InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Schadelijke E-nummers

Schadelijke E-nummers

Schadelijke E-nummers E-nummers, ook wel additieven genoemd, bevinden zich in zeer veel producten. Zelfs levensmiddelen die in eerste instantie misschien wel gezond lijken kunnen toch schadelijke E-nummers bevatten. Ongemerkt krijgt men hierdoor meer schadelijke stoffen binnen dan dat goed is voor het menselijk lichaam.

E-nummers, Additieven

E-nummers, ook wel additieven genoemd, zijn hulpstoffen die levensmiddelen "verbeteren" door ze bijvoorbeeld meer kleur, aroma of volume te geven. Ook worden ze gebruikt om voedsel langer houdbaar te maken. Meestal zijn het chemische verbindingen die bij overmaat schadelijk kunnen zijn voor mens en dier. Ons lichaam kan heel goed omgaan met een klein hoeveelheid schadelijke en giftige stoffen, die worden keurig door ons afweersysteem opgeruimd. Maar als de hoeveelheden te groot worden dan kan dit tot ernstige gezondheidsklachten leiden. Ieder mens reageert weer anders en het hoeft niet te beteken dat, als men van een bepaalde stof erg veel binnen krijgt, men ook daadwerkelijk ziek wordt. Het is net als met roken: roken verhoogt de kans op longkanker maar er zijn mensen die al rokend 90 jaar worden!

Onderstaande E-nummers zijn toegestaan in Nederland maar ze kunnen voor heftige bijwerkingen zorgen.

E-NummerVergroot risico op Zijn terug te vinden in
E 385, EDTAovergeven, diarree en buik- en spierkrampenmayonaise, pindakaas, olijfolie, garnalen en krab in blik, bruine bonen en kapucijners in blik of glas
E 432, polysorbaaturineweg infectie, nierproblemen, gewichtstoename, huidaandoeningen en digestieproblemenijs, frisdranken, soepen,bonbons, kauwgom, alcoholcocktails en paté
E 460, microkristalline celluloseniet afbreekbaar en kan via de darmwand in de bloedsomloop terecht komennamaakslagroom, bonbons, snoep, suikerwerk, kauwgom, producten voor de slanke lijn, kant-en-klare-maaltijden, snacks en ijs
E 461, methylcellulosehaalt voeding uit het lichaam om verteerd te kunnen wordenmayonaise, halvarine, dieetproducten, ijs, knakworst, kandijkoek, aardappelproducten
E 621, mononatrium glutamaatprikkelt smaakpapillen waardoor men meer van het product gaat etensoepen, frikadellen, rookworst, gemodificeerd zetmeel en knakworst
E 640, glycineonvruchtbaarheid en kan de weerstand aantastenafbakbroodjes, croissants en stokbroden
E 950, acesufaamhoog cholesterolgehalte, kanker en leukemielight drinken, zoetjes, oploskoffie, noga, bonbons, kauwgom, koffiecreamer en vruchtenyoghurt
E 951, aspartaam hoog cholesterolgehalte, kanker en leukemiezoetjes, bonbons, kauwgom, tonic, theedranken, yoghurtdrinks, zacht snoep, geïmporteerde graanproducten
E 1520, propyleenglycolnierproblemen en blindheidmargarine, borrelnootjes, alcohol, gebak, vet, olie, snoep, en diepvrieszuivelproducten

Kleurstoffen

Kleurstoffen kunnen ook vallen onder E-nummers en worden verwerkt in veel voedingsmiddelen. Ook hierbij geldt dat als men er teveel van binnen krijgt, het vervelende tot schadelijke gevolgen kan hebben.
Sommige E-nummers zijn zelfs in bepaalde landen verboden maar in Nederland wel toegestaan!
Dit geldt voor E-102, E-123, E-131 en E-154.

