InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Het gevaar van Teflon en antiaanbaklagen

Het gevaar van Teflon en antiaanbaklagen

Het gevaar van Teflon en antiaanbaklagen Bijna ieder gezin in Nederland en in grote delen van de rest van de wereld gebruikt vrijwel dagelijks pannen met een Teflon antiaanbaklaag. Veel mensen beseffen niet dat dit gevaren op kan leveren voor de gezondheid, met name wanneer het oppervlak beschadigd is, of wanneer de pannen te sterk verhit worden. Zelfs bij normaal gebruik kunnen er schadelijke stoffen vrijkomen Wie gebruikt ze niet, die handige pannen met antiaanbaklaag. Je hebt minder olie of boter nodig, wat goed is voor de lijn, en het afwassen gaat een stuk gemakkelijker. Toch hebben deze pannen niet alleen voordelen. Ze kunnen namelijk voor mens en dier ernstige gezondheidsrisico’s opleveren.

De grootste oorzaak van sterfte bij vogels die als huisdier worden gehouden
Het is bij de meeste dierenartsen al lang bekend dat vogels vaak sterven als gevolg van dampen die vrijkomen bij het koken. Zelfs bij normaal gebruik van de pannen kan er al een te hoge concentratie van de schadelijke gassen vrijkomen. Dit veroorzaakt bij vogels al heel snel ‘Teflon vergiftiging’, waarbij de longen van vogels zich vullen met bloed, en zo verstikking veroorzaken.

DuPont, de uitvinder en producent van Teflon, geeft toe dat vogels kunnen sterven als gevolg van het gebruik van hun producten. Ook geven ze toe dat bij mensen bepaalde acute ziekteverschijnselen op kunnen treden als gevolg van het verhitten van pannen met een Teflon coating. Dit zijn griep-achtige verschijnselen, die over het algemeen na enkele dagen weer verdwijnen. Dit wordt ‘polymer flu fever’ of ook wel informeel ‘Teflon griep’ genoemd. Dat hun producten op de lange termijn gevaarlijk kunnen zijn ontekennen ze echter.

De lange-termijn effecten van deze ziekteverschijnselen bij mensen zijn door DuPont en de Amerikaanse FDA eigenlijk nooit onderzocht. Zij hebben altijd beweerd dat bij normaal gebruik van de pannen de hoeveelheid schadelijke stoffen die vrijkomt veel lager is dan voor mensen gevaarlijk is. De schadelijke stoffen komen pas echt vrij bij temperaturen boven de 340 graden Celsius, een temperatuur die de pannen bij het koken nooit zouden bereiken.

Onlangs is er door een universitaire professor in voedselveiligheid een onderzoek uitgevoerd waarbij getest werd hoe lang het duurt voor een pan te heet wordt wanneer hij verhit wordt op een normaal fornuis. Hieruit bleek dat een lege pan na vijf minuten op een elektrische kookplaat de kritieke 340 graden overschrijdt.

Hierbij bleken zes gevaarlijke stoffen vrij te komen:
  • Twee kankerverwekkende stoffen
  • Twee milieuverontreinigende stoffen
  • MFA, een chemische stof die voor mensen dodelijk kan zijn bij lage doses
  • PFIB, een chemische stof die ooit gebruikt is als wapen bij chemische oorlogsvoering

Verder is er bij uitgebreide steekproeven in laboratoria wereldwijd gevonden dat vrijwel alle mensen het mogelijk kankerverwekkende C-8 in hun lichaam hebben. Dit is een belangrijk bestanddeel van Teflon. Aangenomen wordt dat het wijdverbreide gebruik van pannen met antiaanbaklaag en andere producten waarin Teflon is verwerkt de oorzaak is van de aanwezigheid van deze stof in mensen. De stof wordt momenteel onderzocht op zijn kankerverwekkende eigenschappen. Als wordt bewezen dat deze stof inderdaad kankerverwekkend is zal de productie van Teflon waarschijnlijk verboden worden.

