken hiervan.
EHBO maatregelen:
in een koele omgeving gaan zitten en veel drinken met toevoeging van wat zout is noodzakelijk. Ook kan je het hoofd koel houden met een koud, nat washandje.

Koude letsels

Bevriezing

Treedt op wanneer delen van de huid en eventueel onderliggende weefsels bevroren raken ten gevolge van (langdurige) blootstelling aan temperaturen onder het vriespunt. De bloedtoevoer naar deweefsels stopt en de cellen kunnen beschadigd raken. In principe kan elk deel van het lichaam bevroren raken, maar de handen, voeten, neus en oren lopen het meeste risico. Een bevroren huid is hard, bleek, koud en gevoelloos en wordt na het ontdooien rood en pijnlijk. Er moet goed worden opgelet omdat bevriezing op kan treden zonder dat je het in de gaten hebt. Bevriezing geeft blaarwonden die te vergelijken zijn met brandwonden maar ze ontstaan langzamer en meer sluipend. Bij eerste graadsbevriezingswonden is er geen blijvende schade aan de huid.Een tweede rgaad bevriezing geeft ook blaren op de huid. Bij een derde en vierde graad bevriezing is ook een deel van de diepere huidlagen of zelfs daaronder bevroren.

EHBO maatregelen:
verwijder natte kleding, warm de getroffen delen voorzichting op met behulp van lichaamswarmte van je zelf of van een ander. Laat blaren intact en dek ze af met een pleister.
Bij derde en vierde graads bevriezing moet je een arts waarschuwen.

Onderkoeling

Bij onderkoeling is de lichaamstemperatuur te laag. Men spteekt doorgaans van onderkoeling als de centrale lichaamstemperatuur 31 graden Celsius of lager is. Door blootstelling aan kou kan de lichaamstemperatuur zover dalen dat processen in het lichaam verstoord raken. Lange tijd in koud water( te water raken) , bewusteloos in de koude buitenlucht, snel temperatuurverlies bij brandwonden, patienten tijdens operaties, pasgeborenen en ouderen vormen een grotere risicogroep op onderkoeling.
EHBO maatregelen
Droge en of warme kleding aantrekken, of jezelf in een deken wikkelen ( ook het hoofd). Warme dranken drinken ( geen alcohol). Binnenshuis kan je geleidelijk weer warm worden in een goed verwarmde kamer. Neem een warm bad, maar niet te heet
Gerelateerde artikelen
Tweedegraads brandwondenTweedegraads brandwonden kunnen op verschillende manier ontstaan. Bijvoorbeeld doordat de huid in aanraking komt met het…
Brandwonden, hoe komt het en wat doe je eraan?Als uw huid in contact komt met extreem hoge temperaturen kan er een wond ontstaan, dit noemt men een brandwond. Dit kan…
Brandwonden: soorten, oorzaken en behandelingBrandwonden: soorten, oorzaken en behandelingIn huis ontstaan brandwonden vaak door contact met heet water of vet. Enkele voorbeelden hiervan zijn te heet badwater,…
Het genezen van een wondIedereen heeft wel eens een schaafwond gehad, of een snee. Zulke wonden herstellen zich wonderbaarlijk snel weer. Ernsti…

Reageer op het artikel "Koude- en warmteletsels"

Reacties

Ad, 28-11-2019 19:43 #4
Hoi
Is er een naam of woord voor het verbranden door koude?

H. Fest, 16-04-2016 04:44 #3
Ik moest verschillende aanstekers navullen en omdat de vloeistof die uit de navul bus nogal koud is heb ik een ovenwant eerst aangetrokken. Ondanks die maatregel werden mijn vingers nog behoorlijk koud in die want. Een deel van de binnenkant van mijn wijsvinger van de linkerhand waarin ik de aanstekers hield is nu roodachtig en behoorlijk gevoelig. Zelf vermoed ik een soort koude blaar. Kan dit inderdaad het geval zijn?
(mijn leeftijd is 62)

Bowie, 18-03-2015 17:17 #2
Ik heb blaren op mijn handen opgelopen door bevriezing (ik moest namelijk mijn wratten laten behandelen met stikstof) en naar een paar weken zijn ze opengegaan, niet spontaan, maar door wrijving, en de huid ging er bij sommigen af. Wat is nu het gevolg?

Ellen, 12-01-2010 21:32 #1
Bij het stukje over hittekramp staan de verschijnselen van een zonnesteek! Een hittekramp lijkt meer op een soort spierpijn… Google het maar eens :D

Infoteur: Mirjam
Gepubliceerd: 03-08-2008
Subrubriek: Diversen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!