E-nummerKleurstofVergroot risico op
E 102, tartrazinegeelnetelroos, last van ogen (verboden in Ostenrijk, Finland en Noorwegen)
E 104, chinolinegeelgeelallergie en kanker
E 107, Geel 2Ggeelhyperactiviteit, slecht slapen, astma en eczeem
E 120, cochenilleroodkanker
E 123, amaranthroodkanker (verboden in Frankrijk)
E 127, erythrosineroodschildklieraandoeningen, allergie en kanker
E 129, allura rood acroodhyperactiviteit, slecht slapen, astma en eczeem
E 180, rubis pigmentroodkanker
E 131, patentblauwblauwmisselijkheid, bloeddruk problemen en bevingen (verboden in Australië)
E 132, indogotineblauwhoge bloeddruk en kanker
E 142, briljantzuurgroengroenkanker
E 154, bruin fkbruincystes, weefsel degeneratie en kanker (verboden in Amerika)

Eet verstandig, eet alles met mate

Bovenstaande tabellen kunnen voor sommige mensen waarschijnlijk behoorlijk angstaanjagend zijn. Maar nogmaals: bedenk wel dat overdaad schaadt! Dat geldt voor alle producten en voedingsmiddelen. Zo kan het drinken van 6 liter water in één keer ook dodelijk zijn! Het eten van een rood gekleurd snoepje veroorzaakt echt niet acuut kanker. Maar continu een teveel aan schadelijke E-nummers binnen krijgen kan op den duur wel schadelijke bijwerkingen opleveren!
Daarom is het wel verstandig om het etiket eens goed te bekijken, van producten die u regelmatig consumeert.

E-nummers vermijden

Voorkomen is beter dan genezen. Het zal niet eenvoudig zijn om E-nummers te vermijden maar u kunt het wel zoveel mogelijk beperken.

  • Let op labels met: "geen kleur- en smaakstoffen"
  • Koop producten zonder toevoeging van zoetstoffen
  • Koop producten zo veel mogelijk zonder conserveringsmiddelen
  • Drink 100% puur sap, geen vruchtensappen met allerlei toevoegingen
  • Koop verse groenten en zo min mogelijk uit een blik of pot
  • Koop biologische producten
  • Logo's van "ik kies bewust" zeggen niets over eventuele aanwezige E-nummers

Het zal niet eenvoudig zijn om E-nummers te vermijden maar met een beetje goede wil, komt u heel ver!
© 2010 - 2014 El-ja, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
E-nummers (additieven)E-nummers zijn codes die door de Europese Unie zijn opgesteld voor 'de lijst der te gebruiken additieven'. Op deze lijst…
De waarheid over E-nummersDe waarheid over E-nummersOns eten zit tegenwoordig vol met E-nummers. Zelfs in producten waarvan we denken dat ze puur natuur zijn, zoals vlees e…
E-nummers in levensmiddelenE-nummers in levensmiddelenIn supermarkten hebben we talloze keuzes uit voedsel producten om te eten welke goedgekeurd zijn door de keuringsdienste…
Zelf koken: echt veel lekkerder!Zelf koken: echt veel lekkerder!Je hebt niet altijd zin om na een koude rillerige dag achter het aanrecht te gaan staan. Daarom wil je je wel eens laten…
Klachten gerelateerd aan E-NummersKlachten gerelateerd aan E-NummersKlachten als hyperactiviteit, slapeloosheid, astma,darmstoornissen, ecxeem, netelroos, neusverkoudheid en maagstoornisse…
Bronnen en referenties
  • www.wikipedia.nl
  • Libelle.nl
  • www.consumentenbond.nl
  • www.voedingscentrum.nl
  • www.uitdaging.net
  • Kinokiseki.nl

Reageer op het artikel "Schadelijke E-nummers"

Reacties

Jack, 17-10-2014 19:36 #17
Waarom staat NatriumNitriet E250 er niet bij? Is ook een kankerverwekkende toevoeging. Zit veel in vleeshoudende produkten om voedselvergifteging te voorkomen. Let op zwangere vrouwen : E250 wordt in verband gebracht met kinderleukemie. De Gezondheidsraad adviseert zwangere vrouwen géén vleeswaren te eten met E250. note: voor E251 geldt het zelfde. Reactie infoteur, 20-10-2014
Dank voor uw toevoeging.
MvG El-Ja

Anoniem, 05-04-2014 00:58 #16
Dus de conclusie die ik dan trek is dat de groei van kanker waarschijnlijk mede komt door E nummers. Die bijna iedereen dagelijks binnen krijgt zonder het eigenlijk te weten.