Teflon in andere producten

Teflon wordt niet alleen gebruikt voor pannen. In regenwerende jassen gemaakt van GoreTex, antivlekkenmiddel Stainmaster (geproduceerd door chemieconcern 3M) en nog meer producten zoals SilverStone en Scotchgard is teflon verwerkt.

Geen pannen met antiaanbaklaag meer gebruiken?

Je zult door het gebruik van pannen met een antiaanbaklaag waarschijnlijk niet meteen ziek worden. Hooguit kunnen bij extreme verhitting de griepverschijnselen optreden. De langetermijn effecten kunnen echter wel voor ernstige klachten zorgen. Het veiligst is natuurlijk om de pannen helemaal niet meer te gebruiken. Wilt u ze toch blijven gebruiken, neem dan de volgende maatregelen in acht:
  • Gebruik alleen pannen met antiaanbaklaag van goede kwaliteit. Deze blijven langer intact
  • Raak de bodem van de pan nooit aan met een metalen voorwerp. Gebruik plastic of hout.
  • Kijk uit met het stapelen van pannen. Zorg dat de laag niet beschadigt
  • Verhit een lege of bijna lege pan nooit lang
  • Zet een pan met antiaanbaklaag nooit op hoog vuur
  • Gooi een pan met beschadigde laag meteen weg

Advies voor dierveiligheid

  • Gebruik de pannen nooit in de aanwezigheid van vogels
  • Laat nooit de hond de pan schoonlikken
© 2008 - 2017 Doeldertje, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het verbod op TeflonHet verbod op TeflonHet merendeel van de huishoudens gebruikt een pan of een ander huishoudelijk apparaat met een anti-aanbak laag welke gem…
Verschillende anti-aanbaklagenAls je wilt koken en op zoek bent naar de geschikte anti-aanbaklaag zie je vaak bij het binnen treden van een winkel doo…
Thermolon: de veilige antiaanbaklaag in de koekenpanBij het bakken in de koekenpan is het vervelend als je eten vast blijft plakken, aanbakt en vervolgens compleet mislukt…
De alternatieven voor de Teflon panDe alternatieven voor de Teflon panMede door het verbod op veel soorten Teflon en door het verslechte imago van Teflon pannen, zijn er de laatste jaren ste…
Teflon pannen zijn super gemakkelijk. Maar pas op!Teflon pannen zijn super gemakkelijk. Maar pas op!Heerlijk is het om mee te bakken en te braden. Deze pannen, voorzien van een anti aanbaklaag. Maar niet iedereen weet da…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Het gevaar van Teflon en antiaanbaklagen"

Reacties

Corina Warbout, 07-06-2017 20:49 #9
Ik heb hamburgers gebakken in een pan die was kromgetrokken. Hierdoor was het middelste deel van de pan bol gaan staan. Ik maakte de burgers dus aan de rand klaar omdat zich daar het vloeibare vet bevond. In het midden stond de pan droog te bakken. De kamer stond blauw na het bakken. Ik kreeg 's avonds keelpijn, kreeg last van oorsuizen en voelde mij licht grieperig. De dagen daarna kreeg ik holte ontstekingen en klonk 6 weken nasaal. Doordat ik klonk alsof ik zwaar verkouden was leek ik ziek. Maar ik voelde mij twee weken na het bakken al weer veel beter. Wel bleef ik de hamburgers ruiken, overal waar ik kwam. Na zes weken klonk ik weer normaal. Ik heb sindsdien alleen het oorsuizen over gehouden. Wat wel heel naar is overigens. Een paar weken na het bakken van de hamburgers hoorde ik het nieuws op de radio over teflonpannen en vergiftigingsverschijnselen. Ik weet nu dat ik dat heb. Maar kom ik nog van dat oorsuizen af?

Maria, 12-01-2014 14:00 #8
@ Peter!
Het was mij ook opgevallen dat heel veel zaken hun Tefal pannen aanbieden voor sterk verlaagde prijzen.
Ik vroeg mij af of deze zaken hun voorraad Tefal pannen kwijt willen voordat de verkoop ervan volledig verboden wordt.

