InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Vocht vasthouden: wat kun je er tegen doen?

Vocht vasthouden: wat kun je er tegen doen?

Vocht vasthouden: wat kun je er tegen doen? Het kan zijn dat je een ring plotseling niet meer past, of dat je enkels opgezwollen zijn. Toch weet je zeker dat je niet meer bent gaan eten. Dan kan het goed zijn dat je vocht vasthoudt. Veel mensen houden in de zomermaanden vocht vast. Hoe komt het? En wat kun je er tegen doen?

Oorzaken vocht vasthouden

  • Bepaalde medicatie heeft als bijwerking dat het vocht wordt vastgehouden.
  • Overgewicht. De doorstroming in het hele lichaam is niet goed.
  • Warm weer. Door de hogere temperaturen in de zomer gaan je bloedvaten in de zomer wijder openstaan. Daardoor kan het vocht zich makkelijker ophopen.
  • Het slikken van laxeerpillen. Laxeerpillen onttrekken vocht aan het lichaam. Je lichaam gaat dan vocht vasthouden.
  • Zwangerschap
  • Overmatige inname van zout
  • Koffie drinken (hierdoor wordt natrium beter opgenomen)
  • Vocht vasthouden kan ook een teken zijn van een verhoogde bloeddruk.

Tips tegen vocht vasthouden

Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar als je vocht vasthoudt, is het belangrijk om veel water te drinken. As je veel drinkt, kan je lichaam het overtollige vocht beter afvoeren. Drink minstens 2 liter vocht.

Een andere remedie tegen vocht vasthouden, is het minderen van de zoutconsumptie. Producten waar veel zout in zit, zijn gezouten nootjes, chips, kaas, soep en kant-en-klaar maaltijden. Let ook op de hoeveelheid zout die je toevoegt aan de maaltijd.

Een bezoekje aan de sauna stimuleert de doorbloeding en daarmee ook de afvoer van vocht.
Leg je benen hoog als je zit, zodat het vocht niet naar benen of enkels gaat. Zorg voor voldoende beweging

Vochtafdrijvende producten

Producten die mogelijk vocht afdrijven, zijn de volgende:
  • Ananas
  • Bleekselderij
  • Peterselie
  • Appelazijn
  • Mierikswortel
  • Kruidenthee

Medicijnen tegen vocht vasthouden

Als de bovenstaande tips geen effect hebben, kun je overwegen om de huisarts te raadplegen. Er zijn verschillende medicijnen verkrijgbaar tegen vocht vasthouden (wel op recept). Die worden “plaspillen” genoemd. Ze zorgen ervoor dat de nieren meer zout uitscheiden en afvoeren. Overleg wel met je huisarts, want plaspillen kunnen veel bijwerkingen hebben.

Je kunt ook homeopathische middelen gebruiken als je vocht vasthoudt. Deze zijn te verkrijgen in een drogist, zoals Kruidvat, DA enzovoort. Ze hebben meestal geen bijwerkingen. Voorbeelden zijn de producten van A. Vogel en Reinosan.
© 2010 - 2014 Rebeccahoogers, gepubliceerd in Diversen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Oedeem tijdens de zwangerschapElke zwangere vrouw heeft wel eens last van één of andere kwaal. Eén van die kwalen kan oedeem zijn. Op zich onschuldig,…
Word je dik van de pil?Word je dik van de pil?De anticonceptiepil, ook wel afgekort als de pil, staat erom bekend dat hij je dik maakt. Tenminste, zo wordt er beweerd…
Gezondheid: Vocht vasthoudenGezondheid: Vocht vasthoudenNormaal gesproken moet de vochtregulering bij een mens zo zijn, dat aan- en afvoer in balans is. En dat wil zeggen dat h…
Wat is oedeem, en waarom krijg je het?Wat is oedeem, en waarom krijg je het?Oedeem is een overmatige ophoping van vocht. Dit zit in het weefsel tussen de cellen van het lichaam in. Het ontstaat do…
Alledaagse kwaaltjes en wat je eraan kunt doenAls je kijkt naar de hier beneden genoemde klachten zijn het klachten die elk persoon kan hebben of zou kunnen krijgen,…

Reageer op het artikel "Vocht vasthouden: wat kun je er tegen doen?"

Reacties

Mary Weeder, 30-03-2014 14:15 #7
Ik heb al een aantal jaren last van opgezwollen voeten en pijnlijke benen. ik moet mijn gehele leven steunkousen dragen, en vooral met warm weer vind ik dat vreselijk. daarom ben ik even op het internet op zoek gegaan naar andere middelen om oedeem te bestrijden of te verlichten, het liefst zou ik er helemaal van willen genezen.

Anita, 11-07-2013 19:08 #6
Komkommer schillen en dan in water doen. In de koelkast zetten en dan af een toe drinken ervan. Ik doe een halve komkommer in een liter water. Helpt echt voor het vasthouden van vocht.

Loes, 07-05-2013 21:45 #5
Ik ben inmiddels in de overgang. Iemand nog een tip voor het vocht vasthouden…

Roos, 19-02-2013 13:50 #4
Asperges uit pot in combinatie met tomaten eten.

Claire, 10-01-2013 01:36 #3
Ik heb last van vocht in mijn onderbenen, knieën en enkels sinds dat ik een puber ben en het is nooit weggegaan. Het zit in de familie. Is het ook te verhelpen als het genetisch is?

Ingrid, 12-07-2011 13:56 #2
Sinds mei kreeg ik last van een dikke voet en enkels de huisarts heeft mij diclofenacnatrium sandoz en pantoprazol voor geschreven maar niks helpt dus nog steeds de zelfde klachten. Heb ook nog plastabletten gehad. Hoe kom ik daar het beste van af?

Jenny, 26-06-2011 16:24 #1
Ik doe bleekselderij in de sapcentrifuge en vermeng het later met water zo drink ik het dan de hele dag! Kan dit kwaad?

Infoteur: Rebeccahoogers
Subrubriek: Diversen
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!