Klaas, 08-09-2013 16:29 #15
E342E501 is dit ook goed voor de gezondheid?

Mastenbroek, 20-05-2013 13:05 #14
Steeds vaker, heb ik vooral in toestand van rust, dus ook als ik op bed lig, last van hevige onrust, behoorlijke hartkloppingen en buikpijnen, hierdoor slapeloosheid, dit dan uren lang.
Kan er een verband zijn met e nummers? Voor mijzelf denk ik van wel, vooral volgens mij, e 621, is wel de grootste boosdoener. het ging de laatste tijd vrij goed, omdat ik zo zuiver mogelijk probeer te eten, en de enummers probeer te vermijden, daar waar het kan. Nu had ik gisteren een pindasaus gemaakt, van pindakaas. En het was gedurende de nacht weer heel erg mis! (heel erge hartkloppingen ) Kan er een verband zijn volgens U? met vr groet. A Mastenbroek- Blom Reactie infoteur, 26-05-2013
@ Mevrouw A Mastenbroek- Blom,
Hartkloppingen kunnen ontstaan door allerlei oorzaken, stress/angst, alcohol en hormonen zijn enkele voorbeelden hiervan. Bij sommige mensen is zelfs angst om hartkloppingen te krijgen al voldoende om ze even later ook daadwerkelijk te krijgen. Of bij u e-nummers de boosdoener zijn, is moeilijk te zeggen. E621 kan bij overmatige consumptie wel hartkloppingen veroorzaken (meer info: http://www.e621.nl/).

Jolanda, 19-05-2013 20:29 #13
Goedendag heer/mevr, we drinken al een lange tijd het drinken dat goedemorgen heet. ik wou vragen of de e nummers e412… e 415… en 440 of die ook daadwerkelijk schadelijk zijn voor onze lichaam want mijn vriend heeft de laatste tijd veel last van opgeblazen gevoel (buik). groetjes jolanda Reactie infoteur, 20-05-2013
@Jolanda,
Of uw vriend daadwerkelijk last heeft van de e-nummers is niet met zekerheid te zeggen. Een opgeblazen gevoel (buik) kan ook veroorzaakt worden door melkproducten. U kunt dit zelf testen door melkproducten te consumeren zonder de eerder genoemde e-nummers.
Met vriendelijke groet, El-Ja

Jenny Sakko, 13-05-2013 09:18 #12
Al jaren gebruiken we geen e-nummers. Het zou ook verboden moeten worden door de regering. Veel mensen stoppen hun kinderen en zichzelf vol met kankerverwekkende troep. E-nummers zijn niet eetbaar! Ik zou iedereen dit toe willen roepen. In onze omgeving merk ik ook veel onbegrip, dan geef ik als antwoord, dat ze het zelf moeten weten, maar dat ik ze in ieder geval gewaarschuwd heb. We eten verse groenten, vers fruit, versgeperst sap. We drinken water. Ook de kinderen zijn niet anders gewend. Ik bak zelf koekjes of cupcakes en dan niet van kant en klaar meel, maar van bloem. Je lichaam is je huisje! Ik ben geneigd om mensen in de winkel aan te spreken die hun wagen vol hebben met kankerverwekkende troep. Het is niet duurder om zo te leven, integendeel! En ook niet minder lekker, integendeel! Ik kan hier eindeloos over doorgaan, maar mensen denk om uw gezondheid en die van uw kinderen.
Groetjes, Jenny Reactie infoteur, 14-05-2013
@Jenny,
Bedankt voor uw verhaal.
Met vriendelijke groet El-Ja

