InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Gewichtstoename bij het gebruik van medicatie

Gewichtstoename bij het gebruik van medicatie

Gewichtstoename bij het gebruik van medicatie Gewichtstoename door medicatie komt regelmatig voor. Sommige medicijnen kunnen ervoor zorgen dat je aankomt in gewicht. Meestal wordt gewichtstoename door medicatie veroorzaakt doordat de eetlust toeneemt. Ook kan het zijn dat het lichaam meer vocht vasthoudt door het gebruik van medicatie. Wanneer je last hebt van gewichtstoename door het gebruik van medicatie, is het zinvol om contact op te nemen met de huisarts of de apotheker. Eventueel kan een diëtist of gewichtscoach uitkomst bieden bij het verliezen van overtollige kilo’s.

Inhoud

Veel medicijnen hebben als bijwerking gewichtstoename. Meestal komt dit doordat de eetlust toeneemt of doordat het medicijn ervoor zorgt dat je vocht vasthoudt. Het lichaam heeft energie nodig. Deze energie haalt het lichaam uit de calorieën die in voeding zitten. Soms krijgt het lichaam meer energie binnen dan dat het lichaam nodig heeft. Deze energie (calorieën) wordt dan omgezet in vet. Het lichaamsgewicht van de persoon neemt daardoor toe.

Schildklier en gewichtstoename

De rol van de schildklier en de snelheid van de stofwisseling kunnen een rol spelen bij het aankomen in gewicht en het verliezen van gewicht. Wanneer iemand een trage stofwisseling heeft, krijgt het lichaam van deze persoon meer tijd om voedingsstoffen op te nemen en vast te houden dan bij iemand met een normale stofwisseling. Wanneer de schildklier te traag werkt, gaat de stofwisseling van de persoon ook langzamer. Het lichaam heeft daardoor meer tijd om voedingstoffen op te nemen en vast te houden dan bij een normaal werkende schildklier. Mensen met een snel werkende schildklier verliezen sneller gewicht, omdat de schildklier van deze groep mensen minder tijd heeft om voedingsstoffen op te nemen en vast te houden.

Bijwerkingen die gewichtstoename tot gevolg kunnen hebben

Sommige medicijnen hebben als bijwerking gewichtstoename. Dit kan onder andere komen door het vasthouden van vocht, een toename van de eetlust, toename van dorst en een langzamere stofwisseling,

Vocht vasthouden

Sommige medicijnen kunnen ervoor zorgen dat het lichaam meer vocht gaat vasthouden. Wanneer je vocht vasthoudt, merk je dit meestal aan opgezette enkels en onderbenen. Het vasthouden van vocht is meestal niet schadelijk, maar wel vervelend. Meestal stopt het vasthouden van vocht wanneer je stopt met het gebruik van het medicijn dat de bijwerking veroorzaakt. Wanneer het medicijn voor het vasthouden van vocht zorgt, is het verstandig om genoeg te drinken.

Toename van de eetlust

Sommige medicijnen hebben invloed op het hongergevoel en het verzadigd gevoel. Je hebt daardoor sneller honger en bent minder snel verzadigd. Door de toename van eetlust gaan veel mensen meer eten dan dat het lichaam nodig heeft. Het gevolg hiervan is gewichtstoename.

Toename dorst

Een bijwerking van medicatie kan meer dorst zijn. Wanneer je door medicatie meer dorst hebt, is het raadzaam om thee of water te drinken in plaats van calorierijke dranken. Ook is het verstandig om niet te veel vocht in te nemen per dag, ook al heb je dorst. 1,5 à 2 liter vocht tot je nemen per dag is voldoende. Teveel vocht in een kort tijdsbestek kan watervergiftiging veroorzaken. De nieren kunnen hierbij niet al het vocht verwerken.