Maria, 12-01-2014 13:38 #7
Ik had ruim een jaar gelden ook de verhalen over Teflon gelezen.
Ik kocht daarna een kleine pan om een ei in te bakken van de "Green Pan" company. Duur maar hij bevalt mij prima.
Ik heb meteen al mijn Tefal pannen in de vuilnisbak gegooid.

Ik had ergens gehoord om vooral GEEN olijfolie in een keramische pan te gebruiken, omdat olijfolie een film achter laat die op de duur "plakken" veroorzaakt. Ik weet niet of dit juist is maar om zeker te zijn gebruik ik dit dus niet.

Mijn volgende keramische pan was een grote diepe pan met een grijze gebobbelde lining van Blokker. Deze bevalt ook prima.

Mijn derde kwam van de markt in Bussum. Groter dan mijn "Green Pan" pan, Euro 15,-- in plaats van Euro 48,--
Tot nu toe vind ik deze goedkope pan van de markt van een uitstekende qualiteit.

Er schijnt genoeg research gedaan te zijn om de schadelijke nadelen van Tefal in pannen aan te tonen.
Zelfs zonder dit research vind ik genoeg redenen (stukjes van de Tefal voering van de pan breken af, ze vertonen krassen, etc), om deze pannen niet meer te gebruiken

Almeerder, 19-12-2013 08:09 #6
Snap niet dat de rijstkokers een binnenpan van aluminium heeft met teflon. Door aluminium blijkbaar hecht teflon niet goed en op den duur loslaat. Denk dat het ook te maken heeft dat aluminium wel sneller warm wordt maar hierdoor op 1 plek, namelijk onderin, hoger is bij verwarmingselement. De teflon kunnen ze toch vervangen door gewoon roestalen pan erin te plaatsen of keramisch ofwel een stenen "crockpot" slowcooker pot?
Waarom niet 1 machine crockpot met 2 functies rijstkoker en slowcooker in 1 en zonder teflon materiaal?

Geri, 05-05-2013 14:33 #5
Wel valt op dat DuPont het uit heeft gevonden een bedrijf die nogal een geschiedenis heeft typ zelf maar op een zoek site dupont spatie Hitler, ja inderdaad Hitler en dupont typ dat maar in dan wordt het duidelijk waarom die producten giftig zijn en misschien dat er dan een paar van jullie wakker gaan worden.

G. Hoogaars, 15-04-2013 10:13 #4
Ik gebruik al 10 jaar een broodbakmachine van Panasonic, de vin en het bakblik zijn bekleed met Teflon. Door het kneden zijn grote delen TEflon losgelaten en in het brood terecht gekomen. Ik vraag mij af of dit kwaad kan gezien bovenstaande berichten!
Heeft iemand hier ervaring mee?

Peter, 19-12-2012 13:52 #3
Na dit bericht heb al mijn pannen in de container gedumpd. Wat nu astbest is, is over twintig jaar Teflon. In een ander artikel heb ik gelezen dat de verkoop van de genoemde pannen vanaf 2015 verboden zijn te verkopen. Overigens worden ze nu voor dump prijzen massaal verkocht. Mensen vinden een koopje belangrijker dan hun gezondheid? Nieuwe braadpannen gekocht met Keramische anti aanbaklaag BK en het bak nog mooier ook.

Sam, 13-10-2010 12:37 #2
Bedankt voor de uiteenzettig. Wat ik al via andere betrouwbare informatiebronnen over het gebruik van Teflon ben te weten gekomen wordt in dit artikel bevestigd.

Ramakers, 30-08-2009 13:33 #1
Dit is een typisch bangmakerig verhaal zonder een deugdelijke wetenschappelijke fundering. Het kijkt mij zinvoller consumenten te beschermen tegen dit soort desinformatie. Lijkt mij schadelijker dan het gebruik van een Teflon pan.

Infoteur: Doeldertje
Laatste update: 15-11-2008
Subrubriek: Diversen
Reacties: 9
Medische informatie…
Schrijf mee!