Karin, 17-01-2013 21:54 #11
Ik ben erg geschrokken over de chemische en erg giftige toevoegingen die in onze producten te vinden zijn in de supermarkten. Een beetje is niet erg voor ons lichaam maar gezien het feit dat het bijna overal in zit krijgen we toch veel te veel van dat GIF! Zelfs in producten die voor kinderen gemaakt zijn zitten stik vol met schadelijke E nummers. Kinderen vinden het lekker en nemen lekker veel. Hoe kunnen we onze kinderen hiervoor beschermen?

Sil, 04-01-2013 10:56 #10
Het is ieder voor zich hoor maar mijn mening is hoe minder toevoegingen hoe beter. Ookal zorgen bepaalde e-nummers voor het langer houdbaar blijven van eten. Ik denk dan, gewoon eerder opeten en niet weken in de (koel)kast laten staan.
De rode kool die ik vers van de boer krijg is zeker ook nèt zo gezond als het pakje rode kool met appeltjes en bomvol e-nummers uit de koeling van de supermarkt? Hmhm…
En dat sommige e-nummers een afvalproduct van de zwavelindustrie (Zwaveldioxide (Zwavelzuuranhydride) E220) zijn, is meneer de levensmiddelentechnoloog zeker even vergeten. Of alluminiumsulfaat (E520) dat is ook echt niet schadelijk voor het menselijk lichaam.

E-nummers zijn niet goed voor je/ons, ze zijn alleen bedacht om meer geld te verdienen. Hetzij met de verkoop van producten of door de zorg die mensen meer en meer nodig hebben door aandoeningen en ziektes die we hierdoor ontwikkelen.

Duncan, 30-07-2012 20:45 #9
Goed artikel en inderdad E-nummers zijn niets meer dan gif. Grappig dat hieronder een levensmiddelentechnoloog reageert en dat we zijn standpunten maar klakkeloos moeten aannemen omdat meneer gestudeerd heeft. Ter vergelijking waren er in de jaren 20 en 30 artsen die ons voorhielden dat roken geen gevaar voor de gezondheid zou zijn. Deze artsen werden door wetenschappers ondersteund. Sinds de jaren 70 van de vorige eeuw weten we wel beter. Ik ken heel wat mensen met een universitaire opleiding die de domste opmerkingen maken, dus om altijd maar je wijsheid aan je papiertje te koppelen is pas ronduit dom. Over 30 jaar weten we ook wel beter als 1 op de 2 Nederlanders kanker heeft mede veroorzaakt door onze slechte vulling wat je uit respect geen voeding kan noemen. Ga niet af op de mening van zogenaamde geleerden maar ontwikkel jezelf en vergaar je eigen kennis. En voor de tegenhangers, niet piepen over de hoge zorgpremies he want dat ligt echt niet aan de moderne levensstijl van verkeerde voeding.

Jerina, 01-05-2012 10:56 #8
Wanneer ik bepaalde e nummers eet
zit ik de hele nacht naast mijn bed met spierkrampen in mijn benen.
soms heb ik het nog, en dan kijk ik altijd even wat ik heb gegeten
en meestal heb ik dan weer een e nummer gegeten.
dit keer was het de e472e van de voorbak broodjes.
dus het is zeker uitkijken wat je eet.
maar zonder e nummers eten is niet eenvoudig in deze tijd,
waar de supermarkten vol liggen met verleidingen.