Langzamere stofwisseling

Medicatie kan ervoor zorgen dat de schildklier langzamer of de stofwisseling langzamer gaat werken. Het lichaam krijgt hierdoor meer tijd om voedingsstoffen op te nemen en vast te houden. Dit heeft meestal gewichtstoename tot gevolg.

Medicijnen die kunnen zorgen voor gewichtstoename

De medicijnen in onderstaande tabel kunnen vooral zorgen voor gewichtstoename:

Soort medicijnBijwerking die zorgt voor gewichtstoename
AntidepressivaToename van de eetlust
Anti-psychoticaVertraagde stofwisseling
LithiumToename van de eetlust en het vasthouden van vocht
Medicatie tegen suikerziekteVertraagde stofwisseling
CorticosteroidenVertraagde stofwisseling
CannabisToename van de eetlust
AnticonceptiepilHet vasthouden van vocht
Medicatie tegen epilepsie Toename van de eetlust, het vasthouden van vocht maar ook gewichtsafname
BetablokkersHet vasthouden van vocht

Afvallen bij gewichtstoename door medicatie

Wanneer gewichtstoename ongewenst is, is het raadzaam om minder en meer gevarieerd te eten. Ook is het belangrijk om minstens een half uur per dag te bewegen. Dit hoeft niet per se een half uur flink zweten in de sportschool te zijn. Iedere dag een half uur wandelen is ook voldoende. Meestal zorgt het stoppen met bovengenoemde medicatie ook voor gewichtsverlies. Wanneer je wilt stoppen met het gebruik van bovengenoemde medicatie, is het raadzaam om contact op te nemen met de arts.

Een diëtist kan raadzaam zijn om te werken aan je gewicht. Een diëtist stelt meestal een behandelplan op waarbij je doelen stelt voor een bepaalde periode. Het is raadzaam om haalbare doelen te stellen en een gezonde levensstijl aan te nemen. Een crashdieet biedt meestal geen langdurig effect bij gewichtstoename door medicijngebruik en zorgt meestal niet voor een gezonde levensstijl.

Er zijn veel afslankmiddelen te koop, maar het effect van deze middelen is niet bewezen. Tevens kunnen deze afslankmiddelen voor nare bijwerkingen zorgen.
© 2018 Silvie7, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Dikker worden bij een gezond eetpatroonDikker worden bij een gezond eetpatroonJe eet gezond waarbij je goed oplet wat je eet, niet te veel calorieën, genoeg groente en fruit en gevarieerd genoeg. Da…
Waarom mensen (te) snel aan de schildklier problemen denkenmijn kijk opWaarom mensen (te) snel aan de schildklier problemen denkenDe schildklier is een complex orgaan. De klachten bij een snelle of trage werking van de schildklier zijn zeer divers, w…
Afvallen en de stofwisseling verhogen: afvallen zonder dieetAfvallen en de stofwisseling verhogen: afvallen zonder dieetDe stofwisseling speelt een grote rol bij het gewicht van de mens en afvallen en dieet. De stofwisseling kan sneller of…
Afvallen: verhoog je stofwisselingAfvallen: verhoog je stofwisselingWanneer je wilt afvallen, is je stofwisseling van groot belang. Hoe hoger je stofwisseling is, hoe meer je verbrandt in…
Bronnen en referenties
  • http://www.dewegterug.nl/artikels/door-medicatie-veroorzaakte-gewichtstoename-kunt-u-afkomen-van-door-medicijnen-veroorzaakt-overgewicht/
  • https://www.voedingonline.nl/page/Nieuws/Bericht/1659/Medicijnen-en-gewichtstoename
  • https://www.gezondheidsnet.nl/gezondheid-en-medicijnen/antipsychotica-zorgen-voor-gewichtstoename
  • http://www.apotheek.nl/themas/gewichtstoename-bij-medicijngebruik

Reageer op het artikel "Gewichtstoename bij het gebruik van medicatie"

Infoteur: Silvie7
Gepubliceerd: 02-03-2018
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!