Vaya, 24-04-2012 16:52 #7
Leuk. De simpele reacties van mensen dat dit artikel overdreven is en dat we allemaal te oud worden. Ik word liever nog 5 jaar verzorgd in een bejaardentehuis dan door m'n gezin op m'n 50ste, omdat ik een nare, dodelijke ziekte heb als bv kanker. Want deze ziektes van de laatste eeuw komen niet zomaar uit de lucht vallen, het is onder andere een gevolg van onze voeding/leefwijze. Maar ieder moet zelf weten hoe hij/zij het verloop van zijn leven wil leiden en hoe hoog het risico moet zijn op aandoeningen. Dat houdt het probleem vd overbevolking nog in de hand dus ga aub niet allemaal verstandig doen.

Philip, 07-03-2012 05:43 #6
Tros Radar heeft hier ook een interessante uitzending over gehad (20-2-2012). Opvallend vond ik dat ik veel producten herkende als merknamen van het UNILEVER concern. Maar aangezien dat Nederland tegenwoordig "slechts" oog heeft voor bedrijven en instellingen en dat de burger alleen maar als tegenstander wordt gezien door de overheid, heb ik weinig vertrouwen in ONZE overheid dat zij hier op ingrijpen. Het draait om vriendjes politiek en leuke feestjes en niet te vergeten de mogelijkheid om door te kunnen stromen als politika in de ZEER INTERESANTE commisaris functies binnen de grootste bedrijven zoals Unilever, Shell, Philips, DSM, Ahold en andere manipulative bedrijven en organisaties. Bovendien zijn deze gezamelijk gelinkt dmv feestjes, beursgangen, grootaandeelhouders en zelf ons koninklijkhuis… Een machtsfactor die in meer of mindere mate de grote lijnen bepaald. dit FEIT wordt door enkelingen ook wel aangeduidt als de Bilderberg factor, of die macht bestaat of niet doet er niet toe. Het is menselijk om de hand die je eten geeft NIET te bijten. Bovedien hebben al dit soort bedrijven en bedrijftakken en bedrijfsverenigingen vaak een sterke lobby in Den Haag, Brussel, Straatsburg en in de andere machtsblokken zoals UN, G7, G20 en oude traditonele Studentenverenigingen… Waar vindt de burger nog zijn bescherming en voldoet de rechtstaat nog aan zijn zorgplicht voor zijn onderdanen? Mensen wordt wakker! De lente komt eraan en als U niet voor u zelf opkomt en vooranderen wie doet dat dan? Denk eens na over occupy! Bovendien als dit lijstje zoals een enkeling zegt zomaar uit de lucht gegrepen is en niet klopt, waarom wordt het dan niet door advocaten van deze grote bedrijven middels rechtzaken van het internet gehaald en gerectiviseerd? Antw.: De zaak riekt zeer waarschijnlijk echt!

Rick, 28-02-2012 10:01 #5
Als levensmiddelentechnoloog denk ik op dit alles een tamelijk nuchtere kijk te hebben en ik kan u vertellen dat, naast een hoeveelheid nuttige en correcte informatie, door websites zoals deze ook een heleboel onzin wordt verspreid. Bangmakerij van de hoogste plank, die waarschijnlijk vooral is ingegeven door persoonlijke meningen en vermoedens, die niet berusten op meetbare en reproduceerbare feiten. Kom op mensen… bij de bronvermelding wordt de Libelle genoemd, het slap gezeur blad bij uitstek. Als je die mutsen moet geloven dan krijg je zelfs van zuurstof en water nog kanker.

Om een voorbeeldje van foute massahysterie te noemen: dat biologische (plantaardige) producten gezonder of lekkerder zouden zijn is een mythe. Veel mensen laten zich verblinden door het idealisme en het gezonde imago die aan het predikaat biologisch kleven (een verdienste van de belanghebbende industrie die daar achter zit, ja ook daar) en hebben niet door dat de gifstoffen die de natuur produceert - denk aan schimmels en parasieten die onbespoten groenten kunnen infecteren - vele malen schadelijker kunnen zijn dan wat de mens in zijn fabrieken kan maken. Bovendien zijn er strenge Europese regels ten aanzien van het gebruik van bestrijdingsmiddelen, die doormiddel van allerlei beheerssystemen en analyseverplichtingen 100% gehandhaafd worden, zonder te overdrijven. En wie vindt dat overheden niet te vertrouwen zijn waar het gaat om wetenschappelijk onderzoek, wetgeving en controle die heeft een bord voor z'n kop. Tegen zulke paranoide mensen kan ik alleen maar zeggen: ga in een hutje op de hei wonen en val je medemens niet lastig met je idiote hersenschimmen.

Dus: niet panikeren en lekker blijven genieten. Mensen die overgevoelig zijn voor een bepaalde stof moeten die zeker proberen te mijden, maar een algehele E-nummerfobie is absoluut waanzin. Als er géén E voor staat wordt het pas echt gevaarlijk.

Erwin, 24-02-2012 20:32 #4
Het idee de overheid en producenten vertrouwd kunnen worden is vreselijk naief. Misschien kan je niet alle 'foute' e-nummers vermijden, maar ik wil graag een bewuste keuze maken voor mijn gezin. In iedergeval bedankt voor de lijst.

Jerina, 15-12-2011 13:22 #3
Ik mis in het stukje met kleurstoffen dat je er spierkrampen van kan krijgen,
wanneer ik kleustof eet, dan heb ik snachts om de haverklap spierkrampen in de benen en voeten, en eet ik veel snoep dan heb ik het ook overdag.

ik probeer het zo veel mogelijk te vermijden, maar het is wel moeilijk,
het zit in zoveel dingen.

Wijsheid1975, 09-03-2011 14:11 #2
@Fred.
De mensen worden NIET steeds OUDER. Nadat men deze chemische stoffen hebben toegestaan en NIET MEER bij machte zijn om dit te stoppen, zijn ze gaan focussen op allerlei CHEMISCHE MEDICIJNEN EN HULPMIDDELEN, die overigens niet de bron van de ziekte of lichamelijk klacht aanpakt, om ONS de "DOMME" volk te laten denken dat het BETER GAAT. DIT IS EEN GROTE LEUGEN! HELAAS zal jij en ik niet meer zijn wanneer ons overgrootkinderen zullen moeten beamen wat wij aan schade hebben gepermitteerd en vooral NIETS aangedaan of had kunnen doen. Ook voor hun wordt het dan beamen.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat dit artikel ENORM GOED is om demensen die wel vaak heftige klachten ondervinden wegens DE TROEP die men ons voorschoteld. Mijn dank aan de schrijver van dit artikel. Het bevestigd mijn zoektocht naar de oorzaak van mijn gezondheidsklachten.

Fijne dag verder.

Fred, 22-01-2011 13:32 #1
Wat een gezeur zeg, het zoveelste schrikverhaal over ongezonde toevoegingen in levensmiddelen. We worden nog steeds ouder, zelfs zo oud dat het een probleem geworden is, alle tekorten worden op de vergrijzing geworpen en jullie zaniken maar door over nog gezonder leven. Laat iedereen vrij doen en laten wat men wil, misschien gaan we dan weer op tijd dood zoals het behoort, als je 80 of 85 kan worden door alles te doen waar je zin en trek in hebt is dat genoeg, het doorvegateren in verzorging of verpleeghuizen is geen pretje, nog erger is als je dan nog beseft dat je jezelf het hele leven hebt moeten ontzien van de genotsmiddelen en de dingen die je lekker of leuk had gevonden, maar goed je kunt dan wel 100 worden, maar of die laatste 15 jaar prettig is zou ik maar eens navragen aan de mensen die verzorgd worden. Reactie infoteur, 22-01-2011
Iedereen mag van mij absoluut eten en drinken wat hij of zij wil, bovenstaand artikel is bedoeld voor mensen die wel graag meer willen weten over schadelijke E-nummers.

Infoteur: El-ja
Subrubriek: Diversen
Reacties: 17
Medische informatie…
Schrijf mee!